Geld & Recht alle pijlers

Bijstandsuitkering stopzetten

30-06-2015 01:46 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaande moeder en krijg op het moment een bijstandsuitkering, mijn kleine is net een paar maanden oud. Mijn ex wil mij financieel gaan steunen vanaf september totdat ik weer een baan heb, en ik wil daarom mijn bijstandsuitkering stopzetten. Weet iemand of dat zomaar kan? En moet ik daar bewijzen van overleggen? Ik wil geen contact opnemen met de gemeente voordat ik weet wat de eventuele consequenties zijn.. Alvast bedankt!
Is het wel verstandig om volledig afhankelijk te zijn van je ex?

Als hij plots bedenkt dat hij je toch geen geld meer wil geven dan zit jij ineens zonder geld met een kleine baby. Dat risico zou ik niet durven nemen als ik jou was.



In jouw situatie zou ik het echt niet stopzetten.



Waarom wil je geen bijstandsuitkering?
Alle reacties Link kopieren
Gaat hij dan echt 1000+ storten iedere maand? En wil je wel toeslagen krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet verplicht tot bijstand nee. Die mag je weigeren. Geen enkel probleem.

Of het verstandig is is een tweede. Want wat als je ex je toch niets betaalt? Is dit bijvoorbeeld door de rechter bepaald dat hij alimentatie moet betalen of heeft hij in een dolle buu gezegd dat hij jou + kind als een suikeroompje gaat onderhouden?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Denk idd aan je toeslagen. Ik zou dit niet zomaar doen. Ik weet ook niet hoe dat met je belastingaangifte moet.

Daarnaast zou ik idd niet afhankelijk willen zijn op die manier.

Ik zie veel beren op de weg.

Al vind ik het op zich wel goed dat je ex dit wil doen en jij geen uitkering wilt. Is er geen andere mogelijkheid, kun je niet werken?
Je kan doorgeven dat je per een bepaalde datum geen uitkering meer wilt+ reden daarbij. Zij zullen de uitkering dan beëindigen. Mogelijk wel vragen of hij je de afgelopen periode toevallig ook al niet ondersteund heeft en inzage vragen in je bankafschriften van afgelopen periode.
Je bent sowieso verplicht alle inkomsten aan de bijstand op te geven, dus als je ex een maandelijkse bijdrage betaalt die boven je alleenstaande ouderbedrag uitkomt, stopt je bijstand. Je moet de bijdrage van je ex ook doorgeven aan de belastingdienst, want misschien worden je toeslagen dan ook veranderd.

Dus zodra hij gaat betalen, zul je dit aan de sociale dienst moeten doorgeven, zij berekenen dan of je nog recht hebt op een aanvullend bedrag van de bijstand. Ik zou het niet verborgen houden, als ze er achter komen kun je alles + een boete terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het risico te groot vinden, tenzij het door de rechter vastgelegd is. Als hij een maandje overslaat ben jij de klos!

As hij toch graag iets wil met zijn geld,, is het dan een idee dat hij wat hij over heeft op een rekening zet zodat jullie kind hier straks een studiestart van kan maken?
Ja, je kan de uitkering zo stop zetten! Maar als jou Ex je ineens laat barsten met zijn geld storten is het niet 1 2 3 weer zo makkelijk om aan te zetten, daar gaat dan weer een hele procedure aan zitten. Je hebt een baby hé! Kun je hem echt vertrouwen dat hij iedere maand netjes stort? Waarom niet onafhankelijk van hem blijven? Ex is niet voor niets een Ex. denk daar alsjeblieft goed over na, en dan heb ik het met name over die kleine van je, die mag niets te kort komen. Dus zoek in september je baan en zeg het dan pas op.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er toch maar over nadenken om het wel te doen. Als jij andere inkomsten hebt en je meldt die niet pleeg je fraude. Zodra dat boven water komt, en dat komt het hoe dan ook een keer, krijg je een boete. Als blijkt dat je de inkomsten willens en wetens niet hebt gemeld is die boete 100% van het benadeelde bedrag. Zo snel mogelijk melden. Jou ex is bovendien onderhoudsplichtig aan jullie kind, als hij kan bijdragen is dat niet vrijblijvend maar een plicht. De bijstand is een vangnet, niet een manier van inkomen vergaren. Pas als alle inkomsten niet boven de bijstandsnorm uitkomen krijg je aanvulling.
Niet opzeggen maar wel het bedrag dat je ex betaalt aangeven. Zo heb je geen kans op een boete en ook geen kans om zonder geld te zitten.

Zo snel mogelijk zelf werk hopen te vinden zodat je van niks en niemand afhankelijk bent. Dat zou mijn prioriteit zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet jij doen voor die 900 euro per maand van je ex?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En waarom pas in september?

Nu is het vroeg genoeg om te gaan solliciteren en voor je ex om bij te dragen.
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet handiger zijn als hij gewoon een bijdrage doet die je inderdaad opgeeft bij de uitkeringsinstantie?
De gemeente zal je dankbaar zijn dat je je laat onderhouden door je ex. ( sceptische modus uit) Of je het leuk gaat vinden verantwoording afleggen tegenover je ex wat je met je geld doet is een tweede.
ps is dit je echte naam?
Waarom gaat hij je pas vanaf september onderhouden? Omdat je je dan gaat inschrijven voor een studie? Wonen jullie al samen en is het slechts op papier een ex om bijstand te kunnen krijgen als alleenstaande moeder?



Je hoeft meestal geen bewijsstukken te overleggen, maar je moet doorgaans wel een reden aangeven waarom je je uitkering wil beëindigen.
quote:SaveTheDay schreef op 30 juni 2015 @ 07:51:

Niet opzeggen maar wel het bedrag dat je ex betaalt aangeven. Zo heb je geen kans op een boete en ook geen kans om zonder geld te zitten.

Zo snel mogelijk zelf werk hopen te vinden zodat je van niks en niemand afhankelijk bent. Dat zou mijn prioriteit zijn.Dit.
Ik zou eerst navragen hoe het met je toeslagen en kindgebonden budget zit als je geen inkomen uit arbeid of uitkering hebt.

Die uitkering is 900 euro maar er komt zo 600 euro per maand van dat soort inkomsten bij.
Alle reacties Link kopieren
Je mag maar 2.000 euro aan giften ontvangen per jaar van iemand anders dan je ouders. Anders moet je schenkbelasting betalen.



Als je ex niet meer wil betalen of onder de bus komt zit jij zonder geld en dan heb je geloof ik een wachttijd voor je weer bijstand ontvangt (weet niet of dit met kind ook zo is). Nobel plan, maar zitten wel veel haken en ogen aan. Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom je ex dit wil doen, is hij de vader van het kind? Kun je dan niet gewoon weer gaan samen wonen, lijkt me voor iedereen het handigst



Overigens zul je, als hij de vader is op papier, sowieso alimentatie bij hem moeten gaan eisen vanuit de gemeente. Dit kan altijd even duren voor ze wakker worden maar dat gaat vroeg of laat gebeuren als er een vader bekend is. Dan zal hij sowieso een (groot) deel van jouw uitkering mogen ophoesten.



Als jullie dit toch zo willen dan gewoon idd je uitkering niet stopzetten maar je inkomsten opgeven, dan heb je t minste gedonder lijkt me.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:Frizz schreef op 30 juni 2015 @ 08:04:

Zou het niet handiger zijn als hij gewoon een bijdrage doet die je inderdaad opgeeft bij de uitkeringsinstantie?

Dit dus.



Je houdt je bijstandsuitkering, maar geeft op via het inkomstenformulier dat je inkomsten had vanuit je ex. Als hij niet met je samenwoont, kun je dat op deze manier aangeven zonder dat je meteen in de diepe problemen raakt als hij een keer ineens niet betaald. Dan herleeft je bijstandsuitkering.



Wel is het zo dat als je een paar maanden boven bijstandsniveau inkomen hebt ontvangen, dan ze dan je uitkering stopzetten. Dan moet je hem wel weer opnieuw aanvragen als ex niet meer betaald. Wat is de reden dat ex je zoveel wil gaan onderhouden?
Alle reacties Link kopieren
Wauw je zet jezelf en je kind behoorlijk buitenspel domste wat je ooit kun doen. Hij is niet zomaar je ex. Be always independent.
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Alle reacties Link kopieren
quote:FaileyRosa schreef op 30 juni 2015 @ 11:01:

Wauw je zet jezelf en je kind behoorlijk buitenspel domste wat je ooit kun doen. Hij is niet zomaar je ex. Be always independent.Nu is ze toch afhankelijk van de Staat?
Alle reacties Link kopieren
Komt je ex wel legaal aan zijn inkomen? Als hij bijv. in de drugshandel zit en hij wordt veroordeeld, kun jij je geld ook terugbetalen (omdat het witwassen is).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik zelf hard op zoek naar werk en solliciteer erg veel, dus uiteraard wil ik van niemand afhankelijk zijn. Maar mijn ex, vader van mijn zoon, had een periode geen werk (hij is zelfstandig ondernemer) en nu weer wel, dus hij heeft sowieso de plicht alimentatie te betalen. Dat wij niet meer samen zijn ligt aan onze karakters samen, dat botst, maar hij houdt zich wel aan zijn woord. Hij zal mij een x bedrag storten en daar kan verder mee rondkomen. Ik ga er vanuit zo snel mogelijk een baan te hebben en wat overblijft.. Inderdaad op de spaarrekening van de kleine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven