Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
@Uitzet: aan iedereen laten weten dat je gaat verhuizen. Iedereen trekt graag zijn zolder leeg, want iedereen koopt maar dingen die ze vervolgens op zolder zetten want 'zonde' om weg te doen. Sowieso voor de eerste tijd, want je komt er na een tijdje pas achter wat echt makkelijk en nodig is. Gratis gekregen spullen doe je toch makkelijker weer weg wanneer ze niet goed bevallen. Een heel groot deel van mijn huis is gekregen of van de kringloop. Het valt mij echt op dat telkens als ik iets nodig heb, er vanzelf iemand mee aan komt zetten. Nu sta ik wel bekend als consuminderaar, dus mensen komen misschien ook eerder op het idee om zoiets aan mij te vragen dan aan een ander.



Gordijnen liggen vaak bij de Kwantum / Ikea / etc in de restjesbak voor weinig geld. Zelf maken kan ook, maar mijn ervaring is dat stoffen aan de meter vaak duurder zijn dan een kant en klaar gordijn. Ik heb rolgordijnen en heb die bij de Kwantum voor 15 euro per stuk gekocht omdat de kleur die ik wilde toevallig uit het assortiment ging.



@Aflossen / investeren: dat is een hele persoonlijke keuze. Het ligt er maar net aan hoeveel risico je op welke gebieden wil nemen, of je een aflossingsvrije hypotheek hebt of een hypotheek van 2012 waarbij je sowieso in 30 jaar moet aflossen, hoeveel waarde je hecht aan schuldenvrij zijn, wat je leeftijd en toekomstplannen zijn. Op dit moment lossen wij niet extra af, maar sparen geld voor groot onderhoud van ons huis (wij hebben een goedkoop maar klushuis gekocht) en beleggen geld voor ons pensioen (geen pensioen via werk). Wij hebben wel een annuïteitenhypotheek en lossen dus sowieso ons hele huis af, betalen een rente van 2,25% en hebben wat eigen geld in ons huis gestopt bij aankoop waardoor onze hypotheek 2 jaar na aankoop nog ongeveer 90% van de waarde van het huis is. Voor iemand anders liggen alle omstandigheden weer anders. Op dit moment stijgen de huizenprijzen vrij hard en daardoor wordt mijn hypotheek vanzelf steeds sneller lager tov de waarde van mijn huis, zonder extra aflossen. Dat is ook rendement. Ik kan dat natuurlijk niet zomaar ten gelde maken en het kan volgend jaar weer anders liggen, maar dat is niet anders dan bij de waarde van mijn pensioenbeleggingen.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen update (2 pers. dus):

vorige week: 71 euro

afgelopen week: 52

Totaal tot nu toe: 170 euro. Dat is best prima met nog een kleine week te gaan. Als ik het doortrek naar een normale (niet-februari) maand kom ik dan op 221 euro en daar ben ik best tevreden mee.

Ik kwam even in de verleiding om boodschappen in te slaan bij de AH (gratis bezorging... maar je moet dan wel 70 euro aan boodschappen bestellen). Aangezien ze momenteel niet zulke goede aanbiedingen (voor mij) hebben en ik nog veel houdbare spullen op voorraad heb, heb ik deze keer overgeslagen. Met toch wel een beetje in het achterhoofd dat ik deze maand echt onder de 250 wil blijven.



Vraagje aan alle mustachians en knieperds over... vakantie-uitjes

Vriend en ik hebben de knoop doorgehakt: we gaan deze voorjaarsvakantie niet in een huisje gaan zitten. Op ons budget en komen we niet ver genoeg om de zon te vinden. Bovendien was op internet zoeken naar (natuur)huisjes wel weer eye-openend voor mij: we zitten al in een natuurhuisje! En deze is gegarandeerd schoon (nou ja... schoon genoeg), heeft een fijn bed, goede kookgelegenheid etc. Prutweer is beter te verdragen vanuit thuis. Dat scheelt, dan kunnen we het budget voor het verblijf in de voorjaarsvakantie doorrollen naar mei en/of zomer. We maken er nu vanuit thuis wel wat leuks van.



Maar nu het punt: de meeste van onze normale gezamenlijke activiteiten doen we buiten (wandelen, picknicken, vliegeren, vogels kijken etc.). Maar het is dus prut weer. Wat nu? Ik wil wel graag iets leuks maken van deze vakantie (zonder te vernikkelen) maar ik heb dus geen idee voor "regenactiviteiten" die leuk zijn en niet te duur. Ik vind het echter geen punt om een beetje geld uit te geven (we hadden er immers budget voor), maar ben gewoon inspiratieloos

Wij zijn met zijn tweeën, hebben een auto tot onze beschikking.

Ehm... tips?
Boodschappen wil ik niet weten op dit moment. Ik wilde zojuist pinnen bij AH en toen had ik tekort saldo.

Wij storten allebei op een gezamelijke boodschappenrekening, het is dus niet zo dat ik failliet ben ofzo, maar al die verjaardagen de laatste tijd hebben er wel ingehakt. En nu met de vakantie halen we ook sneller iets makkelijks.



Pluus is er niet een leuk museum in de buurt? En dan hoef je niet meteen naar het Rijks, maar vaak zit er in je eigen omgeving ook wel het een en ander waar je eigenlijk niet zo veel komt.
Qua hypotheek. Onze hypotheekverstrekker bood sinds kort eindelijk rentemiddeling aan. De afgelopen jaren hebben wij al een aantal keer onderzocht wat de hypotheek oversluiten of rentemiddeling zou opleveren. Maar omdat onze rentevaste periode nog 6 jaar loopt kwam daar een flinke boete bij kijken.



Nu toch voor rentemiddeling gekozen. Onrechtstreeks zit daar ook een boete in, in die zin dat je 0,20 procent renteopslag krijgt voor de rest van de nieuwe looptijd. Maar omdat wij toch met regelmaat extra aflossen op onze hypotheek vind ik dat niet zo erg. Streven is toch onze hypotheek eerder dan de looptijd afgelost te hebben. En de besparing qua maandlast gebruiken we ook voor extra aflossen.



Morgen begint onze nieuwe financiële maand weer. Er liggen een aantal rekeningen te wachten. Dus het wordt een dure maand. Maar even goed op de overige uitgaven letten komende maand.
Pluuus klinkt mooi hoe je woont. Als je een fijn huisje hebt op een mooie plek zou je inderdaad wel gek zijn om in dit prutweer elders in een huisje te gaan zitten.
Pluuus, moet je dan altijd iedere vakantie ergens heen gaan? Wij gaan 1x per jaar echt op vakantie, en af en toe een weekendje weg, en daarnaast kunnen we ook gewoon fijn thuis zijn als we vrij zijn. Lekker van alle gemakken voorzien. Ik vind een huisje alleen leuk als het ver weg staat, ik snap niet zo goed de lol van een huisje in een park ergens in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Marana, ikke niet. Ik vermaak me wel met mijn moestuin en wat rond modderen in huis. Maar ik ben niet alleen. Ben zelf meer van het 1x ver(der) op vakantie and that's it, maar voor vriend is het wel belangrijk er echt even uit te zijn in zijn vakanties. Luxeprobleem, I know.



En musea... zijn een optie. Het Rijks ben ik trouwens zelf nog nooit geweest en vriend heeft een CJP pas... hmmm
Alle reacties Link kopieren
Lekker dan naar het museum Pluus! Wij hebben besloten weer een stadspas aan te schaffen (na een jaar zonder), waarbij we gratis naar allerlei musea kunnen en naar nog allerlei andere attracties. Investeren in leuke herinneringen in plaats van in spullen, naar ons jaarmotto. Zoon van 4 vindt het tegenwoordig geweldig om naar een museum te gaan, dus helemaal leuk!



En heerlijk toch, dat je ook eens een weekje vakantie hebt waarin je lekker thuis een beetje aanrommelt. Wij hebben dat alleen tussen kerst en oud & nieuw. Dan nog in de zomer 2 weken weg en een paar losse dagen voor een ziek kind o.i.d. en de vakantiedagen zijn alweer op.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 22 februari 2017 @ 22:47:

Boodschappen week 15-21 feb: 150,-

Oke, wel inclusief een keer luiers, twee keer bakker incl worstenbroodjes en veel vooruit gekocht voor de komende week (dus het zal zich wel herstellen) maar toch, wel een groot bedrag weer. En niet eens veel aanbiedingen/bulk. Aangezien we er niet per se op letten de weekboodschappen zo laag mogelijk te houden begin ik echt te denken dat ofwel onze levensstandaard hoger ligt dan ik zelf eigenlijk zou willen geloven of dat producten vaak veel duurder zijn dan ik denk (of allebei).Ik zou het eens over een langere periode bekijken. Daaruit kun je beter conclusies trekken dan uit steeds maar een week, waarin je de ene keer veel voorraad koopt, de andere keer luiers en de keer erna weer juist veel uit de voorraad gebruikt en weinig aanvult. Hoe komen je weekboodschappen uit als je het gemiddelde over de afgelopen 2 maanden bekijkt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 23 februari 2017 @ 10:48:

Boodschappen update (2 pers. dus):

vorige week: 71 euro

afgelopen week: 52

Totaal tot nu toe: 170 euro. Dat is best prima met nog een kleine week te gaan. Als ik het doortrek naar een normale (niet-februari) maand kom ik dan op 221 euro en daar ben ik best tevreden mee.

Ik kwam even in de verleiding om boodschappen in te slaan bij de AH (gratis bezorging... maar je moet dan wel 70 euro aan boodschappen bestellen). Aangezien ze momenteel niet zulke goede aanbiedingen (voor mij) hebben en ik nog veel houdbare spullen op voorraad heb, heb ik deze keer overgeslagen. Met toch wel een beetje in het achterhoofd dat ik deze maand echt onder de 250 wil blijven.



Vraagje aan alle mustachians en knieperds over... vakantie-uitjes

Vriend en ik hebben de knoop doorgehakt: we gaan deze voorjaarsvakantie niet in een huisje gaan zitten. Op ons budget en komen we niet ver genoeg om de zon te vinden. Bovendien was op internet zoeken naar (natuur)huisjes wel weer eye-openend voor mij: we zitten al in een natuurhuisje! En deze is gegarandeerd schoon (nou ja... schoon genoeg), heeft een fijn bed, goede kookgelegenheid etc. Prutweer is beter te verdragen vanuit thuis. Dat scheelt, dan kunnen we het budget voor het verblijf in de voorjaarsvakantie doorrollen naar mei en/of zomer. We maken er nu vanuit thuis wel wat leuks van.



Maar nu het punt: de meeste van onze normale gezamenlijke activiteiten doen we buiten (wandelen, picknicken, vliegeren, vogels kijken etc.). Maar het is dus prut weer. Wat nu? Ik wil wel graag iets leuks maken van deze vakantie (zonder te vernikkelen) maar ik heb dus geen idee voor "regenactiviteiten" die leuk zijn en niet te duur. Ik vind het echter geen punt om een beetje geld uit te geven (we hadden er immers budget voor), maar ben gewoon inspiratieloos

Wij zijn met zijn tweeën, hebben een auto tot onze beschikking.

Ehm... tips?



naar een museum inderdaad, of naar een concert of naar de film (overdag naar de film vind ik altijd erg relaxed als ik vrij ben)?

ergens lekker gaan lunchen waar je eerst met een mooi tochtje heen rijdt?

thuis iets lekkers bakken/kopen en dat dan met netflix op en een dekentje op de bank opeten?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een huismus, ik hoef niet zo vaak weg. Veel "uitjes" zijn hier dus om en rond huis. Van het weekend lekker een stuk gaan fietsen bijvoorbeeld. We wonen aan de rand van de binnenstad maar met nog geen tien minuten fietsen sta je ver buiten de bebouwde kom. Tussendoor stoppen bij een bakkertje om iets lekkers te halen en op te eten. We gaan meestal een of twee keer per jaar een dagje weg naar een Nederlandse stad. Toevallig gaan we morgen naar de stad van Fossa waar we allebei redelijk bekend zijn (al verandert het daar natuurlijk ook om de haverklap) maar meestal gaan we naar een voor ons totaal onbekende stad. Dat is nog nooit tegengevallen. Verder inderdaad uitgebreid koken en dat samen opeten aan een netjes gedekte tafel of juist op de bank onder een dekentje. Naar een concert of naar de film. Naar een museum. Lekker het huis opruimen, een beetje klussen, voorjaarsschoonmaak, maar ik kan me voorstellen dat dat niet iedereens favoriete vakantiebesteding is :D Spelletjes doen samen als je daarvan houdt. Oh, en 's avonds spontaan even naar een bruin cafe of een gezellig kroegje gaan om een of twee drankjes te doen. Dat voelt toch alweer heel anders dan thuis op de bank.
Alle reacties Link kopieren
Leuk onderwerp! Ik heb hier onder een andere nick al eerder meegeschreven en lees nog altijd mee. Alleen hier geen hypotheek, geen kinderen, geen inkomen (wel bijna afgestudeerd zonder studieschuld ) dus kan niet erg vaak meepraten, maar leer hier wel veel over hypotheken!



Ik hou ook erg van daguitjes en zou ook eerder thuisblijven dan een weekje weg in NL. Of een keer een nachtje in een hotel in een onbekende stad. Daarvoor kijk ik op verschillende sites voor aanbiedingen. Als je mazzel hebt ben je €50,- kwijt voor een nacht inclusief ontbijt.



Ik heb laatst via Groupon twee aanbiedingen gekocht om uit eten te gaan. Dan ben je niet meteen heel veel geld kwijt maar eet je toch een keer gezellig samen buiten de deur en het is een paar maanden geldig. Maar nu heb ik een vraag aan jullie, ben benieuwd wat jullie zouden doen ik heb dus die twee aanbiedingen gekocht gister en vandaag kreeg ik een mail dat ze 15% korting geven op jawel, onder andere de door mij gekochte deals. Onder aan de e-mail van de ontvangen groupons staat dat je 14 dagen bedenktermijn hebt. Ben ik nou gek als ik beide deals annuleer om ze opnieuw te kopen voor in totaal een besparing van €6,-?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lanzaroos schreef op 24 februari 2017 @ 07:02:

Leuk onderwerp! Ik heb hier onder een andere nick al eerder meegeschreven en lees nog altijd mee. Alleen hier geen hypotheek, geen kinderen, geen inkomen (wel bijna afgestudeerd zonder studieschuld ) dus kan niet erg vaak meepraten, maar leer hier wel veel over hypotheken!



Ik hou ook erg van daguitjes en zou ook eerder thuisblijven dan een weekje weg in NL. Of een keer een nachtje in een hotel in een onbekende stad. Daarvoor kijk ik op verschillende sites voor aanbiedingen. Als je mazzel hebt ben je €50,- kwijt voor een nacht inclusief ontbijt.



Ik heb laatst via Groupon twee aanbiedingen gekocht om uit eten te gaan. Dan ben je niet meteen heel veel geld kwijt maar eet je toch een keer gezellig samen buiten de deur en het is een paar maanden geldig. Maar nu heb ik een vraag aan jullie, ben benieuwd wat jullie zouden doen ik heb dus die twee aanbiedingen gekocht gister en vandaag kreeg ik een mail dat ze 15% korting geven op jawel, onder andere de door mij gekochte deals. Onder aan de e-mail van de ontvangen groupons staat dat je 14 dagen bedenktermijn hebt. Ben ik nou gek als ik beide deals annuleer om ze opnieuw te kopen voor in totaal een besparing van €6,-?



nee hoor, niet gek, wel knieperig, maar daar kijkt niemand hier van op

(al zou ik het zelf geloof ik teveel moeite vinden voor die 6 euro....)
Ik zou ze bellen hierover, en vragen of je die korting alsnog kunt krijgen. Gewoon uitleggen dat je anders gaat annuleren en opnieuw kopen, daar hebben ze meer werk aan dan aan jou alsnog die korting geven.
quote:heavenorhell schreef op 23 februari 2017 @ 23:10:

Toevallig gaan we morgen naar de stad van Fossa...Hoop dat je een fijne dag hebt / had! Qua weer is het in ieder geval een stuk lekkerder dan gisteren en eergisteren!
Wat wij weleens doen is een huizenruil met vrienden voor een weekend. Geen huisvestingskosten, andere omgeving met allerlei mogelijkheden.



Wat betreft de zes euro en terugsturen/annuleren, ik heb deze week bij de zeeman leggings ingeslagen voor de kids in allerlei kleuren, zijn 3 euro per stuk. Lees ik vandaag dat ze vanaf morgen de hele week 2 voor 5 euro zijn Ik ga niet terug maar dat kwam wel even in me op moet ik bekennen



Rentemiddeling was bij ons ook niet lonend. Wel goed om het bericht te lezen van Wiebes en de fiscus, dank daarvoor! Tijdje geleden heeft onze hypotheekverstrekker de max 10 procent extra aflossen eraf gehaald. Superfijn, maar nu het geld nog klaar hebben liggen Extra aflossen zit dit jaar zeker in de planning, maar we zouden er niet overheen gekomen zijn. In de toekomst is die kans groter.



Toen ik het huis uit ging heb ik nauwelijks iets gekocht, overal hebben mensen spullen over die inderdaad op zolder of in de weg staan. Was wel als student en dan is het snel goed, maar toen we gingen samenwonen gehuurd ook weinig uitgegeven, we spaarden liever ons geld ipv dat allemaal in een tijdelijke locatie te stoppen. En toen we gingen kopen konden we ook veel betalen: KK, allerlei verbouwingen, aanpassingen tuin, auto, etc. En nu nog geven we niet veel uit aan inrichting of spullen in huis. Vorig jaar pas ons allegaartje aan studentenservies e.d. weggegeven en bij IKEA nieuw gekocht.



Bij ons staat de boodschappenteller vandaag op iets meer dan 300 euro (exclusief luiers, drogist, etc). Echt ongelooflijk, we zaten eerst meestal rond de 500 euro. Door niet teveel te kopen, beter te plannen, beter op aanbiedingen en prijzen te letten, voorraden op te maken (dat effect wordt steeds kleiner uiteraard) en zoveel mogelijk aan het lijstje houden. Wel eens wat extra's gekocht, maar minder en bewuster. Wij hebben de AH gratis bezorging ook niet gedaan vanwege de 70 euro drempel. Tegelijkertijd hebben we deze maand gezorgd voor een soort basisvoorraad, goed nagedacht over wat handig is in de voorraadkast en vriezer en dit gekocht. Desondanks zoveel minder uitgegeven. Ben benieuwd hoe dit de komende tijd verder gaat.
Ik ontving vandaag de WOZ-beschikking. Ons huis is 70.000 euro hoger getaxeerd dan waar we het twee jaar geleden voor gekocht hebben. Natuurlijk hebben we bovenop de aankoopprijs nog wel een keuken, vloer, tegels in de badkamer en wat meerwerkopties betaald, maar dat was nog geen 25K bij elkaar. Aan de ene kant is het leuk om te weten dat het zoveel meer waard is geworden, aan de andere kant heb ik natuurlijk liever een lagere WOZ-waarde, omdat dat weer scheelt in de gemeentebelastingen.



Deze maand komen we qua boodschappen rond de 300 euro uit. Iets meer dan vorige maand, maar er zit ook een hoop voorraad bij die ik een volgende keer niet hoef te kopen.



Een aantal pagina's terug ging het over vakanties. Het zal jullie niet verbazen dat we daar altijd veel te veel geld aan uitgeven. Maar dat is niet erg, we sparen om te kunnen reizen. Dat is een van de weinige dingen waarop we niet proberen te bezuinigen. Tijdens zo'n reis proberen we trouwens wel weer zo verstandig mogelijk met ons geld om te gaan; we zitten dan ook net zo lief op een bankje in een park met een broodje en een pak of blikje drinken dan dat we uitgebreid gaan lunchen op een terras. Zeker de keren dat we echt lange reizen maakten probeerden we zo min mogelijk uit eten te gaan. Twee of drie maanden drie keer per dag in een restaurant zitten gaat (ons) namelijk erg gauw vervelen.
Alle reacties Link kopieren
net weer een extra aflossing op mijn hypotheek aangevraagd

is dat bij jullie hypotheekverstrekkers ook altijd zo'n gedoe? ik moet een heel formulier opsturen een maand van tevoren, op goedkeuring wachten en dan kan ik het pas overmaken...
Toen ik nog een hypotheek had kon ik extra aflossingen gelukkig zonder al teveel gedoe overmaken. Leningnummer erbij vermelden, en dan kreeg ik de maand erna een brief met hoeveel ik had afgelost en wat het nieuwe maandbedrag werd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er uiteindelijk niks mee gedaan, had ook geen zin in het risico dat het geld misschien niet teruggestort zou worden. Volgende keer langer wachten blijkt dus wel weer



Wij hebben deze maand voor net iets meer dan €150,- boodschappen gedaan voor twee personen. Ik merk echt dat het scheelt om weekboodschappen te doen en dan alleen het voor ons noodzakelijke mee te nemen. Willen we eventueel wat lekkers in het weekend, dan moet je er echt apart voor naar de supermarkt. Dat scheelt bij ons echt in de kosten.



Ons doel is trouwens maximaal ongeveer €200-220,- per maand aan boodschappen (af en toe moeten er producten zoals vaatwastabletten worden aangeschaft). Wat prima kan als we niet al te veel lekkere dingen kopen
quote:Lanzaroos schreef op 25 februari 2017 @ 09:29:

Wij hebben deze maand voor net iets meer dan €150,- boodschappen gedaan voor twee personen. Dat is weinig! Ik werd vorige maand al bijna niet geloofd toen ik beweerde dat je voor 250 euro per maand prima gezond kunt eten met z'n tweeën, maar nu vraag ik me hetzelfde af. Voor 150 euro voor twee personen lijkt het me bijna onmogelijk om gezond, gevarieerd en volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum te eten. Hoe doe je dat?
Ik moet vandaag nog boodschappen doen, maar we komen toch op de €400,00 uit deze maand. Dat is ook ons maandbudget, maar ik had gehoopt ivm korte maand dat we deze maand rond de €300 zouden komen. Nu hebben wel wel veel kattenvoer en koffie ingekocht bij de AH voor de Eftelingzegels.
x
anoniem_294485 wijzigde dit bericht op 25-02-2017 11:23
Reden: dubbel
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 25 februari 2017 @ 09:37:

[...]



Dat is weinig! Ik werd vorige maand al bijna niet geloofd toen ik beweerde dat je voor 250 euro per maand prima gezond kunt eten met z'n tweeën, maar nu vraag ik me hetzelfde af. Voor 150 euro voor twee personen lijkt het me bijna onmogelijk om gezond, gevarieerd en volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum te eten. Hoe doe je dat?Wij zitten ook rond die koers en dat is echt wel mogelijk. Dan tel ik wel snoep / snaai / etc niet mee, want dat gaat bij ons niet uit het boodschappenbudget, dat is namelijk geen eten. Ik moet nog boodschappen doen vandaag, misschien dat ik hier nog wel een lijstje neerzet voor deze week.
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 25 februari 2017 @ 08:58:

net weer een extra aflossing op mijn hypotheek aangevraagd

is dat bij jullie hypotheekverstrekkers ook altijd zo'n gedoe? ik moet een heel formulier opsturen een maand van tevoren, op goedkeuring wachten en dan kan ik het pas overmaken... Bij ons werkt het net zoals het bij Trotter werkte. Wij kunnen gewoon een bedrag overmaken naar het rekeningnummer van de bank, met vermelding van het leningsdeel waarop het afgelost dient te worden en dan krijgen we enkele weken later een brief met de openstaande schade Ben wel blij dat het zo super makkelijk gaat en we niets aan moeten vragen. We moeten er gewoon zelf opletten dat we niet meer dan 15% (dat is wat we jaarlijks mogen aflossen) overmaken, maar daar komen we op jaarbasis toch niet aan. Wij zitten bij Triodos.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven