Geld & Recht alle pijlers

Buren niet blij met onze garage

22-03-2017 14:27 1101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie advies.
spawater82 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:11
96.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 26 maart 2017 @ 22:52:

[...]



Mijn mening?



Direct juridische bijstand inschakelen en alleen hen nog laten reageren. Niet zelf reageren,kost misschien geld maar als je nu vergissingen gaat maken die met een professionele mail voorkomen kunnen worden, is het uiteindelijk altijd goedkoper.Eens!
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Juridische hulp inschakelen en verder niets doen of sturen.

Je gaat toch niet vrijwillig 1 meter opschuiven voor het geval dat? Dan gaat jullie woningwaarde ook omlaag vanwege de loze ruimte.

Neem bij de juridische hulp ook meteen de plannen van de buren mee die niet volgens de regels zijn(voortuin 1 meter hoog ipv 1.40 etc)
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 26 maart 2017 @ 22:40:

Ik krijg ineens een ingeving. Ja, het hele gebeuren houdt me bezig.

De 3 voorwaarden/eisen die ze eerder hebben benoemd zijn volgens mij van toepassing wanneer je een bestaande huis hebt en de buren willen uitbreiden en bijbouwen en dit in de erfgrens wil gaan doen. Nu zal de oplevering van hun woning en de start van onze woning waarschijnlijk tegelijk gaan lopen. Dus wellicht hebben ze aangegeven bij de VEH dat ze er al wonen en dat wij dan pas gaan bouwen. Misschien dat ze daarom met de punten komen.

Dat zei ik toch al eerder De veh kan helemaal niet zo snel weten wat er in jullie individuele geval speelt en hebben gewoon wat standaard regeltjes opgelepeld.



Maar zoals gezegd, schakel direct juridische hulp in en laat die vanaf nu alle communicatie doen.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij mijn buren??



Heb hier al eerder geschreven, maar echt als je je buren nu hun zin geeft pakken ze je hele hand.

Niet doen!!

En voor wat betreft die schutting alleen mee betalen voor het stuk waar jullie ook tegen aan kijken. Niet voor het stuk achter jullie muur, dat is niet jullie probleem.

Jullie houden je aan het bestemmingsplan en hebben een vergunning. Die dingen worden niet voor niets verleend. En ja, je mag er vanuit gaan dat wat er in je vergunning staat klopt. Indien je buren vinden dat het niet klopt, hadden zij bezwaar bij de gemeente moeten maken. Dat hebben ze niet gedaan. Nu zijn ze in principe te laat. Mocht dit nu juridisch gezien nog hoog oplopen, zal het feit dat ze geen bezwaar hebben gemaakt tegen jullie vergunning en altijd voor zorgen dat ze met 10-0 achter staan.



Ga naar VEH voor advies. Zij zullen je ook vertellen wat je nu verder wel of niet kunt of moet doen. Mocht je vanaf de grond van de buren moeten werken, dan moeten die daar inderdaad toestemming voor geven. In de meeste gevallen zullen zij geen grond hebben om dat redelijkerwijze tegen te mogen houden. Het kan wel zijn dat jullie de buren dan een vergoeding moeten betalen voor het gebruik van hun grond en de overlast die zij ondervinden.
Alle reacties Link kopieren
Buren hebben zichzelf slecht ingelicht over jullie plannen en zijn teleurgesteld. Ze pakken nu alles aan om hun situatie te kunnen verbeteren. Met hard schreeuwen hopen ze te zorgen dat jullie doen wat zij willen. Ook je buren zitten niet te wachten op een rechtszaak. Praat idd met VEH en rechtsbijstand. Als zij jullie allebei gelijk geven dan kun je een rechtszaak met opgeheven hoofd afwachten. Een advocaat zal je buren dan ook adviseren dat ze geen kans maken en ze binden dan waarschijnlijk in.

Wat iemand al zei, ga gewoon bouwen en stort de fundering. De muur bewaar je dan zo lang mogelijk, totdat er meer duidelijkheid is.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem zijn niet de buren maar een TS die zich laat opnnaaien bij het minste of geringste. Dit hoort gewoon bij het "spel" dat de buren spelen. En ondertussen al 18 pagina's.



Praat nog eens met je aannemer of desnoods met een rechtsdeskundige. Maar laat je niet zo verschrikkelijk opnaaien.
quote:Monday_Lisa schreef op 26 maart 2017 @ 20:58:

Zij beroepen zich heel erg op de regels ..........



De buren hebben anders zeker al een stuk of 7 regels overtreden of zijn het er al meer?





Wat een rotsituatie. Maar laat je niet gek krijgen To!

V.w.b. bovenstaande: beroepen op de regels is voor hen het enige dat hen kan helpen. Hun gevoel tov de muur telt niet, dat snappen zij ook. Zorg dus dat je alle regels kent, samen met een advocaat, dat is denk ik het belangrijkste.



Of de buren regels hebben overtreden, maakt volgens mij niet zoveel uit. Als je daar iets mee wilt, is dat dus een rechtszaak en extra kosten. Dat staat denk ik ook los van jullie bouw. Die moet immers nog beginnen en wordt niet beïnvloed door wat zij gedaan hebben. Dat zullen ze zelf ook wel bedacht hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp hebben zij dezelfde situatie (aanbouw/muur) aan de andere kant van hun perceel gecreerd en daarmee hun buren "gedupeerd". Niet dat het heel belangrijk is maar wat zeggen ze daar op als je hen daar naar vraagt?



Waarschijnlijk balen ze nu omdat ze in een stenen bak komen te zitten. Rechts hebben ze hun eigen muur gebouwd, links doen jullie dat nu. Daahaag vrij en groen uitzicht.



Blijf niet aanmodderen, vraag juridische hulp zoals reeds geopperd.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:louise1 schreef op 27 maart 2017 @ 09:13:

Als ik het goed begrijp hebben zij dezelfde situatie (aanbouw/muur) aan de andere kant van hun perceel gecreerd en daarmee hun buren "gedupeerd". Niet dat het heel belangrijk is maar wat zeggen ze daar op als je hen daar naar vraagt?

Ja daar ben ik dus ook benieuwd naar...
Laat het over aan een advocaat. zoek goed advies ipv hier allerle dingen te roepen etc. Die buren zijn aan het zieken en zoeken om hun gelijk te krijgen. Jij moet vooral je mond houden nu. Je hebt een vergunning De gemeente heeft die getoetst aan de overige percelen en vergunning is verleend. Dus lekker zo laten en verder juridisch gezien , als er een brief komt van buren , een jurist laten antwoorden. Bouwplannen aanpassen zou ik niet doen. Ik zou wel bouwen zodat je niet te dicht bij erfgrens komt zodat je niet van je buren afhankelijk bent. En schuttingen op

Eigen erfgrens plaatsen
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 27 maart 2017 @ 10:26:

[...]



Ja daar ben ik dus ook benieuwd naar...



Ik begreep dat ze zelf net niet op de grens gaan bouwen:



quote:Spawater82 schreef op 22 maart 2017 @ 16:31:

[...]





De buren zitten aan onze zijde 3 m van de grens af (waar onze garage staat). Aan de andere zijde, de kant van hun eigen buren maar 1,4m, zij hebben daar hun eigen uitbouw(met ramen, wat officieel niet mag) die overigens ook gewoon 12 meter is. Maar deze staat alleen niet op de erfgrens, hadden ze wel gewild volgens mij, maar dit mocht volgens hem niet van de ambtenaar.
Alle reacties Link kopieren
Ok dames, ik heb de gemeente gebeld en de VEH;



De VEH heeft aangegeven dat wanneer ik bouw op de erfgrens ik inderdaad toestemming nodig heb van de buren. Ga ik 2cm bouwen voor de erfgrens, dan vervalt die toestemming en kan ik dus gewoon bouwen. Buren zijn tevens verplicht mee te werken en mogen de bouw niet in de weg zitten. Het metselen van de muur kan eventueel op zijn kop, dus zouden we alleen voor het voegen op hun erf moeten zijn. Verder zullen we wel gedoe krijgen met het uitgraven van de grond, dat wordt altijd iets ruimer gedaan. De aannemer is in ieder geval op de hoogte. Wbt de afwerking van onze aanbouw zal er niks uitsteken, dus ook dat is gedekt. Ik heb overigens even de term opgezocht en we hebben dus een aanbouw zoals jullie al aangaven. Ik praat elke keer over garage, omdat we een garage aan de woning hadden, maar deze hebben omgebouwd als aanbouw.



Gemeente:

Onze vergunning is juist verleend en alle stappen zijn goed doorlopen inclusief publicatie in het lokale blad (ga nog wel vragen om een schriftelijke bevestiging). Verder 'mogen' we en aantal (5) cm vanuit de erfgrens bouwen omdat dit binnen de foutmarge valt.

Willen we 50 cm uit de erfgrens, dan mag het niet omdat we zijn gebonden aan 1 meter uit de erfgrens zoals zij (buren) terecht hebben aangegeven. Nu kunnen we onze aanbouw ook helemaal vergunningsvrij laten bouwen en dan zijn we niet aan die 1 meter gebonden. We kunnen dan binnen de 1 meter bouwen van de erfgrens bouwen.



Verder heb ik onze rechtsbijstand ingeschakeld en een dossier aangemaakt. Zij gaan onze opties bekijken, 2 cm van de erfgrens welke gevolgen heeft dat voor ons in de toekomst qua onderhoud etc., het vergunningsvrije gedeelte en zij zullen de correspondentie op zich nemen. We staan dus in ons recht en bouwen volgens bestemmingsplan en regelgeving.

De buren kunnen rechtszaken starten, dat is het recht dat zij hebben, maar kunnen niet verzoeken om een bouwstop. Yeey dat is al een opluchting.



Nu dit geland is, komt eigenlijk de woede. Ik voel me bedrogen, toen de buren belde en wilde afspreken over de erfgrens en afscheiding heb ik ze specifiek gevraagd wat ze precies wilde bespreken en welke vragen ze hadden. Ik wilde namelijk weten of ik me ergens op voor moest bereiden. Dat was niet het geval. Nu blijkt dus dat zij al volop bezig waren met juridisch advies opvragen. Zij gaven eigenlijk ons de schuld dat wij ons niet goed ingelezen hebben en dat wij onze verantwoordelijkheden niet hebben genomen, maar gelukkig zijn we er tijdig achtergekomen, dus kunnen we nog aanpassingen doorvoeren, aldus de buren. Nu blijkt dus dat juist zij degene zijn die verzuimd hebben zich te verdiepen in de regels. Mijn man wil nu het huis opschuiven naar 90 cm van de erfgrens. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik hier niets voor voel. Dit alleen vanwege de manier van handelen van de buren.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dus dat als je tussen de 2 en 5cm van de erfgrens bouwt dat er dan niks aan de hand is?

Het is natuurlijk een kleine marge, maar als dat volgens de aannemer kan, dan zou ik daarop mikken...

Gewoon tegen de erfgrens en niet er op dus.



Als het niet nodig is, vooral niet het huis een meter verplaatsen. Als de buren nu hun zin krijgen dan komt er vast nog meer met dat soort types.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 27 maart 2017 @ 11:17:

Ik begrijp dus dat als je tussen de 2 en 5cm van de erfgrens bouwt dat er dan niks aan de hand is?

Het is natuurlijk een kleine marge, maar als dat volgens de aannemer kan, dan zou ik daarop mikken...

Gewoon tegen de erfgrens en niet er op dus.



Als het niet nodig is, vooral niet het huis een meter verplaatsen. Als de buren nu hun zin krijgen dan komt er vast nog meer met dat soort types.Het bestemmingsplan zegt op de erfgrens en anders 1 meter er vanaf. Toen ik de gemeente belde ben ik dus ook meteen doorverbonden naar de manager v/d betreffende afdeling (ze was al op de hoogte van ons conflict) en die zegt erop of ertegen maakt niet uit. Het is voor een aannemer namelijk heel lastig om precies de erfgrens aan te houden, dus daar hanteren ze een bepaalde marge wat toegestaan is.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon 5 cm verplaatsen en je hebt geen toestemming nodig van de zeikerds.
Alle reacties Link kopieren
Nou dan wordt het 2 cm tegen de erfgrens en dan hoef je geen toestemming van de buren te vragen en sta je volledig in je recht.

Overigens zou ik 1 meter nog niet eens overwegen, je creëert dan nutteloze ruimte. Over onderhoud moet je je niet druk maken dat is pas achter jaren zoals eerder gezegd hier. Tussen onze muur en de schutting van de buren is ook nog geen 5 cm ruimte.



En als de buren rechtzaken gaan starten dan mogen ze dat doen, jij staat toch in je recht. Hier nog niets gehoord van eventueel een jurist of advocaat van de buren. Natuurlijk maakt het mij ongemakkelijk maar de kans is echt heel klein dat ze dat gaan doen.
Ik zou een meter op je grond opschuiven zodat je ook niet op de grond van de buren hoeft te komen voor onderhoud van je bijgebouw. Zodoende kunnen zij hun hek ook plaatsen. Net zo eerlijk en ben je van al het gedoe af.
Alle reacties Link kopieren
Niet toegeven. Laat je man dit topic lezen
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van hoe het juridisch zit, dus commentaar daarover laat ik achterwege.



Wel wil ik even reageren om aan te geven dat ik me aansluit bij de meerderheid die aangeven geen strobreed mee te geven. Gewoon doen wat je mag doen. Als dat 2cm vd erfgrens is, absoluut geen meter opschuiven.



Een slecht begin is het toch al. Ze hun zin geven opent alleen maar een beerput aan verzoeken en eisen van hun kant waar jullie aan moeten voldoen voor in de toekomst. Die lui hebben tegengas nodig, en flink ook.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 maart 2017 @ 11:37:

Ik zou een meter op je grond opschuiven zodat je ook niet op de grond van de buren hoeft te komen voor onderhoud van je bijgebouw. Zodoende kunnen zij hun hek ook plaatsen. Net zo eerlijk en ben je van al het gedoe af.Dit zou ik nooit doen. Een stuk grond waar je niks mee kan, je tuin een stuk kleiner en je huis minder waard.
Waarom zou je (wat je man nu wil) mensen die doen zoals jullie buren doen, toch die 90 cm 'geven'?



Neem in die overweging mee, hoe (bedisselend en dwingend) zij met jullie zijn omgaan.

Het heeft jullie al een rot weekend bezorgd.

Er zal vast meer volgen, als jullie nu (terwijl dat niet hoeft) toegeven.



Zoals een ander ook al schreef, die loze 11-4kantemeters, is ook zo zonde voor als het huis ooit eens weer in de verkoop gaat.
Alle reacties Link kopieren
Niet opschuiven, dat geeft een hoop loze ruimte wat alleen maar een rotzooi wordt. Hoewel ik het een gedrocht van een aanbouw vind, staan jullie gewoon in jullie recht. Als je opschuift heb je aan beide zijden van de woning een strook nutteloze ruimte.



Precies op de erfgrens bouwen is lastig. Als het goed is komt de gemeente kijken bij het uitzetten van de woning. Met deze persoon valt vaak goed te praten. Je kunt bijvoorbeeld de woning 5 centimeter verplaatsen, zodat je zeker weet dat je de erfgrens niet overschrijdt. Want reken er maar op dat de buren het kadaster laten komen als jullie klaar zijn. Ze klinken alsof ze al moeilijk zullen doen over een mm overschrijding, dus neem het zekere voor het onzekere. Schuif geen 90 cm op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 26 maart 2017 @ 20:11:

Oh wacht, het zijn niet echt oplossingen, We mogen 1 meter uit de erfgrens bouwen en daar gaan zij akkoord mee.

Dit is wat ze verder aangeven.



Op/in de erfgrens bouwen is een aantasting van ons woongenot en heeft een

effect op onze woning. Wij hebben begrepen dat bij nieuwbouw er drie keuzes zijn:

A - verder dan 1 meter uit de erfgrens bouwen = zonder overleg binnen bouwverordeningen

B - op 1 meter van de erfgrens bouwen = zonder overleg binnen bouwverordeningen en voorgeschreven als men minder dan 1 m van de erfgrens wil gaan bouwen en als geen afstemming en/of overeenstemming is met betrokken buren.

C - op/in de erfgrens bouwen = alleen in overleg en met toestemming bewoners belendende kavel en binnen bouwverordening



Nou ze gaven aan dat ze ons gesproken hebben op een eerste bijeenkomst en naar onze plannen hebben gevraagd. Wij hebben aangeven dat het niets bijzonders zou zijn en daar vertrouwde zij op. Verder geven ze het volgende aan

er is onduidelijkheid dat de 11 meter gerekend vanuit de erfgrens zou zijn. Dit terwijl er voorgeschreven staat dat minimaal 6+2 meter vanuit de voorerfgrens voor bijgebouwen is en jullie plan is 6+3 meer uit de erfgrens te bouwen. Die 6+3 is overigens goedgekeurd door de gemeente.

- dat de vergunde 8,41 blijkbaar toch 11 m wordt door achter de vergunde 8,41 m “vrij” uit te bouwen naar 11 m.



Ze beroepen zich heel erg op de regels in het plan. En dat terwijl zij zich niet aan het bestemmingsplan houden. Ze hebben een grotere woninginhoud dan toegestaan (750 en zij hebben 1000) parkeerplaatsen moeten 5 meter lang zijn, zij hebben 4. Ze hebben een raam in de garage die op 1,4 m afstand staat van de erfgrens. Dus dan kan het allemaal, maar als wij 1 meter extra krijgen voor ons bijgebouw, dan kan het niet, wat dat mag niet volgens plan. Ik blijf bij mijn eerste idee over de buren.

Zij hebben zich vergist in de ruimte en willen nu jouw stuk grond om uitzicht en een ruimtelijk gevoel te creëren.
Alle reacties Link kopieren
quote:jopee schreef op 26 maart 2017 @ 20:59:

wat een nare buren. Ze hebben zelf een nog grotere aanbouw, doen van alles niet volgens de regels en dachten dat jullie een onzichtbare woning zouden bouwen? (wie neemt er anders openslaande deuren zo dicht bij de erfgrens, dachten ze dat jullie alleen maar een schuurtje neer zouden zetten of zo terwijl ze zelf hun hele perceel vullen..)

Zoek het inderdaad maar goed uit qua burenrecht maar als het wettelijk kan, hebben ze gewoon het nakijken. Ik zou zelf wel kiezen voor 5 cm uit de erfgrens om gedoe te voorkomen over wat ze met je muur mogen of niet. Dan is er ruimte voor een hek tussen huis en erfgrens.5cm uit de grens mag dus niet. Dan zouden de buren daar nooit meer tegenaan kunnen bouwen. Daarom is het of óp de grens óf ruim ernaast zodat je tussen erfgrens en muur kunt door lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 26 maart 2017 @ 21:07:

[...]





Ik snap niet zo goed wat de toegevoegde waarde is om mijn oude topic te vermelden. Dit staat hier buiten.

Verder heb ik ook nooit gezegd dat ik de buren niet begrijp. Ik snap heel goed dat ze de muur niet leuk vinden. Maar als het andersom zou zijn, zouden ze hun woongenot ook niet opgeven voor mijn bezwaar. En kijk maar naar een eerdere reactie van een ander lid, die is de bewoners tegemoet gekomen om haar plannen niet uit te voeren, en vervolgens hebben haar buren illegaal gebouwd en zijn de verstandhoudingen alsnog verstoort.



Even een andere vraag. Nu heb ik toegestemd om de schutting mee te betalen. In het gesprek heb ik aangegeven dat ik pas een schutting wil hebben zodra het frame van onze woning staat. Dit laatste staat niet in het gespreksverslag wat hij mij mailde, maar er staat wel letterlijk in; hoe wil de bouwer gaan bouwen als de erfafscheidingen er al staan. Nu ben ik niet van plan om het mezelf moeilijk te maken door alvast schuttingen te gaan plaatsen terwijl wij nog volop in het bouwproces zitten. Nu wilde ik eigenlijk meteen een mail er achteraan sturen, maar misschien is het toch verstandig om even te wachten omdat alles wat ik nu communiceer op de juiste manier moet gebeuren en ik mijn woorden zorgvuldig moet kiezen. Is het verstandig om even af te wachten?



Ik zou me eigenlijk helemaal niet meer bezighouden met deze buren. En al helemaal geen gedeelde schutting. Laat zij hun eigen schutting plaatsen en jij de jouwe.

De garage/muur/bijgebouw mag gewoon , klaar.

Daar moet je echt gewoon geen woorden en tijd meer aan vuilmaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven