Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte - in 2016 huis gekocht

01-03-2017 16:58 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Wij hebben in april 2016 een huis gekocht.

Heeft iemand nog tips voor de belastingaangifte?

Dat we bij bepaalde punten extra moeten opletten, bijv.?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip, besteed wat geld aan iemand die er echt verstand van heeft. Voor dit soort bijzondere jaren heb je dat er echt zo uit.
denkmetjehart
Alle reacties Link kopieren
Zo moeilijk is het niet hoor.

Je krijgt een opgave van je geldverstrekker, daar staat het bedrag aan rente op die je mag aftrekken. Dit staat al vooringevuld in je via, maar kijk even of er verschillen zijn.



En de eenmalige kosten staan hier: https://www.belastingdien ... enmalig_aftrekbare_kosten

Soms staat er op de afrekening van de notaris een sterretje voor de bedragen die je mag aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:second13 schreef op 01 maart 2017 @ 17:11:

Mijn tip, besteed wat geld aan iemand die er echt verstand van heeft. Voor dit soort bijzondere jaren heb je dat er echt zo uit.Er zijn maar een handjevol aftrekposten dus of je er met een adviseur zoveel meer uithaalt dan als je het zelf invult betwijfel ik. Zeker als je gewoon in loondienst bent is het allemaal niet zo spannend.
Alle reacties Link kopieren
TVP
Alle reacties Link kopieren
meid dit kun je zelf..alles staat echt netjes beschreven bij de belasting dienst/ is ook op te zoeken..

Zeker in loondienst is er niets spannends aan. Daarnaast is het aantal aftrek posten flink terug gebracht waardoor het alleen maar makkelijker word.



Ik zou het geld van die adviseur in je zak houden, besteed er een avondje aan en kippetje eitje.



(ik doe hier ook voor mijn vriend de aangifte, en hij is gescheiden/ alimentatie/ en huis verkocht met restschuld en daar heb ik zelfs geen adviseur voor nodig) de belasting is daar heel duidelijk in) Wat je wel/ niet kan aftrekken
Volg gewoon de vragen in het aangifteprogramma, dan wijst alles zich vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Wij ook samen een huis gekocht. We willen apart van elkaar aangifte doen (kan dit?) Hij doet pas in september aangifte ivm zzper zijn. En bij apart. Moet ik dan 50% huis in vullen en hij ook of kan ook 1 van de 2 100%
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
quote:followthesun schreef op 01 maart 2017 @ 17:52:

Wij ook samen een huis gekocht. We willen apart van elkaar aangifte doen (kan dit?) Hij doet pas in september aangifte ivm zzper zijn. En bij apart. Moet ik dan 50% huis in vullen en hij ook of kan ook 1 van de 2 100%Het is handig om ze nu allebei in te vullen zodat je weet hoe je de aftrekposten het gunstigst kunt verdelen. Afhankelijk van de uitkomst kun je evt uitstel vragen en allebei in september aangifte doen. Ik moet meestal terugbetalen en dat gaat makkelijker in november dan in juni, dus ik vraag uitstel.
De eenmalige aftrekposten mbt de aankoop van de woning (dus niet de rente) staan niet voor ingevuld. Let op dat je die dus niet vergeet. Inderdaad staan die vaak apart aangegeven op het overzicht van de notaris. Bij ons in ieder geval wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:followthesun schreef op 01 maart 2017 @ 17:52:

Wij ook samen een huis gekocht. We willen apart van elkaar aangifte doen (kan dit?) Hij doet pas in september aangifte ivm zzper zijn. En bij apart. Moet ik dan 50% huis in vullen en hij ook of kan ook 1 van de 2 100%



Laat je partner zijn aangifte verzorgen door iemand?

Zo ja, dan zou ik jou aangifte daar ook laten doen. Waarom doet hij pas in sept aangifte?

Ik zou zeker samen aangifte doen ivm fiscale optimalisatie. Je kunt inderdaad het huis verdelen zoals fiscaal het meeste voordeel oplevert!



Waarom zou je aangifte apart willen doen?
Alle reacties Link kopieren
123 rosa



Apart omdat ik altijd terug krijg(wia en aftrekposten) en hij moet betalen.



Als wij apart willen, hoe gaat dit dan met het huis?



Partner doet zijn eigen aangifte
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vraag. Wij hebben op 30 december 2015 het koopcontract van ons huis getekend. Op 1 maart 2016 de aangifte ingevuld en daarbij het huis buiten beschouwing gelaten, want het was nog even spannend of we de financiering wel rond konden krijgen (dat akkoord kwam ook pas eind maart geloof ik)

We zijn pas in de zomer van 2016 in ons huis getrokken.

Is het een probleem als ik pas dit jaar alle kosten opgeef (en een deel terug vraag)?
Alle reacties Link kopieren
Je bent zowiezo fiscaal partner als je samen en huis hebt gekocht ( ik ga er even vanuit sat je die in 2016 dan aangekocht hebt)



Je aangifte is dan onlosmakelijk verbonden met die van je partner. Dit betekent dat het ook gevolgen kan hebben voor jou aftrekposten ( zijn inkomen wordt dan meegenomen bij bv bepaling drempel voor zorgkosten)



Verdeling van de woning kun je dan een beetje mee schuiven. Afhankelijk van de winst van je partner kan het voordeliger zijn om de woning 100% bij jou af te trekken, of 100% bij hem of alles daar tussen in!



Uiteraard kan apart de aangifte indienen wel, maar zorg er dan wel voor dat je de optimale verdeling hebt, zonde als je geld laat liggen!

Als je apart aangifte doet zodat jij nu geld terug krijgt voor juli en partner pas later wil betalen, zou ik de aangifte samen invullen, optimale verdeling zoeken, aangifte verwijderen en aangifte dan apart indienen.
Alle reacties Link kopieren
123rosa hij heeft nog niet alle gegevens vandaar dat hij dit later doet. Woning is in november gekocht. Maar ik kan dus de woning op 0% zetten ook al ben ik half eigenaar?
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Alle reacties Link kopieren
quote:EvaW schreef op 01 maart 2017 @ 18:43:

Ik heb ook een vraag. Wij hebben op 30 december 2015 het koopcontract van ons huis getekend. Op 1 maart 2016 de aangifte ingevuld en daarbij het huis buiten beschouwing gelaten, want het was nog even spannend of we de financiering wel rond konden krijgen (dat akkoord kwam ook pas eind maart geloof ik)

We zijn pas in de zomer van 2016 in ons huis getrokken.

Is het een probleem als ik pas dit jaar alle kosten opgeef (en een deel terug vraag)?Nee want je bent pas in 2016 eigenaar geworden. Dat je koopakte in 2015 hebt getekend maakt niets uit
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
quote:followthesun schreef op 01 maart 2017 @ 19:25:

123rosa hij heeft nog niet alle gegevens vandaar dat hij dit later doet. Woning is in november gekocht. Maar ik kan dus de woning op 0% zetten ook al ben ik half eigenaar?Even goed lezen 123rosa: jullie doen er echt goed aan om tegelijkertijd aangifte te doen en jezelf even te laten adviseren door een adviseur. Dan kan er een optimale verdeling gemaakt worden zodat jullie onder aan de streep het meeste belastingvoordeel hebben. Jouw partner zal uitstel aanvragen bij de BelDienst, ik adviseer jou om dat ook te doen en er in september samen voor te gaan zitten.
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 01 maart 2017 @ 17:16:

Zo moeilijk is het niet hoor.

Je krijgt een opgave van je geldverstrekker, daar staat het bedrag aan rente op die je mag aftrekken. Dit staat al vooringevuld in je via, maar kijk even of er verschillen zijn.



En de eenmalige kosten staan hier: https://www.belastingdien ... enmalig_aftrekbare_kosten

Soms staat er op de afrekening van de notaris een sterretje voor de bedragen die je mag aftrekken.Dit. 2 minuten werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 01 maart 2017 @ 20:24:

[...]





Dit. 2 minuten werk.2 minuten als er alleen sprake is van inkomen uit loondienst, het kan wat ingewikkelder worden als er dus ook een zzp'er is, zoals bij TO het geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:naoma schreef op 01 maart 2017 @ 20:27:

[...]





2 minuten als er alleen sprake is van inkomen uit loondienst, het kan wat ingewikkelder worden als er dus ook een zzp'er is, zoals bij TO het geval.



Wij zijn beide in loondienst (ik ben de TO).

Dus fijn om te horen dat het zo simpel zou moeten zijn!

We gaan er zondag even samen voor zitten.



Dank voor alle reacties!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:followthesun schreef op 01 maart 2017 @ 19:25:

123rosa hij heeft nog niet alle gegevens vandaar dat hij dit later doet. Woning is in november gekocht. Maar ik kan dus de woning op 0% zetten ook al ben ik half eigenaar?

Ja dat kan. Ik heb geen inkomen, dus dit jaar gaan alle aftrekposten, ook de specifieke zorgkosten, naar mijn partner. Dat scheelt ons 600 euro. Het grootste deel van die kosten zijn voor mij gemaakt.

Het is echt het beste om die aangifte samen te doen zodat je aftrekposten kunt verdelen volgens de meest optimale verdeling. En bijvoorbeeld bij de zorgkosten, ik had voor 2016 extra hoge kosten, maar daarnaast kon ik ook nog de zorgkosten van mijn partner meenemen (alleen 2 keer tandarts), waardoor het bedrag voor de aftrek nog iets hoger werd.
Alle reacties Link kopieren
quote:mcsteamy schreef op 02 maart 2017 @ 09:16:

[...]





Wij zijn beide in loondienst (ik ben de TO).

Dus fijn om te horen dat het zo simpel zou moeten zijn!

We gaan er zondag even samen voor zitten.



Dank voor alle reacties!Mocht je er toch niet uitkomen, als je lid bent van de FNV kun je je aangifte gratis in laten vullen. Ook als 1 iemand wel lid is en de ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb in 2016 samen met mijn vriendin een huis gekocht. Maar ik heb pas in 2017 de sleutel kregen. Kan ik nu bij de belasting aangifte van 2016 de aftrekposten invullen? en moet dit bij een ieder persoonlijk worden ingevuld?
Alle reacties Link kopieren
quote:fabie1990 schreef op 15 maart 2017 @ 13:44:

Hoi,



Ik heb in 2016 samen met mijn vriendin een huis gekocht. Maar ik heb pas in 2017 de sleutel kregen. Kan ik nu bij de belasting aangifte van 2016 de aftrekposten invullen? en moet dit bij een ieder persoonlijk worden ingevuld?Nee, want de kosten zijn gemaakt in 2017. Je moet de aftrekposten verdelen over jullie beiden. Als je samen aangifte doet vul je het totaalbedrag in, aan het eind kun je de aftrekposten verdelen en dan zie je hoeveel je terug kunt krijgen. Op die manier kun je de meest gunstige verdeling maken. De verdeling is bij ons nooit precies 50-50 geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven