Geld & Recht alle pijlers

Ben ik nou zo raar? of..

16-09-2014 15:41 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,



Ik zal even de situatie uitleggen.



De fiets van mijn dochter, is afgelopen zondag in brand gestoken bij de speeltuin hier om de hoek.



Natuurlijk hebben wij de politie gebeld en na een onderzoekje, is de dader gevonden.

Het bleek de broer van een klasgenootje van mijn dochter te zijn.



Zoon moet naar Halt en moeder moest mij bellen omdat ze reparatie kosten moet vergoeden.



Tot vandaag had ze nog steeds niet gebeld. Wij zijn vanmorgen wel alvast naar de fietsenmaker geweest om een kostenplaatje te krijgen. Maar helaas kan de fiets niet gerepareerd worden omdat de onderdelen niet meer te bestellen zijn. Toch heeft hij een schatting gemaakt voor ons en het zou op ongeveer 50 euro kosten.

Dus wij de politie gebeld met de mededeling dat mevrouw nog steeds niet gebeld heeft en dat de fiets niet te repareren is. De agente ging mevrouw bellen en vroeg of wij dan ook akkoord gingen met een fiets van marktplaats. Nou dat vond ik ook prima.



En inderdaad, mevrouw belde mij op. En overlegt dat we beiden op zoek gingen naar een fiets. Eenmaal een fiets gevonden wilde ik haar terug bellen maar dit ging niet omdat zij geheim belde, dus gingen we bij haar langs.



Eenmaal daar, besloten dat we die fiets gingen kopen (ik had verkoper al gebeld en de situatie uitgelegd en hij zou de fiets vasthouden). Mevrouw had eind deze maand pas geld, maar goed ik kan mij voorstellen dat zij ook niet op dit geintje van haar zoon zit te wachten, dus hebben we voorgesteld om het voor te schieten.



en dan nu...



Ze vroeg, wat wij met de oude fiets gingen doen. Ik had nog geen idee, aangezien die nu onbruikbaar is.

Toen vroeg ze, is het een idee dat ik jullie geld doe voor een nieuwe fiets en dat jullie mij de oude geven, dan laat ik die maken en dan kan ik die gebruiken voor mijn dochter.



Ik was verbijsterd! en heb maar gezegd dat partner en ik dit nog gaan overleggen en ik haar zou bellen.



Eenmaal buiten dacht ik, als de fiets niet in brand was gegaan, had ik er zo 50 euro voor kunnen krijgen. Nu hij verbrand is, kan ik er misschien 10 a 15 voor krijgen.

Dus met haar voorstel, betaal ik alsnog de schade die haar zoon heeft aangericht!



of ben ik nu gek?



Wat moet ik hier nu mee? ik ben een beetje bang, dat als wij die fiets niet geven, zij ons het geld niet geeft. En heb nu een beetje spijt dat ik het voorgeschoten heb. Moet ik het even afwachten en de politie bellen als ze het geld niet doet? of zien jullie mijn logica ook niet en zeggen jullie ook, doe haar de fiets?
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
Hoe wil zij de fiets repareren als de onderdelen niet te verkrijgen zijn?
Luister naar je hart, want dat klopt
Alle reacties Link kopieren
Joss dat zei ik ook al. Maar dat is niet mijn vraag ;)
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Als je gelijk oversteekt, zij het geld en jij de fiets, betaal jij toch niks? Ik zie je logica dus niet.
Wat zou je anders met die fiets doen dan?
Gewoon niet akkoord gaan. Je levert die fiets in bij de oud ijzer boer waar je nog wat euro's voor krijgt. Gewoon vriendelijk afzeggen.



En verder vind ik het heel griezelig dat je haar hebt gezegd dat je de fiets zou kopen en voorschieten. Beter had je die kunnen kopen en haar dit niet vertellen, maar gewoon het geld moeten vragen. Nu is haar drive weg om over 4 dagen op zijn vroegst je het geld te geven. Ik wens je succes in het verkrijgen van het geld, want ik voorspel weinig goeds (uit beroepservaring). Het spel van uitstellen, calamiteiten, situatie die haar gaan overkomen en alle andere dingen gaat ze nu uit de kast trekken.
Alle reacties Link kopieren
Jij krijgt toch geld van haar. Dus hoezo betaal je dan alsnog de schade van de fiets? Ik vind jouw gedachten gang krom.



Als zij die fiets zou willen hebben dan kon ze hem van mij krijgen.

Wat moet je nog met zo'n fiets die niet meer bruikbaar is. Dan ben je er meteen van af.



Ik zou overigens nooit de kosten voorgeschoten hebben met zo'n tokkie familie weet je maar nooit of je het geld krijgt. Niet mijn probleem dat ze op dat moment niet veel geld had moet ze haar kind maar opvoeden.
De schade die haar zoontje heeft aangericht is dan toch vergoed in de vorm van een nieuwe fiets?
Alle reacties Link kopieren
quote:typfoudt schreef op 16 september 2014 @ 15:46:

Als je gelijk oversteekt, zij het geld en jij de fiets, betaal jij toch niks? Ik zie je logica dus niet.



Laat ik het een voorbeeld geven.



als jij een aanrijding maakt en iemand zijn bumper kapot rijd zeg je toch ook niet "je krijgt een nieuwe bumper maar ik wil de oude" ?



dat is mijn logica erachter ;)
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
Echt waar dit gezever voor die 10/15 euro?

Wow!
As is verbrande turf, ofwel fiets in dit geval. Maar ik zie het probleem niet, als die fiets niet in de hens was gegaan had je 'm toch ook niet verkocht? Of is dit een kwestie van niet gunnen?
En ze kan je niet chanteren om iets te ontvangen wat van jou is. Dus de 20e vriendelijk verzoeken om het geld.
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 15:47:

[...]





Laat ik het een voorbeeld geven.



als jij een aanrijding maakt en iemand zijn bumper kapot rijd zeg je toch ook niet "je krijgt een nieuwe bumper maar ik wil de oude" ?



dat is mijn logica erachter ;)Als ik die bumper toch weg zou gooien, zou de ander best die bumper mogen hebben. Scheelt mij weer een ritje naar de milieustraat.
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat ze de fiets voor een tientje kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 16 september 2014 @ 15:47:

En verder vind ik het heel griezelig dat je haar hebt gezegd dat je de fiets zou kopen en voorschieten. Beter had je die kunnen kopen en haar dit niet vertellen, maar gewoon het geld moeten vragen. Nu is haar drive weg om over 4 dagen op zijn vroegst je het geld te geven. Ik wens je succes in het verkrijgen van het geld, want ik voorspel weinig goeds (uit beroepservaring). Het spel van uitstellen, calamiteiten, situatie die haar gaan overkomen en alle andere dingen gaat ze nu uit de kast trekken.Nu achteraf heb ik ook wel een beetje spijt ja. Maar mocht ze inderdaad niet met geld over de brug komen, zou ik dan de politie weer kunnen inschakelen? of zullen die ook zeggen, jammer de bammer?
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Wat maakt dat nu uit? (van die bumper)



Als een garage bv de bumper vervangt, krijg je de auto toch ook niet mee? Of wil je die dan ook nog verkopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 16 september 2014 @ 15:47:

Jij krijgt toch geld van haar. Dus hoezo betaal je dan alsnog de schade van de fiets? Ik vind jouw gedachten gang krom.



Als zij die fiets zou willen hebben dan kon ze hem van mij krijgen.

Wat moet je nog met zo'n fiets die niet meer bruikbaar is. Dan ben je er meteen van af.



Ik zou overigens nooit de kosten voorgeschoten hebben met zo'n tokkie familie weet je maar nooit of je het geld krijgt. Niet mijn probleem dat ze op dat moment niet veel geld had moet ze haar kind maar opvoeden.



mijn gedachte erachter is dat als de fiets niet verbrand zou zijn, ik er nog geld voor kon krijgen. nu kan ik daar naar fluiten.



dus zij betaald mij de schade, maar krijg wel een fiets toe.. dat is raar.



en daarbij wie zegt dat het een tokkie familie is?
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je wel een beetje raar.



Of je krijgt de schade vergoed (reparatie)

Of je krijgt een nieuwe vergoed (minus de restwaarde)



Zo werkt het bij een aanrijding ook. Ze kan je of het verschil tussen de restwaarde en een nieuwe geven, of het hele bedrag voor een nieuwe en zelf de oude krijgen, dat is exact hetzelfde.



Maar het volledige bedrag krijgen voor een nieuwe, en dan ook de oude mogen houden is dubbelop. Dan heb je een nieuwe fiets, plus een oude. Dat is meer dan je had, en dat hoeft ze niet te vergoeden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die oude fiets niet aan haar geven, ik snap je dilemma helemaal. Zij probeert een slaatje te slaan om goedkoop aan een fiets te komen.



Wat betreft het geld wat je nog zou krijgen van haar, ik denk dat je daarnaar kan fluiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 15:47:

[...]





Laat ik het een voorbeeld geven.



als jij een aanrijding maakt en iemand zijn bumper kapot rijd zeg je toch ook niet "je krijgt een nieuwe bumper maar ik wil de oude" ?



dat is mijn logica erachter ;)



Nee dat doe je normaal gesproken niet want wat moet je nou met een oude bumper. Maar als zij om de een of andere reden wel graag die fiets wil wat is dan het probleem?



Als jij zeker weet dat je nog 15 euro voor die fiets kan krijgen dan kan je ook tegen haar zeggen dat je er nog 15 euro voor kan krijgen en dat je haar die fiets alleen wil geven als zij jou er 15 euro voor betaald. Dan zou je dus 65 euro van haar krijgen.



Het is jouw fiets dus jij mag er mee doen wat je wil. Maar persoonlijk zou ik blij zijn van het wrak af te zijn.
Is die fiets van Marktplaats minder waard of minder mooi dan de verbrande fiets eerst was? Speelt dat mee misschien?
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 15:47:

[...]





Laat ik het een voorbeeld geven.



als jij een aanrijding maakt en iemand zijn bumper kapot rijd zeg je toch ook niet "je krijgt een nieuwe bumper maar ik wil de oude" ?



dat is mijn logica erachter ;)

Maar als jij die oude bumper weggeeft en een nieuwe bumper krijgt, dan heb jij per saldo nog altijd 1 bumper om te verkopen. Net zoals jij voorheen had.



In dit geval met die fiets: ja, je had voor die oude fiets in onverbrande staat meer kunnen krijgen. Maar voor de fiets die je dadelijk hebt (en die zij betaalt) kun je ook meer krijgen als voor die verbrande fiets. Dus per saldo heb jij 1 fiets die je zou kunnen verkopen/waar op gefietst kan worden. Net zoals je voorheen had. Jij bent er niets op achteruit gegaan qua bezittingen/financiën en dat is waar het om gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 16 september 2014 @ 15:48:

Echt waar dit gezever voor die 10/15 euro?

Wow!ja, echt waar. dit gezever vor die 10/15 euro. Ik weet niet wat jou inkomen is, maar ik ben "maar" een student hoor. Ik zat werkelijk waar niet te wachten op dit geintje.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
Juist handig, hoef je zelf niet naar t grof vuil.

Laat haar die fiets lekker hebben joh, zo te lezen hebben ze het niet breed.
Alle reacties Link kopieren
Gelijk oversteken. Jij het geld, zij die fiets. Kan ze die meteen inleveren bij oud ijzer, scheelt jou een ritje. Zou je er niet te druk om maken. Het gaat er om dat je dochter een nieuwe fiets heeft toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven