Geld & Recht alle pijlers

Alleenstaande ouder, wat krijg je aan bijstand e.d.

02-02-2009 23:27 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Regelmatig kijk ik op viva forum en haal er veel nuttige informatie en adviezen van anderen af.



Helaas heb ik nu zelf een x bericht



Mijn man en ik gaan scheiden, hij 32 ik 22.

Zoontje van 17 maanden. De verschillen zijn bij ons te groot geworden, i.p.v. naar elkaar toe te groeien, groeien we juist uit elkaar.

Op veel vlakken botsen we en we hebben geen hekel aan elkaar, het zou me allerliefste vriend of broer kunnen zijn maar als man/vrouw relatie ontbreekt er teveel.



Het is heel jammer, maar mijn liefde voor hem is over.

We kunnen het dan wel m.b.v. relatietherapie gaan proberen het goed te krijgen maar we kunnen normaal praten, normaal door een deur, dus waarom dan hulp inschakelen?

Als de een niet meer wil houdt het op dat kan je niet dwingen..



Maar nu mijn vraag, ik ben 22 bijna 23...

Ik werk 2 dagen in de week en krijg als ik geluk heb een een x extra werk 550 euro netto in de maand.

Zoontje zit op kinderdagverblijf, hoef zelf maar 70 euro te betalen, krijg dus kinderopvangtoeslag, kindgebondenbudget, kinderbijslag en zorgtoeslag.



Wat kan ik aan bijstand/alimentatie of andere dingen van de gemeente krijgen?
Vlg mij ligt bijstand rond de 750 euro met 1 kind, maar weet het niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Er zal eerst worden gekeken of je aan het sociaal minimum komt met de alimantatie die vader gaat betalen. Daar zijn rekentabellen voor. Als je dan met je inkomen niet aan het sociaal min imum kan komen, krijg je een aanvullende uitkering tot bijstandniveau. Ook heb je recht op alleenstaande ouderkorting, maar dit wordt al meegerekend als je een uitkering krijgt van de gemeente.



Ik raad je aan meer te gaan werken. Je krijgt als alleenstaande moeder aardig wat belastingvoordeel als je je eigen broek op kunt houden. Je krijgt naast een alleenstaande ouderkorting ook de aanvullende alleenstaandeouderkorting, die is gerelateerd aan je inkomen. Hoe meer je verdiend, hoe hoger deze is met een maximum van ongeveer 1450 euro, dezelfde hoogte als de alleenstaande ouderkorting. Dit levert je dus al tot 200 euro per maand op.



Je zegt dat jullie goed door één deur kunnen, is co-ouderen dan niet iets voor jullie? Dan ben jij een aantal dagen in de week vrij om meer te kunnen gaan werken.



Als je daar meer over wilt weten, kan ik je daar wel een en ander over vertellen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Wat kan ik allemaal krijgen? Met 2 dagen werk heb je tijd zat om dat zelf op te zoeken. Succes en sterkte met de scheiding!
Alle reacties Link kopieren
Poezewoes, bedankt voor je reactie lijkt me zeker interessant!



Hanzie, spijt me hoor als je nou niks weet te vertellen ga iemand anders lastig vallen.

We zijn net een week uit elkaar geweest omdat het thuis ff niet meer ging.

We hebben het vandaag pas besloten, dus niet zo gek dat ik er net pas mee bezig ben.
Alle reacties Link kopieren
Wat een flauwe reactie Hanzie. De situatie is beroerd genoeg je mag toch wel wat hulp vragen?



Gelukkig zijn er ook forummers die je wel willen helpen , dus vraag maar raak hoor Flower.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Het normbedrag voor bijstand voor alleenstaanden ligt op 70% van het minimumloon. Reken maar uit...



Weet je echt zeker dat je huwelijk reddeloos verloren is?



De nadelen van een scheiding: een enorme daling op de inkomens- en sociale ladder (naar bijstandsniveau als ik het goed begrijp). Verder is er toch wel een behoorlijk overweldigend bewijs dat kinderen behoorlijk lijden onder een scheiding. Ik zeg niet dat je tot iedere prijs bij elkaar moet blijven, maar m.i. moet je er zeker niet te lichtzinnig mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
je krijgt natuurlijk alimentatie van je ex en niet van de gemeente, overigens geldt bij veel gemeenten work first tegenwoordig ook voor ouders met kleine kinderen dus dan moet je ook aan de bak. Je kind zit al in de opvang dus de simpelste oplossing is om meer te gaan werken bijv. 4 dagen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook meer gaan werken als ik jou was. Met de kinderopvangtoeslag en de kinderkorting enzo, wordt kinderopvang erg betaalbaar. Met alle belastingregelingen en huurtoeslag e.d. heb je volgens mij best een aardig inkomen.



Daarnaast ben je minder afhankelijk van je ex en zorg je ook dat je eigen sociale leven weer wat op gang komt. Want ja, je moet zometeen ook verder en je eigen vriendenkring opbouwen..

Allemaal manieren om te zorgen dat je jezelf goed kunt redden en daarmee ook (gedeeltelijk) te voorkomen dat je misschien op een later moment minder goed met je ex door een deur kunt.

Want er zal nog wel een moment komen dat dat ook minder gaat en dat is meestal wanneer er geld in het spel is...

Als jij laat zien dat je je best doet om jezelf te redden en alleen financiële hulp vraagt om de kleine te verzorgen dan mag je ook van zijn kant medewerking verwachten... en dat is ook beter voor je kleine.
Alle reacties Link kopieren
mocht je het niet zien zitten om meer te gaan werken.....

kan je er ook voor kiezen om full-time moeder te zijn...



Als de scheiding er daadwerkelijk door komt, is het voor je kind van groot belang dat hij bij jou kan zijn en niet in een opvang..



Ben zelf een kind van gescheiden ouders...... geeft opzich al verdriet genoeg....

Als je ouders er dan ook nog niet voor je zijn, voel je je echt verloren en alleen als kind.



Bijstand leverd meer op , dan dat je parttime zou gaan werken...



misschien iets om over na te denken...





Als je voor je kind zou kiezen, om thuis te blijven, iedereen denkt daar anders over... maar je kind heeft er zeker baad bij!!



heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd!

Take good care of yourself!!
ja, fulltime moeder zijn, daar hoef je bij de gemeente dus niet mee aan te komen he. Als je een uitkering wilt, wordt er ook iets terugverwacht. Jammer de bammer labrador28, zo werkt het in het echte leven niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt overwegen om er 3 dagdelen bij te werken, bijvoorbeeld 5 uur per dag, is toch weer 15 uur extra per week. In dat geval kun je jezelf financieel al beter redden, zonder beroep op een uitkering te hoeven doen en er tegelijkertijd nog vaak zijn voor je kindje.

Probeer eens bij een uitzendbureau te informeren, die hebben behalve tijdelijke banen ook vaste banen. Daarbij opgeteld dat je vermoedelijk alimentatie krijgt, kom je aan een redelijk bedrag om rond te komen. Alleenstaand ouderschap in combinatie met een chronisch tekort aan geld (minimum inkomen) levert meer spanningen op dan wat extra te gaan werken.

Veel succes en sterkte!

Anais
Alle reacties Link kopieren
Kwart van gescheiden mensen komt moelijk rond





Kwart van gescheiden mensen komt moeilijk rond



Een kwart kan de eerste vijf jaar na de scheiding moeilijk rondkomen. Meer dan een derde van de onlangs gescheiden mensen is ontevreden met hun financiële situatie. Dit concludeert het Nibud, Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, na een verkennend onderzoek. Het rapport laat zien hoe mensen die gescheiden zijn hun financiële situatie ervaren in vergelijking met mensen die niet gescheiden zijn.





Financiële consequenties

Jaarlijks besluiten circa 32.000 echtparen uit elkaar te gaan, waarbij er in 59% van de gevallen een achteruitgang te zien is in de financiële situatie (cijfers CBS). Uit analyses van het Nibud blijkt dan ook dat van de mensen die de afgelopen 5 jaar gescheiden zijn 23% ontevreden en 12% zeer ontevreden is over de eigen financiële situatie. Daarnaast bleken ook juist gescheiden mensen moeite te hebben iedere maand met hun geld rond te komen. Van de mensen die langer dan 5 jaar gescheiden zijn, heeft 16% bijna iedere maand het gevoel niet rond te kunnen komen. Bij de ongehuwden, gehuwden en samenwonenden ligt dat met 6 tot 10% een stuk lager. De analyses van het Nibud zijn gebaseerd op de onderzoeksdata van CentiQ, een samenwerkingsverband op het gebied van consumenten en hun geld.





Aanpassen aan nieuwe situatie

Het Nibud merkt dat veel mensen het moeilijk vinden om hun inkomsten en uitgaven aan de nieuwe situatie aan te passen. Een scheiding heeft behalve praktische ook financiële gevolgen. Wie blijft er in het huis wonen? Hoe zit het met de auto, de inboedel en andere gezamenlijke bezittingen? Het Nibud geeft daarom de GeldWijzer Alimentatie & Co-ouderschap uit. Deze GeldWijzer kan een steun zijn bij het zoeken naar een nieuwe weg in de financiën na een scheiding. Vragen die beantwoord worden, zijn: Hoe zit het met de onderhoudsplicht ten opzichte van uw ex-partner? Hoeveel heeft u straks te besteden? Hoe komt u daarmee uit?





Voor mensen die al langer gescheiden zijn, heeft het Nibud een rekentool ontwikkeld. Jaarlijks verandert de alimentatie en met deze tool kan berekend worden wat de invloed van deze indexering op het alimentatiebedrag is. Deze tool is te vinden op www.nibud.nl . Daar is ook een special te vinden met veel informatie voor mensen die gaan scheiden of gescheiden zijn.





Vervolgonderzoek

De constatering dat relatief veel gescheiden mensen moeite hebben met hun financiële situatie is voor het Nibud aanleiding om hier in 2009 een grootschalig onderzoek naar te doen. Uit dit vervolgonderzoek moet blijken waardoor juist gescheiden mensen moeite hebben met rondkomen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.nibud.nl/omgaa...en/kinderalimentatie.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Partneralimentatie

Ex-echtgenoten zijn wettelijk verplicht elkaar te onderhouden. De partner die geen of nauwelijks inkomen heeft, kan partneralimentatie vragen. Dit recht geldt alléén als er sprake is geweest van een huwelijk of van geregistreerd partnerschap. Na samenwonen hebben ex-partners geen onderhoudsplicht ten opzichte van elkaar.



De hoogte van de partneralimentatie

Heeft u kinderen, dan gaat kinderalimentatie altijd voor. U kunt de partneralimentatie in onderling overleg regelen, maar het kan ook via de rechter. Die kijkt bij het vaststellen van de partneralimentatie niet alleen naar de cijfers, maar ook naar uw situatie:



Hij beoordeelt of iets in redelijkheid kan worden gevraagd. Het gaat er niet om of dit ook werkelijk gebeurt. Heeft bijvoorbeeld de ene ex-partner geen eigen inkomsten, maar kan hij of zij wel werken, dan houdt de rechter daar rekening mee

De rechter houdt ook rekening met de woonkosten. Misschien kan één van beide partijen goedkoper gaan wonen of een deel van het huis verhuren. Of misschien zijn er nog kinderen thuis die al verdienen. De rechter kijkt dan of zij kostgeld kunnen betalen.

Bijstand

Is er geen alimentatie, bijvoorbeeld omdat de draagkracht van uw ex-partner dat niet toelaat, dan kunt u aangewezen zijn op de bijstand. De gemeente probeert dan om de kosten van de bijstandsuitkering te verhalen op uw ex-partner.



Fiscaal

Degene die partneralimentatie ontvangt, moet hierover belasting betalen. Degene die partneralimentatie betaalt, kan dit bedrag aftrekken van de belasting.



Hoe lang?

Voor het vaststellen van de duur van de partneralimentatie is het belangrijk wanneer de scheiding is uitgesproken:



Voor scheidingen die zijn uitgesproken vóór 1 juli 1994 geldt de partneralimentatieplicht maximaal 15 jaar. In uitzonderingsgevallen kan de alimentatiegerechtigde verlenging aanvragen via de rechter

Voor scheidingen die zijn uitgesproken na 1 juli 1994 is de maximale periode voor partneralimentatie 12 jaar. Dit geldt zowel voor alimentatie die in onderling overleg is bepaald als voor alimentatie die de rechter heeft vastgesteld. Ook dan kan via de rechter eventueel verlenging worden aangevraagd

Wanneer een huwelijk korter dan 5 jaar heeft geduurd en er zijn geen kinderen geboren, dan is de duur van de alimentatieplicht maximaal gelijk aan de duur van het huwelijk

De partneralimentatie vervalt wanneer de alimentatieontvanger opnieuw trouwt of gaat samenwonen. Wanneer bij de vaststelling van de alimentatie een bepaalde periode is afgesproken, vervalt de alimentatie na afloop van die periode.



Welke behoeften, inkomsten en uitgaven?

Het is handig om een behoefteberekening te maken. Met andere woorden, wat heeft u nodig om in uw nieuwe situatie rond te kunnen komen? Hoe gaan uw inkomsten en uitgaven er nu uit zien? Wilt u inzage in gemiddelde uitgaven, dan is het Persoonlijk Budgetadvies een handig hulpmiddel. Is het inkomen nog onduidelijk en bent u op zoek naar referentiecijfers? Dan kan een voorbeeldbegroting een richtlijn geven.



Verzekeringen, leningen en pensioen

Een scheiding heeft ook gevolgen voor de verzekeringen en leningen die u tijdens uw huwelijk heeft afgesloten en voor de hypotheek en pensioenrechten. Deze zaken moeten onderling worden verdeeld. Vaak speelt ‘hoofdelijke aansprakelijkheid’ een belangrijke rol. Hoofdelijke aansprakelijkheid eindigt niet bij een scheiding, ook niet door een scheidingsconvenant. Houdt hier terdege rekening mee bij het vaststellen van de alimentatie.



Meer informatie?

In de Nibud-uitgave GeldWijzer Alimentatie & Co-ouderschap staat uitvoerig beschreven hoe de rechter alimentatie vaststelt. Ook staat er in wat de gevolgen zijn van een echtscheiding voor het inkomen van beide ex-partners. Tevens vindt u er voorbeelden en tips hoe u in de nieuwe situatie financieel kunt rondkomen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als thuisblijfmoeder krijg je niets hoor. Dat kun je je alleen permitteren als je een man hebt/ ex hebt die betaalt.



Maar het lijkt me (Als ervaren 'thuisblijfmoeder') lekkerder om te gaan werken als je net gescheiden bent. Vooral omdat je anders zowat niemand meer spreekt, en écht alleen maar met je kind bezig bent. Je kan minder makkelijk weg, omdat je geen man hebt die thuisblijft als jij overdag/ savonds eens weg wilt, en een oppas wordt te duur.



Dan ga je je echt niet vrolijker voelen...



Flower, je moet goed nadenken. Zelf zou ik wel vechten voor mn relatie. Relatietherapie kan geen kwaad, dus waarom niet proberen? Hoe lang zijn jullie met elkaar? Is het de 7-jears itch? (Of hoe schrijf je dat?)



Sterkte in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Natuurlijk wil ik er voor vechten maar mijn man is niet gelukkig waar hij nu woont en ik wil niet wonen waar hij woont want dan voel ik me niet gelukkig.

Zo zijn er meer dingen waarmee we niet op 1 lijn zitten en natuurlijk voel ik me schuldig en zit ik hier ook niet op te wachten maar als de een meer gevoelens heeft dan de ander...



Moet ik dan om financiele redenen bij hem blijven?

Als broer en zus verder gaan, we zijn allbei nog jong..Ik vind dat niet kunnen zou ik egoistich vinden om om zulke redenen bij elkaar te blijven.

We kunnen ons best ervoor doen, en dat is normaal met elkaar overweg maar in een relatie betwijfel ik het.

De toon is immers gezet, en gevoel kan je niet dwingen
Zouden jullie het niet nog een tijdje kunnen proberen?

Jullie hebben geen hekel aan elkaar. Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar wat ik in mijn omgeving zie is de tijd dat er jonge kinderen zijn, bij weinig stellen het hoogtepunt van hun relatie is. Dat wordt dan weer beter als de kinderen ouder worden en je meer tijd voor elkaar hebt.

Weet je nog waarom je verliefd bent geworden, wat je zo leuk vond aan hem?

Als je geen kind hebt, zou ik zeggen, hups uit elkaar, maar nu ben je het eigenlijk aan elkaar en je kind verplicht om het nog eens te proberen. Het lijkt me voor een man echt verschrikkelijk. Een scheiding betekent meestal toch dat je je kind nog maar één keer in de twee weken ziet. Hoe staat hij daar in?
Alle reacties Link kopieren
quote:flower86 schreef op 03 februari 2009 @ 08:58:

Hallo



Natuurlijk wil ik er voor vechten maar mijn man is niet gelukkig waar hij nu woont en ik wil niet wonen waar hij woont want dan voel ik me niet gelukkig. En ergens in het midden ?

Zo zijn er meer dingen waarmee we niet op 1 lijn zitten en natuurlijk voel ik me schuldig en zit ik hier ook niet op te wachten maar als de een meer gevoelens heeft dan de ander...



Moet ik dan om financiele redenen bij hem blijven? Nee, van mij niet , maar misschien zou jullie kind een hele goeie reden kunnen zijn om het wel héél hard te proberen of het nog werkt , samen .

Als broer en zus verder gaan, we zijn allbei nog jong..Ik vind dat niet kunnen zou ik egoistich vinden om om zulke redenen bij elkaar te blijven. Is uit elkaar gaan dat niet ?

We kunnen ons best ervoor doen, en dat is normaal met elkaar overweg maar in een relatie betwijfel ik het.

De toon is immers gezet, en gevoel kan je niet dwingenGevoel kan veranderen , dat heb je nu zelf gemerkt ,... waarom zou je gevoel dan niet nóg een keer kunnen veranderen , als de omstandigheden veranderen bijvoorbeeld ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.scheiding-omga...es/boedelverdeling_f.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Labrador, wat een belachelijk advies.



TO, ik zou ook gaan kijken of je misschien meer kunt gaan werken als ik jou was. Hebben jullie al ideeen hoe jullie de zorg voor jullie kindje willen gaan verdelen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 februari 2009 @ 09:03:

[...]



Gevoel kan veranderen , dat heb je nu zelf gemerkt ,... waarom zou je gevoel dan niet nóg een keer kunnen veranderen , als de omstandigheden veranderen bijvoorbeeld ?Jij zegt het een stuk beter dan ik.
Alle reacties Link kopieren
http://allesoverscheiding.nl/gehuwd/algemeen/home
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Eens met wat al gezegd is. Je klinkt een beetje alsof je gewoon niet zoveel zin hebt om het nog te proberen en ook niet alsof je al van alles gedaan hebt. Het lijkt meer op een simpele constatering 'we voelen niet zoveel meer voor elkaar' en 'we komen er niet uit waar we willen wonen' 'dus gaan we uit elkaar'.



Ik vind eerlijk gezegd dat je het aan je kind verplicht bent om minstens in therapie te gaan samen. Het gaat hier namelijk niet om jou en je man, maar om de basis onder je kind z'n bestaan.



En het advies van Labrador zou ik zo snel mogelijk vergeten. Je komt niet zomaar in de bijstand, en er voor je kind zijn heeft geen drol te maken met hoeveel tijd je daadwerkelijk aanwezig bent.
Alle reacties Link kopieren
Druk, druk, druk, en waar blijft je relatie?

Jaarlijks vinden in Nederland ca. 60.000 echtscheidingen plaats. Als reden voor dit hoge aantal wordt vaak genoemd dat vrouwen een grotere economische zelfstandigheid hebben. De afgelopen decennia hebben steeds meer vrouwen zich op de arbeidmarkt begeven en naarmate vrouwen economisch zelfstandiger worden, wordt de barrière om te scheiden lager.





Een ander gevolg van de grotere economische zelfstandigheid van vrouwen is dat het aantal tweeverdienergezinnen is toegenomen. Steeds meer paren hebben te maken met een grote (over)belasting: allebei een drukke baan en daarnaast nog het huishouden en de zorg voor de kinderen. En, o ja, ook nog een relatie. Want laten we wel wezen: als je een deadline hebt en je kind is ziek, dan moet je partner het maar even zelf uitzoeken. Daar kun je dan niet ook nog eens aandacht voor opbrengen. Laat staan dat je tijd hebt om eens lekker samen een weekendje weg te gaan. Kortom, de relatie komt op het derde plan: eerst de kinderen en het werk (in wisselende volgorde) en dan de relatie.



Relatietevredenheid

Vooral partners met jonge kinderen hebben het zwaar te verduren als het gaat om de algehele belasting en dat zie je terug in de kwaliteit van hun relatie. Uit een langlopend onderzoek dat ik uitvoerde onder driehonderd echtparen blijkt dat de relatietevredenheid afneemt na de geboorte van het eerste kind. En dat niet alleen, jonge ouders zijn ook minder tevreden met hun seksleven, hebben vaker conflicten en gaan minder constructief om met die conflicten dan voor de geboorte van hun eerste kind. Hoewel kinderen een enorme bindende factor zijn in een relatie, betekent het hebben van kinderen tegelijkertijd een behoorlijke aanslag op je relatie.



Poepluiers

Hoe ga je om met de drukte van een baan en een gezin en hoe houd je je relatie leuk temidden van vergaderingen en poepluiers? Een goede relatie is de basis van een harmonieus werk- en gezinsleven, maar komt in de verdrukking in deze tijden van druk, druk, druk. Relaties gaan nu eenmaal niet vanzelf, daar moet je tijd en aandacht aan besteden. Regelmatig tijd voor elkaar nemen om weer even 'de klokken gelijk te zetten' is net zo essentieel als met je kind naar de tandarts en de auto naar de garage brengen voor een beurt. Als je het laat versukkelen, kom je onherroepelijk in de problemen. Mocht je er echt niet (samen) uitkomen, dan kan coaching helpen om een betere balans te vinden tussen werk, gezin en relatie.



Dr. Esther Kluwer

Senior docent/onderzoeker Sociale Psychologie

Universiteit Utrecht
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven