Geld & Recht alle pijlers

Buren niet blij met onze garage

22-03-2017 14:27 1101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie advies.
spawater82 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 13:11
96.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 27 maart 2017 @ 12:30:

Niet opschuiven, dat geeft een hoop loze ruimte wat alleen maar een rotzooi wordt. Hoewel ik het een gedrocht van een aanbouw vind, staan jullie gewoon in jullie recht. Als je opschuift heb je aan beide zijden van de woning een strook nutteloze ruimte.



Precies op de erfgrens bouwen is lastig. Als het goed is komt de gemeente kijken bij het uitzetten van de woning. Met deze persoon valt vaak goed te praten. Je kunt bijvoorbeeld de woning 5 centimeter verplaatsen, zodat je zeker weet dat je de erfgrens niet overschrijdt. Want reken er maar op dat de buren het kadaster laten komen als jullie klaar zijn. Ze klinken alsof ze al moeilijk zullen doen over een mm overschrijding, dus neem het zekere voor het onzekere. Schuif geen 90 cm op.





We hebben dan het geluk dat er achteraf een herberekening plaatsvind door de verkoper. De kavels worden namelijk na oplevering definitief ingemeten door het kadaster. Als er iet niet juist is qua grootte dan vindt er een herberekening plaatst. Dit kan in je voordeel, maar ook in je nadeel werken. Is ook zo opgenomen in het koopcontract. Maar goed de gemeente heeft aangegeven dat we naast de erfgrens mogen bouwen en neem aan dat ze bij het inmeten ook niet moeilijk zullen doen.



Wbt de ruimte. De kavel is over de 600 m2, dus dat stukje van 11m2 is niet zo'n grote ramp, denk ik. Maar na het gedrag van de buren is het idd 11m2 te veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 26 maart 2017 @ 22:17:

[...]





Nou ja paniek, ik weet het niet. Ik voorzie anders een hoop rechtszaken etc. Hierdoor zullen wij alleen maar bouwvertraging oplopen en kost ons dit klauwen met geld. Het huis moet ook binnen 2 jaar gebouwd zijn volgens de hypotheekverstrekker anders krijgen we daar problemen mee. Lees namelijk een hoop verhalen van mensen die al meerdere jaren bezig zijn met dergelijke ruzies. En dit zijn mensen die elk rechtsgang zullen benutten.



Maar ik ga me morgen even goed laten voorlichten door de VEH en onze rechtsbijstand.

Jij moet gewoon eens logisch nadenken en je neit zo door iedere opmerking op laten naaien.

Je bént al voorgelicht, garage/gebouw mág. Niet nu nog bouwplannen veranderen want dat levert juist extra kosten op, niet het gezeik van de buren.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 26 maart 2017 @ 22:19:

[...]



Omdat het één het ander niet uitsluit. Als de buren hun woning al op de erfgrens gebouwd hebben dan moet TO daar 3m vandaan blijven. De gemeente wil simpelweg een onderlinge afstand van 3m tussen de woningen waarborgen, maar dat betekent nog niet dat ze even ver van de erfgrens moeten staan.Of er tegenaan bouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 maart 2017 @ 11:37:

Ik zou een meter op je grond opschuiven zodat je ook niet op de grond van de buren hoeft te komen voor onderhoud van je bijgebouw. Zodoende kunnen zij hun hek ook plaatsen. Net zo eerlijk en ben je van al het gedoe af.

Dus TO moet een meter grond afstaan zodat de buren hun tuin groter lijkt?

Dacht het toch echt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 27 maart 2017 @ 11:17:

Ik begrijp dus dat als je tussen de 2 en 5cm van de erfgrens bouwt dat er dan niks aan de hand is?

Het is natuurlijk een kleine marge, maar als dat volgens de aannemer kan, dan zou ik daarop mikken...

Gewoon tegen de erfgrens en niet er op dus.



Als het niet nodig is, vooral niet het huis een meter verplaatsen. Als de buren nu hun zin krijgen dan komt er vast nog meer met dat soort types.Dit.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 27 maart 2017 @ 13:16:

[...]

Of er tegenaan bouwen.Nee, 3m ervanaf blijven. Zo staat het immers in het betreffende bestemmingsplan.
ik zit ook even te denken over die loze meter. Goede kans (na dit topic meegelezen te hebben) dat de buren hier ook weer stennis over gaan schoppen. Van jullie gaan eisen dat het goed onderhouden dan wel beplant wordt, want anders derven zij in woningwaarde. Waarna ze het je moeilijk gaan maken die beplanting te gaan onderhouden.



Kap met "normaal" communiceren met deze buren. Stel je grenzen en ga niet constant mee in hun gekke eisen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 27 maart 2017 @ 13:35:

ik zit ook even te denken over die loze meter. Goede kans (na dit topic meegelezen te hebben) dat de buren hier ook weer stennis over gaan schoppen. Van jullie gaan eisen dat het goed onderhouden dan wel beplant wordt, want anders derven zij in woningwaarde. Waarna ze het je moeilijk gaan maken die beplanting te gaan onderhouden.



Kap met "normaal" communiceren met deze buren. Stel je grenzen en ga niet constant mee in hun gekke eisen.



Ik denk dat Dymphnatam gelijk heeft.



Wat een vervelende, zure buren nu al zeg. Het lijkt wel of ze er een sport van maken. Wat een leven moeten die hebben, met al hun negativiteit.

Ik hoop dat jullie er niet veel last van houden tijdens het bouwen en vooral tijdens het wonen. Sterkte.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 27 maart 2017 @ 11:11:

Ok dames, ik heb de gemeente gebeld en de VEH;



De VEH heeft aangegeven dat wanneer ik bouw op de erfgrens ik inderdaad toestemming nodig heb van de buren. Ga ik 2cm bouwen voor de erfgrens, dan vervalt die toestemming en kan ik dus gewoon bouwen. Buren zijn tevens verplicht mee te werken en mogen de bouw niet in de weg zitten. Het metselen van de muur kan eventueel op zijn kop, dus zouden we alleen voor het voegen op hun erf moeten zijn. Verder zullen we wel gedoe krijgen met het uitgraven van de grond, dat wordt altijd iets ruimer gedaan. De aannemer is in ieder geval op de hoogte. Wbt de afwerking van onze aanbouw zal er niks uitsteken, dus ook dat is gedekt. Ik heb overigens even de term opgezocht en we hebben dus een aanbouw zoals jullie al aangaven. Ik praat elke keer over garage, omdat we een garage aan de woning hadden, maar deze hebben omgebouwd als aanbouw.



Gemeente:

Onze vergunning is juist verleend en alle stappen zijn goed doorlopen inclusief publicatie in het lokale blad (ga nog wel vragen om een schriftelijke bevestiging). Verder 'mogen' we en aantal (5) cm vanuit de erfgrens bouwen omdat dit binnen de foutmarge valt.

Willen we 50 cm uit de erfgrens, dan mag het niet omdat we zijn gebonden aan 1 meter uit de erfgrens zoals zij (buren) terecht hebben aangegeven. Nu kunnen we onze aanbouw ook helemaal vergunningsvrij laten bouwen en dan zijn we niet aan die 1 meter gebonden. We kunnen dan binnen de 1 meter bouwen van de erfgrens bouwen.



Verder heb ik onze rechtsbijstand ingeschakeld en een dossier aangemaakt. Zij gaan onze opties bekijken, 2 cm van de erfgrens welke gevolgen heeft dat voor ons in de toekomst qua onderhoud etc., het vergunningsvrije gedeelte en zij zullen de correspondentie op zich nemen. We staan dus in ons recht en bouwen volgens bestemmingsplan en regelgeving.

De buren kunnen rechtszaken starten, dat is het recht dat zij hebben, maar kunnen niet verzoeken om een bouwstop. Yeey dat is al een opluchting.



Nu dit geland is, komt eigenlijk de woede. Ik voel me bedrogen, toen de buren belde en wilde afspreken over de erfgrens en afscheiding heb ik ze specifiek gevraagd wat ze precies wilde bespreken en welke vragen ze hadden. Ik wilde namelijk weten of ik me ergens op voor moest bereiden. Dat was niet het geval. Nu blijkt dus dat zij al volop bezig waren met juridisch advies opvragen. Zij gaven eigenlijk ons de schuld dat wij ons niet goed ingelezen hebben en dat wij onze verantwoordelijkheden niet hebben genomen, maar gelukkig zijn we er tijdig achtergekomen, dus kunnen we nog aanpassingen doorvoeren, aldus de buren. Nu blijkt dus dat juist zij degene zijn die verzuimd hebben zich te verdiepen in de regels. Mijn man wil nu het huis opschuiven naar 90 cm van de erfgrens. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik hier niets voor voel. Dit alleen vanwege de manier van handelen van de buren.Dat is super fijn maar ik zou beide zaken toch op papier ook bevestiging willen hebben (per mail dus). Kun je dat hen niet vragen? Heb je dat ook op papier naar je buren toe... hoeven ze ook geen rechtzaak meer aan te spannen
quote:hoelahoepla schreef op 27 maart 2017 @ 11:56:

[...]





Dit zou ik nooit doen. Een stuk grond waar je niks mee kan, je tuin een stuk kleiner en je huis minder waard.

Hoezo tuin stuk kleiner?

De buren hebben hun dubbele garage ook een meter van hun buren afstaan.Maar de daarachter liggende moestuin zit gewoon tegen de erfgrens aan.Ze hebben dus alleen een meter naast hun dubbele garage die ze verder niet gebruiken behalve voor onderhoud aan hun garage en neerzetten van de afvalcontainers.Op de erfgrens hebben de buren coniferen.
quote:nina1966 schreef op 27 maart 2017 @ 13:20:

[...]



Dus TO moet een meter grond afstaan zodat de buren hun tuin groter lijkt?

Dacht het toch echt niet.Nee omdat er dan een gezamelijke erfafscheiding kan komen en men niet op andermans grond hoeft bij onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog maar weinig gezamelijks willen (onderhouden) met deze buren. Gewoon strikt op eigen grond bouwen binnen de wet/bestemmingsplan/vergunning en klaar! Ieder verantwoordelijk voor zijn eigen stuk grond en niets gezamelijk.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Spawater, je hebt toch aan de andere kant ook buren? Dan kun je toch niet zomaar een meter opschuiven omdat jullie in de breedte bouwen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 27 maart 2017 @ 14:14:

Spawater, je hebt toch aan de andere kant ook buren? Dan kun je toch niet zomaar een meter opschuiven omdat jullie in de breedte bouwen?Een meter opschuiven kan idd niet. Want wij hebben ramen en een erker aan de andere zijde en komen dan in geding met het burenrecht omdat de afstand dan 1.9 is ipv 2. Bij 90 cm of iets minder verschuiven hebben we dit probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
Niet zoveel gaan schuiven hoor!

Je buren proberen jullie te overbluffen.

Laat ze zien dat jullie je daar niet door laten inpakken en bouw gewoon op de erfgrens. En ook geen gezamenlijke schutting ofzo. Wanneer zij er één willen bouwen ze die maar lekker op eigen grond, voor eigen kosten.

Bij deze buren ga je het toch nooit goed doen, dus doe gewoon zoals jullie het voor ogen hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 27 maart 2017 @ 14:29:

[...]



Een meter opschuiven kan idd niet. Want wij hebben ramen en een erker aan de andere zijde en komen dan in geding met het burenrecht omdat de afstand dan 1.9 is ipv 2. Bij 90 cm of iets minder verschuiven hebben we dit probleem niet.

Het kan en hoeft dus niet. Je zult niet voor niets hebben gekozen voor de bouw zo die nu is. Gewoon vlgs plan laten bouwen dus. Hoef je naar de buren toe weinig woorden aan vuil te maken. "Wij bouwen vlgs plan, dit mag en kan en zo gaan we het doen".

Wat betreft het meebetalen aan de schutting zou ik melden: "Wellicht ten overvloede, maar duidelijk is dat wij alleen meebetalen aan de -gezamenlijke- schutting vóór en na de garage/uitbouw. Over de lengte van 11 meter (= de garage/uitbouw) is/hebben wij geen schutting nodig, daar vormt de muur de afscheiding.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
even teruglezen. Er is ruimte aan die kant (1,75) maar ik zou niet opschuiven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het voor de omgang met de buren belangrijk is dat je man en jij grenzen trekken.

Je bouwvergunning is in orde, je doet alles volgens de regels, dus houd je daaraan.

Uit jouw posts krijg ik de indruk dat het mensen zijn die grenzen zoeken en daar dan net overheen willen.

Eigenlijk net pubers die na het uitgaan steeds iets later thuis komen dan afgesproken was .

Wees consequent: jullie hebben je plannen gemaakt en houd je daar dan ook aan.

Ze zullen het vast nog een paar keer proberen, maar blijf consequent. Dat is voor hun ook het duidelijkst.

Als je nu toe gaat geven, weten zij niet waar ze aan toe zijn en gaan ze hard op zoek naar waar jullie grens dan wel ligt. Laat je daar niet toe verleiden, je helpt er uiteindelijk niemand mee.

Goed, je zit nu even met stampvoetende pubersburen maar ik denk dat dat op lange termijn zich wel uitbetaalt.



Van dat gedeelde hek kun je nu ook afzien: je buren hebben zich onbetrouwbaar getoond, met zulke mensen wil je geen gedoe mee krijgen dus je trekt je terug uit het hekplan.

Ze mogen het zelf zetten, helemaal naar hun smaak en jij ontslaat jezelf van stress als ze weer met een of ander komen. Gewoon niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat me niet duidelijk is: is met die publicatie de eis van "toestemming nodig van buren" vervuld?
Alle reacties Link kopieren
Is ook een boek van; Buurtjes nooit genoeg...



Laat je niet gek maken en houd je aan het initiële en goedgekeurde (bouw)plan.

Boezemburen zit er toch al niet meer in, of je nu wel of niet meegaat in een verzoek / eis. Er zal altijd een knagend gevoel blijven wanneer je je elkaar tegen komt. Dan maar knagen in een huis dat in ieder geval wel voldoet aan je eigen wensen
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 27 maart 2017 @ 14:29:

[...]





Een meter opschuiven kan idd niet. Want wij hebben ramen en een erker aan de andere zijde en komen dan in geding met het burenrecht omdat de afstand dan 1.9 is ipv 2. Bij 90 cm of iets minder verschuiven hebben we dit probleem niet.

Ik zou geen tientallen centimeters gaan schuiven. Hooguit 2.

Je hebt namelijk niets aan een "gang" van 85 of minder cm. Je kunt er niet eens fatsoenlijk doorheen lopen, laat staan een eventuele ladder neerzetten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
OMG!!!! Dat jij het ook maar overweegt om ook maar een strobreed toe te geven aan de onredelijkheid van je buren. Je hebt een vergunning van de gemeente. Als je niet op de erfscheiding wilt bouwen, doe je er 2 cm voor. Hebben ze niks meer te mekkeren.
Alle reacties Link kopieren
En wat als deze buren zeg, prima, je mag op onze grond om te bouwen. Maar.. alleen als we thuis zijn. Donderdagavond tussen 18.30 en 19.15 komt ons uit, volgende week woensdag tussen 9.00 en 10.20. Mogen ze dat? Het is hun grond, ze geven je toestemming om te bouwen, dat deze tijden jou niet uitkomen, tsja... Of, wat als ze smerig wortelende bamboe voor je muur zetten? Of, wat als je een dikke rekening krijgt omdat hun net aangelegde tuin door jullie bouwvakkers is omgeploegd, de onderlaag is dusdanig vast gereden dat er een speciaal werktuig moet komen, enz. Ik vind het nogal wat om het door te drukken. Overigens van hun kant ook niet slim om zo door te drukken, ook zij kunnen beter met jullie bevriend blijven zodat ze bv wel toestemming krijgen om iets moois aan die muur te hangen oid. Maar dan zie ik ze ook wel aan voor dit soort vervelende spelletjes.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf opening tot heden, enkel gezeur JA MAAR DE BUREN DIT DE BUREN DAT..............je roeptoetert over het een, dan over het ander.



Je bent wel zo rationeel om een huis te laten bouwen maar je beschikt niet over gezond verstand? Woensdag 22/3 plempte je dit verhaal op het forum en velen adviseerden je al direct om contact op te nemen met de gemeente............... 4 werkdagen (!!!!!) later pleeg je eens een belletje.............. Zo doe je het met alle raadgevingen............



Snap je buren wel, hun principe is zo geronnen zo gewonnen. Wie de schoen past trekt hem aan. (Maar laat mijn sokken met rust)
Ik heb ooit in het verre verleden een dergelijk geschil gehad met buren die naast ons gingen bouwen. Dat betrof een muur van een zogenaamd "bijgebouw" die 14 meter lang en 4 meter hoog was, Ik had daar alleen bezwaar tegen kunnen maken in de 6 weken bezwaartermijn nadat de bouwvergunning openbaar gemaakt werd. De hamvraag voor TO is dus of de vergunning al is verleend en of de termijn om bezwaar te maken al is verlopen. Als dat zo is en de bouwvergunning is openbaar gemaakt in krant en kastje bij het gemeentehuis dan hebben je buren niet veel meer in handen.

Wij hadden destijds mazzel want de gemeente had verzuimd om het verlenen van de bouwvergunning openbaar te maken.

Wij konden toen met een spoedprocedure naar de Raad van State om de alsnog te proberen de bouw stil te laten leggen.

De buurman was inmiddels heel snel begonnen met bouwen toen hij in de gaten kreeg dat we bezwaar gingen maken. Het kostte veel moeite om de bouwtekeningen boven water te krijgen maar toen we die hadden werd snel duidelijk waarom daar zo moeilijk over werd gedaan. Het huis voldeed op veel aspecten niet aan de geldende bouwvoorschriften en het bestemmingsplan.

Her ging ons vooral om het zogenaamde bijgebouw op de erfgrens dat naar ons idee geen bijgebouw was maar duidelijk onderdeel van het hoofdgebouw. Een hoofdgebouw mag immers niet op de erfgrens worden gebouwd. Het zogenaamde "bijgebouw" besloeg 70% van de totale bebouwing. Bovendien was daarnaast de toegestane grootte van het het bebouwingsvlak fors overschreden. Wij hebben bezwaar gemaakt met als reden dat het bijgebouw feitelijk geen bijgebouw was maar een deel van het hoofdgebouw gezien het hoge percentage bijgebouw en de inhoud ervan. Er zat een keuken, bijkeuken, slaapkamer en badkamer in.

Ondanks dat de bouwvergunning was verleend en de periode van bezwaarmaken was verstreken, heeft de Staatsraad toen wel een bouwstop opgelegd. Dat we de spoedprocedure toch konden starten nadat de termijn van bezwaarmaken was verstreken, kon alleen omdat de gemeente had verzuimd om die bouwvergunning openbaar te maken. Na het winnen van de spoedprocedure konden we de bodemprocedure starten maar dat ging jaren duren. Kortom buurman kon niks en hij heeft toen in samenspraak met ons een nieuw plan gemaakt en wij hebben meegewerkt om voor dit plan het bestemmingsplan te kunnen laten wijzigen.

Eind goed al goed! Buurman deed wel een jaar langer over de bouw maar dat was z'n eigen schuld. Had hij maar volgens de geldende voorschriften moeten handelen. Overigens hebben we daarna nog een prima band met de buren gehad.

Kortom als je aan de bouwvoorschriften voldoet en de bezwaartermijn is verlopen dan heeft je buurman volgens mij geen poot om op te staan. In dat geval zou ik dus geen meter opschuiven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven