Geld & Recht alle pijlers

auto tweede keer kapot in week tijd

31-05-2016 20:02 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn vorige week opgehaald door de wegenwacht. De auto hield er mee op onderweg. Wat bleek, de bobine was er mee gestopt en deze is vervangen. Rekening van 200 euro betaald, prima, de auto reed weer 6 daagjes. Mijn ouders rijden trouwens heel weinig met de auto, alleen om boodschappen te doen of op bezoek te gaan ofzoiets. Denk dat ze 4 dagen in de week de auto nodig hebben, ze werken allebei niet meer qua pensioen.



Nu moesten ze gisteren naar het ziekenhuis toe (mijn vader is ziek geweest en moet steeds voor controle).

Hield de auto er de terugweg weer mee op!! Weer de wegenwacht gebeld en weer weggesleept naar de garage toe..

Auto heeft er de hele dag gestaan vandaag en ze belden op tegen 5 uur. Ze denken dat de aansluiting van de boordcomputer naar de bobine niet meer doet of andersom, dit weten ze nog niet zeker, ze moeten het beter uitzoeken.



Dus waarschijnlijk is dat wat vorige week vervangen is helemaal de oorzaak niet geweest, maar dit is de oorzaak. Dus mijn ouders hebben al betaald terwijl er nu weer iets mis is..

De auto is 17 jaar oud, wel weinig km. 160.000 maar..



Mijn ouders zijn woest omdat ze al betaald hebben en gewoon voor het verkeerde aangezien dit nu waarschijnlijk de oorzaak is. Dit is dus vorige week niet goed onderzocht en hebben ze voor niks betaald..



Nu gaan ze kijken wat de reparatiekosten zijn. Ik heb gelezen dat zoiets vervangen erg duur is en in de duizenden kan oplopen..

Mijn vader is zo kwaad geworden aan de telefoon, dat hij gekke henkie niet is en niet weer zoveel gaat betalen. Ze kunnen de auto best maken, maar misschien heb je over een week weer iets wat er kapot is, of vinden ze weer iets anders.



Wat zouden jullie doen? Sws de reparatiekosten hiervan niet betalen aangezien ze vorige week al veel betaald hebben. Misschien kijken voor een tweedehands auto? Probleem is dat ze niet echt iets gespaard hebben en er eigenlijk geen geld voor hebben..



Ik vind het zo sneu voor ze. Mijn vader is net herstelt van een zware periode, ze hebben het niet heel breed, nu gaat dit kapot wat ze waarschijnlijk erg veel gaat kosten.



Wat zouden jullie doen? Laten maken of andere auto kopen?

Ze hebben sws een auto nodig want ze wonen in een dorp waar niet eens veel winkels zijn, en zonder auto kom je sowieso nergens. Je kunt niet de hele afstanden af op de fiets en ze hebben altijd auto gereden dus zonder auto kan zeker niet. Ook niet omdat mijn vader redelijk vaak naar het ziekenhuis moet.
Alle reacties Link kopieren
Het is sneu, maar ik denk dat je er weinig mee kunt. De Wegenwacht heeft naar beste eer en geweten het euvel verholpen, en deze week blijkt er meer aan de hand te zijn met de auto. Op wie wil je "woest" zijn dan? Dingen gaan gewoon kapot, ook auto's, en zeker als ze al bijna 20 jaar oud zijn.



Wat dacht je dan te bereiken door daar kwaad over te zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
eerst even afwachten , wat de kosten zijn , ook even een andere garage vragen
Ja, dat heb je wel eens met auto's. Ik heb vorig jaar via internet een reparatieservice gezocht. De naam van de club ben ik even kwijt. Je moet de gegevens van je auto invoeren en dan wordt er contact opgenomen door een garage in de buurt. Voor 60 euro krijg je een diagnose en een offerte voor de reparatie. Mijn auto zou bij mijn eigen garage gerepareerd moeten worden voor 850 euro, en nu vond ik een garage die het voor 400 deed. Beetje shoppen loont dus.

Ik zal eens kijken of ik de naam van die service nog kan vinden in mijn mailbox.

Deze was het: https://www.serviceright-autos.nl/

(Het klinkt een beetje spammerig maar ik was er echt heel blij mee).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zoveel verstand van auto's.



Maar mij lijkt de conclusie dat het vorige week niet goed onderzocht is wat voorbarig.

Daarnaast vind ik 160.000 kilometer op de teller niet weinig hoor. Dat is al best een oudje.

In vind 200 euro voor een spoedreparatie door de wegenwacht geen enorm bedrag.



En tenslotte vind ik, ook al heb je het niet breed, niets achter de hand hebben terwijl je blijkbaar behoorlijk afhankelijk bent van je 17-jaar oude auto niet heel verstandig.



Ik zou ze eerst een beetje laten kalmeren en zich dan goed laten voorlichten wat er precies aan de hand is en hoe dat in verband staat tot de reparatie vorige week.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Eens met pejaka. Het is een auto van 17 jaar oud, daar gaan dingen aan stuk. Misschien niet zo hard beginnen te blazen, want soms is het een zoekplaatje en niet meteen duidelijk wat het is. Dus niet goed onderzocht is iets te kort door de bocht. Vervelend is het in ieder geval wel. Is er al bekeken of er iets geregeld kan worden mbt prijs? Meestal wel namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er weinig mee kunt. Dergelijke problemen zijn niet altijd ter plekke duidelijk te herkennen en garanties geven kan ook niet. Daarnaast krijg je dit soort dingen juist doordat de auto veel stil staat en korte stukjes rijdt waardoor de motor nauwelijks warm wordt, daar kunnen een hoop onderdelen slecht tegen, weinig kilometers of niet.

En tsja, met een auto van deze leeftijd kun je dit soort problemen ook verwachten, woest worden en de schuld gaan afschuiven helpt daar niet bij.
Alle reacties Link kopieren
En dit: Sws de reparatiekosten hiervan niet betalen aangezien ze vorige week al veel betaald hebben

Hoe zie je dat voor je?



Die auto is toch naar een garage gesleept?

Je kunt toch niet de garage weigeren te betalen omdat je denkt dat de wegenwacht je vorige week niet goed geholpen heeft?



O wacht... ze zijn beide keren naar een (dezelfde?) garage gesleept..

Ik dacht dat ze de 1e keer ter plekke door de wegenwacht waren geholpen
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Wettelijk gezien dient een garage een verkeerde reparatie zelf te regelen. In feite dus, is de rekening van de vorige week voor de garage, mits het gerepareerde dus echt niet kapot was. (Voor zover ik weet van een paar monteurs).



Maarja, bewijs dat maar eens als leek.



En wat te denken van even afwachten. Ik heb ook wel eens stilgestaan, bleek om de brandstofpomp te gaan. Met minder dan 200 euro geregeld.

En vanaf 150.000 km kun je toch af en toe wel wat dingetjes verwachten. Het lijkt me slim als ze daar maandelijks toch een beetje voor apart zetten. Die garagemeneer kan er ook niks aan doen tenslotte. Schelden is nooit een goed plan als je iets gedaan wilt krijgen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
om eerlijk te zijn, zou ik het ook niet pikken, je mag toch verwachten dat een autobedrijf kennis van zaken heeft, en als ze bv een accu vervangen omdat je een kapotte uitlaat hebt, die er een week later onderuitvalt, dan hebben ze een echt probleem (met mij), hadden ze moeten zien op de uitdraai van de

ECU
Alle reacties Link kopieren
Bovendien is de wegenwacht geen garage he. Ze helpen je weer op weg, dat is hun taak.
Alle reacties Link kopieren
17 jaar is op leeftijd voor een auto. Van nu af aan zullen er wel meer kosten komen.
Alle reacties Link kopieren
De wegenwacht heeft het de vorige keer niet gemaakt. Ze hebben alleen de auto naar de garage gebracht. Dus de vaste garage van mijn ouders heeft het gemaakt
Alle reacties Link kopieren
bovendien: een bobine kan getest worden of hij stroom afgeeft of niet

een boordcomputer kan getest worden , etc etc

we hebben niet meer de technologie van een T ford
Alle reacties Link kopieren
quote:Groenoog schreef op 31 mei 2016 @ 20:15:

om eerlijk te zijn, zou ik het ook niet pikken, je mag toch verwachten dat een autobedrijf kennis van zaken heeft, en als ze bv een accu vervangen omdat je een kapotte uitlaat hebt, die er een week later onderuitvalt, dan hebben ze een echt probleem (met mij), hadden ze moeten zien op de uitdraai van de

ECU



Dat gaat natuurlijk in dit geval niet op. Het probleem zit in de buurt van de bobine, maar blijkbaar was het de bobine zelf niet. Dat kan ook een bedrijf met kennis van zaken soms niet direct lokaliseren.

Een accu is een heel ander onderdeel dan een uitlaat, op een volkomen andere plek met een volkomen andere functie, niet te vergelijken.
200 euro voor een bobine? De anwb heeft er een tijdje terug bij mij een nieuwe ingezet voor 45 euro!
Alle reacties Link kopieren
Maar wie zegt dat de bobine vorige week niet inderdaad kapot was?

Is dat de conclusie van je ouders, of heeft de garage dat gezegd?



Dingen kunnen ook gewoon kort na elkaar kapot gaan, toch?

Vooral bij een oude auto.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 31 mei 2016 @ 20:06:

Het is sneu, maar ik denk dat je er weinig mee kunt. De Wegenwacht heeft naar beste eer en geweten het euvel verholpen, en deze week blijkt er meer aan de hand te zijn met de auto. Op wie wil je "woest" zijn dan? Dingen gaan gewoon kapot, ook auto's, en zeker als ze al bijna 20 jaar oud zijn.



Wat dacht je dan te bereiken door daar kwaad over te zijn?



Ik begrijp uit het verhaal dat de garage de auto gerepareerd heeft.



Afijn. Ik stond ooit met een rammelende schakelbak. Garagemeneer rijden, luisteren. Andere garagemeneren onder de auto, ook luisteren. Ja hoor, versnellingsbak kapot. Gaat u zoveel duizend kosten mevrouw. Slik, auto was toen twaalf jaar oud, dus laat maar zitten.



Via ebay een tweedehands versnellingsbak gevonden, naar beun-de-haas met dat ding. Beun vraagt nog of ik het zeker weet? Ja hoor, bevestigd door vier of vijf verschillende garagemeneren. Beun bouwt de versnellingsbak om. Bleek het de koppeling te zijn.



We hebben de uitgebouwde versnellingsbak maar weer verkocht. En van diverse monteurs later gehoord; Als de garage de versnellingsbak had vervangen, hadden zij dus daarvan eigenlijk de rekening zelf mogen betalen. Maar ik gok erop dat ze de koppeling vervangen hadden en hun mond hadden gehouden.



En een garage kost rond de 100 euro. Per uur. Ik word daar niet blij van. Juist mensen die zich geen nieuwe auto kunnen permitteren zijn afhankelijk(er) van een garage. Ik ben blij met onze Beun hoor, sorry, maar ik kan de garage simpelweg niet meer betalen. En dan hebben we het echt niet slecht.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Groenoog schreef op 31 mei 2016 @ 20:19:

bovendien: een bobine kan getest worden of hij stroom afgeeft of niet

een boordcomputer kan getest worden , etc etc

we hebben niet meer de technologie van een T fordEn juist die vooruitstrevende technologie maakt het een stuk ingewikkelder problemen te lokaliseren. Mijn man kan met zijn ogen dicht een motor van welke auto dan ook zonder noemenswaardige technologie uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Maar zodra er computertechnologie bij komt kijken zijn er ontstellend veel meer opties waar het probleem zou kunnen zitten.
Alle reacties Link kopieren
en toch denk ik dat vadervan to bij de neus genomen word,

ik ken hier ook garages die telkens peperdure reparaties uitvoeren op oudere auto's

vaak oner het mom van, de eigenaren hebben toch geen kennis, die maken we wel iets wijs
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 31 mei 2016 @ 20:23:

[...]





En juist die vooruitstrevende technologie maakt het een stuk ingewikkelder problemen te lokaliseren. Mijn man kan met zijn ogen dicht een motor van welke auto dan ook zonder noemenswaardige technologie uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Maar zodra er computertechnologie bij komt kijken zijn er ontstellend veel meer opties waar het probleem zou kunnen zitten.



Maar juist omdat de auto waar TO het over heeft, al 17 jaar oud is, zou die technologie niet zo´n enorm probleem moeten zijn.



Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nu mijn oude en nieuwe auto vergelijk hoor. Ik riep altijd ´als het vier wielen en een stuur heeft kom ik overal mee weg´. Nou, bij mijn nieuwe auto heb ik toch het boekje moeten bestuderen, je hebt er bijna een pilotenbrevet voor nodig.



Evengoed; een garage zou moeten kunnen bedenken dat er mensen zijn die niet voor hun lol een oude auto hebben. Ze mogen wel iets meer aandacht besteden aan wat ze precies repareren, voor 100 euro per uur verwacht ik eerlijk gezegd toch iets meer dan; tja, we weten het niet precies dus we vervangen dan maar elke week iets anders dat weer een paar honderd euro kost.



Edit, wat Groenoog zegt dus.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan. Maar in dat geval schiet je nog steeds niets op met woest worden en weigeren te betalen.

Ik zou dan een andere garage zoeken, of een betrouwbare beun.

En zelf zorgen dat de auto goed en op tijd onderhouden wordt, juist omdat ie eigenlijk slecht gebruikt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Qua technologie ligt het ook aan het merk van de auto. De ene 17-jarige is de andere niet. Onze laatste auto was een volvo 940, een van de allerlaatste. Maar die technologie was nog precies hetzelfde als toen de eerste van de band rolde, jaren en jaren eerder. Terwijl een auto daarvoor net zo oud was, maar veel meer computertechnologie in de motor had zitten.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad de onderdelen vallen mee maar het uurloon is zo belachelijk duur.

Ik ken ook een beunhaas, die mijn eigen auto altijd na kijkt.



Maar is het niet raar om dan de auto van de garage te laten halen door die beunhaas? Mijn ouders houden daar namelijk helemaal niet van.



En inderdaad die garages willen alleen maar geld, bij de auto van mijn vader hebben ze elk jaar de banden vervangen, hij is er al veel geld kwijt geraakt maarja hij heeft zelf geen verstand van de auto dus hij geloofd ze maar..
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar de banden vervangen?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven