Geld & Recht alle pijlers

Ben ik nou zo raar? of..

16-09-2014 15:41 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,



Ik zal even de situatie uitleggen.



De fiets van mijn dochter, is afgelopen zondag in brand gestoken bij de speeltuin hier om de hoek.



Natuurlijk hebben wij de politie gebeld en na een onderzoekje, is de dader gevonden.

Het bleek de broer van een klasgenootje van mijn dochter te zijn.



Zoon moet naar Halt en moeder moest mij bellen omdat ze reparatie kosten moet vergoeden.



Tot vandaag had ze nog steeds niet gebeld. Wij zijn vanmorgen wel alvast naar de fietsenmaker geweest om een kostenplaatje te krijgen. Maar helaas kan de fiets niet gerepareerd worden omdat de onderdelen niet meer te bestellen zijn. Toch heeft hij een schatting gemaakt voor ons en het zou op ongeveer 50 euro kosten.

Dus wij de politie gebeld met de mededeling dat mevrouw nog steeds niet gebeld heeft en dat de fiets niet te repareren is. De agente ging mevrouw bellen en vroeg of wij dan ook akkoord gingen met een fiets van marktplaats. Nou dat vond ik ook prima.



En inderdaad, mevrouw belde mij op. En overlegt dat we beiden op zoek gingen naar een fiets. Eenmaal een fiets gevonden wilde ik haar terug bellen maar dit ging niet omdat zij geheim belde, dus gingen we bij haar langs.



Eenmaal daar, besloten dat we die fiets gingen kopen (ik had verkoper al gebeld en de situatie uitgelegd en hij zou de fiets vasthouden). Mevrouw had eind deze maand pas geld, maar goed ik kan mij voorstellen dat zij ook niet op dit geintje van haar zoon zit te wachten, dus hebben we voorgesteld om het voor te schieten.



en dan nu...



Ze vroeg, wat wij met de oude fiets gingen doen. Ik had nog geen idee, aangezien die nu onbruikbaar is.

Toen vroeg ze, is het een idee dat ik jullie geld doe voor een nieuwe fiets en dat jullie mij de oude geven, dan laat ik die maken en dan kan ik die gebruiken voor mijn dochter.



Ik was verbijsterd! en heb maar gezegd dat partner en ik dit nog gaan overleggen en ik haar zou bellen.



Eenmaal buiten dacht ik, als de fiets niet in brand was gegaan, had ik er zo 50 euro voor kunnen krijgen. Nu hij verbrand is, kan ik er misschien 10 a 15 voor krijgen.

Dus met haar voorstel, betaal ik alsnog de schade die haar zoon heeft aangericht!



of ben ik nu gek?



Wat moet ik hier nu mee? ik ben een beetje bang, dat als wij die fiets niet geven, zij ons het geld niet geeft. En heb nu een beetje spijt dat ik het voorgeschoten heb. Moet ik het even afwachten en de politie bellen als ze het geld niet doet? of zien jullie mijn logica ook niet en zeggen jullie ook, doe haar de fiets?
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
quote:1979liesje schreef op 16 september 2014 @ 15:52:

Ik zou die oude fiets niet aan haar geven, ik snap je dilemma helemaal. Zij probeert een slaatje te slaan om goedkoop aan een fiets te komen.



Wat betreft het geld wat je nog zou krijgen van haar, ik denk dat je daarnaar kan fluiten.50 euro voor een fiets die volgens TO 10-15 euro waard is? En waar nog onderdelen voor moeten gekocht? Dat is toch niet goedkoop aan een fiets komen?
Ze lost het probleem op door een nieuwe fiets te geven, dan kun je best de oude aan haar geven.

Zelf hoef je toch ook geen 'winst' te maken?
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 16 september 2014 @ 15:52:

Is die fiets van Marktplaats minder waard of minder mooi dan de verbrande fiets eerst was? Speelt dat mee misschien?dat is inderdaad het punt. Mijn dochter der verbrande fiets is een exclusieve fiets. Ze had hem voor haar verjaardag gekregen en hij is niet snel meer te vinden.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Maar als je de 'nieuwe' fiets verkoopt als hij te klein is geworden heb je toch alsnog dat geld?
Hoe kom je erbij dat je nog 10/15 euro voor een onbruikbare fiets krijgt?
Ik ben wel in jouw team hoor

Niet aan haar geven en haar de 20e even een bezoekje brengen, om 12:05 uur voor het geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:1979liesje schreef op 16 september 2014 @ 15:52:

Ik zou die oude fiets niet aan haar geven, ik snap je dilemma helemaal. Zij probeert een slaatje te slaan om goedkoop aan een fiets te komen.



Wat betreft het geld wat je nog zou krijgen van haar, ik denk dat je daarnaar kan fluiten.



Een fiets waar ze geen zak aan heeft tenzij ze aan die onderdelen kan komen, waar zelfs de fietsenmaker niet aan kan komen.

Dat ding is niet meer dan verbrande schroothoop. Als zij dat ding wil, zou ze hem van met een strik erom krijgen, hoef je hem zelf niet in te leveren bij oud ijzer.
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 15:56:

[...]





dat is inderdaad het punt. Mijn dochter der verbrande fiets is een exclusieve fiets. Ze had hem voor haar verjaardag gekregen en hij is niet snel meer te vinden.Dan had je dat mee moeten laten nemen in de schatting van de schade. Jij hebt nu een bedrag genoemd dat voor jou de schade zou dekken, en dat staat los van wat je met de verbrande fiets doet. Of jij hem naar de oud-ijzerboer brengt of aan die vrouw geeft heeft niets te maken met de hoogte van het schadebedrag.
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 15:56:

[...]





dat is inderdaad het punt. Mijn dochter der verbrande fiets is een exclusieve fiets. Ze had hem voor haar verjaardag gekregen en hij is niet snel meer te vinden.Dan had je niet akkoord moeten gaan met een tweedehands fiets van 50 euro.
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik moet even duidelijk zijn.



De kettingkast is volledig verbrand. Het onderdeel dat vervangen met worden, is de kettingkast dus. Hij is nu niet rijdbaar. maar de rest van de fiets is nog helemaal goed.



Dus als zij die fiets alsnog besluit verkopen in onderdelen, kan ze er aardig wat voor krijgen, omdat het een exclusieve fiets is, die niet meer gemaakt word.



Ik vind niet dat zij de fiets mag krijgen, omdat haar zoon hem verbrand, om er vervolgens geld aan te kunnen verdienen.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 15:56:

[...]





dat is inderdaad het punt. Mijn dochter der verbrande fiets is een exclusieve fiets. Ze had hem voor haar verjaardag gekregen en hij is niet snel meer te vinden.Dan zou ik haar de oude fiets ook niet geven/verkopen. Ook raar om je kinderen te leren: als je wat wil hebben, moet je het even in de fik steken.
Je hoeft trouwens niets in te leveren bij oud ijzer, die lui komen net zo graag bij je langs (handig met kapotte wasmachines enzo!).
Alle reacties Link kopieren
Ja dan zeg je dat toch gewoon, TO. En anders zeg je dat je er over nadenkt en er aan het eind van de maand op terug komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 16 september 2014 @ 15:57:

Hoe kom je erbij dat je nog 10/15 euro voor een onbruikbare fiets krijgt?Het is een wilde gok. Maar er bestaan mensen die fietsen kopen voor onderdelen.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 15:53:

[...]

ja, echt waar. dit gezever vor die 10/15 euro. Ik weet niet wat jou inkomen is, maar ik ben "maar" een student hoor. Ik zat werkelijk waar niet te wachten op dit geintje.Dit geintje heeft jou niets gekost. Je ontvangt die 50 euro van die moeder en je dochter heeft weer een fiets. Je komt heel rancuneus over.



hmmm lees nu je verduidelijking, dan begrijp ik het wel. Je deed overkomen alsof die fiets schroot was.



quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 15:59:

Oke, ik moet even duidelijk zijn.



De kettingkast is volledig verbrand. Het onderdeel dat vervangen met worden, is de kettingkast dus. Hij is nu niet rijdbaar. maar de rest van de fiets is nog helemaal goed.



Dus als zij die fiets alsnog besluit verkopen in onderdelen, kan ze er aardig wat voor krijgen, omdat het een exclusieve fiets is, die niet meer gemaakt word.



Ik vind niet dat zij de fiets mag krijgen, omdat haar zoon hem verbrand, om er vervolgens geld aan te kunnen verdienen.ander vraagje waarom heb je de verzekering niet ingeschakeld?
Wat een onzin verhaal. Je bent zelf akkoord gegaan. En nu ineens is er sprake van een exclusieve fiets. Right.

En een kettingkast die niet vervangen kan worden: wat een prutser van een fietsenmaker is dat dan?! Daar zet je zo een nieuwe op.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 16 september 2014 @ 16:00:

Ja dan zeg je dat toch gewoon, TO. En anders zeg je dat je er over nadenkt en er aan het eind van de maand op terug komt.



Dat laatste heb ik dan ook gedaan ;).

Maar vraag me af of mijn gedachte gang echt zo raar is.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 16 september 2014 @ 15:54:

[...]





50 euro voor een fiets die volgens TO 10-15 euro waard is? En waar nog onderdelen voor moeten gekocht? Dat is toch niet goedkoop aan een fiets komen?



Die nieuwe fiets is 50 euro waard, haar oude fiets 10-15 euro, dus ze krijgt dan, mocht ze de fiets aan haar geven, een fiets van 35-40 euro.

Daarna denk ik, wat doet mevrouw met die fiets die niet meer te repareren is. Wellicht geeft ze hem niet aan haar dochter maar brengt hem naar de schroot, waar ze er 10-15 euro voor krijgt of ze verkoopt alle delen die nog te gebruiken zijn los van elkaar. Dus haar heeft de fiets ook minder gekost.



Wellicht denk ik het slechte van de mens, maar dit is wat ik een tijd geleden heb meegemaakt, niet met een fiets, maar wel met iets anders.
Als je die fiets niet aan haar wil geven, dan moet je dat niet doen. Jouw fiets, jij bepaalt wat je er mee doet en je bent geenszins verplicht om die fiets aan haar te geven.



Jij lijkt het wel of niet geven echter te koppelen aan de hoogte van het schadebedrag, en daar heeft het gewoonweg niets mee te maken.



Zij mag vragen of ze die fiets mag hebben.

Jij mag die fiets aan haar geven, en je mag er ook voor kiezen die fiets in je eigen schuur te laten verstoffen, zelf de onderdelen te verkopen, zelf de oud-ijzerboer in te schakelen of zelf de fiets bij het grof vuil te zetten.
Meid, als het allemaal zo is dat die fiets zo gewild is dan zet je hem toch gewoon op mp. Komt er vanzelf een handelaar op af voor die oh zo exclusieve onderdelen.
Bijzonder heldere post bijzonder
Je bent er dus al uit. Je hoeft hier geen toestemming te vragen om je EIGEN fiets te behouden hoor. Het is een vraag waar je met ja of nee op antwoorden mag.
quote:Suze02 schreef op 16 september 2014 @ 16:03:

Bijzonder heldere post bijzonder Ik heb zo mijn dagen
Alle reacties Link kopieren
Fiets niet geven. Onderdelen zelf verkopen of naar ijzerboer. En haar net zo lang lastig vallen tot ze heeft betaald. Desnoods met hulp van de politie. Kan alleen als je zwart op wit hebt staan dat ze later betaalt. Mondelinge afspraak, dan kan ze - als ze kwaad wil - zeggen dat ze al heeft betaald. In dat geval zou ik gelijk oversteken. Jij geld, zij fiets, jij je verlies en goede les voor volgende keer.
Geef haar die fiets. Ze kan je kennelijk nu al het kleine bedrag van de fiets niet vergoeden en heeft het natuurlijk flink te stellen met haar lieve zoontje.



Geef haar dat wrak voor haar dochter. Misschien maak je dat kind er wel intens gelukkig mee. Uit de goedheid van je hart.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven