Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
quote:Pippeloentje schreef op 19 februari 2017 @ 21:40:

[...]

Tegelijkertijd ben ik het laatste jaar (o.a. door dit topic) veel pro-actiever geworden m.b.t. mijn financien en anticiperen op mindere tijden. Dat heeft me bewust gemaakt hoeveel invloed ik zelf heb op mijn situatie, en maakt ook dat ik denk dat veel van de 'klagende' mensen het zichzelf makkelijker kunnen maken door bewuster met geld om te gaan.Ja, maar... het is veel makkelijker om lekker te klagen in plaats van het heft in eigen hand nemen



Ik sta er ook wel zo in hoor, ik ga er maar vanuit dat er vrij weinig voor mij geregeld wordt (of geregeld zal zijn als ik oud ben) - dan valt het al snel mee. Maar ja, als je ouder en afhankelijker bent, dan is het natuurlijk een stuk lastiger om je tegen tegenslag en wisselend beleid te wapenen. Dat mensen jarenlang is voorgespiegeld dat alles goed komt en ze vooral moeten vertrouwen op "het systeem" helpt daarbij niet, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 19 februari 2017 @ 22:09:

[...]





Ja, maar... het is veel makkelijker om lekker te klagen in plaats van het heft in eigen hand nemen



Ik sta er ook wel zo in hoor, ik ga er maar vanuit dat er vrij weinig voor mij geregeld wordt (of geregeld zal zijn als ik oud ben) - dan valt het al snel mee. Maar ja, als je ouder en afhankelijker bent, dan is het natuurlijk een stuk lastiger om je tegen tegenslag en wisselend beleid te wapenen. Dat mensen jarenlang is voorgespiegeld dat alles goed komt en ze vooral moeten vertrouwen op "het systeem" helpt daarbij niet, natuurlijk.Ja, daar heb je gelijk in.
Zonder er hier nou een politieke discussie van te willen maken, in het leeftijdscohort 65+ komt de minste armoede voor. De meeste ouderen hebben het gewoon goed. AOW, pensioen en vaak een lage hypotheek. Die eerste twee zijn absoluut geen zekerheid en gaan zonder meer lager uitvallen voor de generaties daarna. Het leeftijdscohort met de meeste armoede in Nederland is 15-. Als we dan toch iets te klagen zouden moeten hebben, dan vind ik het best erg dat in een rijk land als Nederland zoveel kinderen in armoede opgroeien.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die 15-'ers wist ik niet. Heb je een bron, toevallig? Ik ben benieuwd hoe dat zit.



Het valt me overigens wel op hoe groot het verschil is tussen ouderen die altijd huurden of hebben gekocht. Er is ook wel wat geks gebeurd op de huizenmarkt afgelopen decennia natuurlijk, dus je kunt er niet zonder meer conclusies aan verbinden voor je eigen handelen. Andere tijden, andere kansen.
Alle reacties Link kopieren
Zoon vind en vond geld ook altijd erg interessant. Vanaf vier jaar zakgeld gedaan, 10 cent per jaar oud. Nu is hij 8 en krijgt 80 cent.

Mag zelf weten wat ermee te doen. Spaart bedrag van 40 of 50 euro bij elkaar en koopt iets wat hij graag wil.

Dochter begon ook met 4 maar kocht altijd rotzooi voor het geld. Tot 5,5 jaar. Toen stopte ze ermee ( na veel advies van ons). Nu heeft ze dezelfde strategie als zoon. Beide op dit moment rond de 30 euro in spaarpot.
Ik heb geen kinderen, maar als ik naar mezelf al kind kijk ben ik echt van het ene uiterste gegaan naar het andere. Heel jong (basisschool leeftijd) super zuinig en geweldige spaarder geweest. Niet alleen met geld maar ook met bijvoorbeeld een chocolade reep die ik kreeg (daar deed ik echt een half jaar mee). Op de middelbare school ging het sparen met geld nog wel redelijk. Hoewel ik meer al heel jong allerlei baantjes erbij om extra geld te verdienen, waardoor ik ook wat kon besteden en kon sparen. Maar gekregen/gekocht snoep moest nog dezelfde dag op en ik ging ook veel meer zelf kopen. In mijn late tiener jaren-student-twintiger had ik een gat in mijn hand. Als ik erop terug kijk vind ik het nu echt verschrikkelijk hoeveel geld ik toen over de balk heb gesmeten Mijn studie lening had echt een heel stuk lager kunnen zijn... (hoewel het nog wel meevalt, eigenlijk alleen tijdens mijn afstuderen volop geleend omdat een baantje erbij toen echt niet meer ging). Gelukkig is nu alles weer goed aan het komen
Alle reacties Link kopieren
Ik hou het Nibud aan, mijn vijfjarigen krijgen vijftig cent en mijn achtjarige krijgt 1,50. Daarnaast krijgen ze rapportgeld. In alle schoolvakanties mogen ze iets van hun zakgeld kopen, gaan we vaak naar kringloopwinkels. Zaterdag ook gedaan, konden ze voor weinig veel autootjes kopen en een knuffel. Voor de oudste heb ik ook een bankrekening geopend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaienpootje schreef op 20 februari 2017 @ 09:18:

Als ik erop terug kijk vind ik het nu echt verschrikkelijk hoeveel geld ik toen over de balk heb gesmeten Mijn studie lening had echt een heel stuk lager kunnen zijn... (hoewel het nog wel meevalt, eigenlijk alleen tijdens mijn afstuderen volop geleend omdat een baantje erbij toen echt niet meer ging). Gelukkig is nu alles weer goed aan het komen In je adolescentie probeer je van alles uit en je pikt wat voor jou werkt. Noem het leergeld. Bij mij is er ook een boel "onnodig" doorheen gegaan in mijn jaren op kamers. Niet per se door een gat in mijn hand, maar meer door onzorgvuldigheid en onwetendheid. Een aantal keer wisselen van kamer bijvoorbeeld (hallo, dubbele huur) en spullen nieuw kopen die ook best wel tweedehands hadden gekund. Jammer, maar wel weer van geleerd.
Ik weet niet zeker of het hier al is genoemd, maar per 1 april 2017 vervalt de tijdsklem van de KapitaalVerzekering eigen woning. (KEW). Tot nu toe moest je minimaal 15 of 20 jaar verplicht inleggen om het zonder boete op te kunnen nemen. Vanaf 1 april hoeft dat dus niet meer.



linkje naar het artikel.



Voor ons is dat heel gunstig, omdat we dan kunnen af lossen zonder boete.
quote:Pluuus schreef op 20 februari 2017 @ 10:17:

[...]In je adolescentie probeer je van alles uit en je pikt wat voor jou werkt. Noem het leergeld. Bij mij is er ook een boel "onnodig" doorheen gegaan in mijn jaren op kamers. Niet per se door een gat in mijn hand, maar meer door onzorgvuldigheid en onwetendheid. Een aantal keer wisselen van kamer bijvoorbeeld (hallo, dubbele huur) en spullen nieuw kopen die ook best wel tweedehands hadden gekund. Jammer, maar wel weer van geleerd.Dit is zo herkenbaar! Begin 20 gaan samenwonen met toenmalige vriend en in ons nieuwe eerste echte huisje vrijwel alle meubels en servies nieuw gekocht... Want dat hoorde toch zo? En we hebben het huis nooit echt 'gezellig' gekregen. 2 jaar later uit elkaar gegaan en dan maar spullen verdelen.... Hoewel ik nu nog steeds blij ben met de boekenkasten die ik toentertijd gekocht heb, is de rest allang weg(gegeven) en ben ik nu helemaal gelukkig met mijn bijeengeraapte kringloop en marktplaats interieur Gelukkig hadden we geen lening afgesloten voor al die nieuwe meuk en heb ik daar geen schulden o.i.d. aan over gehouden (wat je ook wel hoort).
[quote]Kraaienpootje schreef op 20 februari 2017 @ 10:30:

[...]





Dit is zo herkenbaar! Begin 20 gaan samenwonen met toenmalige vriend en in ons nieuwe eerste echte huisje vrijwel alle meubels en servies nieuw gekocht... Want dat hoorde toch zo? En we hebben het huis nooit echt 'gezellig' gekregen. 2 jaar later uit elkaar gegaan en dan maar spullen verdelen.... Hoewel ik nu nog steeds blij ben met de boekenkasten die ik toentertijd gekocht heb, is de rest allang weg(gegeven) en ben ik nu helemaal gelukkig met mijn bijeengeraapte kringloop en marktplaats interieur Gelukkig hadden we geen lening afgesloten voor al die nieuwe meuk en heb ik daar geen schulden o.i.d. aan over gehouden (wat je ook wel hoort).[/quote]



Zo ken ik meerdere mensen die hun bruiloft op afbetaling hebben gevierd. Voordat de schuld was afbetaald waren ze al gescheiden. En op het moment dat je dan dus je geld heel hard nodig hebt om je eigen leven weer op te bouwen, ben je nog steeds de schuld van je bruiloft aan het aflossen. Zo zonde.
Bedoel je echt een lening, en zijn er banken die je daar een lening voor geven zodat je een DJ, limousine, jurk en ringen van paar duizend euro's hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, ik ken ook zo iemand. Bank verdient er lekker aan dus waarom niet?
Ja een lening. Ik ken 1 stel die daar een persoonlijk krediet voor hebben afgesloten en 1 stel die het bij familie heeft geleend.

Het was wel een vette bruiloft, met idd limousine, witte jurk en een groot feest. Ik denk dat ik liever wat kleiner had en dan geen schulden.



En hoe toevallig allebei deze stellen zijn vrij snel na hun huwelijk gescheiden. Maar hé, dan heb je wel een knalfeest gehad.
quote:Jongensmama2009 schreef op 20 februari 2017 @ 11:24:

Ja hoor, ik ken ook zo iemand. Bank verdient er lekker aan dus waarom niet?Maar heeft de bank wel enige zekerheid dan? Of maakt het hen geen fluit uit of en wanneer je het geleende bedrag plus de rente terugbetaalt, als je het maar doet, desnoods als je 94 bent?
Ik denk dat het de bank worst zal wezen of je het nu leent voor een nieuwe auto, een verre reis, of je bruiloft. Als ze maar verdienen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 20 februari 2017 @ 11:32:

Ik denk dat het de bank worst zal wezen of je het nu leent voor een nieuwe auto, een verre reis, of je bruiloft. Als ze maar verdienen.dit idd. ze toetsen volgens mij alleen je kredietwaardigheid (inkomen, BKR etc.)
Alle reacties Link kopieren
Echt een lening aangaan specifiek voor een bruiloft kende ik ook niet. Wel een bruiloft vieren terwijl er nog (andere) openstaande schulden zijn. In feite is dat ook "lenen voor een bruiloft", maar dan indirect. Als je het heel extreem wilt trekken geldt dat natuurlijk ook als je een hypotheek hebt en ondertussen een (dure) bruiloft viert.



Vergelijkbaar: ik heb regelmatig studenten gesproken die heel stellig beweerden dat ze "absoluut nóóit zouden lenen voor een vakantie! Hoe dom kan je zijn!", terwijl ze ondertussen elke maand leenden bij DUO. In hun optiek: lenen doe je voor de maandelijkse (studie)kosten, voor de vakantie spaar je (door een bijbaan).

In mijn ogen is dat uiteindelijk hetzelfde; of je bedrag X leent voor je maandelijkse kosten en Y erbij verdient voor je vakantie, of X verdient elke maand en Y leent voor je vakantie. Eindresultaat is dat je op vakantie bent geweest en een openstaande (studie)schuld hebt. En ja... ook ik heb me daar wel eens aan bezondigd in mijn studententijd, daarom blaas ik niet van de toren dat ik "wél werk voor mijn vakanties".

Edit: feitelijk doe ik dat nog steeds, want ik heb een studieschuld en ik ga af en toe op vakantie. It is what it is...



Gelukkig zijn voor een hypotheek en studieschuld de rentetarieven wel een stuk minder exorbitant hoog dan bij persoonlijke leningen (want daar gaat het om bij zo'n lening-voor-een-bruiloft denk ik?), dus hoef je je daar niet ál te lullig over te voelen. Doe ik stiekem toch een beetje...
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 20 februari 2017 @ 11:30:

[...]





Maar heeft de bank wel enige zekerheid dan? Of maakt het hen geen fluit uit of en wanneer je het geleende bedrag plus de rente terugbetaalt, als je het maar doet, desnoods als je 94 bent?Meestal moet je van de bank wel een x bedrag per maand aan rente en aflossing betalen en mag je er ook geen 60 jaar over doen. Maar je kredietwaardigheid wordt inderdaad getoetst en waar je dat geleende geld dan aan uitgeeft zal de bank een worst zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaienpootje schreef op 20 februari 2017 @ 10:30:

[...]





Dit is zo herkenbaar! Begin 20 gaan samenwonen met toenmalige vriend en in ons nieuwe eerste echte huisje vrijwel alle meubels en servies nieuw gekocht... Want dat hoorde toch zo? En we hebben het huis nooit echt 'gezellig' gekregen. 2 jaar later uit elkaar gegaan en dan maar spullen verdelen.... Hoewel ik nu nog steeds blij ben met de boekenkasten die ik toentertijd gekocht heb, is de rest allang weg(gegeven) en ben ik nu helemaal gelukkig met mijn bijeengeraapte kringloop en marktplaats interieur Gelukkig hadden we geen lening afgesloten voor al die nieuwe meuk en heb ik daar geen schulden o.i.d. aan over gehouden (wat je ook wel hoort).



Een paar jaar terug zag ik dat inderdaad ook veel bij stellen in onze omgeving. Net afgestudeerd, eerste 'grotemensenhuis' en alles nieuw kopen. Wij waren daar destijds te arm voor en zodra we geld hadden zijn we dat in ons klushuisje gaan steken. Ik ben nog steeds niet heel gevoelig voor dingen nieuw willen, maar ik ben toch blij dat wij niet echt de kans hebben gehad om zo'n 'spendfase' te hebben.



Ik herken het in mijn omgeving ook heel erg dat de groep 15- de armste groep in Nederland is. Wij zijn allebei in weinig vermogende gezinnen opgegroeid. Onze ouders zijn nu zo rond de 60 en hebben het (juist omdat hun kinderen en de bijbehorende kosten de deur uit zijn) nu een stuk beter dan vroeger. Ze zijn ook kleiner gaan wonen. Wij hebben zelf geen kinderen en hebben het nu financieel beter dan ooit. Op het moment dat je van tweeverdieners-zonder-kinderen naar anderhalf-verdieners-met-kinderen gaat, lever je natuurlijk financieel fors in en dat wordt pas weer wat beter als de hypotheek is afbetaald en de kinderen de deur uit zijn. Veel stellen met kinderen in onze omgeving hebben het financieel echt krap. Er zijn genoeg kinderen hier in de buurt die nooit op vakantie gaan, niet meegaan op schoolreis, geen lid zijn van een sportvereniging of van de bibliotheek. Dat mogen dan wel de 'extraatjes' zijn, je mist toch een hoop als je dat soort dingen nooit meemaakt. Ik heb het idee dat die kloof steeds groter wordt. Wij hadden het vroeger ook niet enorm breed, maar voor veel van dit soort activiteiten waren subsidies en potjes beschikbaar die er nu volgens mij niet meer zijn, waardoor wij toch mee konden doen. Vriend kon met dit soort dingen ook nooit meedoen en die heeft echt wel het gevoel dat hij dingen heeft gemist.



Ik hoor ook wel van vrienden dat zij forse schenkingen van hun ouders ontvangen, maar zo rijk zijn die van ons niet. Ze hebben het nu beter dan vroeger puur omdat hun kosten lager zijn. Het is niet dat ze tienduizenden euro's spaargeld hebben. Maar ik heb nooit geld gekregen van mijn ouders, ik hoef dat ook helemaal niet, ik ben juist blij voor ze dat ze nu een keertje fijn op vakantie of uit eten kunnen gaan zolang ze lichamelijk nog fit zijn. Ik gun het ze van harte dat ze eindelijk eens iets van de wereld gaan zien. Een van onze ouders gaat dit jaar voor het eerst naar Spanje en wil volgend jaar voor het eerst op wintersport en die ervaringen gun ik ze enorm.
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 20 februari 2017 @ 14:36:

Een paar jaar terug zag ik dat inderdaad ook veel bij stellen in onze omgeving. Net afgestudeerd, eerste 'grotemensenhuis' en alles nieuw kopen. Wij waren daar destijds te arm voor en zodra we geld hadden zijn we dat in ons klushuisje gaan steken. Ik ben nog steeds niet heel gevoelig voor dingen nieuw willen, maar ik ben toch blij dat wij niet echt de kans hebben gehad om zo'n 'spendfase' te hebben.

Ik kan me daar dus niks bij voorstellen (nofi voor de mensen die dat wel hebben gedaan). Wij hebben wel een aantal dingen nieuw gekocht voor ons huis, zoals een bank, maar dat was omdat mijn meneer een heel oud bankstel had en die van mij niet echt werkt als je daar verder geen lekkere stoel bij hebt. Nu is het dus een mix van zijn spullen, mijn spullen en nieuwe spullen. Voor mijn gevoel is het nu meer 'ons' huis dan wanneer we alles nieuw hadden gekocht.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het hier ook een heel gezellig bij elkaar geraapt zooitje. Ik vind het ook leuk dat de tafel van mijn oma komt, de kast uit een vorig studentenhuis etc. Nu we hier twee jaar wonen en een beetje geld over beginnen te houden, vind ik het ook wel leuk om af en toe dingen die geen 'joy sparken' (oftewel: oerlelijk, maar ooit ergens gratis gekregen) te vervangen door dingen die wel onze smaak zijn, maar dat hoeft niet persé nieuw te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 20 februari 2017 @ 10:24:

Ik weet niet zeker of het hier al is genoemd, maar per 1 april 2017 vervalt de tijdsklem van de KapitaalVerzekering eigen woning. (KEW). Tot nu toe moest je minimaal 15 of 20 jaar verplicht inleggen om het zonder boete op te kunnen nemen. Vanaf 1 april hoeft dat dus niet meer.



linkje naar het artikel.



Voor ons is dat heel gunstig, omdat we dan kunnen af lossen zonder boete. Dankje voor het delen van de link. Is voor mij ook gunstig. Ik heb nog een spaar hypotheek waar ik vanaf wil..
Toen ik op kamers ging, heb ik alles 2e hands gekocht. Daarna ging ik naar een enorm grote woning. In die enorme woning kon ik maar tijdelijk verblijven. Alles nieuw wilde ik niet, vooral ook omdat ik niet of alles in mijn meer definitieve huis kwijt kon. Ik heb toen een nieuwe bank gekocht van mijn eerste salaris. En na het volgende salaris ook een nieuw bed. Rest van de inboedel heb ik allemaal 2e hands gekocht. Toen ik naar een definitievere woning ging, heb ik nog 7 jaar met dezelfde spullen in het huis gewoond.



Bij het samenwonen hebben we wat spullen samengevoegd en sommige dingen nieuw gekocht. Nu is het meeste van ons huisraad wel nieuw.
quote:Pluuus schreef op 20 februari 2017 @ 09:00:

Dat van die 15-'ers wist ik niet. Heb je een bron, toevallig? Ik ben benieuwd hoe dat zit.Ik kan het staatje dat ik bedoelde niet zo gauw vinden, maar zie bijvoorbeeld deze tweet van de hoofdeconoom van het CBS:

https://twitter.com/phvmulligen/status/ ... 1529885697

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven