Geld & Recht alle pijlers

Bijstand en zwart geld

24-08-2015 10:03 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,



nav een ander topic wat ging over bijstand en bijklussen kwam ik ineens met een vraagstuk in m'n hoofd.

Ik wil er wel eventjes bij zeggen dat ik de regels van bijstand niet ken.



Stel: Je hebt dus bijstand, maar per maand krijg je bijvoorbeeld 200 euro cash van je oma omdat zij het bijvoorbeeld zielig voor je vind dat je in de bijstand zit. Dat geld hoeft niet perse een gift te zijn, kan ook als je bijvoorbeeld ergens schoonmaakt en je krijgt cash.

Nou, nu mijn vraag, hoe wordt dat dan gecontroleerd? De overheid kan dat toch helemaal niet zien dat iemand jou geld toestopt?

Of kan het niet gecontroleerd worden, en als het is uitgekomen dat je zwart geld hebt, moet je dan gaan terug betalen??

Ik wil nog even zeggen dat ik zelf niet in de bijstand zit, ben gewoon even geïnteresseerd hoe het werkt!



Iemand theorieën?



xxx Lady gaga!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Mensen kunnen gaan denken dat het jouw situatie is.



Maar niemand kan dat controleren toch? Misschien wel als het 2.000 euro was en je geeft ineens verhoudingsgewijs heel veel uit. Maar dan nog. Nee de kans lijkt mij heel klein.



Mochten ze er achter komen, dan moet je natuurlijk alles wel terug betalen met boete en krijg je waarschijnlijk geen uitkering meer en of gekort.
Alle reacties Link kopieren
Bedrag van oma zou ik niet melden maar zwart geld van schoonmaak is gewoon not done! En als ze daar achter komen heb je als uitkeringstrekker een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Oh mijn situatie is het niet hoor haha, maar ik dacht eigenlijk zijn er dan bijvoorbeeld buren die klikken ofzo, dat de overheid er zo achterkomt? Als je bijvoorbeeld een nieuwe elektrische fiets koopt terwijl ze weten dat je in de bijstand zit?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:CandyMix schreef op 24 augustus 2015 @ 10:06:

Bedrag van oma zou ik niet melden maar zwart geld van schoonmaak is gewoon not done! En als ze daar achter komen heb je als uitkeringstrekker een probleem.Maar als oma het nou elke maand doet?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Buren die klikken komt wel voor ja.

Of als je ineens een hele dure jas/fiets/auto hebt oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 24 augustus 2015 @ 10:07:

[...]



Maar als oma het nou elke maand doet?Is niet te controleren als het cash gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 24 augustus 2015 @ 10:07:

Buren die klikken komt wel voor ja.

Of als je ineens een hele dure jas/fiets/auto hebt oid.Wat erg haha! ik schreef het eigenlijk als grapje, wist het niet!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 24 augustus 2015 @ 10:07:

[...]



Maar als oma het nou elke maand doet?





Dan zijn het structurele inkomsten en die moet je denk ik opgeven.



Er was toch ook iets met de schoonmoeder van Lange Frans? Zij paste op de kinderen en kreeg een tas boodschappen oid. Dat mag zelfs al niet. Dat werd gezien als werk en beloning of zo.
Alle reacties Link kopieren
Oke dus in principe, als je gewoon zwart cash geld krijgt, is het helemaal niet te controleren...



Nou dat vind ik stom zeg!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Genoeg buren die klikken de gras is veel groenner aan de overkant.
Het is heel moeilijk te controleren, vandaar dat er zoveel fraude is.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 24 augustus 2015 @ 10:09:

[...]





Dan zijn het structurele inkomsten en die moet je denk ik opgeven.



Er was toch ook iets met de schoonmoeder van Lange Frans? Zij paste op de kinderen en kreeg een tas boodschappen oid. Dat mag zelfs al niet. Dat werd gezien als werk en beloning of zo.Maar ik snap gewoon niet hoe daar iemand achter moet komen! over Lange Frans weet ik niet zoveel haha
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Dan kan iedereen (bij wijze van) toch wel een uitkering aanvragen en cash toegestopt krijgen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Wat een bijzondere vraag. Wanneer het geld overgemaakt wordt, valt het natuurlijk sowieso op. Wanneer je ineens in een heel dure auto gaat rijden ook (dan zit je ook met je gemeentelijke belastingen, meende ik). En wanneer de buurvrouw je verlinkt, dan val je ook op.



Je mag trouwens, als je ouder bent dan 27, wel wit bijverdienen bij een bijstandsuitkering. Dat mag maar 6 maanden en het moet zinnig werk zijn, maar vrijwilligerswerk mag vaak wel tegen een beperkte onkostenvergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Stel je hebt een uitkering en je krijgt elke maand zwart geld en leeft daar van(boodschappen en uitjes,tanken etc) dan zullen ze bij controle wel zien dat er (bijna) niks van de bankrekening afgaat bij supermarkten of pinautomaten of zo. Denk dat ze dan vraagtekens zullen zetten bij waar die persoon van leeft.



Tenminste dat lijkt mij zo.
Alle reacties Link kopieren
Wil je iemand gaan verraden?
Een tante die ooit gebruik maakte van de bijstand poetste omdat ze spaarde voor iets voor haar kind. Een klikkende buurvrouw gooide roet in het eten. Ze is er destijds met een waarschuwing vanaf gekomen maar heeft het nooit weer gedaan, want ze komen er niet zomaar achter, maar áls ze erachter komen zijn ze niet mals.



Tante is inmiddels hertrouwd en heeft een baan, bijstand speelde pakweg 20 jaar geleden. Geen idee of je er nu nog mee weg zou komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 24 augustus 2015 @ 10:11:

Wat een bijzondere vraag. Wanneer het geld overgemaakt wordt, valt het natuurlijk sowieso op. Wanneer je ineens in een heel dure auto gaat rijden ook (dan zit je ook met je gemeentelijke belastingen, meende ik). En wanneer de buurvrouw je verlinkt, dan val je ook op.



Je mag trouwens, als je ouder bent dan 27, wel wit bijverdienen bij een bijstandsuitkering. Dat mag maar 6 maanden en het moet zinnig werk zijn, maar vrijwilligerswerk mag vaak wel tegen een beperkte onkostenvergoeding.haha ik zit met heel veel bijzondere vragen deze morgen! zou nog wel een topic willen openen maar dan worden mensen een beetje gek van me! Maar dat is alleen met geld overmaken, maar gewoon briefjes in een envelopje vallen niet op.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
En verlinken komt heel veel voor, vooral in straten waar veel mensen een uitkering hebben. Daar wordt ook streng op samenwonen gelet, of op kinderen die weer terug in huis komen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan iemand gewoon 'n dure fiets kopen en deze permanent uitlenen aan jou. Dan is het niet jouw bezit, maar iemand gunt je het gebruik ervan.



Je hoort toch ook altijd verhalen van mensen die met 'n dikke mercedes bij de voedselbank komen, dat lijkt me dan weer veel te opvallend.



En als je cash krijgt van oma of voor schoonmaken, dan kun je dat gewoon aan boodschappen uitgeven. Kan me niet voorstellen dat dát opvalt.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 24 augustus 2015 @ 10:12:

En verlinken komt heel veel voor, vooral in straten waar veel mensen een uitkering hebben. Daar wordt ook streng op samenwonen gelet, of op kinderen die weer terug in huis komen wonen.Ja maar waarom? het is toch niet zo dat die mensen een beloning krijgen?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 24 augustus 2015 @ 10:12:

Volgens mij kan iemand gewoon 'n dure fiets kopen en deze permanent uitlenen aan jou. Dan is het niet jouw bezit, maar iemand gunt je het gebruik ervan.



Je hoort toch ook altijd verhalen van mensen die met 'n dikke mercedes bij de voedselbank komen, dat lijkt me dan weer veel te opvallend.



En als je cash krijgt van oma of voor schoonmaken, dan kun je dat gewoon aan boodschappen uitgeven. Kan me niet voorstellen dat dát opvalt.Oh wat slim dat van die fiets. Ja die verhalen hoor je ook, maar de slimme fraudeurs doen dat niet hoor
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Nou, als ik in de bijstand zat en ik had een lieve oma die mij elke maand 200 euro gaf, zou ik dat zeker niet melden.

Ik weet het: schandalig en fraude!
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 24 augustus 2015 @ 10:13:

[...]





Ja maar waarom? het is toch niet zo dat die mensen een beloning krijgen?Tuurlijk wel. Ze krijgen meer geld als de ander hé... En dat mag natuurlijk niet!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven