Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
quote:sueann schreef op 16 april 2017 @ 01:44:

[...]

Geef maar een samenvatting als ik over die buurman moet weten. Je weet dat ook een getikte buur gelijk kan hebben als hij op het huurcontract wijs?. Ik reageerde op het onkruid in haar tuin in een buurt waar iedereen het onkruid direct pleegt te verwijderen (fitte gepensioneerden? huisvrouwen?)Ben jij niet hetzelfde als die buurman?
Vreselijk als je je tuin precies zo moet doen als degenen die klaarblijkelijk de wet voorschrijven en ook nog eens zicht willen hebben op andernans tuin. Dikke doei.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-04-2017 10:37
Reden: ongepast
% gewijzigd
Een woningstichting heeft wel wat anders te doen dan zich druk te maken over een paar paardebloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fluithaas schreef op 15 april 2017 @ 23:14:

[...]





Want water dat wegloopt is geen belasting voor het riool

Groene tuinen houden het water vast. In de grond. Stenen 'tuinen' laten het water overlopen naar het riool dat die waterstromen bij die heftige regenval vaak niet aankan. En zorgen er ook voor dat de temperatuur in steden oploopt. Kan wel 6 graden schelen in de zomer, in erg stenige gebieden.

Ik zal niemand er op aanspreken hoor, en als jij gelukkig wordt van een stenen buitenplaats moet je dat vooral doen. Maar sorry, dit triggerde even de schooljuf in mij Eens. En dit is precies waarom de woningstichting hier steeds meer bezig is mensen te stimuleren om te ontstenen en vergroenen. Steeds meer woningstichtingen icm waterschappen ed zijn hiermee bezig. Gelukkig.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
Mijn buurman is overigens ook zo'n type. Werkt al jaaaaaren niet meer, weet voortdurend alles het beste, is vreselijk racistisch en heeft erg duidelijke meningen over hoe de wereld eruit moet zien. Daarbij niet gehinderd door ook maar enige kennis van diezelfde wereld.



Hij eist dat ik mijn gras twee keer per week maai. Nee. Hij eist dat ik onkruid (in zijn ogen) verwijder. Nee. Hij eist dat de heg kort gesnoeid wordt. Nee.

Mijn tuin, ik bepaal. Het gras wordt pas gemaaid als het echt moet. Eerder niet. Te kort gemaaid gras gaat eerder kapot en er kunnen geen diertjes tussen scharrelen. Onkruid? Heb ik niet. Ik heb planten ja, en die groeien waar ze groeien. Paardenbloemen dan weer niet, hier vooral veel bosviooltjes en paarse dovenetels. En die heg, nee, buurman, niet zo kort snoeien. Zeker niet in het broedseizoen.

En hij maar gluren in mijn tuin (over die heg heen, uiteraard), en commentaar leveren. Ik moest de boel maar bestraten, veeeel beter. Hij blijft er nog eens in, in zijn gezever.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
quote:sueann schreef op 16 april 2017 @ 01:13:

Ik sla 9 blz. over.



De buur klinkt nu (nog) niet als een zeur of zieke bemoeial.

Met het onkruid heeft hij natuurlijk gelijk. Paardebloem is een vervelend want hardnekkig onkruid. Het heeft een penwortel en moet daarom direct uitgertrokken worden. Hoe groter de pen gegroeid is, hoe lastiger het uitroeien gaat . En dit is meteen de reden waarom je er helaas ook nu af en toe energie in moet steken. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om de boel netjes te krijgen. Tegeltuin maken is geen oplossing, daar heb je alleen vies wordende tegels en lastiger te verwijderen onkruid. Voorjaar is gunstig en nat weer is gunstig, je trekt het er dan makkelijker uit. Met maaien verwijder je niets. Veel onkruid duikt onder de messen door en veel onkruid herstelt zich via het stevige, uitgebreide wortelstel.



Weet je, je laatste alinea is de omgekeerde wereld. Je bent onbedoeld bezig om de mooie buurt te verslonzen en je staat al bij voorbaat op je achterste benen omdat je behulpzame buurman je ergens op attendeerde.



Ik ben het wel met je eens dat het een klap is dat je nu de tuin moet doen terwijl je een zorgvuldige planning op basis van je rug gemaakt hebt. De planning moet dus anders. Tuinuurtjes inlassen. Als de mensen je elke week een paar keer een uurtje in de tuin bezig zien, zullen ze stukken welwillender zijn dan wanneer je de boel helemaal laat oplopen en over een jaar of 2 eens wat aan de tuin laat doen.

Je kan nu zeggen dat je nog met het opknappen van de nieuwe woning bezig bent en dat je daarom meter voor meter aan de tuin werkt, er is geen gelegenheid voor veel tuinwerk of dagelijks tuinwerk. Bovendien ben je een beginneling en moet nog zien hoe alles uitpakt.



Onkruid met stevige penwortels uitsteken: smalle schop (met zo'n lange steel) in de grond steken, beetje wiebelen en plant uit slepen, grond weer aanstampen. Plant zo laag mogelijk vastpakken, niet onnodig rukken, want als er iets afbreekt blijft er dus een stuk levenslustige wortel achter.

De wilde aardbei verbreid zich inderdaad overal overheen. Het maakt een uitloper die verderop wortels aanmaakt en zich daar lekker stevig vasthoudt. Daar moet je dus achteraan kruipen: plantje uittrekken en uitloper volgen naar het volgende plantje.

Er is onkruid/ingewaaide ongewenste beplanting die je zo oppakken kan. Bijvoorbeeld judaspenning wordt een vrij hoge, stevig ogende bloeiende plant, maar heeft een oppervlakkig wortelstelsel. Geranium/ooievaarsbek mag zich graag uitbreiden, maar je pakt de ongewenste uitlopers zo op en breekt ze af.

Onkruid dat bloeit, heeft al gauw een twééde verbreidingsmiddel naast uitlopers of actief wortelstelsel. Zorg dat het geen zaad zet, dus bloemen verwijderen, in elk geval als ze beginnen uit te bloeien.

Zorg dat er weinig kale bodem is, dus zet bodembedekkers in de borders/bakken. Ja een grasveld is helemaal begroeid. Met weidebloemen is het helaas een ander verhaal, die moet je actief blijven verwijderen. Handig om een laag opstapje mee te nemen en daarop te zitten of evt. knielen met 1 been.



Ook handig: vakjestas voor lege flessen. Vakje voor het schepje, voor het krabbertje, voor het snoeimes, voor plastic zakjes (afval, stekjes, oogst), opgerolde poncho, pot tuinmest, pot kalk, etc., net wat je denkt regelmatig te gebruiken.



Als als beginner een nog paar dingen meteen goed aanleren:

- gebruik de juiste termen, dus bijvoorbeeld grond voor het plantsubstraat in het algemeen en zand als je echt zand bedoelt

- planten hebben meerdere namen, in het tuincentrum staan er altijd 2 en het is erg handig om ze allebei te kennen

- zieke planten en snoeisel van takken die ongedierte of schimmels heeft altijd in de restcontainer

- de GFT-bak is geen afvalbak en wat er volgens de gemeente in mag is al ruimer dan goed voor de compost is. Nooit vlees in doen. Nooit gekookt materiaal, geen citrusschillen, niets wat in plastic zakjes verzameld is compleet in dat zakje de bak in doen

- thee en koffiedik mogen erin, maar het is nuttiger om het in je eigen tuin uit te strooien

- sommige soorten kattenbakvulling zijn composteerbaar, maar kattenpoep is niet za gezond, dus doe dat liever niet

- geen planten met pot en al in de bak kieperen, tenzij er expliciet op staat dat het composteerbaar is

- als het in de bak erg nat is, wat onbedrukt karton erin doen om het vocht wat te binden

- de bak moet eigenlijk op een kiertje open blijven staan, maar dat trekt weer slakken aan. Het kan helpen om slakkenschrik/koperband om de bak te plakken, 2 of 3 rondjes dicht boven elkaar. Opletten dat ze niet zijwaarts op de bak komen (ze kunnen zich goed uitrekken) en vooral niet denken dat slakken niet op hoogte kunnen komen. Ze kunnen overal komen. Ik zag er eentje turnen aan een verticale opbinddraad.Machtig wie denk jij wel niet dat je helemaal bent? Ik doe dat echt niet allemaal zo en ik woon al minn hele leven prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
ik loop achter
Iemand gaan vettellen dat hij een tuinplanning moet maken en hoe die dat moet gaan doen. Niet te geloven
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 15 april 2017 @ 18:41:

[...]





Dit dus. Van die mensen die in een huis trekken waar bijv oudere mensen zijn vertrokken, die een nette tuin hadden, en dan binnen een half jaar is het een oerwoud van ongesnoeide planten en onkruid, ziet er niet uit en het schaadt het aanzien van de straat, maar als je er dan wat van zegt ben jij opeens aso en bemoeizuchtig... terwijl die mensen zélf de boel laten verslonzen...



Ben het hier mee eens. De tuinen van oudere mensen zijn vaak supernetjes maar niet mooi met een rijtje afrikaantjes, maar het is tenmiste netjes

Ik zie dat ook vaak dat jonge stellen echt niks aan de tuin doen, ziet er niet uit

En ja dat staat het onkruid knie hoog en dan klagen ze weer dat ze er niet doorkomen
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 16 april 2017 @ 10:34:

[...]



Ik denk dat het een buurman is die zelf niet werkt en hele dagen de tijd heeft om alles netjes te houden



Toch snap ik hem wel, als je paardebloemen laat staan en ze gaan in het zaad dan zit volgend jaar de hele straat onder.

De kliko in een brandgang is ook storend

Kun je wat met hem overleggen dat je het druk hebt met je huisje en last hebt van je rug? Misschien wil hij je tuin wel een beetje bijhouden? Voor een lekkere fles wiskey of een keer voor hem koken?



Een goede buur is heel belangrijk, en dit klinkt toch gewoon als een goede buurEen goede buur? Het is een gestoorde gek die kikkers doodslaat en merels en reigers dood schiet. Bovendien is zijn idee van tuinieren ieder onkruidje met gif bespuiten. TO moet deze man héél ver bij haar tuin uit de buurt houden en hem al helemaal geen cadeautjes geven of gezellig voor hem koken.
...
quote:Solivagant schreef op 16 april 2017 @ 10:26:

Mijn buurman is overigens ook zo'n type. Werkt al jaaaaaren niet meer, weet voortdurend alles het beste, is vreselijk racistisch en heeft erg duidelijke meningen over hoe de wereld eruit moet zien. Daarbij niet gehinderd door ook maar enige kennis van diezelfde wereld.



Hij eist dat ik mijn gras twee keer per week maai. Nee. Hij eist dat ik onkruid (in zijn ogen) verwijder. Nee. Hij eist dat de heg kort gesnoeid wordt. Nee.

Mijn tuin, ik bepaal. Het gras wordt pas gemaaid als het echt moet. Eerder niet. Te kort gemaaid gras gaat eerder kapot en er kunnen geen diertjes tussen scharrelen. Onkruid? Heb ik niet. Ik heb planten ja, en die groeien waar ze groeien. Paardenbloemen dan weer niet, hier vooral veel bosviooltjes en paarse dovenetels. En die heg, nee, buurman, niet zo kort snoeien. Zeker niet in het broedseizoen.

En hij maar gluren in mijn tuin (over die heg heen, uiteraard), en commentaar leveren. Ik moest de boel maar bestraten, veeeel beter. Hij blijft er nog eens in, in zijn gezever.Wat mij betreft is het een gedragsstoornis. Zo krijgen ze het gevoel belangrijk gevonden te worden, iets te zeggen kunnen hebben, controle kunnen uitoefenen. Doe mij maar een verre vriend...
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 16 april 2017 @ 10:52:

[...]



Een goede buur? Het is een gestoorde gek die kikkers doodslaat en merels en reigers dood schiet. Bovendien is zijn idee van tuinieren ieder onkruidje met gif bespuiten. TO moet deze man héél ver bij haar tuin uit de buurt houden en hem al helemaal geen cadeautjes geven of gezellig voor hem koken.Je hebt gelijk, ik ben bijgelezen
quote:Vlinder1963 schreef op 15 april 2017 @ 18:57:

[...]



En dan laten jullie het zo staan en er nog meer bij laten komen?

Jahoor.

En de hondsdraf die bij de eerste lentestralen in de border (voortuin) opkwam, heb ik ook laten staan.

Veel te lief bloemetje.



Serieus; paardenbloemen in het gras moeten eruit?

Er bestaat zelfs graszaad met bloemzaad erin. Voor mensen die een meer 'natuurlijke' tuin willen hebben.
quote:pipootje schreef op 16 april 2017 @ 10:29:

[...]





Machtig wie denk jij wel niet dat je helemaal bent?

Die gedachte kwam ook in mij op.

Ik stel voor dat ze komende 9 bladzijden ook weer overslaat. Better yet: blijf maar weg.



En overigens: die buurman is crimineel bezig en gif spuiten:
Alle reacties Link kopieren
quote:sueann schreef op 16 april 2017 @ 01:38:

Niet ieder wil dat in zijn tuin hebben. Vooral de judaspenning is een uitgesproken plant. Overigens kan je allerlei irritante onkruidsoorten kopen, bijvoorbeeld muur. Ik noemde ze dan ook niet als onkruid, maar als voorbeeld van planten die door hun type wortels makkelijk te verwijderen zijn.



Wat is dit voor een gekke redenatie: niet iedereen wil dat in z'n tuin hebben. Mijn buren hebben ook planten staan die ik liever niet in mijn tuin wil hebben, maar toch gewoon lekker als perkplantje daar staan. Er zij zelfs heel veel planten die ik niet in mijn tuin wil hebben die niet als onkruid gedefinieerd worden door de goegemeente.



Ooievaarsbek is een vrij gangbare bodembedekker.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de paardenbloem een heel belangrijke, en een van de eerste voedselbronnen in het voorjaar voor bijen. Ook niet geheel onbelangrijk in ons ecosysteem, maar daar zullen mensen als een dierenmishandelende buurman geen boodschap aan hebben denk ik. Maar ik wel!
Alle reacties Link kopieren
Nou vind ik paardenbloemen vreselijk, ik hou niet van geel, ik vind ze lelijk, en ze stinken. Ter compensatie mag de rest van het "onkruid" blijven staan
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
Onkruid of geen onkruid
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfquest24 schreef op 15 april 2017 @ 20:12:

Fijne reacties! Staan veel nuttige tips tussen. Bedankt.



Buurman is inderdaad een oudere man. Houdt niet van dieren in de tuin. Schiet regelmatig merels en reigers af en slaat kikkers dood met een steen. Hij spuit ook met zwaar, verboden gif om zijn eigen tuin onkruidvrij te houden. Dit vertel ik om duidelijk te maken hoe strak hij zijn tuin onder controle heeft. Hij heeft ook best een kort lontje en is het soort buurman die graag de strijd aangaat met anderen. Ik hou liever de verstandhouding met hem goed.



Wat ik best lastig vind: Er is een stuk van de schutting doorzichtig. Er zit wel gaas voor, maar het is open omdat hij wil dat het zonnetje op zijn moestuintje schijnt. Ik vind het niet prettig dat hij zo mijn tuin in kan kijken. Het is een buurt waarbij iedereen continu over elkaars schutting hangt om met elkaar te kletsen en ik denk dat het persoonlijk opgevat gaat worden als ik vraag of dat gat dichtmag, maar die open schutting vergroot natuurlijk wel de kans op overwaaiend onkruid.



Ik wil juist wel graag dieren in de tuin. Vlinders, vogeltjes.. Ik wil straks inderdaad een zo onderhoudsvrij mogelijk tuin om mijn rug te ontzien.



Ik heb net het gras gemaaid en de paardebloemen uit het gras gehaald. Dan ziet hij alvast dat ik iets met zijn opmerkingen doe. Ik hoop alleen niet dat ik hem heb aangemoedigd om me vanaf nu steeds te gaan opdragen hoe ik mijn tuin moet verzorgen.



Misschien moet ik hem maar een stoofschotel gaan brengen van zevenblad en paardenbloemen en zeggen dat ik een groenten en kruidentuin heb. Wow buurman is een paar pagina's van iemand die me een vriendelijke man leek naar mijn grootste nachtmerrie veranderd haha. Wat een gek zeg
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 15 april 2017 @ 21:36:

[...]



En zo zijn er gelukkig ook mensen die niets liever doen dan tuinieren in hun vrije tijd en daarvan -in tegenstelling tot luieren- heel veel energie krijgen. En die groep mensen zorgt er dan weer voor dat de tegel"tuinierders" in Nederland droge voeten houden tijdens de steeds heviger wordende wolkbreuken en langdurige regen omdat niet-tegeltuinen wél al het overtollige water opvangen.

Maar graag gedaan hoor

+1

Jammer dat veel mensen niet nadenken over wat voor gevolgen het betegelen van hun tuin heeft.

Bovendien ziet het er vaak echt armoedig uit, zon betegelde (voor) tuin met dan zon sneue triestige bloembak erin met welgeteld 2 bloempjes. Met een beetje geluk ook nog met 28 fietsen erin neergekwakt. Brrr, de horror.
Soms zijn het net grafzerken.
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 16 april 2017 @ 17:15:

[...]



+1

Jammer dat veel mensen niet nadenken over wat voor gevolgen het betegelen van hun tuin heeft.

Bovendien ziet het er vaak echt armoedig uit, zon betegelde (voor) tuin met dan zon sneue triestige bloembak erin met welgeteld 2 bloempjes. Met een beetje geluk ook nog met 28 fietsen erin neergekwakt. Brrr, de horror.Dit dus. Vaak nog met metershoog onkruid tussen de tegels door, en inderdaad met een paar fietsen neergekwakt naast de leuk bedoelde bloempot met inmiddels overleden planten...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:elisabethrose schreef op 16 april 2017 @ 17:15:

[...]

+1

Jammer dat veel mensen niet nadenken over wat voor gevolgen het betegelen van hun tuin heeft.

Bovendien ziet het er vaak echt armoedig uit, zon betegelde (voor) tuin met dan zon sneue triestige bloembak erin met welgeteld 2 bloempjes. Met een beetje geluk ook nog met 28 fietsen erin neergekwakt. Brrr, de horror.Mijn tuin was armoediger toen hij nog niet betegeld was. Achter is ongeveer 2/3 betegeld zodat we op twee plekken kunnen zitten. En er is ook geregeld daar waar de deuren open gaan, dat je met je fiets gewoon over een paadje kunt etc. Voortuin is ongeveer 3/4 betegeld, maar dat is inclusief de oprit. Mijn tuin is niet alleen voor de sier, maar dus ook functioneel ingericht. Mijn auto op de oprit, maar ook de vouwwagen moet er kunnen staan. Dus daar is ruimte voor vrijgehouden in de voortuin.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een gemeente met een wateroverlast probleem. Het riool kan de hoeveelheid water niet aan, de putdeksels komen omhoog en het water, zowel gebruikt wc-water als regenwater stroomt mensen hun huis in.

Nou weet ik voldoende van het probleem dat er inderdaad een constructiefout is, maar de halve wijk tegelt alles dicht en klagen dan dat het alleen maar erger lijkt te worden. Ja, gek hè?

Water zoekt de weg van de minste weerstand. Je mag zelf kiezen of die weg de grond in je tuin is óf over je tegels zo onder je voordeur door is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven