Geld & Recht alle pijlers

Berekenen/Controleren boeterente

13-01-2017 12:54 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn bank (ABN Amro) gevraagd wat de boeterente is als ik mijn hypotheek nu in zijn geheel aflos.

De rentevaste periode loopt af op 1 november 2018.

Weet iemand hoe je zelf de boeterente kan berekenen zodat ik deze kan vergelijken met die van hun?

(Radar besteedde er vorig jaar aandacht aan dat ze de boeterente niet altijd correct berekenen + het is niet de eerste keer dat de bank een fout maakt...).



Rekenen ze alleen de boete tot aan 1 november 2018? Of ook nog over een periode daarna?
Alle reacties Link kopieren
En vergeet niet , t is idioot druk nu, bij alle banken, personeel maakt al heel veel overuren, kunnen de vragen haast niet aan. Omzettingen nieuwe aanvragen en dat in een markt met eennu licht stijgende hyp rente en enorme vraag op de woningmarkt. Geen excuus maar daarom zijn de wachttijden zo lang. Bij Floris, obvion, ing, Aegon, Rabobank....overal gelijk
Alle reacties Link kopieren
Wacht dan even, want er is nu sprake van dat de tijdsklemmen van de kew mogelijk vervallen als je eerder het tegoed aflost op de hypotheek. Heb zoiets gelezen ergens, op een site van Aegon, zie hieronder



Tijdklem KEW vervalt



Print this page

21 november 2016

De Tweede Kamer nam het amendement-Omtzigt/Ronnes aan. Hiermee kan een belastingplichtige eerder gebruik maken van de kapitaalsvrijstelling van een kapitaalverzekering eigen woning.



Kapitaalsvrijstelling KEW



Voor kapitaalverzekeringen eigen woning (KEW), spaarrekening eigen woning (SEW) en het beleggingsrecht eigen woning (BEW) gelden kapitaalsvrijstellingen. Voor een beroep op de lage vrijstelling ( € 36.800) moet de belastingplichtige ten minste 15 jaar premies betalen en voor de hoge vrijstelling (€ 162.000) 20 jaar. Deze jaareis geldt niet als de belastingplichtige verhuist naar een huurwoning of een restschuld eigen woning heeft.



Verruiming tijdklem



In het Belastingplan 2017 stelt het kabinet voor om de tijdklem van 15 of 20 jaar in sommige gevallen niet toe te passen. De belastingplichtige kan zijn KEW laten uitkeren en een beroep doen op de hoge kapitaalvrijstelling zonder dat hij 20 jaar premies betaalde, als:



het partnerschap van de belastingplichtige is geëindigd;

de belastingplichtige schuldhulpverlening wordt geboden;

de belastingplichtige een eigen woning heeft verkocht en hem, op het moment direct na die verkoop, nog steeds of opnieuw een eigen woning ter beschikking staat, of

er is vastgesteld dat de belastingplichtige financiële problemen heeft en als gevolg daarvan niet meer in staat is de lasten met betrekking tot zijn eigen woning te voldoen of naar verwachting binnen afzienbare tijd niet meer zal kunnen voldoen.





In ons bericht van 30 september 2016 kunt u hier meer over lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jetty1969 schreef op 13 januari 2017 @ 21:39:

Wacht dan even, want er is nu sprake van dat de tijdsklemmen van de kew mogelijk vervallen als je eerder het tegoed aflost op de hypotheek. Heb zoiets gelezen ergens, op een site van Aegon, zie hieronder



Heb ik ook gelezen maar voor zover ik weet, geldt dit alleen bij oversluiten.

Dus als je het spaarbedrag in een nieuw/volgend huis steekt.

Niet als je puur alleen je hypotheekschuld wil inlossen.

Toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Jetty1969 schreef op 13 januari 2017 @ 21:39:

Wacht dan even, want er is nu sprake van dat de tijdsklemmen van de kew mogelijk vervallen als je eerder het tegoed aflost op de hypotheek. Heb zoiets gelezen ergens, op een site van Aegon, zie hieronder



Tijdklem KEW vervalt



Print this page

21 november 2016

De Tweede Kamer nam het amendement-Omtzigt/Ronnes aan. Hiermee kan een belastingplichtige eerder gebruik maken van de kapitaalsvrijstelling van een kapitaalverzekering eigen woning.



Kapitaalsvrijstelling KEW



Voor kapitaalverzekeringen eigen woning (KEW), spaarrekening eigen woning (SEW) en het beleggingsrecht eigen woning (BEW) gelden kapitaalsvrijstellingen. Voor een beroep op de lage vrijstelling ( € 36.800) moet de belastingplichtige ten minste 15 jaar premies betalen en voor de hoge vrijstelling (€ 162.000) 20 jaar. Deze jaareis geldt niet als de belastingplichtige verhuist naar een huurwoning of een restschuld eigen woning heeft.



Verruiming tijdklem



In het Belastingplan 2017 stelt het kabinet voor om de tijdklem van 15 of 20 jaar in sommige gevallen niet toe te passen. De belastingplichtige kan zijn KEW laten uitkeren en een beroep doen op de hoge kapitaalvrijstelling zonder dat hij 20 jaar premies betaalde, als:



het partnerschap van de belastingplichtige is geëindigd;

de belastingplichtige schuldhulpverlening wordt geboden;

de belastingplichtige een eigen woning heeft verkocht en hem, op het moment direct na die verkoop, nog steeds of opnieuw een eigen woning ter beschikking staat, of

er is vastgesteld dat de belastingplichtige financiële problemen heeft en als gevolg daarvan niet meer in staat is de lasten met betrekking tot zijn eigen woning te voldoen of naar verwachting binnen afzienbare tijd niet meer zal kunnen voldoen.





In ons bericht van 30 september 2016 kunt u hier meer over lezen.To voldoet niet aan de voorwaarden van het vervallen van de tepelklemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 13 januari 2017 @ 21:44:

[...]





To voldoet niet aan de voorwaarden van het vervallen van de tepelklemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 13 januari 2017 @ 21:44:

[...]





To voldoet niet aan de voorwaarden van het vervallen van de tepelklemmen.

Damn autocorrect.

En nee, dat klopt.
Jetty, in je berichten schrijf je regelmatig iets over oversluiten. TO wil niet oversluiten, TO heeft gewoon genoeg geld om nu de hele hypotheek af te lossen en de boeterente te betalen. Zijn je adviezen dan nog hetzelfde?



TO, ik denk dat je berekening zo inderdaad beter is. Wat er dan alleen nog mist is het rendement dat je uit je geld haalt als je het niet in de hypotheek stort nu. (het rendement over het geld buiten de maximale jaarlijkse aflossing die je sowieso gaat doen als ik je goed begrijp)
Alle reacties Link kopieren
quote:kiyosaki schreef op 13 januari 2017 @ 21:47:

[...]



Damn autocorrect.

En nee, dat klopt. Om ons werk niet te saai te maken, vervangen we soms woorden
Alle reacties Link kopieren
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 13 januari 2017 @ 21:51:

[...]





Om ons werk niet te saai te maken, vervangen we soms woorden

Ghe ghe, tuurlijk.



@ Marana, ja klopt. Dat zou de berekening helemaal compleet maken. Hoort er normaliter wel bij inderdaad.

Ik vind schulden inlossen belangrijker dan rente, dus ik laat dit bewust buiten beschouwing.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 13 januari 2017 @ 21:48:

Jetty, in je berichten schrijf je regelmatig iets over oversluiten. TO wil niet oversluiten, TO heeft gewoon genoeg geld om nu de hele hypotheek af te lossen en de boeterente te betalen. Zijn je adviezen dan nog hetzelfde?



ijp)ja, mits ze voldoende overhoud om onvoorziene zaken op te lossen zoals ww, overlijden , arbeidsongeschiktheid enz... er kan zo wat gebeuren en van bakstenen kun je geen boodschappen doen. De fiscaal gunstigste oplossing hoeft niet altijd de beste oplossing te zijn.
quote:kiyosaki schreef op 13 januari 2017 @ 21:57:

[...]



Ghe ghe, tuurlijk.



@ Marana, ja klopt. Dat zou de berekening helemaal compleet maken. Hoort er normaliter wel bij inderdaad.

Ik vind schulden inlossen belangrijker dan rente, dus ik laat dit bewust buiten beschouwing.Lekker hoor, je huis gewoon hypotheekvrij, lijkt me een fijn gevoel. Goed dat je er zo mee bezig bent!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 13 januari 2017 @ 22:05:

[...]



Lekker hoor, je huis gewoon hypotheekvrij, lijkt me een fijn gevoel. Goed dat je er zo mee bezig bent!

Ja dank je, dat is het ook.

Werk al een tijd toe naar deze fase.
Alle reacties Link kopieren
heerlijk hoor dat aflossen, groot gelijk. Ik heb hier voor mijn 40ste ook een huis afgelost.

(heb dan <10 jaar hypotheek rente betaald). Dus dat geld kan ik weer steken in een duurder huis en dan maar 50% financieren.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Studiemiepmiep.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiyosaki schreef op 13 januari 2017 @ 22:08:

[...]



Ja dank je, dat is het ook.

Werk al een tijd toe naar deze fase. Totdat straks de overwaarde eigen woning in box 3 terecht komt waar nu al over gespeculeerd wordt ben ik het helemaal met je eens. Je bijtelling woz vervalt en je maandlasten. Ik denk er ook al lang over na, maar mijnman heeft een tijdelijk contract en ik wil wellicht ook iets anders gaan doen en ik wil genoeg reserve overhouden om ook zo.n situatie op te vangen. Het is nog een heel end tot we met pensioen kunnen/mogen .
Alle reacties Link kopieren
quote:Jetty1969 schreef op 13 januari 2017 @ 22:22:

[...]



Totdat straks de overwaarde eigen woning in box 3 terecht komt waar nu al over gespeculeerd wordt ben ik het helemaal met je eens.

Dat soort risico's zijn er altijd. Heb wel bedacht dat dit ooit kan gaan gebeuren.

Maar wordt hier daadwerkelijk al over gesproken?

Lijkt me nogal ingrijpend en contra het idee dat men wil dat mensen meer aflossen.

Heb je een bron of link?



quote:Je bijtelling woz vervalt en je maandlasten.Wat bedoel je precies?
Alle reacties Link kopieren
quote:Wat bedoel je precies?Ik denk dat je bedoelde dat je eigenwoningforfait komt te vervallen? (wet Hilten)
Alle reacties Link kopieren
Via het andere forum heb ik inmiddels info waardoor ik denk dat de boeterente wél goed is berekend.

Althans dat het niet uitmaakt of het om oversluiten gaat of niet.

In dit topic is meer te lezen. hier

Dat verklaart in elk geval waarom de boeterente lager is dan het bedrag dat ik aan rente zou moeten betalen tot einde rentevaste periode.

Ik ga nu de officiële brief van de bank afwachten en dan weer verder handelen.

Bedankt iedereen voor het meedenken!



Daar ook nagevraagd hoe het zit met woning in box 3. Dat kan dus inderdaad ooit gaan gebeuren.

Goed om te weten.
Alle reacties Link kopieren
Als de woning in box 3 gaat vallen, zal ook het tarief in box 3 aangepast worden. Dan ga je pas bij meer vermogen betalen ofzo. Anders wordt het een drama.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 14 januari 2017 @ 13:37:

Als de woning in box 3 gaat vallen, zal ook het tarief in box 3 aangepast worden. Dan ga je pas bij meer vermogen betalen ofzo. Anders wordt het een drama.

Ja, ik ben ook benieuwd hoe ze dat willen gaan doen.



@ Jetty; het lukte vandaag nu wel met internetbankieren. Wat handig zeg!

Ik heb het bekeken en kom op ongeveer hetzelfde bedrag uit als aan de telefoon werd gezegd. Bij het spaardeel kon ik het niet doen inderdaad, maar ik weet uit andere rekentools dat daar dezelfde berekening geldt als voor aflossingsvrij (het andere deel van mijn hypo) (logisch ook). Ik heb nu dus redelijke zekerheid over het boetebedrag.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiyosaki schreef op 14 januari 2017 @ 13:49:

[...]



Ja, ik ben ook benieuwd hoe ze dat willen gaan doen.



@ Jetty; het lukte vandaag nu wel met internetbankieren. Wat handig zeg!

Ik heb het bekeken en kom op ongeveer hetzelfde bedrag uit als aan de telefoon werd gezegd. Bij het spaardeel kon ik het niet doen inderdaad, maar ik weet uit andere rekentools dat daar dezelfde berekening geldt als voor aflossingsvrij (het andere deel van mijn hypo) (logisch ook). Ik heb nu dus redelijke zekerheid over het boetebedrag.Mooi, handig zo toch, kun je het op elk moment berekenen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan de boete alleen berekend worden over de periode waarop je hypotheek loopt. Ik dacht namelijk dat, omdat zij rente missen die jij niet meer gaat betalen door aflossen, je alleen een boete over de periode hoeft te betalen tot waarop je hypotheek doorliep. Dus tot 1 november 2018. Ik dacht dat Radar op hun site wel een link had geplaatst toch? naar de boeterente bereken. Ik ga even voor je kijken.
Alle reacties Link kopieren
Dit was het linkje van Radar: http://radar.avrotros.nl/ ... st/12-09-2016/boeterente/

Daar wordt het ook nog allemaal even uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, op dit is de site waar Radar het over had. Dan kun je het uit rekenen en dan vergelijken met wat de bank zegt.

https://www.ikbenfrits.nl ... rsluiten/boete-berekenen/



Misschien zijn er ook nog veel andere sites, om op de Googlen, maar dit zei Radar.
Alle reacties Link kopieren
Ik las zelfs deze week dat banken bij het berekenen van boeterente igv lineaire en annuiteiten hypotheek zelfs niet voldoende rekening houden met de aflossing die je dan standaard boetevrij doet. En dus teveel boete rekenen. Alleen de abn amro zou het goed doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven