Geld & Recht alle pijlers

Aflossen hypotheek of sparen

10-12-2016 15:03 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Een vraag die ons momenteel bezig houdt is of we een groot deel van onze hypotheek gaan aflossen of niet.



De situatie is als volgt. We hebben een een spaarhypotheek en een hypothecaire lening (welke weet ik zo niet). Rente is 5,7%. Het deel van de hypothecaire lening kunnen we met ons spaargeld volledig aflossen. Dan blijft er nog genoeg over voor andere onvoorziene kosten en hebben we alleen het spaardeel nog open staan. Rente staat voor 30 jaar vast.. Nu nog 21 jaar. Rentepercentage op bankrekening is 0,4%. We mogen boetevrij aflossen en zijn dus niet gebonden aan percentages.



Wat is nu slim om te doen? We hebben het geld voor zover we dat kunnen inschatten niet nodig. Waar moeten we rekening mee houden?
anoniem_314327 wijzigde dit bericht op 11-12-2016 07:20
Reden: Aanvulling info
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet nodig hebt, zou ik aflossen. Lijkt mij heerlijk om ooit zonder hypotheek te leven.

wat heb je in je post onvoorzien staan?
Boeterente voor vervroegd aflossen en onvoorziene kosten. Ik worstel met hetzelfde, alleen heb ik niet het volledige bedrag op mijn rekening staan. Maar ik zou wel het bedrag dat ik boetevrij per jaar mag aflossen, kunnen aflossen.



Ik betaal nu vermogensbelasting en dat is meer dan de rente op mijn spaarrekening
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie jonge kinderen die naar een kdv of gastouder gaan? Op het moment dat je gaat aflossen neemt je verzamelinkomen toe en krijg je minder kinderopvangtoeslag. Wel iets om rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst maar eens kijken of je zoveel mag aflossen op je hypotheek van de hypotheekverstrekker. Van de meeste hypotheekverstrekkers mag je per jaar niet meer dan 10, 15 of 20 procent van het oorspronkelijke hypotheekbedrag aflossen. Over alles wat je meer dan dat percentage aflost betaal je een boeterente. Beetje zonde geld.



Verder adviseer ik iedereen die het maar horen wil om vooral af te lossen. Voorwaarde is dan wel dat er wel een flink spaarbedrag beschikbaar blijft als buffer voor onvoorziene kosten.
Alle reacties Link kopieren
Boeterente kan fors zijn! Laat dat eerst even berekenen.

Anders maximaal boetevrij aflossen in december en dan in januari 2017 nog een keer. Ik ben (persoonlijk) beetje tegen boeterente, zeker als het een luxe is dat je af kan lossen..



Spaarhypotheek aflossen heeft veel minder zin. Dempend effect door de spaarpremie. Je kan ook een extra storting in je spaarpolis doen. Wordt je vervolgpremie lager. Dit wel door laten rekenen door een adviseur!
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
kan je ook je hypotheek niet oversluiten? 5.7 % is tegenwoordig best veel... wellicht kan je dan je geld gebruiken om de 'boete' die daarbij komt te betalen, en daarna maandelijks lagere lasten ..
Alle reacties Link kopieren
Ruim 10.000 houden we dan nog over. Lagere maandlasten, dus weer sneller sparen om dit bedrag weer naar boven bij te stellen.



Kind zit nu nog op kdv, gaat van de zomer naar school, met bso.



Verder geen boeterente.. We hoeven ons niet aan de percentages te houden.
Alle reacties Link kopieren
Oversluiten is geen optie. De boete was zoooo hoog. Dit hebben we al uitgezocht.
Alle reacties Link kopieren
Extra storting in spaarpolis hebben we vorig jaar gedaan. Heb wel het idee dat de lening aflossen raadzamer is.
Alle reacties Link kopieren
Zonder de financieel adviseur uit te willen hangen:



- in december nog max boetevrij aflossen (dat is dus 100%????)

- storting in polis doen (adviseur laten berekenen)

- rest op je spaarrekening houden
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hightower schreef op 10 december 2016 @ 15:21:

Zonder de financieel adviseur uit te willen hangen:



- in december nog max boetevrij aflossen (dat is dus 100%????)

- storting in polis doen (adviseur laten berekenen)

- rest op je spaarrekening houden dus het leningdeel volledig aflossen? Storing komt dan wel weer, maar voorlopig niet... Eerst weer meer een buffer opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Bel je adviseur.



Ik dacht gelezen te hebben dat je nog een buffer overhad nadat je aflosvrije gedeelte ingelost was.

Dat is dus niet zo.



Geen exact inzicht in je situatie, geen uitspraken over te doen dus.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
maximaal gaan aflossen en dit elk jaar gaan doen. niet gaan middelen maar blijven aflossen



hou wel altijd een buffer over onvoorzien
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Eenmaal afgelost kun je het geld niet meer opnemen.



Ik zou dus wel aflossen maar zeker ook geld achter de hand houden. Denk ook aan de studie voor je kind etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:myrdal schreef op 10 december 2016 @ 15:13:

Hebben jullie jonge kinderen die naar een kdv of gastouder gaan? Op het moment dat je gaat aflossen neemt je verzamelinkomen toe en krijg je minder kinderopvangtoeslag. Wel iets om rekening mee te houden.Zou je dit eens willen uitleggen? Nader toelichten.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
quote:Hightower schreef op 10 december 2016 @ 15:32:

Ik dacht gelezen te hebben dat je nog een buffer overhad nadat je aflosvrije gedeelte ingelost. Dat is dus niet zo.10K lees ik. Toch?
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Buffer is 10.000.
Alle reacties Link kopieren
Ook dit jaar mag je weer op je opbouwspaarreking inleggen. Als daar ook die 5,7% aan rentevergoeding op geldt (want aan elkaar gekoppeld) tikt dat lekker aan. Je zit echter met je bandbreedtes waardoor je maar beperkt kunt inleggen. De rest aflossen is zeker een goed idee. Mits je een buffer houdt. En die heb je.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
quote:Wertyu schreef op 10 december 2016 @ 15:55:

Buffer is 10.000.Ik zou dan eerder een buffer van 20.000 aanhouden en dan later nog een keer aflossen. Geld op je spaarrekening kun je voor van alles en nog wat gebruiken. Eenmaal gebruikt als aflossing kun je er nauwelijks nog bij.
Alle reacties Link kopieren
De inflatie is hoger dan de spaarrente. Sparen heeft weinig zin. Sparen heeft al helemaal geen zin wanneer je geld leent en elke jaar een fikse rente betaald.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ze besparen bruto ook 475 euro per maand. En ze konden blijkbaar al flink sparen. Dus die buffer komt echt wel goed. Maar ja, dat is persoonlijk.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatochpoetsen schreef op 10 december 2016 @ 15:52:

[...]

T

Zou je dit eens willen uitleggen? Nader toelichten.Je kinderopvangtoeslag is afhankelijk van je verzamelinkomen. Je verzamelinkomen wordt gevormd door je fiscaal loon, daar trek je je hypotheekrente vanaf en komt je eigenwoningforfait weer bij op. Zodra je fors af gaat lossen betaal je dus ook minder rente. Dus dat kun je niet meer van je fiscaal loon aftrekken. Je verzamelinkomen gaat omhoog en de kans is dan aanwezig dat je in een andere schaal terecht komt en dus minder kinderopvangtoeslag krijgt.
Alle reacties Link kopieren
ja dus...ze kunnen dan toch ook stukken meer sparen als 1 hypotheek weg valt.



die rente staat relatief hoog en de hypotheek kost gewoon geld..tis geen gratis lening ofzo.....
Alle reacties Link kopieren
Nog wel interessant om kritisch naar te kijken. We zouden graag nog wel kinderopvangtoeslag ontvangen. Nu is dat voor 2 dagen zon 150 euro. Ik kan me voorstellen dat er dan mogelijk weinig overblijft als dat verzamelinkomen omhoog gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven