Geld & Recht alle pijlers

Belastingadviseur maakt fout aanslag: naheffing

11-10-2013 12:54 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar een (erg dure) belastingadviseur gehad die mijn aangiftes en verdere zaken regelde. Met ingang van 2011 heb ik besloten de belasting zelf te regelen omdat hij me te duur werd.

Toen ik dit bij hem aangaf stuurde hij me een vette rekening voor werkzaamheden die hij vorig jaar voor me had verricht. Daar was ik al niet zo blij mee, aangezien hij me hierover nooit geinformeerd heeft, maar vooruit.

Nu krijg ik echter een email van hem waarin hij schrijft dat hij een fout heeft gemaakt in de aangifte van 2010 en dat ik 1500 euro moet bijbetalen. Ik krijg binnenkort een brief van de belastingdienst en dan moet ik dokken.

Het gaat hier trouwens om Dick de Rooy Belastingadviseurs gevestigd op Park Hoornwijck te Rijswijk. Nooit mee in zee gaan dus!



Ik kan daar zeker niets tegen beginnen? Ik betaal die gast omdat ik het zelf niet kon en ga er dus vanuit dat hij het allemaal goed doet. Ik baal echt enorm van deze naheffing :(
Nou ja zeg... Dat ging ik wel tot de bodem uitzoeken want prutswerk.
Zit die belastingadviseur op een groter kantoor of is het een zelfstandige?
Lijkt mij dat hij dat moet betalen... Maar zal wel moeilijk zijn om voor elkaar te krijgen. Had je zijn factuur al betaald? Anders kan je dat geld wellicht terugkrijgen. Wat een eikel!
Alle reacties Link kopieren
Die gaat zich er waarschijnlijk van afmaken dat jj je handtekening onder de aangifte hebt gezet en er dus akkoord me bent gegaan. Beaar de brief dat hij een fout heeft gemaakt goed en meld hem dat hij het mag oplossen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen belastingaangifte dus zal je die aanslag gewoon moeten betalen.



Maar als jij alle gegevens correct en tijdig hebt ingeleverd bij die belastingadviseur dan mag je wel verwachten dat hij de aangifte foutloos invult. Dat is immers zijn vak. Het gaat ook niet om een klein foutje met als gevolg een paar tientjes schade. 1500 euro is best een fors bedrag.



Wat je nu kunt doen is hem aansprakelijk stellen voor de gemaakte fout en als het goed is, is hij verzekerd tegen zulke fouten en hoor je dus het bedrag van hem terug te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
heel lullig, maar kan gebeuren zoiets. Maar er zijn geen extra kosten gemaakt door een fout van hem. Je hebt minder belasting betaald dan zou moeten, dus dat zul je dan alsnog moeten betalen lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Oeps ik denk dat ik inderdaad wat te voorbarig heb getypt dat je geld terug hoort te krijgen van hem. Als je door een fout van hem extra kosten hebt dan hoor je dat inderdaad terug te krijgen.



Maar als je die 1500 ook had moeten betalen als hij zijn werk goed had gedaan dan heb je natuurlijk niet extra moeten betalen en dus geen kosten gemaakt.



Blijft ontzettend lullig en goed dat je hem hebt opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn weten kun je je belastingzaken door een ander laten regelen, maar blijft altijd zelf de eindverantwoordelijke.
Hoe is hij daar nu opeens achtergekomen dan? Waarom weet hij het eerder dan jij?
Alle reacties Link kopieren
Tja, die belasting zul je moeten betalen, als hij het gelijk goed had gedaan had je het ook moeten betalen. Ik zou wel een klacht indienen, want hij heeft zijn werk niet goed gedaan en daar heb je ook voor betaald. Als je mijn klant was (ben zelf ook belastingadviseur) dan zou ik me vreselijk schamen en zou je zeker (een deel van) je rekening van het werk van 2010 terugkrijgen.



Hij zal het wel eerder weten dan jij omdat hij nog elektronische kopieën van je aanslagen (EKA's) krijgt. Als jij of hij dat niet stopzet, dan blijft dat maar doorgaan, zelfs al ben je allang geen klant meer van hem.
..
Alle reacties Link kopieren
Hem aansprakelijk stellen voor de door jou geleden schade. Valt onder zijn beroepsaansprakelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar de enige schade die ze heeft zijn rekeningen voor zijn werk wat hij niet goed gedaan heeft. Die belasting had ze toch wel moeten betalen, ook als hij het destijds al gelijk goed had gedaan.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 11 oktober 2013 @ 13:54:

Ja, maar de enige schade die ze heeft zijn rekeningen voor zijn werk wat hij niet goed gedaan heeft. Die belasting had ze toch wel moeten betalen, ook als hij het destijds al gelijk goed had gedaan.Als hij zijn werk goed had gedaan, dan had ze er rekening mee kunnen houden. Nu komt t als donderslag bij heldere hemel. Het kan zijn dat ze nu in financiele problemen komt doordat ze in een keer door zijn fout 1500 euro moet aftikken, kan ze gewoon een vergoeding voor krijgen dmv hem aansprakelijk te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Dit verhaal zou het mijne kunnen zijn,ook vanwege de absurde bedragen die hij me ging berekenen op uurbasis' en niet met specificaties wilde komen ben ik ook overgestapt naar een ander kantoor begin dit jaar.

Heb het oude kantoor 2012 af laten maken en per 1 januari 2013 over naar het nieuwe kantoor.

Kreeg nog een factuur van 712 euro voor het afsluiten van 2012 in februari en in april nog een factuur van 600 euro voor het afsluiten van 2012 en andere administratie kosten.

Jeetje 1312 euro,ik ben er niet mee accoord gegaan maar hij begon te dreigen met de gerechtelijke deurwaarder,toen heb ik de 1e factuur overgemaakt omdat hij toch het jaar moest afsluiten, maar die 2e factuur ,daar ben ik het niet mee eens.

Nu heb ik vorige week eindelijk na heel veel zeuren een specificatie ontvangen,maar daar kan ik niet zoveel wijs uit komen,staat alleen± 45 min dit en 20 min dat enzz.

Ik betaal nu maar 75 per maand voor die 2e factuur,ik kan het makkelijk in 1x betalen maar dat verrek ik.

Zij hebben hun eigen juristen,en als ik hier tegenin wil gaan gaat mij dat een hoop geld kosten



En net als bij jou heeft ie een fout gemaakt in de aangifte waardoor ik 1100 euro na moest betalen,hij had een fout met de heffingstoeslag gemaakt.



Deze boekhouder heeft mij in een jaar tijd 3000 euro gekost en dat voor een eenmanszaakje,en dan krijgt ie ook nog eens alles uitgezocht en uitgesplitst alles in mappen op volgorde aangeleverd.

Ik heb trouwens die 1100 euro bij de belastingdienst in gedeeltes kunnen betalen gelukkig,want zo goed loopt het niet in de bouw.



3000 euro! ,bij mijn vorige boekhoudkantoor was ik 1500 kwijt die stopte er helaas mee ,en bij mijn nieuwe ook 1500 euro

Deze berekenen gewoon een vast bedrag per jaar incl alle werkzaamheden.

Nooit meer op uurbasis dat weet ik wel.

Oplichters zijn het.
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
De belasting ga je inderdaad moeten betalen, maar ik zou proberen om teruggave te krijgen wat je hem betaalt hebt voor dat jaar.

Hij heeft zijn job niet naar behoren gedaan, en daar zou jij niet voor moeten betalen.



Is hij niet aangesloten bij een overkoepelend orgaan waar je eventueel klacht kunt indienen?
Alle reacties Link kopieren
jeetje wat een bedragen trouwens! ik betaal 150 euro voor de aangifte.
Wij hebben dit ook gehad in 2010, ging om 2500 euro. We hebben terug moeten betalen, idd omdat het je eigen verantwoordelijkheid blijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 11 oktober 2013 @ 14:47:

jeetje wat een bedragen trouwens! ik betaal 150 euro voor de aangifte.Bij mij is het incl 4 x per jaar de BTW aangifte,en alle andere aangiftes en de jaarafsluiting ,jaarstukken maken,administratie opzetten enz
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik was misschien niet helemaal duidelijk in mijn openingspost, maar het gaat hier dus niet om een boete maar te weinig betaalde belasting. Ik moet het dus sowieso betalen. Ik weet ook dat ik zelf verantwoordelijk blijf voor de aanslagen, ook al huur ik iemand in. Tot zover is alles duidelijk.



Maar wat moet ik nu met de adviseur? Kan ik echt mijn geld van 2010 terug vragen? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Aan de andere kant heeft hij zijn werk niet goed gedaan. Maar het bedrag wat ik nu moet betalen had ik sowieso moeten betalen.



Ik weet verder niet waar hij bij aangesloten is, volgens mij is hij zelfstandig.



En hij weet het eerder dan ik omdat de correspontie via hem gaat omdat hij de aanslagen heeft ingediend.
Alle reacties Link kopieren
Echt zuur dat ik zojuist die "achterstallige" betaling heb voldaan. Dat voelt nu op de een of andere manier heel stom.
Alle reacties Link kopieren
up
Alle reacties Link kopieren
Raar verhaal, Hettieverzettie. Hoezo komt hij daar nu ineens mee? Wel heel toevallig dat hij nu ineens ziet dat hij drie jaar geleden een fout gemaakt heeft, net nu je zijn diensten opzegt.



Ik heb het ook ooit aan de hand gehad; belasting uitbesteed aan een kantoor en het kantoor maakte een fout. Maar je blijft zelf verantwoordelijk. Ergens wel vreemd natuurlijk; je besteed het aan iemand uit omdat je het zelf niet begrijpt, betaalt er voor ... enfin.



Ik zou dit tot op de bodem uitzoeken. Hij zal hier vast voor verzekerd zijn. Bel anders even het Juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
Hij is niet aan het sjoemelen want ik krijg een brief van de belastingdienst en dan moet ik de belastingdienst betalen.

De vraag is gewoon of ik hier iets mee kan, aangezien ik inderdaad zelf verantwoordelijk blijf en er ook geen sprake is van een boete.

Of ik hem dus aansprakelijk kan stellen en/of een deel van het geld wat ik hem heb betaald terug kan krijgen. Ik geloof dat ik voor de aangifte van 2010 bij elkaar wel 500 euro heb betaald.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw adviseur is aangesloten bij één van de overkoepelende organisaties, dan kun je daar een klacht indienen. Zij kunnen dan beide zaken in hun reglementen voor je uitzoeken of hij je mag factureren voor zaken die hij zonder jouw toestemming/medeweten heeft uitgevoerd en of voor hem nog gevolgen zijn voor het doen van een foute aangifte.

Onderstaande websites zijn van de 3 overkoepelende organisaties in Nederland, hier kun je op naam zoeken of jouw adviseur bij hen aangesloten is en eventueel een klacht indienen.

http://www.noab.nl/

http://www.rb.nl/

http://www.nob.net/



Mocht hij nergens bij aangesloten zijn, heb je inderdaad pech, omdat jij zelf eindverantwoordelijke bent voor jouw aangifte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven