Geld & Recht alle pijlers

Ben ik hiervoor aansprakelijk?!

27-03-2017 10:31 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff ik ben flink geschrokken.

Anderhalf jaar geleden heb ik voor een klant als zzp-er een kleine webwinkel ontworpen en gebouwd.

Na een jaar wilde ze geen verlenging van het technische onderhoud wat ik altijd mee lever met een site. Dus dan doe ik updates en maak backups. Maar deze klant wilde dit zelf doen omdat ze geld wilde uitsparen. Ik heb kort uitgelegd hoe dat gaat.



Nu heeft ze met de laatste update de site gesloopt en ze heeft (natuurlijk) geen backup gemaakt. Het werkt op zich nog wel, maar het ziet er niet mooi meer uit.



Nu wil ze dat ik dit voor haar oplos. Dus ik heb aangegeven wat dat kost.

Dat pikt ze niet. Ik moet het gratis doen, omdat dit onder normale garantie zou vallen.

Bovendien heeft ze de kosten van de webwinkel nog helemaal niet terugverdiend. Ook dit wil ze bij mij gaan claimen.



Met het starten van de webshop heb ik destijds wel wat tips gegeven. Ze heeft ook een webwinkel waar ze veel concurrentie heeft en omdat ze maar klein is is het lastig om bovenaan te komen.

Ze wilde niet investeren in een marketing deskundige (heb ik wel aangeraden). Wilde ook geen folder laten maken of andere investeringen.



Maar jemig dat ze mij nu aansprakelijk wil stellen omdat ze niks verkoopt en omdat ik niet haar site gratis weer wil oplappen....



Ik weet helaas uit ervaring dat de wet soms erg krom in elkaar zit, dus ergens ben ik bag dat ze mij wel aansprakelijk kan stellen. Weet iemand dit?
Jij hoeft ook geen handleiding te verschaffen als ze zelf kiest om geen diensten meer af te nemen.



En een back-up is natuurlijk altijd nodig, algemene kennis.



En omzetgarantie is al helemaal debiel.
quote:Theamuts schreef op 27 maart 2017 @ 10:40:

Ik zou haar aanbieden dat je voor een gereduceerd tarief de website weer op orde brengt.Ik niet.
Ik zou vanaf nu wel heel duidelijk op mail zetten naar klanten die dit zo willen dat jij niet verantwoordelijk bent voor wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Laat je nog even weten hoe dit is afgelopen? Als jij aansprakelijk word gesteld dan ga ik direct m'n autodealer aansprakelijk stellen: Ik heb vorige week een paaltje geraakt en nu ziet m'n auto er niet meer uit zoals hij hem aan mij verkocht heeft. Ik stel hem aansprakelijke want dit is gewoon garantie dus hij moet m kostenloos uitdeuken!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal bizar dat ze wil gaan claimen dat ze de kosten van de webshop niet heeft terugverdiend. Dat is toch haar eigen verantwoordelijkheid - tenzij er een mankement aan de webshop was (voordat ze de site zelf sloopte) waardoor mensen niet konden bestellen, maar als ze daar toen niet over heeft geklaagd dan heeft ze toch gewoon pech? De kans lijkt mij groter dat haar winkel gewoon niet loopt en dat ze dat op een ander wil afwentelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Stuur een mail (met leesbevestiging!), ik ben geen jurist, maar zou ik zou zelf iets soortgelijks als dit opstellen:



Beste/Geachte klant,



Op [datum] heb ik [naam webshop] opgeleverd. Een jaar later, [datum], heeft u het onderhoudscontract wat bij deze webshop hoort opgezegd. Destijds is overeengekomen dat u zelf het onderhoud wil plegen. Ik ben op [datum] bij u langs geweest om uit te leggen hoe u zelf dit onderhoud kunt doen.



U geeft aan dat uw website na de laatste update niet meer naar behoren werkt en dat u geen back-up heeft gemaakt. Omdat u geen onderhoudscontract heeft bent u daar zelf verantwoordelijk voor.



Ik kan u uiteraard helpen de website weer naar uw wens te maken tegen mijn reguliere tarief van [prijs per eenheid].



Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 27 maart 2017 @ 10:53:

Ik zou vanaf nu wel heel duidelijk op mail zetten naar klanten die dit zo willen dat jij niet verantwoordelijk bent voor wat dan ook.



Ja dat probeer ik al steeds. Maar ik word echt een beetje naar van dat ik blijkbaar iedere scheet zwart op wit moet zetten tegenwoordig. In mijn algemene voorwaarden heb ik toch veel afgedekt vind ik.



Het hangt blijkbaar in de lucht of zo, maar ik lig ook al overhoop met een klant die ineens een andere layout op zijn pagina wil op het moment dat de site bijna af is. Voor niks. Die dreigt ook al met niet betalen.



Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik als zzp-er maar ga stoppen.



Een baan zit er als chronisch zieke niet in. Wat moet ik dan!?
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook de reden dat ZZP'er zijn voor mij gewoon niet werkt. Ik heb echt een hekel aan mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dat kom je veel te vaak tegen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
In de mail natuurlijk ook verwijzen naar de algemene voorwaarden!



Heb jij in je opdrachtbevestiging een kopie meegestuurd? Of een link vermeld waar ze deze zelf kunnen inzien?
Alle reacties Link kopieren
heb jij dan niet nog welllicht een oude backup die ze als basis nu kan gebruiken?
quote:Uiltje66 schreef op 27 maart 2017 @ 11:04:

Stuur een mail (met leesbevestiging!), ik ben geen jurist, maar zou ik zou zelf iets soortgelijks als dit opstellen:



Beste/Geachte klant,



Op [datum] heb ik [naam webshop] opgeleverd. Een jaar later, [datum], heeft u het onderhoudscontract wat bij deze webshop hoort opgezegd. Destijds is overeengekomen dat u zelf het onderhoud wil plegen. Ik ben op [datum] bij u langs geweest om uit te leggen hoe u zelf dit onderhoud kunt doen.



U geeft aan dat uw website na de laatste update niet meer naar behoren werkt en dat u geen back-up heeft gemaakt. Omdat u geen onderhoudscontract heeft bent u daar zelf verantwoordelijk voor.



Ik kan u uiteraard helpen de website weer naar uw wens te maken tegen mijn reguliere tarief van [prijs per eenheid].



Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.



Zoiets ja. Vooral géén korting geven. Zulke mensen paai je niet met korting, die zien dan alleen maar een bevestiging van hun eigen gelijk ("zie je wel, ze vindt zelf ook dat ze prutswerk heeft geleverd, anders bood ze geen korting aan") en gaan nog verder zeuren en dwarsliggen.



En voor de omzet van de webshop aanvaard je uiteraard geen aansprakelijkheid.
Zoek het stukje eens op op internet: niet tegen de bakker.

Wat mensen wel zeggen tegen een zzp'er maar niet tegen de bakker.



Ja, ik weet dat we 100 krentenbollen besteld hebben, maar nu is het lunchtijd en hebben we toch meer trek in croissants!

3 euro voor een brood? Zoveel kan het nooit zijn, een beetje water, meel en gist.

Het brood was niet lekker, ik wil mn geld terug.

Ik kom over 6 weken wel betalen!

Als dit brood lekker is, kom ik zeker bij je terug, en dan heb ik wel budget, beloofd!

Ik betaal alleen voor de gebruikte sneetjes.



Enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gelukspopje schreef op 27 maart 2017 @ 10:47:

Even wat antwoorden.

In mijn algemene voorwaarden staat wel dat ik niet aansprakelijk ben voor de inhoud van de site.

En dat onderhoud op de site door derden niet mijn verantwoordelijkheid is.



Maar ik weet uit een praktijkgeval (collega) dat deze een keer een klant had die hem voor het gerecht wilde slepen omdat zijn site het niet meer deed. En dat de klant nog in zijn recht stond ook. Hoe dat precies gegaan is weet ik even niet.



Ook heb ik een keer de site (ook een webwinkel) van een wantbetaler in oorspronkelijke status teruggebracht, dus zoals het was voor ik begon (nog wel in overleg met iemand van de rechtsbijstand). Dat bleek ook niet te mogen, wat ik eigenlijk heel raar vond.

Ik heb de rechtsbijstand toen niet meer genomen omdat ze me juist verkeerd hebben geholpen.

Ik maak momenteel ook te weinig omzet om zo'n verzekering te betalen (ik ben naast zzp-er ook chronisch ziek).



Toen ze geen verlenging wilde van het onderhoud (daar heb ik mail van) heb ik haar live uitgelegd wat ze moest doen. Ik ben langs geweest bij haar. Ze heeft toen aantekeningen gemaakt.

Nu is ze boos dat het niet op papier staat in de vorm van een handleiding. Ze wist ook niks van een backup zegt ze nu, maar dat heb ik wel uitgelegd.Dit is natuurlijk niet zo slim. Hierdoor mis je het bewijs. Hiernaast hebben de meeste gebruikers (want dat is ze, ze is nl geen beheerder met technische kennis) zelfs al moeite met een handleiding. Laat staan zonder.
quote:Gelukspopje schreef op 27 maart 2017 @ 11:04:

[...]





Ja dat probeer ik al steeds. Maar ik word echt een beetje naar van dat ik blijkbaar iedere scheet zwart op wit moet zetten tegenwoordig. In mijn algemene voorwaarden heb ik toch veel afgedekt vind ik.



Het hangt blijkbaar in de lucht of zo, maar ik lig ook al overhoop met een klant die ineens een andere layout op zijn pagina wil op het moment dat de site bijna af is. Voor niks. Die dreigt ook al met niet betalen.



Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik als zzp-er maar ga stoppen.



Een baan zit er als chronisch zieke niet in. Wat moet ik dan!?Misschien had je je beter moeten voorbereiden op de specifieke voorwaarden. De problemen waar jij nu tegen aan loopt, hebben grote bedrijven die websites bouwen en onderhouden ook hoor. De klant is toch koning hè, per slot van rekening moet je van hun klandizie brood eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gelukspopje schreef op 27 maart 2017 @ 10:47:

Even wat antwoorden.

In mijn algemene voorwaarden staat wel dat ik niet aansprakelijk ben voor de inhoud van de site.

En dat onderhoud op de site door derden niet mijn verantwoordelijkheid is.



Maar ik weet uit een praktijkgeval (collega) dat deze een keer een klant had die hem voor het gerecht wilde slepen omdat zijn site het niet meer deed. En dat de klant nog in zijn recht stond ook. Hoe dat precies gegaan is weet ik even niet.



Ook heb ik een keer de site (ook een webwinkel) van een wantbetaler in oorspronkelijke status teruggebracht, dus zoals het was voor ik begon (nog wel in overleg met iemand van de rechtsbijstand). Dat bleek ook niet te mogen, wat ik eigenlijk heel raar vond.

Ik heb de rechtsbijstand toen niet meer genomen omdat ze me juist verkeerd hebben geholpen.

Ik maak momenteel ook te weinig omzet om zo'n verzekering te betalen (ik ben naast zzp-er ook chronisch ziek).



Toen ze geen verlenging wilde van het onderhoud (daar heb ik mail van) heb ik haar live uitgelegd wat ze moest doen. Ik ben langs geweest bij haar. Ze heeft toen aantekeningen gemaakt.

Nu is ze boos dat het niet op papier staat in de vorm van een handleiding. Ze wist ook niks van een backup zegt ze nu, maar dat heb ik wel uitgelegd.En dat is nu exact 1 van de redenen dat ik niet meer zelf bouw.... ik besteed dat lekker uit aan een professionele club.
Alle reacties Link kopieren
Stel voor dat je jouw laatste backup terug zet.

Ik neem aan dat deze goed werkt en kan binnen een paar minuten gebeuren.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Elle1976 schreef op 27 maart 2017 @ 11:16:

[...]





Dit is natuurlijk niet zo slim. Hierdoor mis je het bewijs. Hiernaast hebben de meeste gebruikers (want dat is ze, ze is nl geen beheerder met technische kennis) zelfs al moeite met een handleiding. Laat staan zonder.



Ze hoefde geen handleiding destijds. Maar ja dat was alleen mondeling gezegd.

Ik had het uitgelegd met het systeem erbij.

Ik heb haar ook gewaarschuwd, maarja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 27 maart 2017 @ 11:30:

Stel voor dat je jouw laatste backup terug zet.

Ik neem aan dat deze goed werkt en kan binnen een paar minuten gebeuren.Nou ja nu ze deze toon heeft aangeslagen heb ik niet zoveel trek om haar tegemoet te komen. Het kan ook zijn dat het terugzetten van een backup niet lekker loopt, en dat heb ik er meer werk aan dan een paar minuten.
Alle reacties Link kopieren
Ik word geloof ik bakker
quote:Gelukspopje schreef op 27 maart 2017 @ 11:34:

[...]





Nou ja nu ze deze toon heeft aangeslagen heb ik niet zoveel trek om haar tegemoet te komen. Het kan ook zijn dat het terugzetten van een backup niet lekker loopt, en dat heb ik er meer werk aan dan een paar minuten.



Ik zou dit aangeven dat ze geen poot om op te staan heeft maar jij wel tegen een ( kleine) vergoeding dat wil doen. En dan stuur je haar ook nog een mail met dat ze backup's moet maken en wat andere dingen die ze moet weten.



Wil ze dat niet, prima. Haar probleem.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Gelukspopje schreef op 27 maart 2017 @ 11:04:

[...]



quote:Ja dat probeer ik al steeds. Maar ik word echt een beetje naar van dat ik blijkbaar iedere scheet zwart op wit moet zetten tegenwoordig. In mijn algemene voorwaarden heb ik toch veel afgedekt vind ik.

Ja, dat is wel zo slim.

Nee, dit is niet van de laatste tijd



quote:Het hangt blijkbaar in de lucht of zo, maar ik lig ook al overhoop met een klant die ineens een andere layout op zijn pagina wil op het moment dat de site bijna af is. Voor niks. Die dreigt ook al met niet betalen.Je moet echt hele duidelijke afspraken maken. Anders blijf je inderdaad bezig. Mensen denken nogal snel dat een wijziging zo gedaan is/niets voorstelt en daarom wel gratis kan!
quote:Gelukspopje schreef op 27 maart 2017 @ 11:34:

[...]





Nou ja nu ze deze toon heeft aangeslagen heb ik niet zoveel trek om haar tegemoet te komen. Het kan ook zijn dat het terugzetten van een backup niet lekker loopt, en dat heb ik er meer werk aan dan een paar minuten.Geen zin om haar tegemoet te komen? Ze is een klant en als je niet officieel aansprakelijk gesteld wilt worden, zou ik dit zelf toch doen. Slechte reclame gaat sneller rond dan goede reclame hè.
quote:Gelukspopje schreef op 27 maart 2017 @ 11:34:

[...]

Nou ja nu ze deze toon heeft aangeslagen heb ik niet zoveel trek om haar tegemoet te komen. Het kan ook zijn dat het terugzetten van een backup niet lekker loopt, en dat heb ik er meer werk aan dan een paar minuten.Ik snap jou. Maar je kunt aangeven dat je in elk geval een poging wilt wagen en dat daarmee dan de kous af is. Slechte naam opbouwen is uiteindelijk schadelijker dan een extra kwartiertje kwijt zijn.
quote:mary57 schreef op 27 maart 2017 @ 11:42:

[...]





Geen zin om haar tegemoet te komen? Ze is een klant en als je niet officieel aansprakelijk gesteld wilt worden, zou ik dit zelf toch doen. Slechte reclame gaat sneller rond dan goede reclame hè.



Ze is geen klant en ze kan TO echt niet aansprakelijk stellen voor die dingen.

Dat laatste ben ik wel met je eens.



Om er vanaf ze zijn en zodat je dingen nu wel duidelijk op papier kan zetten naar haar zou ik er wel wat meedoen en die oude backup terugzetten voor een laag tarief als dat kan. En meteen de boel dichttimmeren per mail.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 27 maart 2017 @ 11:38:

[...]





Ik zou dit aangeven dat ze geen poot om op te staan heeft maar jij wel tegen een ( kleine) vergoeding dat wil doen. En dan stuur je haar ook nog een mail met dat ze backup's moet maken en wat andere dingen die ze moet weten.



Wil ze dat niet, prima. Haar probleem.+1
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven