Geld & Recht alle pijlers

Conflict IB groep

31-10-2014 15:40 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,



Sinds inmiddels langere tijd heb ik een alsmaar voortdurende 'miscommunicatie' met de IB groep. Het wordt steeds ingewikkelder, zij lijken mijn uitleg niet te snappen, en ik snap hun reacties ook niet meer. Kortom ik kom er niet echt meer uit. Ik zal het even in een notendop samenvatten.

Vorig jaar ontving ik opeens een brief dat ik het studiejaar 2011/2012 basisbeurs stufi en studentenreisproduct heb ontvangen, naar hun mening onterecht daar ik dat jaar geen student ben geweest. Dus een schuld, en of ik die z.s.m. wilde terugbetalen. Ik schrok ervan, ik ben namelijk toen wel gewoon full time student geweest, heb ook bewijs van inschrijving van de universiteit. Contact met de uni opgenomen, die kwamen erachter dat ze dat jaar mijn inschrijving niet goed hebben doorgegeven aan DUO; vandaar hun mening dat ik schuld heb.



Echter, ik heb meerdere malen gebeld en inmiddels ook brieven verzonden waarin ik de situatie uitleg. Ik krijg dan op dat moment steeds begrip en toezegging dat ze het zullen regelen, maar de schuld blijft gewoon in het systeem staan. INmiddels houden ze ook mijn stufi van dit studiejaar in omdat ik de 'schuld' moet betalen. Deze schuld bedraagt rond de 3000 euro. Veel geld voor een 'arme' student. Wat vinden jullie dat ik het beste kan doen? Naar het juridisch loket o.i.d.? Ik word er gek van, aan de telefoon ook telkens een ander en dan heel de situatie moeten uitleggen. Op een brief komt pas na zes weken antwoord.



Alvast bedankt voor de reacties!



Groetjes Evie
Alle reacties Link kopieren
Als de universiteit erkent dat de fout bij hen ligt, kunnen zij dat dan niet rechtstreeks aan DUO laten weten?
Je hebt toch een ov-kaart? Waarom ga je dan niet gewoon een keer langs daar? Maak een afspraak met een servicekantoor van de IB-Groep en neem al je bewijzen mee. Vraag aan de uni een schriftelijke verklaring dat je het gehele studiejaar ingeschreven bent geweest en neem ook je bewijs van inschrijving mee.



http://www.duo.nl/particu ... rvicekantoor-bezoeken.asp
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend!



Ik zou inderdaad langsgaan bij een servicekantoor. Face-to-face lukken dit soort dingen toch vaak beter. Mocht je het dan niet in één keer kunnen regelen, vraag dan aan DUO of zij zwart-op-wit kunnen zetten wat je moet doen om dit op te lossen en ga daarmee aan de slag. Zo heb je houvast.
Alle reacties Link kopieren
Pff, wat een gedoe. Wat voor reacties krijg je nu dan van DUO, die je niet snapt?



Ik zou het nog 1 keer proberen met IB groep (aan de telefoon of inderdaad langs gaan), met ook alle communicatie met de universiteit waarin zij toegeven dat zij de inschrijving verkeerd hadden doorgegeven. En anders inderdaad juridisch loket inschakelen. Het is van de zotte natuurlijk dat ze je stufi inhouden terwijl je er wel recht op hebt (en had).
Ik hoop dat je inmiddels bezwaar hebt ingediend tegen de beschikking waarin de schuld is bepaald? Dit is namelijk wel van essentieel belang wil je dat er iets teruggedraaid wordt.

Verder inderdaad naar het servicekantoor met een bewijs. Meestal is het dan vrij snel in orde.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad langsgaan bij een DUO vestiging met al je papieren.



Ik heb zo'n 10 jaar geleden hetzelfde gehad en één bezoekje was alles zo geregeld (in tegenstellig tot vele loze telefoontjes, faxen en e-mails).
Je studiefinanciering wordt ingehouden omdat je een schuld hebt? Wat vreemd. Alle studenten hebben een schuld, dat is het hele idee van de studiefinanciering. Je bent pas schuldenvrij (in de zin dat je stufi een gift wordt) op het moment dat je binnen tien jaar een opleiding hebt afgerond.



Ik snap dat 3000 euro voor jou veel is, maar voor de DUO is een lening van dat bedrag niks. Ik heb trouwens ook weleens een reisproduct achteraf moeten terugbetalen omdat ik me te laat had ingeschreven, maar dat werd niet ingehouden op mijn studiefinanciering. Het kan zo zijn dat de regels veranderd zijn natuurlijk, maar ik vind dit echt een raar verhaal.



Ik wist trouwens niet dat er vestigingen bestonden, maar nu ik het zo lees denk ik dat je inderdaad daar langs moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik wist ook niet dat er vestigingen bestonden, dit ga ik even nakijken en dan inderdaad langs.



@lupine Deze schuld is er volgens hen omdat ik die stufi etc. heb ontvangen terwijl ik geen student was. Ik was dus wel student, maar de uni heeft inschrijving niet goed doorgegeven. Vandaar dat het door hen als schuld wordt gezien.

De bewijzen waar DUO mee komt, zijn uitdraaien van deze 'schuld' die in het systeem staat. Uit hun reacties nu blijkt echter dat ze niet echt een idee hebben waar deze schuld vandaan komt. Ze noemen het nu een rentedragende lening. Lekker bureaucratisch allemaal.



Nogmaals bedankt allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven