Geld & Recht alle pijlers

Belachelijke acties winkel- en horecapersoneel

20-11-2016 17:08 3061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er bestond vroegah een topic, maar dat is alweer drie jaar zo dood als een pier, dus ach, waarom niet eens een nieuwe.



Het zijn namelijk zulke heerlijke topics dit om de verhalen te lezen.



Dus vertel, welke belachelijke acties van winkel- of horecapersoneel hebben jullie mee gemaakt??

(en dit is geenszins bedoeldals aanval op winkelpersoneel in het algemeen, de meeste mensen die ik tref zijn heel lief, aardig en gezellig. Voel je dan ook vooral vrij om het vergelijkbare topic over onbeschofte klanten te uppen).



De aanleiding?

Ik maakte gisteren iets mee dat ik dacht, dit moet ik echt in dit topic tikken.

Niet helemaal winkelpersoneel, maar toch...



We zaten gisteren in de bioscoop en net voor de film begint was ik snel naar het toilet gegaan.

Ik stond mijn handen te wassen en was getuige van de volgende scene;

Een meisje van een jaar of 8 komt het toilet binnen en wil doorlopen. Ze wordt tegen gehouden door de toiletjuffrouw en moet onder een meter gaan staan om te kijken of ze moet betalen (blijkbaar op basis van lengte).

Kind was, jawel, een hele centimeter te lang om gratis te mogen plassen. Toiletjuffrouw vroeg of het meisje geen geld bij zich had. Niet dus. Toiletjuffrouw vroeg vervolgens of ze dat niet even bij mamma kon gaan halen.

Meisje met gekruiste pootjes en helemaal beduusd, weet er nog uit te persen dat mamma al in de bioscoopzaal zit maar dat ze zo nodig moet plassen.

Toiletjuffrouw hield voet bij stuk, meisje moest eerst betalen en anders niet naar het toilet



En ik weet dat toiletjuffrouw zijn geen droombaan is en dat ze het moeten hebben van de betalende klanten, maar kom zeg, 40 cent voor een kind dat 1 centimeter te groot is om nog gratis te mogen....

Ik vond het diep triest iig.



Even een aanvulling omdat ik al bijna harteloos overkom geloof ik; ik heb uiteraard die 40 cent betaald zodat het kind kon gaan plassen.

Ik vond vooral de situatie heel erg bizar.



Wat zijn jullie ervaringen? Shoot!!
668, the neighbour of the Beast
Niet erg vriendelijk nee. En ik zei nog wel heel beleefd aub.
Alle reacties Link kopieren
Hier bij de Jumbo vakkenvullers.



"Goedemorgen mevrouw"

"Morgen"

"Pfffff hebben we onze plicht ook weer gedaan"

"Misschien moet je dat niet zeggen als de klant nog niet ver genoeg weg is"

"Eh ja sorry stamelde ze eruit"



quote:teletubbie1234 schreef op 19 januari 2017 @ 23:07:

Hebben jullie ook door dat winkelpersoneel tegenwoordig keihard worden uitgeknepen?



Werkdagen van 12 uur of meer is eerder met regelmaat dan uitzondering.



Ik hoor het toch ook geregeld.

Vaak onderbezetting, vertrekkend personeel dat niet of niet tijdig vervangen wordt, langdurig zieken waar het ander personeel maar moet voor komen opdraven (ipv op zoek te gaan naar iemand tijdelijk), ...

En bazen die het maar "logisch" vinden dat iedereen dat pikt en maar bijspringt en maar combineert met zijn privé-leven.



Genoeg mensen in mijn omgeving die vaak 's ochtends niet weten om hoe laat ze 's avonds gedaan hebben.

Die beginnen om 6 's ochtends en soms tot 7 uur 's avonds doorwerken.

Vaak dan nog zonder pauze, want er is simpelweg geen vervanging die het een kwartier of een half uur kan overnemen.



Of mensen die om 6 's ochtends uit hun bed gebeld worden "of ze zo snel mogelijk kunnen komen".

Lees: Liefst binnen het half uur ter plaatse zijn.

Want de winkel moet toch écht open.

Waarbij er uiteraard geen idee is tot hoe laat ze moeten werken ...

1 keer kan je zoiets weigeren.

Als je te vaak weigert wordt dat behoorlijk negatief gezien en kan het je op termijn je job kosten "want je bent niet flexibel en niet collegiaal genoeg".
Alle reacties Link kopieren
Dat van die 12urige werkdagen herken ik wel, maar dan vanuit de horeca. Zijn er naast supermarkten (die een overvloed aan personeel hebben) echt zoveel winkels die zo lang open zijn met onderbezetting? Ik kan er zo gauw geen bedenken, als ik de (kleding)winkels hier in de stad zo even voor me haal.. allemaal van 9 tot 5, behalve op koopavonden.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:Muurhanger schreef op 20 januari 2017 @ 18:12:

Dat van die 12urige werkdagen herken ik wel, maar dan vanuit de horeca. Zijn er naast supermarkten (die een overvloed aan personeel hebben) echt zoveel winkels die zo lang open zijn met onderbezetting? Ik kan er zo gauw geen bedenken, als ik de (kleding)winkels hier in de stad zo even voor me haal.. allemaal van 9 tot 5, behalve op koopavonden.



Ik hoor het vooral in de detailhandel.

Bakkers, krantenwinkels, slagers, groentenwinkels, ...



Een kennis werkt bijvoorbeeld bij een bakker die opengaat om 6.30.

Om te kunnen opengaan moet het personeel wel om 6 uur aanwezig zijn.

Ze sluiten om 18.30 en dan moet de boel nog opgeruimd worden.

Nog minstens een half uur tot een uur werk nadien dus.

Soms kunnen ze in "shiften" werken (iemand vroeg beginnen en tegen 14 uur ophouden en iemand die tegen 11 à 12 uur begint), maar de helft van de tijd hebben ze daar het personeel niet voor ...

Is er wel iemand ziek, heeft er iemand verlof, zijn ze onderbemand, ...
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen eens met onze 2 kinderen uit eten. In het restaurant was een apart menu en dat leek mijn man en ik wel wat. De kinderen wilde wat anders eten. De ober zei, nee dat kan niet. Dat kan alleen per tafel besteld worden. Wij zeiden tegen onze kinderen, gaan jullie even aan een andere tafel zitten. Tegen de ober, kan het nu wel? Hij was helemaal in de war. Wij hebben onze drankjes betaald en zijn het restaurant uitgelopen.



Soms kan een gerecht of menu alleen per 2, maar per tafel heb ik nog nooit meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:veensteker schreef op 20 januari 2017 @ 19:32:

Wij gingen eens met onze 2 kinderen uit eten. In het restaurant was een apart menu en dat leek mijn man en ik wel wat. De kinderen wilde wat anders eten. De ober zei, nee dat kan niet. Dat kan alleen per tafel besteld worden. Wij zeiden tegen onze kinderen, gaan jullie even aan een andere tafel zitten. Tegen de ober, kan het nu wel? Hij was helemaal in de war. Wij hebben onze drankjes betaald en zijn het restaurant uitgelopen.



Soms kan een gerecht of menu alleen per 2, maar per tafel heb ik nog nooit meegemaakt.



Ik wel. Dan hadden ze een bepaalde aanbieding voor een bepaald arrangement en dat kon dan alleen besteld worden voor het hele gezelschap, en niet dat dan één of twee mensen van het gezelschap opeens wat anders wilden.



Maar goed, staat er meestal bij op de kaart.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Er is me er nog eentje te binnen geschoten.



Toen ik pas in een rolstoel zat was ik nog een tikkie onzeker met boodschappen doen enzo dus ik had mijn moeder meegevraagd. Komen we bij de slager vraagt de slager aan mijn moeder terwijl hij op mij wijst 'wil zij misschien een plakje worst?'. (Even voor de beeldvorming; ik was toen 'al' 22 jaar!)



Ik was toen nog niet zo assertief als nu want ik durfde er niks van te zeggen maar ik vond het zó erg dat ik dus blijkbaar niet helemaal voor vol aangezien werd. Als het me nu zou overkomen zou ik er zeker iets van zeggen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 20 januari 2017 @ 11:44:

ik weet niet beter dan dat de buschaufeur gedag terug zegt als ik hem gooedemorgen etc wens of andersom, zowel in Rotterdam als hier in limboland.

Ik word echt overal heel vriendelijk behandeld nooit geen gezeik, de verkoopster die niet in mijn nek hangt maar wel helpt als ik er om vraag .

Sterker nog er gaat hier een winkel sluiten en het personeel heeft gelukkig elders een nieuwe baan,maar er werd me toch echt door 2 verkoopsters verteld dat ze het heel jammer vonden om mijn man en mij niet meer te zien omdat ze het altijd zo gezellig met ons vinden,tja en dat alleen omdat je af en toe gewoon lekker ouwehoert ;)

Maar goed ik heb een zus die in een klein plaatsje in Brabant woont en die heeft met stomheid gekeken hoe vriendelijk mensen hier zijn ,in haar woonplaats komt dat dus niet voor,misschien woon Pejeka daar wel tussen allemaal chagerijnen.



Ik woon zelf in een kleine stad in Zuid-Oost-Brabant, en mij valt het juist op dat de mensen van de Randstad veel minder vriendelijk zijn.



Je merkt het verschil ook gelijk. Er zijn hier in de omgeving verschillende campings en bungalowparken die in de zomer grotendeels bezet zijn door mensen uit de Randstad. En die bevolken dan ook de terrassen hier, en gaan winkelen. Nou, je merkt het direct, het verschil.



Laatst nog. Een lederwarenzaak hier. Ik stond te wachten op mijn beurt, vóór mij een stel Amsterdammers (aan het accent te horen). De vrouw had een tas uitgezocht en die moest ingepakt worden. De verkoopster (die wel door had dat die mensen zomergasten waren in onze streek) probeerde een vriendelijk praatje te maken. Zo van "Logeert u hier in de buurt" en "vindt u het leuk hier" en "hebt u een fijne vakantie". Maar wat ze ook zei, het echtpaar gaf geen sjoege. Nog geen piep. Pakje was uiteindelijk ingepakt en er moest betaald worden. Nog steeds zwijgend als een bus stak de man van het echtpaar de pinpas omhoog. Verkoopster: "U wilt met de pin betalen, prima, gaat uw gang". Nog steeds geen woord. Betaling afgerond, de verkoopster doet netjes de ingepakte tas met bonnetje en al in een draagtasje en overhandigt het met een vriendelijk "Dank u wel en nog een fijne dag verder"... Nog steeds geen woord.



Echtpaar loopt de winkel uit, zegt de man tegen de vrouw (met een dik Amsterdams accent): "Dat vind ik nou zo leuk in Brabant, dat de mensen zo vriendelijk zijn..."
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 20 januari 2017 @ 17:39:

Hier bij de Jumbo vakkenvullers.



"Goedemorgen mevrouw"

"Morgen"

"Pfffff hebben we onze plicht ook weer gedaan"

"Misschien moet je dat niet zeggen als de klant nog niet ver genoeg weg is"

"Eh ja sorry stamelde ze eruit"



De jonge Jumbomedewerkers die bij mijn lokale Jumbo rondlopen geven mij niet de indruk om vriendelijkheid als plicht te beschouwen, die zijn meestal vrolijk en gezellig. Nou scheelt het ook dat ik geen boodschappen meer op hoef te doen op het drukste moment van de dag. Om 18:30 zit kennelijk iedereen braaf aan tafel want dan is het heel rustig.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook niet van dat geklets in de winkel.

Ik kom er om dingen te kopen, niet om te socializen met het personeel, vind dat bij de kapper ook altijd zo vervelend.



Maar ik zal wel beleefd blijven en m'n mond opendoen ipv met een kaart te staan zwaaien, ik ben tenslotte niet tegen een hond bezig maar tegen een mens.
quote:veensteker schreef op 20 januari 2017 @ 19:32:

Soms kan een gerecht of menu alleen per 2, maar per tafel heb ik nog nooit meegemaakt.



Ik wel, bij zaken waar je ook 'onbeperkt' kan eten (tapas bvb), dan kan dat vaak alleen per tafel. Of bepaalde gerechten zoals kaasfondue (in oostenrijk), e.d.

Maar het personeel kan dan meestal wel uitleggen waarom dat zo is.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 20 januari 2017 @ 19:53:

[...]





Ik woon zelf in een kleine stad in Zuid-Oost-Brabant, en mij valt het juist op dat de mensen van de Randstad veel minder vriendelijk zijn.



Je merkt het verschil ook gelijk. Er zijn hier in de omgeving verschillende campings en bungalowparken die in de zomer grotendeels bezet zijn door mensen uit de Randstad. En die bevolken dan ook de terrassen hier, en gaan winkelen. Nou, je merkt het direct, het verschil.



Laatst nog. Een lederwarenzaak hier. Ik stond te wachten op mijn beurt, vóór mij een stel Amsterdammers (aan het accent te horen). De vrouw had een tas uitgezocht en die moest ingepakt worden. De verkoopster (die wel door had dat die mensen zomergasten waren in onze streek) probeerde een vriendelijk praatje te maken. Zo van "Logeert u hier in de buurt" en "vindt u het leuk hier" en "hebt u een fijne vakantie". Maar wat ze ook zei, het echtpaar gaf geen sjoege. Nog geen piep. Pakje was uiteindelijk ingepakt en er moest betaald worden. Nog steeds zwijgend als een bus stak de man van het echtpaar de pinpas omhoog. Verkoopster: "U wilt met de pin betalen, prima, gaat uw gang". Nog steeds geen woord. Betaling afgerond, de verkoopster doet netjes de ingepakte tas met bonnetje en al in een draagtasje en overhandigt het met een vriendelijk "Dank u wel en nog een fijne dag verder"... Nog steeds geen woord.



Echtpaar loopt de winkel uit, zegt de man tegen de vrouw (met een dik Amsterdams accent): "Dat vind ik nou zo leuk in Brabant, dat de mensen zo vriendelijk zijn..."



Bah wat een vooroordeel mensen uit de randstad zijn minder vriendelijk.

Niet iedereen uit Brabant is vriendelijk met zoals de mensen uit de Randstad die niet altijf vriendelijk zijn.

Jouw voorbeeld heeft niks niks te maken met vriendelijkheid, maar met onbeschoftheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de randstad, maar ik herken mezelf absoluut niet in dat verhaal. Die mensen hadden overal kunnen wonen. Ook, jawel, in Brabant.
Ik kom uit Brabant. Als ik met de hond wandel groet ik de fietsers die voorbij komen. De een groet terug, de ander niet. Ook in brabant zijn we net mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 20 januari 2017 @ 22:15:

Ik kom uit Brabant. Als ik met de hond wandel groet ik de fietsers die voorbij komen. De een groet terug, de ander niet. Ook in brabant zijn we net mensen. Die net wat vriendelijker zijn dan de rest in Nederland.
Ik ben in Brabant op "vakantie" geweest en het eerste wat ons opviel was dat daar heel erg veel gevloekt werd. Hahaha. Mensen waren wel vriendelijk, hoor.
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 20 januari 2017 @ 22:29:

[...]





Die net wat vriendelijker zijn dan de rest in Nederland.Ik weet het niet, zou dat ja? Ik ben natuurlijk gewend aan hoe we hier zijn.
Je hebt hier toch ook wel vagina volk hoor, als ik me netjes uitdruk.
Nou, ik ken brabanders op dit forum die helemaal niet vriendelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2017 00:39
Reden: verwijderd ivm persoonlijke aanval
% gewijzigd
Is dat inmiddels niet achterhaald? Helmond stond vroeger wel slecht bekend maar ik dacht dat dat nu wel anders was. Ik vind het altijd een gezellige stad.
Alle reacties Link kopieren
Zullen we hier geen randstad-tegen-brabant-strijd van maken?
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Nee, dat wint de Randstad toch niet. Maar je hebt gelijk, back on topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven