Geld & Recht alle pijlers

Agressieve, zwakbegaafde onderburen

11-04-2017 10:30 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden hebben wij nieuwe buren, en hun zoon lijkt zwakbegaafd. op een erg agressieve manier. Zo'n 3 keer per week hoor ik hem extreem hard en agressief schreeuwen. Vooral als hij buiten is is de overlast gigantisch; hij schreeuwt dat hij iedereen af gaat maken, iedereen een fucking tering hoer is etc. Zijn normale praat volume is al heel hard, maar als hij schreeuwt dan is het echt verschrikkelijk.



Nu weet ik niet zo goed dat het beste plan van aanpak is: gaan klagen bij iemand die roept dat hij "iedereen af wilt maken" vind ik een beetje eng. Ook ga ik er niet vanuit dat een gesprek helpt, omdat hij niet in staat is om zijn gedrag aan te passen.



Probleem is dus dat ik A veel overlast heb, B me niet meer zo veilig voel, C er geen manier lijkt om zijn gedrag mogelijk aan te passen. Heeft iemand een idee wat een goede aanpak kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren naast iemand gewoond die leed aan Gilles de la Tourette, en dan uitte zich dat als te pas en te onpas keihard schreeuwen, schuttingtaal uitslaan en ruziën met allerlei mensen die er niet waren .



Ik ben hartstikke tolerant en heel verdraagzaam, en vond het heel erg sneu voor de man. Had ook gewoon goed contact met 'm. Maar jeetje, als het je nog nooit overkomen is, kun je er echt niet over oordelen. Het is écht ver-schrik-ke-lijk om te pas en te onpas wakker geschreeuwd te worden, niet lekker rustig in je tuin een boekje te kunnen lezen, je kinderen af en toe een doodschrik krijgen enz enz. Vooral dat onregelmatige daarvan, ook. Als het iedere dinsdag van tien tot twee is, kun je je daarin wennen en wapenen. Maar onvoorspelbaarheid in deze is helemaal killing. Echt. Het gaat je hele leven beheersen, ook al wil je dat niet. Dus ik begrijp sommige "harde" reacties wel. Als je het niet meegemaakt hebt, oordeel je er veeeeel te gemakkeijk over.



Gelukkig zijn wij verhuisd, maar het huis naast die man is in 10 jaar tijd al wel 4 keer gekocht en verkocht. En da's niet voor niets! Het is gewoonweg vreselijk als jij veel hypotheek betaald voor een huisje wat helemaal naar je zin is, waar je je thuis voelt enz., maar je leven wordt vergald omdat je te pas en te onpas ruw uit je comportzone wordt geplukt.
Alle reacties Link kopieren
@blueeyes ik vind niet dat jij niet zelfstandig mag wonen. Je krijgt hulp en veroorzaakt geen overlast. Een voorbeeld van hoe goed het kan gaan. Maar helaas gaat er vaak veel mis. Geen ambulante hulp, mensen die aan hun lot worden overgelaten, overlastveroorzakers.

Daar moet toch echt iets aan gebeuren vanuit Den Haag. Want het aantal overlastbezorgers stijgt hard.
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 14:25:

[...]



Natuurlijk niet.

Je kan toch niet iedereen die in aanraking met de politie komt op straat zetten?

Nee, maar als ik verhuurder ben en een huurder heb die mijn eigendom vandaliseert door een tegel door een ruit te gooien, zou ik denken dat ik die huurder mag weren.

Als ik de huurder was die rustig op de bank voor het raam zit in mijn huurwoning en door een wonder een stoeptegel door mijn ruit weet te ontwijken, zou ik denken dat ik die persoon niet meer als buurman hoef te hebben.
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 14:24:

[...]





De meesten vinden hier dat je in gesprek moet gaan, want hij kan er toch niets aan doen door zijn beperking.



En dat vind ik echt onzin. En ook iemand met een beperking kan gewoon agressief en gevaarlijk zijn, helemaal als hij onder invloed is zoals in de OP beschreven.Ik ben het met je eens.
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 14:29:

[...]



Nee, maar als ik verhuurder ben en een huurder heb die mijn eigendom vandaliseert door een tegel door een ruit te gooien, zou ik denken dat ik die huurder mag weren.

Als ik de huurder was die rustig op de bank voor het raam zit in mijn huurwoning en door een wonder een stoeptegel door mijn ruit weet te ontwijken, zou ik denken dat ik die persoon niet meer als buurman hoef te hebben.

En als het iemand van 7 straten verder met een koopwoning is? Dan mag de bank hem ontzetten?

Het staat je vrij om dan te verhuizen.
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 14:30:

[...]



En als het iemand van 7 straten verder met een koopwoning is? Dan mag de bank hem ontzetten?

Het staat je vrij om dan te verhuizen.Voor mij is het logisch om de persoon die de overlast veroorzaakt, aan te pakken. Het is niet logisch dat iedereen maar moet verhuizen, behalve de overlastpleger. Zie dat verhaal over de Tourette-buurman: vier keer verhuizen er mensen uit een koophuis, de overlastgever blijft zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ook agressieve zwakbegaafden moeten ergens wonen en meestal krijgen zij een woning mét (veel) buren want vrijstaand in een mooie rustige buurt zit er meestal niet in.

Het is de nummer 1 reden dat ik me in de schulden heb gestoken om uit de sociale huur weg te komen na twee nare ervaringen waarbij de woningbouwvereniging niets wilde doen ondanks tig aangiften en overleggen met de betrokkenen. Vaak werd me gezegd dat het een cultuurkwestie was en ze daar geen maatregelen voor treffen.

Ik zou adviseren: ga met die buren bij de woningbouwvereniging een gesprekje aan, fan kan je die alvast afstrepen. En wie weet helpt het. Of je wordt zelf de focus van hun aandacht en overlast, dat kan ook. Sterkte. Goede buren zijn goud waard.
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 14:36:

[...]



Voor mij is het logisch om de persoon die de overlast veroorzaakt, aan te pakken. Het is niet logisch dat iedereen maar moet verhuizen, behalve de overlastpleger. Zie dat verhaal over de Tourette-buurman: vier keer verhuizen er mensen uit een koophuis, de overlastgever blijft zitten.

Dat heet huurdersbescherming.

En gelukkig maar.



Het is ook geen probleem van de verhuurder, maar een maatschappelijk probleem.

Zolang probleemjongeren met een IQ van 57 nog steeds zelfstandig gaan wonen en op hun 18de onder de radar verdwijnen, krijg je dit.

En natuurlijk geven niet alleen lvb'ers overlast.
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 14:39:

[...]



Dat heet huurdersbescherming.

En gelukkig maar.



Het is ook geen probleem van de huurder, maar een maatschappelijk probleem.

Zolang probleemjongeren met een IQ van 57 nog steeds zelfstandig gaan wonen en op hun 18de onder de radar verdwijnen, krijg je dit.

En natuurlijk geven niet alleen lvb'ers overlast.Ik zie het volgens mij hetzelfde: als een maatschappelijk probleem. Dat op de schouders van enkele individuen terechtkomt: de overlastpleger (die het in deze gevallen niet voor zijn lol doet) en de omwonenden, die geen poot hebben om op te staan maar wel de overlast opvangen.
anoniem_294999 wijzigde dit bericht op 12-04-2017 15:02
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Huurder had verhuurder moeten zijn.
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 15:01:

Huurder had verhuurder moeten zijn.Maar een woningbouwvereniging is een verhuurder met een maatschappelijke taak. Ik weet er nauwelijks iets van, dus misschien klopt het gewoon niet wat ik zeg, maar bij zo'n taak hoort dan toch ook dat het voor je andere huurders leefbaar blijft. Mensen huren bij een woningbouwvereniging omdat ze anders geen kant op kunnen.
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 15:03:

[...]



Maar een woningbouwvereniging is een verhuurder met een maatschappelijke taak. Ik weet er nauwelijks iets van, dus misschien klopt het gewoon niet wat ik zeg, maar bij zo'n taak hoort dan toch ook dat het voor je andere huurders leefbaar blijft. Mensen huren bij een woningbouwvereniging omdat ze anders geen kant op kunnen.

De verhuurder heeft zich aan de wet te houden.

Het is echt ontzettend moeilijk om iemand een woning uit te krijgen.
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 15:10:

[...]



De verhuurder heeft zich aan de wet te houden.

Het is echt ontzettend moeilijk om iemand een woning uit te krijgen.Ja, aan de ene kant is dat goed, want je moet mensen beschermen tegen willekeur en malafide verhuurders, maar aan de andere kant kan het dus enorm ontsporen met jarenlange overlast en ellende als gevolg. Ik vind dat ontzettend raar. Het kan letterlijk iedereen gebeuren, maar je hebt er geen bescherming tegen.
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 15:21:

[...]



Ja, aan de ene kant is dat goed, want je moet mensen beschermen tegen willekeur en malafide verhuurders, maar aan de andere kant kan het dus enorm ontsporen met jarenlange overlast en ellende als gevolg. Ik vind dat ontzettend raar. Het kan letterlijk iedereen gebeuren, maar je hebt er geen bescherming tegen.Nou ja, zoals ik lees gaat het gros hier een ei lenen in de hoop in gesprek te komen. Dan blijft het wel duren ja
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 15:23:

[...]



Nou ja, zoals ik lees gaat het gros hier een ei lenen in de hoop in gesprek te komen. Dan blijft het wel duren ja Maar ja, wat moet ze anders? Instanties willen niet ingrijpen, begrijp ik uit haar verhaal. Ze moet eerst zelf contact leggen met een verward en agressief persoon voordat men zich er eventueel misschien een heel klein beetje mee wil bemoeien
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 15:26:

[...]



Maar ja, wat moet ze anders? Instanties willen niet ingrijpen, begrijp ik uit haar verhaal. Ze moet eerst zelf contact leggen met een verward en agressief persoon voordat men zich er eventueel misschien een heel klein beetje mee wil bemoeien

Politie blijven bellen op het moment van overlast.

Wijkagent spammen.

Woningbouw blijven spammen.

Zorgen voor dossieropbouw.

En niet vragen aan iemand die dreigt iedereen de kankerkop in te slaan en om zijn coke roept of hij een dropje wil en wat zachter wil doen, alleen maar omdat hij misschien wel verstandelijk beperkt is en dus nergens meer verantwoordelijk voor gehouden kan worden.
Ik ben ongetwijfeld ontzettend naïef, maar ik ging er eigenlijk gewoon van uit dat als iemand hier in de straat door het lint gaat en agressieve taal uitslaat, ik de politie kan bellen en dat die persoon dan wordt meegenomen. Ik zou verbijsterd zijn als mij dan werd verteld dat ik eerst aan dossieropbouw moet doen.
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 13:44:

[...]



Dus het zijn misschien eerder mensen met een psychiatrische problematiek die overlast creëren dan zwakbegaafde mensen?

Dan nog blijft het voor mij de vraag waarom hun belangen zwaarder wegen dan die van andere mensen in een woonwijk, wiens woongenot wordt aangetast. Welk idee of welk beleid zit daar achter?

In mijn straat is een opvanghuis geweest voor psychotische verslaafden. Daar heb ik altijd veel minder last van gehad dan ik nu van mijn gewone, nette buurjongens heb, die van voetbal en huisfeestjes houden. Met hun keurige 3 wietplantjes in de dakgoot.

Ik denk daarom dan wonen onder begeleiding wel kan in een woonwijk. Maar zonder begeleiding wordt het moeilijk. Mijn zus had ooit zwakbegaafde buren die de boel wel eens in de hens staken. Niet uit agressie, dat dan weer niet.
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 15:34:

Ik ben ongetwijfeld ontzettend naïef, maar ik ging er eigenlijk gewoon van uit dat als iemand hier in de straat door het lint gaat en agressieve taal uitslaat, ik de politie kan bellen en dat die persoon dan wordt meegenomen. Ik zou verbijsterd zijn als mij dan werd verteld dat ik eerst aan dossieropbouw moet doen.

Dat wordt-ie ook. Of gesust.



Dossieropbouw is ivm evt uit huis laten zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 13:28:

[...]



Ik weet er juist helemaal niets van af.

Het is misschien een domme vraag, maar waarom worden deze mensen in een woonwijk geplaatst? Ik bedoel dan niet de normaal functionerende mensen met een iq van 85 en ook geen mensen die met (veel of weinig) hulp kunnen functioneren. Maar ik bedoel de mensen die dat niet kunnen, geen ziekte-inzicht hebben en geen hulp accepteren.



Waarom denk je dat die mensen in een woonwijk geplaatst worden? Die mensen gaan daar gewoon wonen, net als jij en ik. Een extreem groot percentage lvb is helemaal niet bij de hulpverlening in beeld en mensen die geen hulp willen, kunnen niet geholpen worden omdat gedwongen hulp aan heel strenge regels gebonden is.



Heeft niks te maken met bezuinigingen en ook niet met visie of beleid.
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 14:24:

[...]





De meesten vinden hier dat je in gesprek moet gaan, want hij kan er toch niets aan doen door zijn beperking.



En dat vind ik echt onzin. En ook iemand met een beperking kan gewoon agressief en gevaarlijk zijn, helemaal als hij onder invloed is zoals in de OP beschreven.



Kan natuurlijk ook dat die jongen nog nooit een lijn coke gezien heeft



Een knul met een helm (dus ofwel zware epilepsie - medicatie die echt niet lekker gaat met coke en hasjies, ofwel zwaar automutilerend en bereid een gek helmpje daarvoor te dragen), die tegen zijn moeder schreeuwt om zijn coke, alsof ma dan braaf op verzoek een lijntje op de spiegel legt...

Ik zou niet uitgaan van het geschreeuw over drugs, het kan natuurlijk, maar op basis van de info van TO denk ik eerder niet dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Verder eens met moi trouwens. Beperkt, psychisch niet in orde, maakt allemaal niet uit. Bedreigend is begreigend en dat moet, wat je beperking ook is, aangepakt worden. Dus politie inschakelen als je je bedreigt voelt.
quote:Amaqanda schreef op 12 april 2017 @ 16:03:

[...]





Kan natuurlijk ook dat die jongen nog nooit een lijn coke gezien heeft



Een knul met een helm (dus ofwel zware epilepsie - medicatie die echt niet lekker gaat met coke en hasjies, ofwel zwaar automutilerend en bereid een gek helmpje daarvoor te dragen), die tegen zijn moeder schreeuwt om zijn coke, alsof ma dan braaf op verzoek een lijntje op de spiegel legt...

Ik zou niet uitgaan van het geschreeuw over drugs, het kan natuurlijk, maar op basis van de info van TO denk ik eerder niet dan wel.Ik ken er wel waar gezellig met het hele gezin gebruikt wordt
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 16:16:

[...]



Ik ken er wel waar gezellig met het hele gezin gebruikt wordt



Uiteraard zijn die er ook

Maar op het geschreeuw van een jongen met duidelijke beperking zou ik nooit sluitende conclusies binden. Hij zegt het dus het is zo gaat niet altijd op, soms wel, soms niet.
quote:Amaqanda schreef op 12 april 2017 @ 16:22:

[...]





Uiteraard zijn die er ook

Maar op het geschreeuw van een jongen met duidelijke beperking zou ik nooit sluitende conclusies binden. Hij zegt het dus het is zo gaat niet altijd op, soms wel, soms niet.

O, dat zeker niet.

Maar ik zou wel even nadenken over veiligheid voor ik hem aan zou spreken. Niet om de coke, maar om zijn agressieve gedrag.

En of dat nou door d coke of het gebrek aan coke of de poedersuikerbus komt maakt niet uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven