Geld & Recht alle pijlers

Berekenen/Controleren boeterente

13-01-2017 12:54 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn bank (ABN Amro) gevraagd wat de boeterente is als ik mijn hypotheek nu in zijn geheel aflos.

De rentevaste periode loopt af op 1 november 2018.

Weet iemand hoe je zelf de boeterente kan berekenen zodat ik deze kan vergelijken met die van hun?

(Radar besteedde er vorig jaar aandacht aan dat ze de boeterente niet altijd correct berekenen + het is niet de eerste keer dat de bank een fout maakt...).



Rekenen ze alleen de boete tot aan 1 november 2018? Of ook nog over een periode daarna?
https://www.berekenhet.nl ... boeterente-berekenen.html
Alle reacties Link kopieren
Dit is afhankelijk van de voorwaarden die bij de hypotheek horen. Soms is het dmv de contante waarde berekening dit moet je eerst opzoeken in je voorwaarden. Als je er niet uit komt zou je het nog kunnen vragen op het hypothekenforum ( veel hypotheekadviseurs) die weten heel veel en is gratis/anoniem.
Alle reacties Link kopieren
Er staat me iets bij van dat je bij sommige banken bij het vaststellen van de nieuwe rente(periode) tussendoor boetevrij in kan lossen.

Misschien dat dat bij ABN ook zo is? Zo ja, zou ik liever wachten tot eind 2018 dan nu een boete gaan betalen...
quote:Rattatata schreef op 13 januari 2017 @ 13:06:

Er staat me iets bij van dat je bij sommige banken bij het vaststellen van de nieuwe rente(periode) tussendoor boetevrij in kan lossen.

Misschien dat dat bij ABN ook zo is? Zo ja, zou ik liever wachten tot eind 2018 dan nu een boete gaan betalen...Klopt.Dus ik zou over 1,5 jaar alles aflossen dan ben je hypotheekvrij zonder boete.
Kijk bij je bank hoeveel je extra per jaar mag aflossen,dat is boetevrij en kun je nu dus wel alvast extra aflossen naast je maandelijks hypotheekbedrag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rattatata schreef op 13 januari 2017 @ 13:06:

Er staat me iets bij van dat je bij sommige banken bij het vaststellen van de nieuwe rente(periode) tussendoor boetevrij in kan lossen.

Misschien dat dat bij ABN ook zo is? Zo ja, zou ik liever wachten tot eind 2018 dan nu een boete gaan betalen...

Ja, dat is waarschijnlijk zo. Echter heb ik berekend dat dit niet gunstiger is.

Maar ik heb dus graag mensen die meedenken. Mijn berekening:

- betaal nu 670 per maand aan rente

- nog 21 maanden tot aan nov. 2018

>> betekent nog 14070 te betalen aan rente tot aan nov. volgend jaar.

De boete is momenteel ca. 6500.

Zelfs met hypotheekrenteaftrek erbij gerekend, kom ik er op uit dat nu aflossen goedkoper is.

Toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 13 januari 2017 @ 13:44:

Kijk bij je bank hoeveel je extra per jaar mag aflossen,dat is boetevrij en kun je nu dus wel alvast extra aflossen naast je maandelijks hypotheekbedrag.Dat kan sowieso. Dan heb je geen boete. Maar het gaat mij om het gehele bedrag.
Alle reacties Link kopieren
quote:crazylazy schreef op 13 januari 2017 @ 13:03:

Dit is afhankelijk van de voorwaarden die bij de hypotheek horen. Soms is het dmv de contante waarde berekening dit moet je eerst opzoeken in je voorwaarden. Als je er niet uit komt zou je het nog kunnen vragen op het hypothekenforum ( veel hypotheekadviseurs) die weten heel veel en is gratis/anoniem.Ga ik doen, heb daar al eens eerder vragen gesteld. Wilde eerst hier beginnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 13 januari 2017 @ 13:00:

https://www.berekenhet.nl ... boeterente-berekenen.html

Dank! Zo'n soort iets zocht ik.

De uitkomst lijkt op het bedrag van mijn bank. Is wel iets lager.

Maar ik moest een beetje creatief zijn met de variabelen - ik ga het ook nog even navragen op het hypothekenforum.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiyosaki schreef op 13 januari 2017 @ 14:00:

[...]



Ja, dat is waarschijnlijk zo. Echter heb ik berekend dat dit niet gunstiger is.

Maar ik heb dus graag mensen die meedenken. Mijn berekening:

- betaal nu 670 per maand aan rente

- nog 21 maanden tot aan nov. 2018

>> betekent nog 14070 te betalen aan rente tot aan nov. volgend jaar.

De boete is momenteel ca. 6500.

Zelfs met hypotheekrenteaftrek erbij gerekend, kom ik er op uit dat nu aflossen goedkoper is.

Toch?



Wat zegt je adviseur? En je voorwaarden?

Gaat het om volledige aflossing en heb je het bedrag voor de boete ook in eigen middelen? Of moet je dit financieren?

Wat is je rentepercentage nu en wat is het rentepercentage voor vergelijkbare lening (risicoklasse) met een rentevastperiode van 1 jaar?

Hoe hoog is het bedrag?
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hightower schreef op 13 januari 2017 @ 14:08:

[...]





Wat zegt je adviseur?

Daar heb ik niet mee gesproken. Geen prettige ervaring mee destijds bij afsluiten en later omzetten hypotheek. Wel een aantal zaken door laten berekenen door accountant. Maar zij is geen expert op gebied van boeterente etc.



quote:En je voorwaarden?

Heb ik nog niet doorgenomen. Ik weet dat ik elk jaar 10% mag aflossen.

Ik wil eerst informatie verzamelen, dan kan ik daarna gericht de voorwaarden er op naslaan. Die zijn te ingewikkeld om 'los' door te nemen.

Geen zorgen maken hoor, ik ben al jaren bezig met dit onderwerp en heb al veel dingen uitgezocht en berekend.

Het is nu enkel de boeterente nog die ik zou willen controleren.



quote:Gaat het om volledige aflossing en heb je het bedrag voor de boete ook in eigen middelen? Of moet je dit financieren?

Ja, ja en nee.



quote:Wat is je rentepercentage nu en wat is het rentepercentage voor vergelijkbare lening (risicoklasse) met een rentevastperiode van 1 jaar?Rente nominaal 5,75, jaarlijkse rentekostenpercentage 5,9. Rentevaste periode was 10 jaar.

Ik geloof dat ik risicoklasse op 2 jaar moet zetten en dan ga ik uit van 3%. Maar dit vind ik dus lastig zelf te bepalen.

(nog 21 maanden, ABN Amro).



quote:Hoe hoog is het bedrag?Hypotheek is nu nog 140.000 (exclusief de inleg in het bankspaargedeelte).
6500 euro boete vind ik zonde kun je aardig wat leuks van doen.

November 2018 is te overzien toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 13 januari 2017 @ 14:43:

6500 euro boete vind ik zonde kun je aardig wat leuks van doen.

November 2018 is te overzien toch?Maar tot aan november betaal ik ruim 14000 bruto aan rente, dat is met hypotheekrenteaftrek 0,58 * 14000 = 8160. Dat is meer!
quote:kiyosaki schreef op 13 januari 2017 @ 14:45:

[...]



Maar tot aan november betaal ik ruim 14000 bruto aan rente, dat is met hypotheekrenteaftrek 0,58 * 14000 = 8160. Dat is meer!



Maar... waar haal je het geld vandaan? De kosten van een eventuele nieuwe hypotheek moet je erbij optellen, incl oversluitkosten etc. En als je het uit je spaargeld doet; de verlaging van je spaarrente.



Vaak is het echt het meest gunstig om te wachten tot de vaste periode is afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 13 januari 2017 @ 16:00:

[...]





Maar... waar haal je het geld vandaan? De kosten van een eventuele nieuwe hypotheek moet je erbij optellen, incl oversluitkosten etc. En als je het uit je spaargeld doet; de verlaging van je spaarrente.



Vaak is het echt het meest gunstig om te wachten tot de vaste periode is afgelopen.

Dat is niet aan de orde. Er komt geen nieuwe hypotheek. Er wordt niet overgesloten.

Geen verhuizing. Het gaat hier 'gewoon' om het aflossen van een hypotheek, zonder iets anders.

Geld in stenen omzetten dus.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook in 2017 en in 2018 10% boetevrij aflossen. Over die bedragen betaal je dan in ieder geval geen boete rente. En dat is 10% van de oorspronkelijke hoogte van de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mugske schreef op 13 januari 2017 @ 18:22:

Je kunt ook in 2017 en in 2018 10% boetevrij aflossen. Over die bedragen betaal je dan in ieder geval geen boete rente. En dat is 10% van de oorspronkelijke hoogte van de hypotheek.

Lieffies, harstikke fijn dat jullie meedenken.

Dit heb ik de afgelopen jaren al gedaan. Nu is het tijd om het hele ding af te lossen.

Mijn vraag gaat echt puur om het berekenen van de boeterente.

Tenzij iemand me kan voorrekenen dat het voordeliger is om rente te blijven betalen tot november volgend jaar, is het plan om nu de hele hypotheek af te lossen.
Boeterente is ook weer aftrekbaar. Google maar op boeterente aftrekbaar belastingdienst
Alle reacties Link kopieren
Over die 10% extra aflossing 2017 die boetevrij is, hoef je dus ook de boete niet te berekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:madelief_je schreef op 13 januari 2017 @ 20:00:

Boeterente is ook weer aftrekbaar. Google maar op boeterente aftrekbaar belastingdienstDat is waar ook. Was ik alweer even vergeten, bedankt!

belastingdienst
De 10% van 2017 is ook al afgelost? Zo niet, doe dat dan nu direct. Je mag dat eens per kalenderjaar doen?

Wat er dan nog open staat, daar moet je dan de boeterente over berekenen, en vergelijken met de rente die je betaalt tot volgend jaar 1 januari volgend jaar. Dan kun je evt weer 10% zonder boete aflossen. Blijft er dan nog hypotheek over, dan moet je daar dus ook weer de rente over berekenen, tot aan 1 november 2018.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mugske schreef op 13 januari 2017 @ 20:00:

Over die 10% extra aflossing 2017 die boetevrij is, hoef je dus ook de boete niet te berekenen.

Nee klopt, met die rekentool die in dit topic was gegeven, moest ik geloof ik ook opgeven hoeveel procent vrij is. Die rekentool was niet helemaal geënt op mijn hypotheek, vandaar dat ik nog even verder zoek naar info.

Heb de vraag ook op het hypothekenforum staan, maar nog geen respons.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 13 januari 2017 @ 20:08:

De 10% van 2017 is ook al afgelost? Zo niet, doe dat dan nu direct. Je mag dat eens per kalenderjaar doen?

Wat er dan nog open staat, daar moet je dan de boeterente over berekenen, en vergelijken met de rente die je betaalt tot volgend jaar 1 januari volgend jaar. Dan kun je evt weer 10% zonder boete aflossen. Blijft er dan nog hypotheek over, dan moet je daar dus ook weer de rente over berekenen, tot aan 1 november 2018.Nee nog niet. Ik weet dat dit dan ongeveer een maand duurt voor het verwerkt is, terwijl ik dus nu al een formeel verzoek heb lopen bij de bank voor aflossing totaal. Ik wil zoveel mogelijk voorkomen dat ik nóg weer een termijn moet betalen in dit jaar. Ik hoop dat ze zélf in hun berekening rekening houden met het deel boetevrij. Zou wel moeten, maarja... Dat is dus net één van de dingen die ik zelf wil kunnen narekenen.
Alle reacties Link kopieren
Oja, Marana, ik weet met hoeveel de rente daalt als ik nu nog een keer extra aflos.

Dat scheelt nog net niet genoeg om het uit te stellen tot 2018.

Komt omdat er tussentijds een wijziging in mijn hypotheek is geweest waardoor ik niet meer dan 4000 euro per jaar boetevrij mag aflossen (lang verhaal kort, niet van belang verder om mijn hele hypotheekconstructie uit de doeken te doen. ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven