Geld & Recht alle pijlers

adoptiehond blijft eigendom van stichting?

10-11-2013 13:19 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva's,



Ik zit met het volgende. Mijn vriend en ik hebben een hondje uit Spanje geadopteerd ( niet de beste optie i know ).

Om een lang verhaal kort te maken... de stichting is heeft haar probleemgedrag verzwegen. ( Het bleek een angstbijter, en voglens meerdere deskundige oa dierengedragsdeskundige en dierenartsen etc een diepgeworteldprobleem,voortkomende uit waars. isolatie en mishandeling, echt zeer triest )

Na maanden traning en een aantal bijtincidenten verder ( onze kat was bijna dood ) hebben we met pijn in ons hart moeten besluiten dat we haar zelf niet konden houden. Dat wij haar niet kunnen bieden qua training wat ze nodig heeft om weer gelukkig te worden.



Nu is zij bij twee schatten van dames die 'probleem'hondjes opvangen. Ze blijft daar tot dat we een definietieve eigenaar vinden.



Nu mijn vraag, de stichting dwingt ons om de afstandsverklaring te tekenen. Het blijkt dat de hond al maanden(!) weer ter adoptie op de site staat ( natuurlijk weer voor een flink bedrag)

Dit is nooit met ons overlegd. Haar chip nr is om mijn naam geregistreerd, en heb dus ook nog geen afstandsverklaring ingevuld. Maar in het adoptie contract staat dat de hond eigendom blijft van de stichting. ( zij willen nu de hond daar weghalen,en laten adopteren door de eerste de beste )... al met al is het een erg verdrietige zaak. we zijn er kapot van.



Maar van wie is de hond nu officieel? En kan de stichting haar (juridisch gezien) afpakken?



ps we zijn er ook achter gekomen dat deze stichting vaker niet eerlijk is over de honden. we zijn dus flink genept, spijtig, maar vooral voor de hond. ze was voor ons zo lief. een bang wezeltje helaas, die nu ten koste van dit gelieg, weer haar vastigheid moet kwijtraken.



(sorry kort verhaal is niet gelukt)
Alle reacties Link kopieren
Eh advocaat in de arm nemen misschien ? want volgens mij stinkt dit zaakje.

Helemaal omdat je schrijft dat de stichting gelogen e.d. heeft
Alle reacties Link kopieren
Heb je een contract getekend?
dat ligt aan het contract



bij veel asiels en herplaatsorganisaties blijft het asiel of organisatie de eigenaar en ben jij de verzorger

dat houdt in dat jij de kosten op je neemt en dat zij de hond kunnen ophalen als ze van mening zijn dat jij tekortschiet, of als je aangeeft dat je de hond niet meer kan verzorgen



even je contract nazien dus
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor jullie en zeker voor de hond!



Gedane zaken nemen geen keer. Hopelijk krijgt de hond toch nog het leven dat ze verdient heeft.



Wat ik nooit begrijp is dat mensen vaak pas achteraf kunnen opzoeken hoe goed of slecht een stichting of een (brood)fokker is.

Ik maak dat op mijn werk bijna dagelijks mee, helaas.



Bij de volgende aanschaf toch maar even vooraf Google raadplegen om dit soort teleurstellingen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nog veel triester aan het hele verhaal vind ik dat er nu WEER met dat arme beestje heen en weer geslingerd wordt.



Wat dachten jullie nou zelf toen jullie zo'n hondje uit Spanje lieten komen?

Ik krijg een hondje zonder problemen?



Echt, ik kan daa met mijn pet niet bij als ik eerlijk ben.



Mijn hond is ook een zwaar mishandeld hondje, van een brug gegooid uitgehongerd en geslagen.

Het eerstw jaar dat hij bij mij was kon ik mijn huis niet eens binnen zonder kaplaarzen. Ook hij was een bijtertje.



Als ik nog andere dieren in huis had gehad was ik nooit aan een "probleem" hondje begonnen.



Je weet immers dat je een hond krijgt met een verleden. En dat verleden is meestal niet al te rooskleurig.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Het is ook bij een asiel in Nederland zo dat de hond officieel van het asiel blijft. Ik vind dat ook heel goed. Als het goed is stond dit in het contract dat jullie getekend hebben.



Maar deze stichting heeft zelf wel verzaakt en daarmee eigenlijk ook niet aan het contract voldaan. Zij hadden een angstbijter niet moeten herplaatsen, of dat moeten doen bij ervaren mensen.



Als ze dadelijk de hond weer lukraak gaan herplaatsen, is die hond daar helemaal niet mee geholpen.



Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met de hondenbescherming. Eens kijken of die antwoord hebben voor je.
Alle reacties Link kopieren
Hmm er zijn genoeg honden in de nederlandse asielen die ook een thuis zoeken.

Maar goed ik wordt even heel boos over deze stichting, wil je mij desnoods in een prive bericht even sturen hoe de stichting heet?

Dit moet naar de dierenbescherming..
Love to live life
Alle reacties Link kopieren
quote:adeny schreef op 10 november 2013 @ 13:33:

Hmm er zijn genoeg honden in de nederlandse asielen die ook een thuis zoeken.



Kul argument. Wat honden betreft zitten asielen in Nederland niet vol. Daarnaast heeft de hondenbescherming in een onderzoek aangetoond dat 50% van de honden daar terecht is gekomen door domme mensen, die de hond ondoordacht hebben aangeschaft.



Mensen die hardnekkig dom zijn zul je altijd blijven houden. Zou je daarom vanwege die mensen geen honden in het buitenland mogen helpen?



Daarnaast zitten in asiels in grote steden, met name in het westen altijd vol met staffords en pitbull achtigen. Als dat niet jouw type hond is, kun je daar moeilijk iets vinden van je eigen gading.
Alle reacties Link kopieren
in het contract staat :



14.

Herplaatsing van honden bij derden is alleen mogelijk na schriftelijke toestemming van

.

E. Indien de adoptant toch afstand doet van de

hond, al da

n niet tegen betaling, z

al *** de hond onverwijld terug

vorderen, waarbij aan adoptant alle daarmee gepaard gaande kosten in

rekening zullen worden gebracht. De hond mag nooit worden overgedragen aan een instelling welke dierproev

en uitvoert.

15.

Indien een hond door omstandigheden onverhoopt niet langer bij adoptant kan of mag verblijven, zullen*** en adoptant streven

naar een

goede herplaatsing. *** heeft het recht minimum

veertien

dagen naar een oplossing te streven. Indien geen redelijke oplos

sing door *** kan

worden gevonden zal de hond terug worden gebracht naar de oorspronkelijke verblijfplaats in Spanje. Dit om te voorkomen dat S

paanse

honden in een asiel belanden en ter bescherming van het leven van de hond. Alle kosten van het overbrengen

kome

n voor rekening van de

adoptant.

16

. Bij herplaatsing vindt geen restitutie van het adoptiebedrag plaats

.

17.

De hond blijft te

allen tijde onder de hoede van *** ter bescherming van het dier





*** = (naam van stichting weggehaald)
Misschien begrijp ik je post verkeerd, dit ten eerste.



Bij de meeste herplaatsingstichtingen is dit zo. Dat het dier eigendom blijft van de stichting. Dit ter voorkoming dat degene bij wie het dier geplaatst is het dier zomaar van hot naar her kan plaatsen en dat het uiteindelijk niet duidelijk is wat er met het dier gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Summerdance: wij hebben maanden(!) met de stichting heen en weer gemaild alvorens wij zijn over gegaan tot adoptie. uiteraard staat het adopteren van honden uit het buitenland ter discussie,maar daar gaat mijn vraag niet over. ons is keer op keer verteld dat het een lieve hond zou zijn die goed met andere honden en mensen zou kunnen. ik heb meerdere malen gevraagd naar gedrag/problemen etc. in alle antwoorden die ik kreeg is het woord angst of bijten nooit gevallen. alles is verzwegen. in het begin werd gezegd dat ze in het asiel zat. later toen wij hebben aangegeven dat ze vreemde gedragingen begon te vertonen (lees in 1 week tijd 3 keer gebeten/ grommen naar mannen alle andere honden/ uitvallen etc ) toen was het verhaal opeens dat ze in spanje niet in een asiel zat maar in een opvanggezin. toen ik vroeg naar de gezinssamenstelling van dit zogenaamde opvang gezin kreeg ik natuurlijk geen gehoor. bovendien werd gezegd dat het aan ons lag, dat wij haar onzeker hebben gemaakt. geloof me ik ben een dierenvriend, en absoluut niet naief. natuurlijk hadden wij gedrag verwacht wat je verwacht van een asielhond. maar deze hond kan verder gaan dan dat. ze heeft zelfs geprobeerd om mijn vriend aan te vallen. en nee dat ligt niet aan de hond. deze lieve dame is een slachtoffer van menselijke misselijkmakende daden. ze is waarschijnlijk geslagen en geschopt. (door een man, vandaar angst voor mannen ) het is een bang wezeltje geworden, die haast niemand meer vertrouwt. de stichting had eerlijk moeten zijn over haar gedrag. dit is absoluut niet gebeurd, en zij is er nu de dupe van. geloof me ik slaap al weken amper, en ben gebroken.
zoals ik begrijp heb jij zonder overleg de hond elders geplaatst

terwijl je ze volgens contract had moeten inlichten en zij daarop binnen 14 dagen een oplossing moesten bieden?



dan ben jij dus buiten je boekje gegaan



overigens kan het gedrag van een hond op een andere plaats ineens heel anders zijn

wij adopteerden ooit een schat van een teef, niks mis mee

simpelweg omdat ze daar niet met andere honden samenwoonde, bij ons was dat wel het geval en ze ontaardde in een monster

(ze is bij ons gebleven met zeer veel correctie en trok na een half jaar bij)



mogelijk heeft jullie hond geen omgang met katten geleerd, bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
nee zij is herplaatst met toestemming van de stichting. ( zij hebben dit adres zelf aangedragen )

de stichting had overigen al een vluchgt terug naar spanje geboekt, omdat zij ook niet meer weten wat ze met de hond aanmoeten, ( dit hebben zij gezegd tegen de opvang, zonder te weten dat wij het hele gesprek hebben meegekregen)

ze zou dus teruggevlogen worden zonder onze toestemming
quote:kisses schreef op 10 november 2013 @ 13:51:

nee zij is herplaatst met toestemming van de stichting. ( zij hebben dit adres zelf aangedragen )

ze zou dus teruggevlogen worden zonder onze toestemming





dat is exact wat in het contract staat, zo heb jij het ondertekend



al had de stichting beter meteen jou kunnen laten tekenen toen de hond weg ging

hoe rot ook, je hebt geen poot om op te staan
Alle reacties Link kopieren
itsme: maar lees ik het goed in het contract dat de hond van mij blijft totdat ik afstand doe? ( die afstandsverklaring invul)



zie:

Indien de adoptant toch afstand doet van de

hond, al dan niet tegen betaling, zal *** de hond onverwijld terug

vorderen, waarbij aan adoptant alle daarmee gepaard gaande kosten in

rekening zullen worden gebracht.
nee, je hebt in feite al afstand gedaan door hem bij die mensen te plaatsen (op jouw verzoek)



nogmaals: je hebt geen poot om op te staan
Alle reacties Link kopieren
ps met de opvang waar ze nu is hebben wij zeer goed contact. ze hebben mij toegezegd dat de hond (stom om haar niet bij naam te kunnen noemen), daar mag blijven totdat er een juiste geschikte definitieve eigenaar zich aanbied. ( deze opvangers komen duidellijk op voor de hond, en weten precies wie ze qua profiel zoeken voor de hond)

ze hebben mij ook gezegd dat ik me niet teveelzorgen moet maken, ze is daar veilig. toch ben ik bang dat de stichting haar wil afpakken, en grofweg gewoon weer geld wil verdienen aan haar.
de opvangers zijn ook niet de eigenaren

dat is en blijft de stichting



achteraf gepraat, maar laat je gewoon niet in met dit soort organisaties, dan voorkom je deze problemen
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op 10 november 2013 @ 14:02:

de opvangers zijn ook niet de eigenaren

dat is en blijft de stichting



achteraf gepraat, maar laat je gewoon niet in met dit soort organisaties, dan voorkom je deze problemenBen het ontzettend met je eens
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
en het feit dat ze met chip op mijn naam staat? en dat ik geen afstandsverklaring heb getekend? dit zou toch moeten betekenen dat ze 'van mij 'is?



het is allemaal al verdrietig genoeg. ik wil gewoon niet dat ze in verkeerde handen komt, en ook al kan ze niet bij ons wonen, ik wil haar beschermen...
Alle reacties Link kopieren
Nee, je wordt zelden eigenaar van de hond.

Dat blijft altijd de Stichting

Dit doen ze om te voorkomen dat je zelf met de hond aan de haal gaat
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
je hebt echt wel goede stichtingen die op een goede manier te werk gaan.

Veel stichtingen werken met opvanggezinnen in Nederland en Belgie. Die opvanggezinnen leren een hond goed kennen waardoor ze kunnen stellen of de hond wel of niet met andere honden, kleine kinderen of met katten samen kan.



Ik denk dat je zo het meest correcte beeld kunt krijgen van een hond. Ik ben een groot voorstander hiervan.



Maar fouten kunnen nooit worden uitgesloten. Ook nederlandse asielen maken verkeerde inschattingen. Particulieren zijn vaak nog valser om van een hond af te komen. en de meeste fokkers zijn broodfokkers die alleen maar geld willen verdienen. Als je daar allemaal op af moet gaan, dan zou je nergens meer een hond kunnen aanschaffen.



Je goed inlezen in het ras, de stichting of de herkomst is daarom heel noodzakelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:kisses schreef op 10 november 2013 @ 13:46:

ons is keer op keer verteld dat het een lieve hond zou zijn die goed met andere honden en mensen zou kunnen..



Je gelooft ook in sprookjes?



Je had kunnen weten dat dit niet zou kloppen.



Jij hebt geen poot om op te staan. Hond is en blijft eigendom van de stichting. De kans dat ze hem weer gaan opeisen is klein.

Er zijn genoeg andere honden om uit Spanje te halen waar ze geen moeite voor hoeven doen.
quote:kisses schreef op 10 november 2013 @ 14:05:

en het feit dat ze met chip op mijn naam staat? en dat ik geen afstandsverklaring heb getekend? dit zou toch moeten betekenen dat ze 'van mij 'is?









voor de laatste keer: DE HOND IS NOOIT VAN JOU GEWEEST EN ZAL DAT OOK NOOIT WORDEN, DAAR HEB JE ZELF VOOR GETEKEND!!!!!!! (hoop dat het nu duidelijk is?)

die chip heeft niks met eigenaar te maken, maar met terugvinden bij vermissing (woonadres dus)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven