Geld & Recht alle pijlers

Ben ik hiervoor aansprakelijk?!

27-03-2017 10:31 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff ik ben flink geschrokken.

Anderhalf jaar geleden heb ik voor een klant als zzp-er een kleine webwinkel ontworpen en gebouwd.

Na een jaar wilde ze geen verlenging van het technische onderhoud wat ik altijd mee lever met een site. Dus dan doe ik updates en maak backups. Maar deze klant wilde dit zelf doen omdat ze geld wilde uitsparen. Ik heb kort uitgelegd hoe dat gaat.



Nu heeft ze met de laatste update de site gesloopt en ze heeft (natuurlijk) geen backup gemaakt. Het werkt op zich nog wel, maar het ziet er niet mooi meer uit.



Nu wil ze dat ik dit voor haar oplos. Dus ik heb aangegeven wat dat kost.

Dat pikt ze niet. Ik moet het gratis doen, omdat dit onder normale garantie zou vallen.

Bovendien heeft ze de kosten van de webwinkel nog helemaal niet terugverdiend. Ook dit wil ze bij mij gaan claimen.



Met het starten van de webshop heb ik destijds wel wat tips gegeven. Ze heeft ook een webwinkel waar ze veel concurrentie heeft en omdat ze maar klein is is het lastig om bovenaan te komen.

Ze wilde niet investeren in een marketing deskundige (heb ik wel aangeraden). Wilde ook geen folder laten maken of andere investeringen.



Maar jemig dat ze mij nu aansprakelijk wil stellen omdat ze niks verkoopt en omdat ik niet haar site gratis weer wil oplappen....



Ik weet helaas uit ervaring dat de wet soms erg krom in elkaar zit, dus ergens ben ik bag dat ze mij wel aansprakelijk kan stellen. Weet iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
nee natuurlijk ben je niet aansprakelijk, je hebt je part al gedaan, zij heeft het zelf verneukt.
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat naar. Kan me er niks bij voorstellen dat jij aansprakelijk zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlojk ben je niet aansprakelijk. Je hebt een functionerende webshop afgeleverd. Zij heeft een beheerfout gemaakt.
Heb je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering?

Wat staat hierover tussen jullie op papier? Heb je ergens staan dat ze de back ups zelf wilde doen, of heb je anderzijds iets van bewijs van wat je hierboven schrijft?



Zo niet, dan (voortaan)vast laten leggen precies wat jij doet en wat de klant gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Nee je bent zelf niet aansprakelijk. Dat zou net zo iets zijn dat iemand zijn magnetron zelf sloopt en daarna de winkel aansprakelijk stelt. Het is waarschijnlijk gewoon een wanhoopsdaad, omdat de webwinkel niet lekker loopt.

Ik weet niet of je goede contracten maakt met je klanten? Dit kan altijd helpen om bovenstaande issues te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de gemaakte afspraken via mail bevestigd?



Dat zij zelf het onderhoud niet meer wou destijds, en dat jij hebt aangegeven hoe ze het dan zelf moet doen?



Als jij daarin netjes hebt uitgelegd hoe of wat lijkt het me sterk dat ze je aansprakelijk kan stellen.



Heb je zakelijk een rechtsbijstandsverzekering afgesloten? Dan zou ik die even de situatie voorleggen en eventueel kunnen ze je helpen een mail te formuleren. Succes!
Mijn gezond verstand zegt me dat je niet aansprakelijk bent voor haar fout. Maar gekkere dingen gebeuren. Misschien toch even advies inwinnen bij een advocaat ofzo? Dat je gewoon weet waar je aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt jouw product geleverd en dat werkte naar behoren en volgens mij is het daarmee klaar. Als zij nu opnieuw een dienst wil afnemen (het oplappen van de website die ze zelf verpest heeft) dan moet ze daar gewoon voor betalen. Zou een mooie boel worden als jij tot het eind der tijden verantwoordelijk blijft voor een website die je ooit gemaakt hebt en nu niets meer over te zeggen hebt. Gewoon je poot stijf houden en als ze stappen wil ondernemen doet ze dat lekker, kost haar alleen maar geld dus ik denk niet dat ze dat doet. Dat gemekker dat haar website niets oplevert slaat helemaal nergens op natuurlijk dat is niet jouw zaak.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou lekker worden, niet meer willen betalen voor onderhoud en als het dan misgaat, een gratis reparatie eisen. Ze snapt toch zelf wel dat dat onderhoud daar juist voor bedoeld is?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hoe kan het dat de site is gesloopt na een update? In principe moet een klant dat toch ook zelf kunnen doen?Zat de site dan niet goed in elkaar?

Misschien eerst eens even kijken of je uit coulance tot een bedrag kunt komen waarvoor jij de website repareert?
Alle reacties Link kopieren
wat staat er in je alg vrw?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook niet dat ze stappen gaat ondernemen, als ze al op dat onderhoud moet bezuinigen dan kan ze dat waarschijnlijk al helemaal niet betalen. Maar het lijkt me ook zeer stug dat je hier aansprakelijk voor bent. Dan hoef je nooit meer een garantie, verzekering, onderhoudscontract af te sluiten, als je het zelf verpest kan je gewoon gaan jengelen dat het de schuld van een ander is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou haar aanbieden dat je voor een gereduceerd tarief de website weer op orde brengt.
Klant heeft de boel zelf stukgemaakt door zelf onderhoud te willen plegen (zonder backup, echt , ) dus het lijkt me redelijk dat ze geen garantie kan verwachten.



https://www.rijksoverheid ... ies-heb-ik-op-een-product
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben jij niet aansprakelijk, en is dit hetzelfde als bij apparaten waar de garantie vervalt als je ze zelf openschroeft.

De vraag is inderdaad wel even wat je op papier hebt staan en kunt bewijzen. Maar als je op papier (of digitaal) hebt dat zij het onderhoudscontract heeft opgezegd is er volgens mij voor jou geen verplichting.

Maar dit is mijn mening, vraag vooral een jurist of je rechtsbijstandverzekering als ze dit doorzet.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je algemene voorwaarden, en heb je het haar duidelijk gemaakt (op schrift) dat wanneer zij zelf gaat rommelen aan de website dit niet onder garantie valt?



Ik zou dit melden bij mijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering, en hen om advies vragen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:honingbijtje schreef op 27 maart 2017 @ 10:41:

Klant heeft de boel zelf stukgemaakt door zelf onderhoud te willen plegen (zonder backup, echt , ) dus het lijkt me redelijk dat ze geen garantie kan verwachten.



https://www.rijksoverheid ... ies-heb-ik-op-een-productDit heeft dus echt niks te maken met dit probleem.
quote:Theamuts schreef op 27 maart 2017 @ 10:40:

Ik zou haar aanbieden dat je voor een gereduceerd tarief de website weer op orde brengt.Precies, waar iedereen hier aan voorbij gaat is het feit dat er ook een slecht werkende website geleverd kan zijn. Niets ten nadele van jou hoor TO, maar er worden door goedbedoelende mensen nogal eens websites geleverd die eigenlijk gewoon door amateurs in elkaar zijn gezet, met alle gevolgen vandien.
Nee, je bent niet aansprakelijk. Zij wilde niet betalen voor het onderhoud en heeft het zelf gedaan en toen de boel verknalt.

Voorbeeldje: ik krijg een nieuwe cv ketel, en sluit geen onderhoudscontract af want ik denk dat ik dat zelf wel kan. Dan sloop ik per ongeluk de boel en verwacht van de leverancier dat hij dit kosteloos gaat repareren.





Stuur een nette brief waarin je de aansprakelijkheid afwijst met bovengenoemde reden.

Maak je niet druk, ze kan hier niks mee, wil alleen gratis geholpen worden.
Alle reacties Link kopieren
Even wat antwoorden.

In mijn algemene voorwaarden staat wel dat ik niet aansprakelijk ben voor de inhoud van de site.

En dat onderhoud op de site door derden niet mijn verantwoordelijkheid is.



Maar ik weet uit een praktijkgeval (collega) dat deze een keer een klant had die hem voor het gerecht wilde slepen omdat zijn site het niet meer deed. En dat de klant nog in zijn recht stond ook. Hoe dat precies gegaan is weet ik even niet.



Ook heb ik een keer de site (ook een webwinkel) van een wantbetaler in oorspronkelijke status teruggebracht, dus zoals het was voor ik begon (nog wel in overleg met iemand van de rechtsbijstand). Dat bleek ook niet te mogen, wat ik eigenlijk heel raar vond.

Ik heb de rechtsbijstand toen niet meer genomen omdat ze me juist verkeerd hebben geholpen.

Ik maak momenteel ook te weinig omzet om zo'n verzekering te betalen (ik ben naast zzp-er ook chronisch ziek).



Toen ze geen verlenging wilde van het onderhoud (daar heb ik mail van) heb ik haar live uitgelegd wat ze moest doen. Ik ben langs geweest bij haar. Ze heeft toen aantekeningen gemaakt.

Nu is ze boos dat het niet op papier staat in de vorm van een handleiding. Ze wist ook niks van een backup zegt ze nu, maar dat heb ik wel uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je algemene voorwaarden? En als je die niet hebt: stel ze op voor een volgende keer.



Het lijkt mij simpel: geen onderhoudscontract, geen onderhoud. Dus uurtje-factuurtje voor incidentele werkzaamheden, zoals de vraag die nu langskomt. En garantie geef je alleen op de website die jij hebt opgeleverd en die houdt op als ze er zelf aan gaat klussen. Lijkt me vrij makkelijk uit te leggen, maar om verkeerde verwachtingen te voorkomen lijkt het met goed om dit voortaan in je algemene voorwaarden op te nemen.



Aansprakelijkheid omdat ze niets verkoopt lijkt me onzin. Volgens mij heb je haar een website verkocht, geen omzetgarantie, toch?
Alle reacties Link kopieren
les 1: leg zaken ALTIJD schriftelijk vast. Je kan als je bij haar bent geweest simpel een mail sturen met : vandaag hebben we besprokene bla die bla en is afgesproken etc etc.
Stel voor dat je haar site nu gratis wil oplappen mits ze een technisch onderhoudscontract met je afsluit voor de komende jaren.

Dus aangeven dat je je in het geheel niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk voelt voor dit probleem. Dat dit is ontstaan door haar eigen toedoen en dat dit was te voorkomen door een deugdelijk onderhoud aan de site.

Dan kan zij weer verder met haar webwinkel en jij hebt in de toekomst weer inkomen en geen gezeik met juridische procedures die ze wellicht toch wil starten en je altijd geld aan kwijt bent ook al sta je in je gelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 27 maart 2017 @ 10:45:

[...]





Precies, waar iedereen hier aan voorbij gaat is het feit dat er ook een slecht werkende website geleverd kan zijn. Niets ten nadele van jou hoor TO, maar er worden door goedbedoelende mensen nogal eens websites geleverd die eigenlijk gewoon door amateurs in elkaar zijn gezet, met alle gevolgen vandien.



En bedankt. Dit wil ze vast ook gaan beweren....



Nee de site werkte prima. Ik ben geen amateur.

En soms gebeurt het mij ook dat er na een update wat verschillen in de layout komen. Dat fis ik dan, dat is wat ik met dat onderhoudscontract aanbied.

Je moet altijd een backup maken voor je updates doet. Dat zegt het systeem zelf nota bene voor je op de update knop klikt.



Maar ik maak me al minder zorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven