Geld & Recht alle pijlers

Biologische vader overleden maar al 25 jaar geen contact

28-03-2017 22:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er tips of ervaring met het volgende:



Partner heeft al vanaf 6e levensjaar geen contact met biologische vader. Ivm dingen die in verleden zijn gebeurd ook geen behoefte aan gehad. Partner heeft heel goed contact met biologische moeder.



Vandaag blijkt biologische vader te zijn overleden (zelfmoord in eigen huis). Partner blijkt zijn enige kind te zijn en hij heeft alleen zussen/broers die in het buitenland wonen (Zwitseland en Canada). Politie geeft aan dat partner nu als enige zijn huurwoning in mag (sleutels ophalen op politiebureau aan de andere kant van Nederland ten opzichte van waar wij wonen) en zelf moet regelen dat woningbouw/verhuurder in kennis wordt gesteld etc etc etc (denk dus aan uitvaard, woning leeghalen, etc etc).



Nu heeft partner 0 behoefte om hierbij betrokken te raken en er iets voor te doen. Al heeft deze persoon een vermogen achtergelaten, ze wilt er niets mee te maken hebben verder.



Weet iemand wat hierin de mogelijkheden / opties zijn? Iemand tips welke instanties te benaderen? Wij dachten al aan een notaris, slachtofferhulp (was tip van politie) en mogelijk het ziekenhuis waar het lichaam nu ligt.



We lezen over een verklaring van verwerping die je aan kan vragen bij de rechtbank? Iemand ervaringen?



Dank jullie wel alvast.
Je partner wil er niets mee te maken hebben. Waarom zou je dan die moeite doen?



Het kan alleen maar ruzies tot gevolg hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet waar dat je iets moet doen, mijn vader pleegde zelfmoord, en ook al jaren geen contact.

ik heb op alles medewerking geweigerd. en de erfenis laten verwerpen. niet mijn pakkie aan.



Verwerping kan je aanvragen bij de rechtbank behorende bij de woonplaats van de overledene.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heftige situatie.



Is er een mogelijkheid dat de broers en zussen iets kunnen/willen doen? Weet niet of zij goed contact hadden. Die weten misschien beter wat qua uitvaart en verdeling spullen gewenst is dan je partner die in feite haar vader niet gekend heeft.
Je kunt méér.
Ik zou even contact zoeken met een notaris.
http://www.erfwijzer.nl/verwerpen-weigeren-erfenis.html
Alle reacties Link kopieren
Vraag het een notaris. Morgen direct want er moeten wel dingen geregeld nu zodat je partner niet voor nare verrassingen komt te staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 28 maart 2017 @ 22:25:

Je partner wil er niets mee te maken hebben. Waarom zou je dan die moeite doen?



Het kan alleen maar ruzies tot gevolg hebben.Je wordt in feite verplicht iets te doen... al is het maar officieel verwerpen. Lees dat dat gewoon geld kost en uiteraard tijd om te regelen. Je kan niet zomaar niets van je laten horen ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
quote:Europe86 schreef op 28 maart 2017 @ 22:33:

[...]





Je wordt in feite verplicht iets te doen... al is het maar officieel verwerpen. Lees dat dat gewoon geld kost en uiteraard tijd om te regelen. Je kan niet zomaar niets van je laten horen ben ik bang.Dat klopt. Ze moet inderdaad iets.
Alle reacties Link kopieren
Politie gaat ons morgen het telefoonnummer van één van de familieleden in Zwitserland doorsturen. Dan kunnen we daar mogelijk contact mee opnemen hierover. Feit is wel dat mijn partner eerst moet verwerpen voordat dit soort verantwoordelijkheden bij broers/zussen terecht komen. Dat heeft de politie ons zo verteld in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Morgen nemen we ook contact op met een notatis. Thnx voor tip.
In ieder geval geen sleutels ophalen en het huis niet binnen gaan want daarmee aanvaard je de "erfenis" en zullen de kosten van de uitvaart op je partner worden verhaald. Zelfs als de gemeente de uitvaart zou hebben geregeld en betaald. Zelfs als je niets doet, ben en blijf je erfgenaam!

Direct bij de rechtbank de "erfenis" verwerpen want dan is de volgende erfgenaam aan de beurt.
quote:Europe86 schreef op 28 maart 2017 @ 22:33:

[...]





Je wordt in feite verplicht iets te doen... al is het maar officieel verwerpen. Lees dat dat gewoon geld kost en uiteraard tijd om te regelen. Je kan niet zomaar niets van je laten horen ben ik bang.Klopt helemaal!
Voor het verwerpen van de erfenis heb je een overlijdensakte nodig en het kost idd geld, ik meen 125,-
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat toch ook zoiets als beneficiair aanvaarden van een erfenis? Om te voorkomen dat je met schulden van de overledene wordt opgezadeld. Maar wel aanspraak kunt maken op de baten. Al was dat alleen maar een dierbaar erfstukje.



Maar in het geval van TO is er meer sprake van 'helemaal niks ermee te maken willen hebben' dus dan is verwerpen misschien beter?



Info inwinnen bij de notaris lijkt me de eerste stap.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op 28 maart 2017 @ 22:39:

Voor het verwerpen van de erfenis heb je een overlijdensakte nodig en het kost idd geld, ik meen 125,-



Volgens mij niet. Mijn man heeft 2 jaar terug de erfenis van zijn moeder verworpen. Zij had een testament en hij hoefde alleen bij de notaris de papieren ondertekenen. De notaris regelde het verder bij de rechtbank.

Je kunt trouwens alleen verwerpen als je geen kinderen hebt. In dat geval kun je alleen benificiar erven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera8 schreef op 28 maart 2017 @ 22:47:

Er bestaat toch ook zoiets als beneficiair aanvaarden van een erfenis? Om te voorkomen dat je met schulden van de overledene wordt opgezadeld.



Maar in het geval van TO is er meer sprake van 'helemaal niks ermee te maken willen hebben' dus dan is verwerpen misschien beter?



Info inwinnen bij de notaris lijkt me de eerste stap.



Hebben we ook gelezen maar dan ben je inderdaad nog steeds verantwoordelijk voor uitvaart, ontruimen huurhuis etc etc etc



Dank in ieder geval, notaris spreken we morgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Pepermint_Patty schreef op 28 maart 2017 @ 22:47:

[...]





Volgens mij niet. Mijn man heeft 2 jaar terug de erfenis van zijn moeder verworpen. Zij had een testament en hij hoefde alleen bij de notaris de papieren ondertekenen. De notaris regelde het verder bij de rechtbank.

Je kunt trouwens alleen verwerpen als je geen kinderen hebt. In dat geval kun je alleen benificiar erven.We hebben geen kinderen maar ik lees dat je ook met kinderen kan verwerpen, dus dat je 1 akte opmaakt om in dit geval jezelf en je kinderen te verwerpen van de erfenis e.d.
Alle reacties Link kopieren
Op de site van notaris.nl vind je overigens al heel veel informatie over dit onderwerp.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:Vera8 schreef op 28 maart 2017 @ 22:47:

Er bestaat toch ook zoiets als beneficiair aanvaarden van een erfenis? Om te voorkomen dat je met schulden van de overledene wordt opgezadeld. Maar wel aanspraak kunt maken op de baten. Al was dat alleen maar een dierbaar erfstukje.Beneficiair aanvaarden kan enkel in geld, dus dat dierbare erfstuk wordt dan sowieso verkocht.
Alle reacties Link kopieren
De vader van mijn man is een jaar geleden overleden.

Geen van de kinderen van hem hebben actie ondernomen. We weten dat een bekende van hem als mantelzorger de huur heeft opgezegd en het huis heeft leeg gehaald. Tot op heden hebben wij niets gehoord van een instantie of notaris.
quote:Erizon schreef op 28 maart 2017 @ 23:02:

[...]

Beneficiair aanvaarden kan enkel in geld, dus dat dierbare erfstuk wordt dan sowieso verkocht.Waar is dat precies vastgelegd? Volgens mij is dat namelijk niet waar. Wel kunnen de goederen pas verdeeld worden nadat de uiteindelijke keuze voor aanvaarden of verwerpen is gemaakt.
Niet beneficiair aanvaarden hoor! Daar komt nog heel veel rompslomp bij kijken. Weet ik helaas alle van, en doe ik nooit meer!
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft steeds "biologische vader".

Is ze wel erkend, of was haar moeder met hem getrouwd?

Anders is ze wettelijk gezien "niets" van hem.



Wil je er niets mee te maken hebben, doe dan ook vooral niets. Ze laten het lichaam echt niet een paar jaar boven de grond staan. Begrafenis van de gemeente en de gemeente probeert vervolgens de kosten ergens te verhalen. Alleen dat is al een reden om te verwerpen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Zou inderdaad niets doen voor je een notaris hebt gesproken, en ik weet 1 ding héél zeker: degene die de uitvaart regelt moet de uitvaart betalen.

Niets tekenen dus, ook niet als ze vragen of dat alvast geregeld kan worden; heb ooit bij een uitvaartbedrijf gewerkt, weet niets van hoe dat zit met het huis (niet naar binnen gaan of een sleutel ophalen/op laten sturen voor de zekerheid!) maar wel een keer een geval aan de hand gehad van een overleden man in hotelkamer, na 10 dagen een broer gevonden: die zei alleen maar dat hij er niks mee te maken wilde hebben en dat hij nergens toe verplicht was.

Dat klopte iig wel, de sociale dienst heeft dat verder afgehandeld.



Maar ook een keer iemand die raar op zijn neus stond te kijken dat hij de uitvaart moest betalen omdat hij de opdrachtgever was en had getekend. Loopt toch al snel in de duizenden.. Ook duidelijk aangeven bij de notaris dat je er niets mee te maken wil hebben en dat er nog meer familie is.



Maar begrijp ik nou goed dat de biologische moeder nog leeft en daar wel goed contact mee is? Is zij dan niet de aangewezen persoon om e.e.a. te regelen of mis ik iets? Volgens mij hoef je niks te doen, gewoon overal 'nee' op zeggen ook als moeder niet (meer) met hem getrouwd was dan gaan ze door naar het volgende familielid. En als die er ook voor bedanken naar de Sociale Dienst (voor zover ik weet).

Even informatief (gratis) gesprekje met de notaris morgen, dan pas verder praten.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven