Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 16 april 2017 @ 17:29:

[...]



Mijn tuin was armoediger toen hij nog niet betegeld was. Achter is ongeveer 2/3 betegeld zodat we op twee plekken kunnen zitten. En er is ook geregeld daar waar de deuren open gaan, dat je met je fiets gewoon over een paadje kunt etc. Voortuin is ongeveer 3/4 betegeld, maar dat is inclusief de oprit. Mijn tuin is niet alleen voor de sier, maar dus ook functioneel ingericht. Mijn auto op de oprit, maar ook de vouwwagen moet er kunnen staan. Dus daar is ruimte voor vrijgehouden in de voortuin.Snap ik oprecht hoor, maar er zijn tegenwoordig ook tegels die zowel ruimte overhouden om het regenwater goed te laten weglopen en toch makkelijk met de fiets etcetera overheen kunt. Niet alles hoeft grijs onder betegeld te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solivagant schreef op 16 april 2017 @ 10:18:

[...]





Eens. En dit is precies waarom de woningstichting hier steeds meer bezig is mensen te stimuleren om te ontstenen en vergroenen. Steeds meer woningstichtingen icm waterschappen ed zijn hiermee bezig. Gelukkig.Wat ik van harte toejuich. Wij hebben net een woning gekocht met een betegelde achtertuin (stadstuin hartje randstad centrum). Zelfs daarvan kun je nog iets heel moois groens maken en echt niet alles is lastig of zwaar te onderhouden maar wel veel beter voor vogels, vlinders, bijen etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 16 april 2017 @ 17:29:

[...]



Mijn tuin was armoediger toen hij nog niet betegeld was. Achter is ongeveer 2/3 betegeld zodat we op twee plekken kunnen zitten. En er is ook geregeld daar waar de deuren open gaan, dat je met je fiets gewoon over een paadje kunt etc. Voortuin is ongeveer 3/4 betegeld, maar dat is inclusief de oprit. Mijn tuin is niet alleen voor de sier, maar dus ook functioneel ingericht. Mijn auto op de oprit, maar ook de vouwwagen moet er kunnen staan. Dus daar is ruimte voor vrijgehouden in de voortuin.In feite bestaan jouw tuinen dan dus uit betonvlaktes. En dat je hem "armoediger" vond dan toen hij nog niet betegeld was, betekent waarschijnlijk dat de beplanting niet onderhouden was, maar met wél onderhouden beplanting (naar eigen keuze) die ook bijgehouden wordt, ziet een tuin er echt niet armoedig uit, integendeel zelfs.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 16 april 2017 @ 17:37:

[...]

In feite bestaan jouw tuinen dan dus uit betonvlaktes. En dat je hem "armoediger" vond dan toen hij nog niet betegeld was, betekent waarschijnlijk dat de beplanting niet onderhouden was, maar met wél onderhouden beplanting (naar eigen keuze) die ook bijgehouden wordt, ziet een tuin er echt niet armoedig uit, integendeel zelfs.

Nee dat was het probleem niet. De vorige bewoners hadden geen duidelijk onderscheid en afbakening gemaakt tussen paadjes, terrassen en borders. Toen wij het huis kochten waren de paadjes verzakt de borders in, de terrassen waren zo verzakt dat daar spontaan mini borders waren ontstaan. De struiken groeiden over de stoep etc. Binnen had eerste prioriteit dus de overlast beperkt door flink te snoeien maar daardoor stonden er halve struiken in onze tuin met de kale kant naar de straat. Etc.



Je weet echter nooit waardoor de bende is ontstaan. Oordelen is zo makkelijk. Ik sprak net even een buurman van de andere kant van de straat, die kwam onze kliko brengen die hij per vergissing had binnen gehaald. Toevallig was het mij vorige week opgevallen dat zijn tuintje er niet zo mooi bij lag als andere jaren. Hij vertelde hoe ziek zijn vrouw is, en hoe druk hij het heeft en hoe zijn tuintje, zijn trots, daar onder lijdt.


Mijn achtertuin lijkt veel hier op. Maar dan rechte bakken in meerdere niveaus. Vol met groen dat jaarrond groen blijft en een bladverliezende boom, hortensia's, bodembedekkers etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 16 april 2017 @ 18:03:

[...]



Nee dat was het probleem niet. De vorige bewoners hadden geen duidelijk onderscheid en afbakening gemaakt tussen paadjes, terrassen en borders. Toen wij het huis kochten waren de paadjes verzakt de borders in, de terrassen waren zo verzakt dat daar spontaan mini borders waren ontstaan. De struiken groeiden over de stoep etc. Binnen had eerste prioriteit dus de overlast beperkt door flink te snoeien maar daardoor stonden er halve struiken in onze tuin met de kale kant naar de straat. Etc.



Je weet echter nooit waardoor de bende is ontstaan. Oordelen is zo makkelijk. Ik sprak net even een buurman van de andere kant van de straat, die kwam onze kliko brengen die hij per vergissing had binnen gehaald. Toevallig was het mij vorige week opgevallen dat zijn tuintje er niet zo mooi bij lag als andere jaren. Hij vertelde hoe ziek zijn vrouw is, en hoe druk hij het heeft en hoe zijn tuintje, zijn trots, daar onder lijdt.



Toen wij ons huis kochten, was de tuin ook verwaarloosd, of beter gezegd, te lang niet onderhouden, Dan is het handen uit de mouwen, en opruimen en zorgen dat het weer een verzorgd geheel wordt.



En zoals je buurman, die vertelde van zijn vrouw en haar ziekte waardoor hij minder aandacht aan de tuin had kunnen schenken... dan neem ik toch aan dat jij samen met wat buren even een zaterdagmiddag naar die buurman bent gegaan om zijn tuintje in orde te maken? Daar heb je toch buren voor?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 16 april 2017 @ 18:12:

[...]

Toen wij ons huis kochten, was de tuin ook verwaarloosd, of beter gezegd, te lang niet onderhouden, Dan is het handen uit de mouwen, en opruimen en zorgen dat het weer een verzorgd geheel wordt.



En zoals je buurman, die vertelde van zijn vrouw en haar ziekte waardoor hij minder aandacht aan de tuin had kunnen schenken... dan neem ik toch aan dat jij samen met wat buren even een zaterdagmiddag naar die buurman bent gegaan om zijn tuintje in orde te maken? Daar heb je toch buren voor?

Deel een hebben we gedaan, maar bleef vechten tegen de bierkaai tot er geld genoeg was.

Deel twee (nog) niet gedaan want ik weet het letterlijk nog geen uur. Dan nog hoop ik dat anderen dat oppakken. Mensen met meer tijd, en beter fysiek gestel, hier is ook al een half jaar weinig mankracht beschikbaar voor zulke dingen. Ik ben letterlijk blij dat ik weer loop.
quote:elisabethrose schreef op 16 april 2017 @ 17:34:

[...]





Snap ik oprecht hoor, maar er zijn tegenwoordig ook tegels die zowel ruimte overhouden om het regenwater goed te laten weglopen en toch makkelijk met de fiets etcetera overheen kunt. Niet alles hoeft grijs onder betegeld te worden. Klopt, er zijn veel meer kleuren tegels te koop dan grijs. Alleen asfalt is altijd zwart, verder zou je eens moeten kijken hoeveel soorten en kleuren tegels er zijn, je zou je ogen uitkijken!!
quote:miekemv schreef op 16 april 2017 @ 17:20:

Soms zijn het net grafzerken.Hier in de buurt staat een hoekhuis met witte gevel, antraciet kozijnen, een pad van grijze tegels, naast de voordeur 2 potten met een plant (aan weerszijden van de deur) en de voortuin bestaat verder uit grote vlakken met donkergrijs grind. Van die ruwe blokjes. Daarbij krijg ik precies dezelfde associaties als jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 16 april 2017 @ 18:21:

[...]



Klopt, er zijn veel meer kleuren tegels te koop dan grijs. Alleen asfalt is altijd zwart, verder zou je eens moeten kijken hoeveel soorten en kleuren tegels er zijn, je zou je ogen uitkijken!! Een tuin met alleen tegels is en blijft lelijk, al heb je nog zulke kleurrijke of dure tegels.
Alle reacties Link kopieren
Maar To, wat je hier zou kunnen doen, is een paar pakken bloemzaadmix (1 euro per 7 m2 bij het tuincentrum) in je tuin uitstrooien. Binnen no time een bloemenzee en je hoeft er voor de rest niets aan te doen. Tegen de tijd dat je je tuim daadwerkelijk aan wil pakken kan je de hele boel maaien.
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 16 april 2017 @ 17:35:

[...]





Wat ik van harte toejuich. Wij hebben net een woning gekocht met een betegelde achtertuin (stadstuin hartje randstad centrum). Zelfs daarvan kun je nog iets heel moois groens maken en echt niet alles is lastig of zwaar te onderhouden maar wel veel beter voor vogels, vlinders, bijen etc.



In een wijk is het zelfs max 20% dichttegelen. En dat is bij de meeste tuinen meer dan genoeg voor een terras en pad. Kan allemaal ook met andere materialen die beter water doorlaten ook.

Ik heb een vlonder van oude schuttingplanken als terras en een pad van oude tegels die op z'n kop liggen met ruimte ertussen, waar kamille en tijm groeien. Ik haal die 20% bij lange na niet. Toen het vorig jaar zo hard regende dat de stoepen en straten hier onder liepen, was mijn tuin niet eens drassig.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 april 2017 @ 19:14:

[...]





Een tuin met alleen tegels is en blijft lelijk, al heb je nog zulke kleurrijke of dure tegels.

Wat ik ermee wil zeggen is: ieder zijn smaak, leven en laten leven enz.

Zo langzamerhand gaan mensen net zo tekeer over tegels als die zeurende buurman over 'onkruid'.



Als ik een tuin zou hebben en je zou bij mij over de heg, nee schutting hangen dat ik per direct de tegels weg moet halen -die ik ooit cadeau kreeg bij een koophuis- en daar bloemen moet planten zou ik ook denken dikke doei, ik werk full-time en heb meer te doen dan tuinieren. En als ik vrij was ging ik lekker zitten, later met zoontje in de zandbak. En gaf de plantjes in de bakken water zonder erbij na te denken of mijn buren het wel mooi vonden. Andersom was dat ook zo; ik had dan ook hele aardige buren.



Inmiddels woon ik al heeeeel lang 4 hoog, in een hoekhuis met balkonnetje.

Grappig detail: ik MAG van de woningbouwver. geen plantenbakken aan de reling hangen; ook niet vastgeschroefd gewoon NIET omdat er bij storm of harde wind al teveel ongelukken zijn gebeurd met bakken of de planten die op de hoofden van mensen terechtkwamen die onder mijn balkon nietsvermoedend op straat liepen.

Ik dacht dat het overdreven was tot ik bij de eerste de beste storm zag wat er zoal naar beneden kwam.

Alleen een zware plantenbak (min. 50kg) mag wel maar daar zie je niks van en mijn balkonnetje staat meteen vol dan.

Ik ga er liever zelf zitten met een bakkie als het mooi weer is.

Magdat?

Hijsfijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 16 april 2017 @ 18:11:

[img]http://lifebyjess.nl/wp-content/uploads ... border.jpg[/img]

Mijn achtertuin lijkt veel hier op. Maar dan rechte bakken in meerdere niveaus. Vol met groen dat jaarrond groen blijft en een bladverliezende boom, hortensia's, bodembedekkers etc.Ik vind het vreselijk, sorry. Heel veel bestrating en dan het groen in bakken, zeker met al dat grijs... doet me altijd aan crematoriumtuinen denken.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
Leven en laten leven. Uhuh. Maar juist dat dichttegelen is slecht voor het leven hè.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
quote:Solivagant schreef op 16 april 2017 @ 19:36:

Leven en laten leven. Uhuh. Maar juist dat dichttegelen is slecht voor het leven hè.

Nou ik weet niet waar jij woont maar... wat een onzin. Ik weet zeker dat de kwaliteit van de lucht waar ik woon stukken slechter is voor alles wat leeft dan een dorpje met weinig verkeer, veel koeien en louter betegelde tuinen.. Overigens is er op de begane grond op de stoepen na veel groen, een plantsoen met bomen, grasveldjes enz.

Toch zijn er luchtmetingen gedaan een paar jaar geleden die ervoor zorgden dat de hele wijk acuut autovrij is gemaakt op de auto's van de bewoners na.

Ik heb geen auto voor je denkt dat ik een vette BMW voor de deur hebt staan. Slechts een fiets..
Alle reacties Link kopieren
Google maar eens wat in het rond over hittestress, biodiversiteit etc. Kijk eens op sites zoals van operatie steenbreek.

Uiteraard woon jij uiterst toevallig in een dorp waar dat allemaal totaaaaal niet aan de orde is, maar als je je wat inleest zul je zien dat het wel degelijk een groot probleem is. En dan krijgt leven en laten leven toch net een wat andere nuance.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 16 april 2017 @ 19:47:

[...]



Nou ik weet niet waar jij woont maar... wat een onzin. Ik weet zeker dat de kwaliteit van de lucht waar ik woon stukken slechter is voor alles wat leeft dan een dorpje met weinig verkeer, veel koeien en louter betegelde tuinen.. Overigens is er op de begane grond op de stoepen na veel groen, een plantsoen met bomen, grasveldjes enz.

Toch zijn er luchtmetingen gedaan een paar jaar geleden die ervoor zorgden dat de hele wijk acuut autovrij is gemaakt op de auto's van de bewoners na.

Ik heb geen auto voor je denkt dat ik een vette BMW voor de deur hebt staan. Slechts een fiets.. Ik wilde me niet al te erg in deze discussie gaan mengen maar nu moet ik het toch echt kwijt: dat is ten zeerste GEEN onzin. Zoals al eerder genoemd leveren tegeltuinen problemen op met regenwater en rioleringen, steeds meer diertjes (egels, vogels etc) overlijden omdat ze niet genoeg eten of leefruimte of broedruimte kunnen vinden. En dan spreek ik nog niet eens van het supergrote probleem van steeds minder bijen. Bijen zijn zooo belangrijk voor letterlijk alles wat leeft...
quote:Solivagant schreef op 16 april 2017 @ 19:34:

[...]

Ik vind het vreselijk, sorry. Heel veel bestrating en dan het groen in bakken, zeker met al dat grijs... doet me altijd aan crematoriumtuinen denken.Dat mag je vinden, het kan je smaak niet zijn, maar armoedig is het niet. Dat beweert Pejeka namelijk dat een tegeltuin armoedig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 16 april 2017 @ 20:15:

[...]



Dat mag je vinden, het kan je smaak niet zijn, maar armoedig is het niet. Dat beweert Pejeka namelijk dat een tegeltuin armoedig is.Ik beweer dat helemaal niet, dat dat armoedig is. Maar als je niks anders met je tuin weet te doen, een plekje waar je juist wat groen en fleur kan hebben, dan het vol te plempen met stoeptegels, vind ik het wel een soort van zonde, ja. Waarom wil je dan een tuin? Omdat je zit te hunkeren naar een betonvlakte achter je huis ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 16 april 2017 @ 20:20:

[...]

Ik beweer dat helemaal niet, dat dat armoedig is. Maar als je niks anders met je tuin weet te doen, een plekje waar je juist wat groen en fleur kan hebben, dan het vol te plempen met stoeptegels, vind ik het wel een soort van zonde, ja. Waarom wil je dan een tuin? Omdat je zit te hunkeren naar een betonvlakte achter je huis ofzo?Lees effe terug. Ik wil een tuin om in te zitten, om buiten te kunnen zijn. Om was te drogen, maar niet om te tuinieren. Tuinieren is voor ons een noodzakelijk kwaad, geen hobby. Gelukkig is dat niet verboden.
quote:sssssst schreef op 16 april 2017 @ 20:15:

[...]



Dat mag je vinden, het kan je smaak niet zijn, maar armoedig is het niet. Dat beweert Pejeka namelijk dat een tegeltuin armoedig is.Ach ik ben niet pejeka maar ik vind zo'n betegelde binnenplaats van een gevangenis ook armoe. Leg dan tenminste wat mooie borders aan. Groen is goed voor je geluksgevoel en voor de aarde.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 16 april 2017 @ 20:27:

[...]



Lees effe terug. Ik wil een tuin om in te zitten, om buiten te kunnen zijn. Om was te drogen, maar niet om te tuinieren. Tuinieren is voor ons een noodzakelijk kwaad, geen hobby. Gelukkig is dat niet verboden.Als je niet wilt "tuinieren", moet je geen "tuin" nemen, maar een appartement met een beeldig betonnen terrasbalkon waarop je kan zitten en je was kan drogen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 16 april 2017 @ 20:37:

[...]

Als je niet wilt "tuinieren", moet je geen "tuin" nemen, maar een appartement met een beeldig betonnen terrasbalkon waarop je kan zitten en je was kan drogen.Tjonge jonge. Lezen blijft moeilijk hè. Tuinieren is geen hobby maar noodzakelijk kwaad. Dus richt IK MIJN tuin in, zoals IK dat wil. Zal toch xxx effe lekker worden dat zelf dat al niet meer mag.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 16 april 2017 @ 20:44:

[...]



Tjonge jonge. Lezen blijft moeilijk hè. Tuinieren is geen hobby maar noodzakelijk kwaad. Dus richt IK MIJN tuin in, zoals IK dat wil. Zal toch xxx effe lekker worden dat zelf dat al niet meer mag.Is geen noodzakelijk kwaad. Niemand verplicht jou in een huis met tuin te gaan wonen. Je kan ook een ander soort woning kiezen als je geen zin hebt in een tuin.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven