Geld & Recht alle pijlers

Blij met mijn budgetcoach

12-11-2014 22:49 41 berichten
Na het zoveelste topic van mensen met schulden, of mensen die weer mensen kennen met schulden, hier een positief bericht van iemand die blij is met haar budgetcoach.



Nadat mijn man eind 2012 zijn baan was verloren, en niet direct een nieuwe baan kon vinden, begon de ellende. Het spaargeld werd steeds minder en minder, en de rekeningen bleven komen. Het werd kiezen of delen: de zorgverzekering betalen of eten op tafel? In maart 2013 vond mijn man een nieuwe baan en hadden we weer twee volledige salarissen. Tenminste... dat dachten we. Inmiddels al met een aantal bedrijven betalingsregelingen getroffen, maar niet iedereen die er aan mee wilde werken. We kwamen elke maand geld tekort. Slapeloze nachten en ruzies tot gevolg. Eind 2013 de keus gemaakt om op zoek te gaan naar hulp, dit kon niet langer. Terecht gekomen bij een budgetcoach en daar een afspraak mee gemaakt. Pfieuw, de eerste stap, de hoogste drempel, was genomen.



Op gesprek geweest en als huiswerk meegekregen om een duidelijk overzicht te maken van inkomsten, vaste lasten, schulden, betalingsregelingen e.d. Dit alles per mail naar hen doorgestuurd. Week later een nieuwe afspraak gehad waarin zij ons een heel duidelijk overzicht lieten zien van de schuld die er op dat moment was. Slik! Dat was meer dan wij gedacht hadden. Een vermoeden hadden we wel, maar omdat we door de bomen het bos niet meer zagen, was het toch een shock.



Zij hebben vervolgens alle bedrijven gebeld en nieuwe (haalbare) afspraken gemaakt. Alle post scannen we in op het werk en sturen we door naar hen. Wat fijn om geen angst meer te hebben om de brienvenbus open te doen, heerlijk! Elke week krijgen we ¤ 50,00 leefgeld overgemaakt om de boodschappen mee te doen. Nooit gedacht dat we daar met 2 volwassenen en 1 peuter van konden rondkomen. Maar echt! Het lukt makkelijk! Het kindergeld elk kwartaal krijgen we gewoon overgemaakt t.b.v. kinderkleding e.d.



Vandaag kregen we een mail, per 1 januari zijn wij schuldenvrij!!!



Wat een heerlijk gevoel dat we 2015 met een schone lei kunnen beginnen, en dat allemaal dankzij die eerste drempel die we genomen hebben.



Ondanks dat ik elke dag mee lees op het forum, en dan vooral op Geld & Recht, reageer ik bijna nooit op topics. Nu wilde ik dit heel graag met jullie delen. Vooral met de mensen die zelf hulp nodig hebben, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Schaam je niet, je bent niet de enige. Zoek hulp nu het nog niet te laat is.



Men zegt dat werkenden in de zorg een dankbaar beroep hebben. Ik voeg nog iemand toe aan dat lijstje: mijn budgetcoach!
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan. Ik kom ik mijn werk veel mensen tegen die deze keuze niet willen of kunnen maken.

Hopelijk motiveer je met dit positieve verhaal andere mensen om de stap te maken.



Geniet vanaf januari van jullie financiële vrijheid!
Alle reacties Link kopieren
Super voor jullie! Gefeliciteerd!
quote:Gekkootje schreef op 12 november 2014 @ 22:58:

Goed gedaan. Ik kom ik mijn werk veel mensen tegen die deze keuze niet willen of kunnen maken.

Hopelijk motiveer je met dit positieve verhaal andere mensen om de stap te maken.



Geniet vanaf januari van jullie financiële vrijheid!Dankjewel! Precies daarom heb ik het opgeschreven.
Gefeliciteerd!

En dit is best wel even fijn om te lezen =) even weer zien dat er met goede hulp een einde aan komt zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met dit resultaat. Knap hoor, je kunt dan wel een budgetcoach hebben maar je moet het toch maar allemaal voor elkaar krijgen. Petje af
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn voor jullie, en ook heel knap. Hoe kom je aan een goede budgetcoach?
Alle reacties Link kopieren
Hey Pailletje wat goed om te lezen! Ook hartstikke leuk om hier eens een succesverhaal te lezen van iemand die tijdig aan de bel getrokken heeft. Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Wat een fijn begin van 2015.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:catootje68 schreef op 12 november 2014 @ 23:16:

Wat fijn voor jullie, en ook heel knap. Hoe kom je aan een goede budgetcoach?Hi Catootje, zoeken op 'budgetbeheer/budgetcoach + je regio' bij Google. In mijn regio kwamen er niet heel veel hits. Heb de websites toen bekeken en naar 2 een mail gestuurd met in een notendop ons verhaal. Binnen 24 uur hadden we een leuke reactie terug met een aantal data voorgesteld waarop we vrijblijvend een afspraak konden maken. Bij binnenkomst al direct een vertrouwd gevoel, en dat bleek terecht te zijn.
quote:marijke1955 schreef op 12 november 2014 @ 23:14:

Gefeliciteerd met dit resultaat. Knap hoor, je kunt dan wel een budgetcoach hebben maar je moet het toch maar allemaal voor elkaar krijgen. Petje af Dat klopt inderdaad, dat je het uiteindelijk zelf moet zien te rooien met het geld dat je hebt. Maar jeetje, wat is me dat 100% meegevallen!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie, Pailletje. Ik zou m'n eigen financiën ook graag eens doorspitten met iemand, maar denk dan altijd dat dat ook vast weer veel geld kost. Of valt dat mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:catootje68 schreef op 12 november 2014 @ 23:43:

Bedankt voor je reactie, Pailletje. Ik zou m'n eigen financiën ook graag eens doorspitten met iemand, maar denk dan altijd dat dat ook vast weer veel geld kost. Of valt dat mee?



Je kunt ook een maatje zoeken die dat met je doet. Bijvoorbeeld iemand van Humanitas of de plaatselijke welzijnsvereniging. Dat is vaak gratis.

In welke regio woon je?
Wat fantastisch voor jullie. Dat is een felicitatie waard.



Wij zzp gaan stoppen, man aan het solliciteren, en moeten dan de zakelijke schulden prive gaan aflossen. Dit zal jaren gaan duren, een advocaat is nu alles voor ons aan het uitzoeken. Maar wat jij schrijft, geen angst voor de aanmaningen/incasso. Je verstoppen omdat de deurwaarder voor de deur staat. Stress, ruzies en verwijten.

Een vraag, heeft de budgetcoach geregeld dat je een deel terug moest betalen, of moest je in dat jaar alles aflossen? In de schuldsanering betaal je een aantal jaar en dan ben je schuldenvrij en de rest word vrijgescholden. Is dat bij jullie ook zo gegaan.
quote:catootje68 schreef op 12 november 2014 @ 23:43:

Bedankt voor je reactie, Pailletje. Ik zou m'n eigen financiën ook graag eens doorspitten met iemand, maar denk dan altijd dat dat ook vast weer veel geld kost. Of valt dat mee?



Ik denk dat afhankelijk is van de hulp die je wenst. Zijn er echt schulden die afbetaald moeten worden, moeten er betalingsregelingen getroffen worden, of wil je gewoon een kritisch laten kijken naar je financien? Wellicht dat je ergens oververzekerd bent (dat waren wij dus ook, zonder dat we daar erg in hadden).



Per persoon zal het maandelijkse bedrag dat je kwijt bent natuurlijk verschillen. Bij ons viel het maandelijkse bedrag in het niets met de rente- en incassokosten die we anders aan derden kwijt geweest waren.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! wat zal dat lekker voelen.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat ontzettend goed van jullie. Petje af en een diepe buiging.
quote:momodoe schreef op 13 november 2014 @ 08:07:

Wat fantastisch voor jullie. Dat is een felicitatie waard.



Wij zzp gaan stoppen, man aan het solliciteren, en moeten dan de zakelijke schulden prive gaan aflossen. Dit zal jaren gaan duren, een advocaat is nu alles voor ons aan het uitzoeken. Maar wat jij schrijft, geen angst voor de aanmaningen/incasso. Je verstoppen omdat de deurwaarder voor de deur staat. Stress, ruzies en verwijten.

Een vraag, heeft de budgetcoach geregeld dat je een deel terug moest betalen, of moest je in dat jaar alles aflossen? In de schuldsanering betaal je een aantal jaar en dan ben je schuldenvrij en de rest word vrijgescholden. Is dat bij jullie ook zo gegaan.



Hi momodoe, jeetje, wat vervelend dat het bij jou zo loopt. Ik kan me je angst voor de brievenbus en de deurbel zó goed voorstellen! Ik heb me met mijn peuter-dochter ook menigmaal op de slaapkamer 'verstopt' in de hoop dat ze snel weer weg waren... Afschuwelijk!



Wij moesten álle schulden die we hadden volledig terugbetalen. Afhankelijk van de hoogte van je schuld wordt er een schatting gemaakt van de tijd die je kwijt bent aan het afbetalen. Bij ons was 1 jaar geschat, zijn uiteindelijk 14 maanden geworden.



Wanneer je inderdaad in de schuldsanering terechtkomt betaal je drie jaar lang af, en worden alle schulden die dan nog openstaan kwijtgescholden. Bij een budgetcoach werkt dat net even anders.
Ik denk dat iedereen in de problemen kunnen komen, het gaat er om hoe je daar mee omgaat. En als ik het zo lees hebben jullie zelf heel goed gehandeld! Wees trots op jezelf en een goede budget coach is fijn, maar het ligt ook aan de hulpvragende om zelf actief er mee aan de slag te gaan.



Dus ook voor jullie!
Alle reacties Link kopieren
quote:catootje68 schreef op 12 november 2014 @ 23:43:

Bedankt voor je reactie, Pailletje. Ik zou m'n eigen financiën ook graag eens doorspitten met iemand, maar denk dan altijd dat dat ook vast weer veel geld kost. Of valt dat mee?Ik doe dit werk vrijwillig en werk voor maatschappelijk werk,je kan bij humanitas of maatschappelijk werk informeren en wij doen het inderdaad gratis.
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 13 november 2014 @ 08:07:

Wat fantastisch voor jullie. Dat is een felicitatie waard.



Wij zzp gaan stoppen, man aan het solliciteren, en moeten dan de zakelijke schulden prive gaan aflossen. Dit zal jaren gaan duren, een advocaat is nu alles voor ons aan het uitzoeken. Maar wat jij schrijft, geen angst voor de aanmaningen/incasso. Je verstoppen omdat de deurwaarder voor de deur staat. Stress, ruzies en verwijten.

Een vraag, heeft de budgetcoach geregeld dat je een deel terug moest betalen, of moest je in dat jaar alles aflossen? In de schuldsanering betaal je een aantal jaar en dan ben je schuldenvrij en de rest word vrijgescholden. Is dat bij jullie ook zo gegaan.

Ik ben budgetcoach en ik kom bij mensen thuis, na een kennismaking probeer ik samen met de mensen alle papieren op een rijtje, hun inkomen op een rijtje en maak na de 2e afspraak met die mensen een afspraak met loket schuldhulpverlening die het dan weer van mij overnemen die bekijken of je genoeg inkomen hebt om je schulden af te lossen.

Als ik jou was zou ik als je geen budgetcoach kan vinden al je papieren in een map doen een afspraak maken met loket schuldhulpverlening en die kunnen je meer vertellen.

Dat loket behoort tot de gemeente en werkt niet vanuit een winstoogpunt.
Pailletje, wat knap!!! Wat een heerlijk begin vh nieuwe jaar moet dat voor jullie zijn. Hopelijk hebben anderen idd wat aan dit bericht. Wat leuk en 'open' dat je hiervoor een topic aan maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 13 november 2014 @ 10:18:

[...]



Ik ben budgetcoach en ik kom bij mensen thuis, na een kennismaking probeer ik samen met de mensen alle papieren op een rijtje, hun inkomen op een rijtje en maak na de 2e afspraak met die mensen een afspraak met loket schuldhulpverlening die het dan weer van mij overnemen die bekijken of je genoeg inkomen hebt om je schulden af te lossen.

Als ik jou was zou ik als je geen budgetcoach kan vinden al je papieren in een map doen een afspraak maken met loket schuldhulpverlening en die kunnen je meer vertellen.

Dat loket behoort tot de gemeente en werkt niet vanuit een winstoogpunt.Mag ik vragen hoe je budgetcoach bent geworden? Het lijkt mij heel mooi werk om te doen, en aangezien ik mijn financiën goed op orde heb (en dat ook leuk vind om te doen), ben ik wel benieuwd of ik ook budgetcoach zou kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:understatement schreef op 13 november 2014 @ 11:15:

[...]





Mag ik vragen hoe je budgetcoach bent geworden? Het lijkt mij heel mooi werk om te doen, en aangezien ik mijn financiën goed op orde heb (en dat ook leuk vind om te doen), ben ik wel benieuwd of ik ook budgetcoach zou kunnen worden.

Je kan je daarvoor aanmelden bij o.a Humanitas en misschien in jouw gemeente bij maatschappelijk werk, daar krijg je een intake gesprek moet je ook bewijs van onbesproken gedrag hebben en je volgt cursussen en bijeenkomsten.

Je komt van alles tegen niet alleen mensen die gewoon in de problemen zijn gekomen en niet je advies opvolgen, vinden dat jij voor hun alles moet oplossen.

Maar ook mensen met mentale problemen,je bent behalve coach ook een halve maatschappelijk werkster omdat je mensen ook o.a aanhoort en hun hart laat luchten,soms ook doorverwijst naar een tak in het maatschappelijk werk, daarbij moeten wij zolangzamerhand de taken van maatschappelijk werk overnemen, en ik heb daardoor besloten om dit nog een paar maanden te doen en ondertussen op zoek ga naar ander vrijwilligers werk.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed zeg Pailletje! Gefeliciteerd! Knap om hulp in te schakelen. En je zal het uiteindelijk zelf moeten doen en dat hebben jullie gedaan. Respect!!
I've learned so much from my mistakes... I'm thinking of making a few more

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven