Geld & Recht alle pijlers

Belachelijke acties winkel- en horecapersoneel

20-11-2016 17:08 3061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er bestond vroegah een topic, maar dat is alweer drie jaar zo dood als een pier, dus ach, waarom niet eens een nieuwe.



Het zijn namelijk zulke heerlijke topics dit om de verhalen te lezen.



Dus vertel, welke belachelijke acties van winkel- of horecapersoneel hebben jullie mee gemaakt??

(en dit is geenszins bedoeldals aanval op winkelpersoneel in het algemeen, de meeste mensen die ik tref zijn heel lief, aardig en gezellig. Voel je dan ook vooral vrij om het vergelijkbare topic over onbeschofte klanten te uppen).



De aanleiding?

Ik maakte gisteren iets mee dat ik dacht, dit moet ik echt in dit topic tikken.

Niet helemaal winkelpersoneel, maar toch...



We zaten gisteren in de bioscoop en net voor de film begint was ik snel naar het toilet gegaan.

Ik stond mijn handen te wassen en was getuige van de volgende scene;

Een meisje van een jaar of 8 komt het toilet binnen en wil doorlopen. Ze wordt tegen gehouden door de toiletjuffrouw en moet onder een meter gaan staan om te kijken of ze moet betalen (blijkbaar op basis van lengte).

Kind was, jawel, een hele centimeter te lang om gratis te mogen plassen. Toiletjuffrouw vroeg of het meisje geen geld bij zich had. Niet dus. Toiletjuffrouw vroeg vervolgens of ze dat niet even bij mamma kon gaan halen.

Meisje met gekruiste pootjes en helemaal beduusd, weet er nog uit te persen dat mamma al in de bioscoopzaal zit maar dat ze zo nodig moet plassen.

Toiletjuffrouw hield voet bij stuk, meisje moest eerst betalen en anders niet naar het toilet



En ik weet dat toiletjuffrouw zijn geen droombaan is en dat ze het moeten hebben van de betalende klanten, maar kom zeg, 40 cent voor een kind dat 1 centimeter te groot is om nog gratis te mogen....

Ik vond het diep triest iig.



Even een aanvulling omdat ik al bijna harteloos overkom geloof ik; ik heb uiteraard die 40 cent betaald zodat het kind kon gaan plassen.

Ik vond vooral de situatie heel erg bizar.



Wat zijn jullie ervaringen? Shoot!!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 20 januari 2017 @ 19:53:

[...]





Ik woon zelf in een kleine stad in Zuid-Oost-Brabant, en mij valt het juist op dat de mensen van de Randstad veel minder vriendelijk zijn.



Je merkt het verschil ook gelijk. Er zijn hier in de omgeving verschillende campings en bungalowparken die in de zomer grotendeels bezet zijn door mensen uit de Randstad. En die bevolken dan ook de terrassen hier, en gaan winkelen. Nou, je merkt het direct, het verschil.



Laatst nog. Een lederwarenzaak hier. Ik stond te wachten op mijn beurt, vóór mij een stel Amsterdammers (aan het accent te horen). De vrouw had een tas uitgezocht en die moest ingepakt worden. De verkoopster (die wel door had dat die mensen zomergasten waren in onze streek) probeerde een vriendelijk praatje te maken. Zo van "Logeert u hier in de buurt" en "vindt u het leuk hier" en "hebt u een fijne vakantie". Maar wat ze ook zei, het echtpaar gaf geen sjoege. Nog geen piep. Pakje was uiteindelijk ingepakt en er moest betaald worden. Nog steeds zwijgend als een bus stak de man van het echtpaar de pinpas omhoog. Verkoopster: "U wilt met de pin betalen, prima, gaat uw gang". Nog steeds geen woord. Betaling afgerond, de verkoopster doet netjes de ingepakte tas met bonnetje en al in een draagtasje en overhandigt het met een vriendelijk "Dank u wel en nog een fijne dag verder"... Nog steeds geen woord.



Echtpaar loopt de winkel uit, zegt de man tegen de vrouw (met een dik Amsterdams accent): "Dat vind ik nou zo leuk in Brabant, dat de mensen zo vriendelijk zijn..."Hebben ze dan wel betaald voor het plastic tasje?
quote:pejeka schreef op 19 januari 2017 @ 21:19:

[...]





Ik denk dat het gewoon met elkaar samenhangt. En dat het een symptoom van onze maatschappij is dat beleefdheid en correctheid jegens elkaar niet meer nodig werd gevonden, en we vooral vonden dat we "assertief" moesten zijn (wat vaak verward wordt met agressief). Respect of vriendelijkheid is iets geworden dat alleen maar als tegenprestatie wordt gegeven, want velen vinden dat die ander dan maar éérst respectvol en vriendelijk moet zijn. Wie zegt nog vriendelijk "goedemorgen" tegen de buschauffeur als hij/zij instapt? Men houdt het pasje bij de automaat en sjokt langs die man/vrouw alsof het een "ding" is dat toevallig ook in die bus aanwezig is. En wat je geeft, krijg je gewoon terug.



Aha jij woont in het gezellige Brabant toch. Het valt me inderdaad op dat daar buschauffeurs vaak niet gegroet worden.

Is het je trouwens weleens opgevallen dat in programma's als familiediner of dat soort ruzie achtige programma s ook vaak brabanders zijn?
Jammer dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 21 januari 2017 @ 16:19:

[...]





Aha jij woont in het gezellige Brabant toch. Het valt me inderdaad op dat daar buschauffeurs vaak niet gegroet worden.

Is het je trouwens weleens opgevallen dat in programma's als familiediner of dat soort ruzie achtige programma s ook vaak brabanders zijn?En in Help mijn man is klusser en Hotter then my daughter ook vaak Brabanders
Alle reacties Link kopieren




Niemand een belachelijke actie toevallig? Zaterdag is shopdag toch?
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat bij een collega van me en ik vind het verschrikkelijk asociaal en klantonvriendelijk overkomen: goedemorgen/goedemiddag/goedeavond zeggen tegen een klant die niet met dat woord begint.



Voorbeeld: klant zegt 'mag ik een brood'? Hoor je mijn collega 'goedemorgen!'. Tenenkrommend gewoon. Winkelpersoneel staat er niet om een klant op te voeden, maar te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was laatst met mijn man en mijn beste vriendin uit eten. Het was ter gelegenheid van haar verjaardag en we wilden haar op een speciale manier in het zonnetje zetten dus we hadden een goed restaurant uitgezocht in Amsterdam.



We namen plaats en de ober nam onze bestelling op en vroeg of we ook gebruik wilden maken van het wijnarrangement. Mijn vriendin gaf aan dit niet te willen aangezien ze alleen maar zoete, witte wijn lust en wat dan de mogelijkheden waren. De ober gaf hierop aan dat ze dan automatisch bij de dessertwijnen terecht kwam en sprak ook uit het nogal raar te vinden dat ze geen gewone wijn dronk en vroeg vervolgens of ze dan al haar tanden nog wel had als ze alleen maar zoete witte wijn dronk. Ongeacht wat je ervan vindt als restaurant vind ik dat je de keuze van je gasten niet hoort te bekritiseren.



Later op de avond vertelden wij hem waar we vandaan kwamen en toen maakte hij de opmerking dat hij dat wel kon horen. En niet op een leuke manier maar meer op een "simpele provinciaaltjes zonder kennis van smaak" toon. Terwijl mijn man zelf in diverse sterrenzaken heeft staan koken, we in nog meer zaken hebben gegeten en we die avond niet voor een kinderachtig bedrag besteld hadden.
Alle reacties Link kopieren
quote:speldenkussen schreef op 21 januari 2017 @ 17:51:

Ik zie dat bij een collega van me en ik vind het verschrikkelijk asociaal en klantonvriendelijk overkomen: goedemorgen/goedemiddag/goedeavond zeggen tegen een klant die niet met dat woord begint.



Voorbeeld: klant zegt 'mag ik een brood'? Hoor je mijn collega 'goedemorgen!'. Tenenkrommend gewoon. Winkelpersoneel staat er niet om een klant op te voeden, maar te helpen.Ja iemand gedag zeggen is zo tenenkrommend asociaal
Alle reacties Link kopieren
quote:speldenkussen schreef op 21 januari 2017 @ 17:51:

Ik zie dat bij een collega van me en ik vind het verschrikkelijk asociaal en klantonvriendelijk overkomen: goedemorgen/goedemiddag/goedeavond zeggen tegen een klant die niet met dat woord begint.



Voorbeeld: klant zegt 'mag ik een brood'? Hoor je mijn collega 'goedemorgen!'. Tenenkrommend gewoon. Winkelpersoneel staat er niet om een klant op te voeden, maar te helpen.Ik zou het ook doen, puur omdat dat mijn 'bandje' is die ik klaar heb staan. Als klanten iets anders zeggen dan je gewend bent raak je helemaal van slag en blijf je hetzelfde zeggen ongeacht wat. Heeft niks met opvoeden van de klant te maken
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat jullie weten op welke toon dat gebeurd. Alleszins geen vriendelijke toon.
Alle reacties Link kopieren
quote:speldenkussen schreef op 21 januari 2017 @ 18:20:

Ik denk niet dat jullie weten op welke toon dat gebeurd. Alleszins geen vriendelijke toon.Ik kan er niet over oordelen, maar als je in een winkel staat waar de klanten die binnenkomen niet eens het fatsoen hebben om even te groeten, of goedemorgen te zeggen, en jou behandelen alsof je gewoon een "ding achter de toonbank" bent, dan vraag ik me echt af wie er zo onfatsoenlijk is: die klant die zich onbeschoft gedraagt, of die verkoopster die gewoon goedemorgen zegt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Oddish schreef op 21 januari 2017 @ 18:03:

[...]



Ik zou het ook doen, puur omdat dat mijn 'bandje' is die ik klaar heb staan. Als klanten iets anders zeggen dan je gewend bent raak je helemaal van slag en blijf je hetzelfde zeggen ongeacht wat. Heeft niks met opvoeden van de klant te maken



Maar evenmin iets met klantvriendelijkheid of klantgerichtheid dus.

Als ik een bandje wil horen bel ik wel een antwoordapparaat.

Je klant hoort centraal te staan, niet jij of je bandje.



Een bakker hoort brood klaar te hebben staan, geen bandjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 21 januari 2017 @ 18:32:

[...]





Maar evenmin iets met klantvriendelijkheid of klantgerichtheid dus.

Als ik een bandje wil horen bel ik wel een antwoordapparaat.

Je klant hoort centraal te staan, niet jij of je bandje.



Een bakker hoort brood klaar te hebben staan, geen bandjes.Als mensen een brood uit een rek willen graaien zonder iemand te hoeven groeten, gaan ze toch lekker naar de supermarkt? Ik zou het gewoon onbeschoft vinden als een klant zonder iets verder te zeggen zijn commando's naar me zou gaan blaffen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:26:

[...]





Ik kan er niet over oordelen, maar als je in een winkel staat waar de klanten die binnenkomen niet eens het fatsoen hebben om even te groeten, of goedemorgen te zeggen, en jou behandelen alsof je gewoon een "ding achter de toonbank" bent, dan vraag ik me echt af wie er zo onfatsoenlijk is: die klant die zich onbeschoft gedraagt, of die verkoopster die gewoon goedemorgen zegt.Maar goedemorgen zeggen tegen iemand die net zijn bestelling heeft geplaatst is niet gewoon, maar juist misplaatst.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:26:

[...]





Ik kan er niet over oordelen, maar als je in een winkel staat waar de klanten die binnenkomen niet eens het fatsoen hebben om even te groeten, of goedemorgen te zeggen, en jou behandelen alsof je gewoon een "ding achter de toonbank" bent, dan vraag ik me echt af wie er zo onfatsoenlijk is: die klant die zich onbeschoft gedraagt, of die verkoopster die gewoon goedemorgen zegt.

Kan zijn, maar ik vind het altijd erg corrigerend overkomen. Het gebeurt trouwens ook bij klanten die op een nette manier hun product vragen, maar hun zin niet met goede... beginnen.



Maargoed, misschien ben ik wel makkelijk daarin. Ik help een klant normaal ongeacht ze goede... zeggen. Vaak is het dat een leuk klantencontact het ijs breekt.
Alle reacties Link kopieren
Ach, ieder zijn ergernissen. Ik erger me aan klanten die geen goedemorgen terug zeggen, jij aan winkelpersoneel die het wel zegt. Ieder z'n ding.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 21 januari 2017 @ 18:41:

[...]





Maar goedemorgen zeggen tegen iemand die net zijn bestelling heeft geplaatst is niet gewoon, maar juist misplaatst.Het blaffen van je bestelling naar de medewerker of medewerkster, zonder even vriendelijk te groeten, is misplaatst...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:40:

[...]





Als mensen een brood uit een rek willen graaien zonder iemand te hoeven groeten, gaan ze toch lekker naar de supermarkt? Ik zou het gewoon onbeschoft vinden als een klant zonder iets verder te zeggen zijn commando's naar me zou gaan blaffen.Als ik bij de bakker in de rij sta, de verkoopster vraagt wie er aan de beurt is, en ik antwoord met "ja ik, voor mij een halfje wit gesneden graag", dan laat ik me echt niet door jou of de verkoopster aanpraten dat ik onbeleefd of aan het blaffen ben, wat een nonsens.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 21 januari 2017 @ 18:45:

[...]





Als ik bij de bakker in de rij sta, de verkoopster vraagt wie er aan de beurt is, en ik antwoord met "ja ik, voor mij een halfje wit gesneden graag", dan laat ik me echt niet door jou of de verkoopster aanpraten dat ik onbeleefd of aan het blaffen ben, wat een nonsens.Met je eens. maar dat "goedemorgen" heb je dan, neem ik aan, al gezegd toen je de winkel binnen kwam, zowel richting personeel als richting andere wachtende klanten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:speldenkussen schreef op 21 januari 2017 @ 18:41:

[...]



Kan zijn, maar ik vind het altijd erg corrigerend overkomen. Het gebeurt trouwens ook bij klanten die op een nette manier hun product vragen, maar hun zin niet met goede... beginnen.



Maargoed, misschien ben ik wel makkelijk daarin. Ik help een klant normaal ongeacht ze goede... zeggen. Vaak is het dat een leuk klantencontact het ijs breekt.Natuurlijk, Ik werk telefonisch met klanten uit de hele Benelux, dan kan ik heel België wel op gaan voeden dat ze hun gesprek niet volgens de laatste pejeka-normen openen, maar gewoon direct hun probleem of bedoeling door de hoorn tetteren. Je klant bepaalt de norm, niet de dienstverlener, of het nu aan de telefoon is of in een winkel.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 21 januari 2017 @ 18:45:

[...]





Als ik bij de bakker in de rij sta, de verkoopster vraagt wie er aan de beurt is, en ik antwoord met "ja ik, voor mij een halfje wit gesneden graag", dan laat ik me echt niet door jou of de verkoopster aanpraten dat ik onbeleefd of aan het blaffen ben, wat een nonsens.Tussen uit het niets "mag ik een brood" zeggen, en een vraag van de bakker beantwoorden met je wens en het woord alsjeblieft erbij, zit een wereld van verschil.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:43:

[...]





Het blaffen van je bestelling naar de medewerker of medewerkster, zonder even vriendelijk te groeten, is misplaatst...Jij hebt het over blaffen, ik heb het daar niet over gehad. Echt asociale klanten hebben we gelukkig zelden
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 21 januari 2017 @ 18:51:

[...]





Natuurlijk, Ik werk telefonisch met klanten uit de hele Benelux, dan kan ik heel België wel op gaan voeden dat ze hun gesprek niet volgens de laatste pejeka-normen openen, maar gewoon direct hun probleem of bedoeling door de hoorn tetteren. Je klant bepaalt de norm, niet de dienstverlener, of het nu aan de telefoon is of in een winkel.Nou aan de telefoon vind ik dat soms ook echt drama hoor als mensen gelijk gaan toeteren zonder eerst even te groeten en hun naam te noemen. Ik laat ze uiteraard uitpraten maar vraag daarna wel 'met wie spreek ik eigenlijk?' (Bij ons is het gewoon belangrijk om te weten ket wie je spreekt om antwoord te kunnen geven op hun vragen. Denk aan een soort bank). Dan zeggen mensen vaak wel ' O sorry, u spreekt met ....'. Ik vind het persoonlijk nogal onbeleefd om een bedrijf of wie dan ook te bellen zonder je naam te noemen en zonder te groeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aragog schreef op 21 januari 2017 @ 19:14:

[...]



Nou aan de telefoon vind ik dat soms ook echt drama hoor als mensen gelijk gaan toeteren zonder eerst even te groeten en hun naam te noemen. Ik laat ze uiteraard uitpraten maar vraag daarna wel 'met wie spreek ik eigenlijk?' (Bij ons is het gewoon belangrijk om te weten met wie je spreekt om antwoord te kunnen geven op hun vragen. Denk aan een soort bank). Dan zeggen mensen vaak wel ' O sorry, u spreekt met ....'. Ik vind het persoonlijk nogal onbeleefd om een bedrijf of wie dan ook te bellen zonder je naam te noemen en zonder te groeten. Daarna laat ik ze hun vraag gewoon nogmaals herhalen;)
Wat een zeiktopic wordt dit.

Als ik bij de bakker aan de beurt ben en dan zeg: '1 tijgerbrood alstublieft ', dan vind ik dat echt niet onbeleefd alleen omdat goedemorgen/middag niet gezegd is.

Als de medewerker dan meteen doordraait omdat de structuur niet meer klopt, dan is dat allerminst mijn probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven