Geld & Recht alle pijlers

Baas wil dat ik 12 uur bereikbaar ben voor 10 EUR.

19-12-2014 08:21 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames, ik zit ontzettend in de rats wat betreft het volgende:



Sinds twee maanden heb ik een nieuwe baan als 'telereceptioniste'. Dit is de functietitel zoals omschreven in mijn contract. Hier hoort geen CAO bij (althans niet dat ik kan vinden, noch heb ik een CAO boekje ontvangen en staat er niks over een eventuele CAO vermeldt in mijn contract).



Mijn werkzaamheden bestaan hoofdzakelijk uit aan aannemen van de telefoon voor verschillende bedrijven. Dat houdt dus in dat ik de ene keer de telefoon opneem met "goedemiddag, u spreekt met huisartsenpraktijk Jansen", tot "goedemorgen, u spreek met dakdekkersbedrijf de Riet". En zo zijn er nog een stuk op 50 andere bedrijven. So far so good.



Anyhow... mijn baas wil vanaf heden dat ik af en toe een nachtdienst op me neem. Dit houdt in dat ik 's middags vanaf 18:00 uur tot en met 's ochtends 08:00 telefonisch bereikbaar moet zijn. In die uren kan het zijn dat ik gebeld kan worden door klanten. De reden van een inkomend gesprek kan zijn dat ik een afspraak voor een klant moet inplannen in de online agenda van de opdrachtgever (dan moet je eerst online in gaan loggen want anders heb je geen inzage in de agenda). Een andere reden kan zijn dat er een klant belt die een storing of foutmelding krijgt op zijn VoIPtelefoon en zelf niet bereikbaar is. Na elk inkomend gesprek moet je op een laptop op het netwerk inloggen om vervolgens een bericht aan te maken en deze te e-mailen naar de opdrachtgever zodat zij weten dat er gebeld is en actie kunnen ondernemen indien nodig.



Maar nu komt het: ik sta ingeroosterd om vanavond een nachtdienst over te nemen. Gisteren heb ik geinformeerd wat eigenlijk de verdiensten zijn. En toen zei mijn baas: 10 Euro. Geen 10 Euro per uur, nee, 10 Euro voor de gehele dienst want "ja, er belt toch bijna niemand".



Dit kan toch niet?? Wat het allemaal nog gekker maakt: ik moet hiervoor mijn eigen prive-telefoon gebruiken. Dus ik wordt geacht om later deze ochtend een stuk op 60 zakelijke telefoonnummers op te slaan in mijn prive-telefoon. Daarbij: wanneer ik inderdaad een afspraak in moet plannen moet ik dat doen op mijn prive-laptop, op mijn eigen internetverbinding die ik thuis heb. In andere woorden: ik moet mijn eigen persoonlijke spullen in gaan zetten voor mijn werk. Wanneer er grote spoed is voor een bepaald bedrijf, zoals een eerder genoemde storing moet ik direct bellen met het betreffende bedrijf om te melden dat zij contact op moeten nemen met de klant. Wederom moet ik dan bellen met mijn eigen telefoon.



Kortom: ik word geacht om 14 uur lang 'alert' te zijn, met mijn prive telefoon en eigen laptop naast mijn bed te slapen, en dat voor 10 Euro. Dit kan toch niet?? Dit mag mijn werkgever toch niet van mij verwachten?



Overigens: in mijn contract staat wel vermeld dat ik 'de werkzaamheden uitvoer op locatie en soms op een thuiswerkplek'. Die thuiswerkplek heb ik niet, en moet zoiets niet worden ingericht door de werkgever zelf wanneer hij dat verlangt van de werknemer?



Om 12 uur vanmiddag moet ik op locatie werken en dan moet ik hierover helaas in conclaaf met mijn baas. Ik kan al het advies gebruiken wat ik nodig heb!



Bij voorbaat dank.
Alle reacties Link kopieren
Maak je het nu niet erger dan het is? Wat zeggen je collega's ervan? Doen die deze dienst ook?
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Krijg je nog extra betaald als er daadwerkelijk gebeld wordt? Daarnaast zou ik een vergoeding voor gbruik privetelefoon logisch vinden. Hebben je collega's dezelfde afspraak, hebben die daar dan geen bezwaar tegen, klopt het dat die eigenlijk nooit gebeld worden?



Over vergoeding kan ik niks vinden, wel de volgende link: http://www.rijksoverheid. ... diensten-consignatie.html
geboluti wijzigde dit bericht op 19-12-2014 08:33
Reden: te vlug getypt
% gewijzigd
Tja, ik weet natuurlijk niet hoe het in jouw sector werkt en wat collega's doen. Kan alleen vanuit mijn eigen straatje praten.



Ik heb ook wel bereikbare diensten gedraaid. Dan kreeg ik in elk geval een uur uitbetaald, terwijl ik lag te slapen(ruim 19 euro bruto). Daar hoefde ik dus niets voor te doen. Kreeg ik een oproep, dan kon ik uren gaan schrijven.
Bel met het juridisch loket voor advies: 0900 - 8020.



Persoonlijk zou ik vriendelijk doch duidelijk weigeren, uitbuiting is in het buitenland al not done tenslotte, maar het is wellicht fijn als je er wat juridisch advies over krijgt. Sterkte.
Weet je zeker dat jouw werkzaamheden niet onder de CAO Facilitaire Contactcenters vallen? Een aantal van mijn taken lijken op die van jou maar bij ons is alles geregeld binnen die CAO. Mijn collega's krijgen 150% betaald in de nacht, een vergoeding voor gebruik van de internetverbinding en een laptop van de zaak.
Alle reacties Link kopieren
Voor een tientje zou ik zo'n 'nachtdienst' weigeren.
Heb een aantal collega's die bereikbaarheidsdiensten hebben. Die krijgen een telefoon vd zaak mee, een standaardvergoeding en als ze gebeld worden dan wordt het werktijd, kunnen ze uren schrijven en krijgen dus gewoon betaald.



Een tientje voor de nacht ongeacht of je gebeld wordt en verder niet uitbetaald worden als je ook echt moet gaan werken, lijkt mij niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met ginger. Dit zou ik niet zo accepteren, 10 euro is een fooi.
Ik heb een constructie zoals deze al eens gehoord en ik weet dat je op mijn oude werk ook voor zoiets kon inschrijven alleen je kreeg dan een vast bedrag voor de nacht of een laag uurloon voor het 'standby' staan. Je kunt namelijk nergens heen in die tijd (was ook op feestdagen overdag en weekend). Maar op moment dat je dus echt iets moest gaan doen kreeg je volledig betaald. 10 euro is absurd!
Alle reacties Link kopieren
Praat even met je baas.

Wellicht dat je gewoon je uren kunt schrijven en dat die tien euro bedoeld is voor je telefoon/internetkosten ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou vriendelijk bedanken. Wat denken ze wel.
Ik vind het compleet mesjokke.
10 euro voor een bereikbaarheidsdienst is weinig maar niet belachelijk laag.



Eigen telefoon gebruiken zou ik weigeren, dat ze je maar een mobieltje van het werk geven waar alle nummers netjes in staan.



En vanaf het moment dat je echt gebeld wordt tot moment van afhandeling zou als echte uren moeten tellen, tegen avond/weekend/nacht-tarief. En anders zou ik weigeren, of de vaste vergoeding zou heeeel wat meer dan die 10 euro moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
In de sector waar ik werk is de vergoeding voor een bereikbaarheidsdienst een half uurloon, een paar luttele euro's dus. Als je daadwerkelijk moet werken ga je pas uren schrijven. Ik denk dus dat het op zich kan wat je werkgever vraagt, maar een telefoon van de zaak lijkt me wel gewenst TO.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor de reacties. Ik ga uiteraard eerst een gesprek hier over aan om nog eens te vragen wat er precies de bedoeling is. En of ik inderdaad de uren kan opgeven waarin ik ècht iets gedaan heb. Zoals iemand anders al aangaf: ik kan vanavond dus niks doen en nergens naartoe. Ook heb ik me voor deze dienst niet ingeschreven. Ik weet dat het er bij hoort want het stond aangegeven in de vacature. Maar ik ging er voor het gemak vanuit dat er een redelijke vergoeding tegenover staat. Er zijn een handjevol collega's die de dienst wel doen. Maar dat is onder andere de baas zelf. Ik ga straks een gesprek met hem aan, ik laat hier wel weten hoe het gegaan is. En ik ga even kijken of mijn functie toch niet onder een CAO staat, bedankt aan de forummer die de link hier plaatste.
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Alle reacties Link kopieren
En? Hoe ging het gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Mijn privé telefoon zou ik weiger, straks ben ie over een paar maanden uit dienst en bellen 60 bedrijven jou op je huistelefoon.

Verder zou ik gewoon zeggen dat je geen laptop hebt en ook geen internetverbinding thuis. Laat je baas maar wat regelen. Je wilt ook van huis kunnen toch?

Tien euro voor de hele nacht is te debiel voor woorden. Voor een tientje per nacht kan hij minimale inzet verwachten. Ik zou zeggen een tientje per uur en de daadwerkelijk gemaakte uren vergoed hij.



Om hoeveel nachten per week gaat het trouwens?



Bij mijn vorige werkgever hadden collega's ook pikket. Die kregen enorm ruim vergoed, maar dan heb je het ook over een storing waarbij het halve land plat ligt als het mis gaat.
Mijn man draait ook zulke oproepdiensten. De vergoeding is rond de 120 euro bruto per maand, waarbij er maanden zijn zonder wachtdienst, en maanden met bijvoorbeeld 2x 3 nachten (plus weekenddagen). Hij moet telefonisch bereikbaar zijn en in geval van nood binnen een uur op het werk kunnen zijn.



Vanaf het moment dat de telefoon gaat, telt het eerste uur. Ook als hij het kan afschuiven op iemand anders (ander vakgebied, de beller kan het niet altijd goed inschatten).



Telefoon is gewoon van de baas trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Voor een tientje per nacht zou ik het hem lekker zelf laten doen. Verdient hij zelf nog een lekker extra zakcentje toch ?



Enne, om thuis te kunnen werken heb je gereedschap nodig en ik geloof nooit dat er in je contract staat dat je zelf voor je eigen gereedschap (laptop, telefoon, internet) moet zorgen.



Bovendien, wanneer je 's-nachts hebt moeten werken (dus gebeld bent) heb je vervolgens recht op slaapuren en hoef je, na het werk, ten minste de eerste 8 uren excl reistijd (kan ook 12 uren zijn wanneer het meerdere dagen na elkaar gebeurd) niet te werken. Zou je in die periode wel ingeroosterd staan, dan dienen de ingeroosterde uren gewoon doorbetaald te worden.



Stukje ARBO wetgeving.
Niet geschoten is altijd mis
Je moet voor de toepasselijkheid van de CAO niet kijken of je functietitel er tussen staat maar of je onder de werkingsfeer valt (in het begin van de CAO). Ga anders even naar het inloopspreekuur van een vakbond of naar het juridisch loket om daar te laten checken of je onder een callcenterCAO valt. Vervolgens natuurlijk nog even checken of de CAO algemeen verbindend is op dit moment anders val je er nog steeds niet onder.
Ik zou m'n telefoon lekker uitzetten en gaan slapen. Wie denkt ie wel niet dat ie is? Hij blijft zelf maar wakker als ie bereikbaarheid wil, of hij betaalt jou 200% uit voor de uren dat je nachtdienst moet draaien.
En je privé telefoon is natuurlijk helemaal off limits!
Ik zou de uren gewoon "voltijds" laten tellen.

Dan betaalt hij ze maar uit als overuren of hij geeft je volgende week een dag vrij.



Bovendien zou ik toch echt wel alle telefoonkosten terugvorderen als hij geen werktelefoon ter beschikking stelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven