Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Shenandoa en EstrellaGR: had je deze info liever eerder gehad (en laten meewegen bij je studiekeuze) of denk je "het zal mijn tijd wel duren" en maakt het niks uit? Daar ben ik dan weer benieuwd naar.

Ik heb destijds ook voor een studierichting gekozen waarbij het baanperspectief (binnen het opleidingsniveau) niet fantastisch was. Toen gedacht "het zal mijn tijd wel duren", maar af en toe denk ik wel eens dat ietsje meer bèta misschien toch handig was geweest bijv. Ik heb genoten van mijn studie en ik vind mijn vakgebied echt wel tof. Uiteindelijk komt het met die baan ook wel goed, maar alles is wel net ietsjes lastiger dan als ik voor plan B was gegaan.

Tja, achteraf kijk je een koe in zijn kont hè
Alle reacties Link kopieren
Vorige week had ik al aangekondigd een gedaanteverwisseling te ondergaan ivm een nieuwe nick. Bij deze!
Alle reacties Link kopieren
Oh die aankondiging heb ik gemist Skye, heb je een hint?



De kans dat mijn baan door een robot wordt overgenomen is 1%. Voor mij niet zozeer de vraag of ik werk heb, maar hoe ik voor mezelf zorg voor werk waarin ik mijn talenten goed benut. Nu benut ik ze niet zo goed en ervaar ik reglematig stress. Dus daar ben ik zo nu en dan mee bezig, hoe ik dat voor de lange termijn wil.
Alle reacties Link kopieren
Voorheen fladderde ik in het rond. Voldoende hint?
@Pluus,

Nee hoor, blijft hopelijk meer tijd over voor klantencontact, dat kun je niet met een robot doen tenslotte.



Enige info die ik had willen hebben is van de duo dat als je ooit op hbo gestart ben je perse een hbo studie moet afronden om je studieschuld 'kado' te krijgen. Moet nu alles terug betalen helaas.
Alle reacties Link kopieren
DUO is niet zo´n ster in helder communiceren weet ik helaas uit eigen ervaring. Geef het ze ook maar eens te doen, de regels zijn ook ontzettend ingewikkeld. Ik moet zelf door verkeerd interpreteren van de regels ook meer terugbetalen dan ik in eerste instantie dacht. Jammer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben om die reden later nog een deeltijdstudie gaan doen, die ik nu ongeveer heb afgerond (ik moet voor 1 september 2018 klaar zijn om kwijtschelding te krijgen). Ik werk niet echt in het vakgebied van die studie, ik vraag me af of het afbetalen van de studieschuld niet goedkoper was geweest, maar toch ben ik heel blij als ik zo dadelijk toch een universitair papiertje op zak heb. Sterker nog, ik overweeg om dan nog verder te gaan studeren Dat had ik toen nooit gedacht, het kwijtschelden van de studieschuld was wel echt de grootste motivatie toen ik begon. Maar het is zuur als je het terugbetalen van die schuld niet ziet aankomen. Ik heb ook bij een aantal mensen gezien dat ze op HBO begonnen, het niveau niet aan bleken te kunnen ondanks hard werken, en dan ook een flink bedrag moesten terugbetalen, dat is ook heel zuur.
Alle reacties Link kopieren
Ach, voor de aankomende ladingen studenten is het in ieder geval helder: allen moeten alles terugbetalen. Zo bezien mag ik zeker niet te hard mopperen en ben ik er nog genadig vanaf gekomen.



Deze maand heb ik trouwens duidelijk meer moeite met de boodschappen-challenge. Waardoor weet ik eigenlijk niet, gewoon wat minder goed opletten denk ik? Week 1: 29 euro, wk 2: 79 euro, wk 3 (tot nu toe): 70 euro. Voor week 4 mag er wel weer een tandje bij om mijn doel van onder de 250 euro blijven te halen.



Net ook even 100 euro afgetikt bij de bouwmarkt . Wat materialen voor de achtertuin en moestuin (palen en staaldraden etc.), doosje spijkertjes hier en schroefjes daar... tikt behoorlijk aan. Maar goed, nu moeten we wel weer een poos vooruit kunnen en kan de hond hopelijk niet meer zo makkelijk ontsnappen. Gelukkig kan ik de begroeiing voor die pergola / afscheiding dan wel weer met gesloten beurs te regelen, dat scheelt.

Mijn moeder heeft de neiging elk moertje, spijkertje etc. te bewaren, waar ik altijd een beetje lacherig over deed. Maar ik denk dat ik daar toch ook maar wat serieuzer werk van maak. Alleen dan NIET alles door elkaar in één oude pan flikkeren



Dus tip voor allen: denk niet te snel dat zelfgemaakt hetzelfde is als goedkoop. Vaak genoeg is een tweedehands aangeschaft meubelstuk oid heel wat goedkoper dan iets wat je zelf in elkaar flanst qua materiaalkosten (tenzij je de materialen ergens geritseld hebt / hergebruikt / gekregen hebt).
Alle reacties Link kopieren
Vandaag goed bezig geweest met opruimen. Woonkamer is weer leger en opgeruimder. En drieën via de weggeefhoek blij kunnen maken met overbodige spullen. Binnenkort maar eens beginnen aan de bovenverdieping.
Alle reacties Link kopieren
@pluus nee hoor, aankomend studenten hebben nog steeds de ov en aanvullende beurs als gift. En over het klussen: ja soms is het even nodig he. Je kunt voorlopig vooruit!



Ik heb mijn verzekeringen afgesloten voor mijn nieuwe appartement. En was goedkoper uit dan ik dacht dus een meevaller. Deze maand wel veel uitgegeven aan benzine geld maar de combi met een 2e baan (word pas in juli betaalt) en de dure benzine waren hiervoor duidelijke reden, tot nu toe 148 euro

Ben duidelijk geen GL stemmer ;) Aan de andere kant worden de reiskosten ruimschoots vergoed en is mijn autoverzekering goedkoper geworden dus kan ermee door, is normaal alleen wel een leuk extraatje die reiskostenvergoeding
Opruimen is soms best fijn he Mugske



Zit hier vandaag 'gedwongen' thuis. Er is een schilder buiten bezig en de buitendeurr moet open staan. Kan ik ook niets uitgeven, dat scheelt. Merk dat het hier behoorlijk scheelt dat ik van mezelf niet meer naar de action mag (behalve als ik er echt iets specifiek moet halen, zoals bio afvalzakjes oid) en niet meer naar het centrum ga. Scheelt best wat kleine impulsaankopen (dingen voor de kadootjesdoos etc) Die spullen worden wel gebruikt, maar wil de voorraden eerst een opmaken nu.



@heavenorhell. Hier lukte hbo ondanks hard werken helaas ook niet, al wilde ik het graag. Nu helemaal blij met wat ik doe, dus wat dat betreft vind ik het niet zo erg, en het bedrag valt verhoudingsgewijs nog mee (wel p gehaald, dus dat is wel kwijt gescholden en op een maand of 3-4 na altijd thuis gewoond) Versneld aflossen heeft ook geen zin, gebruik het geld liever om bij een evt verhuizing de hypotheek wat lager te houden, rente op studielening is tenslotte haast niets.
Alle reacties Link kopieren
@RP7; dat is waar, ov en aanvullende beurs voor hen die daarvoor in aanmerking komen blijven onder de prestatiebeurs vallen. Ik hoop dat mensen die deze krijgen goed worden voorgelicht over de voorwaarden, zodat zij er niet alsnog het schip mee ingaan. Ik duim voor ze.



For who it may concern: als je een HBO opleiding niet hebt afgerond, maar later overstapt naar een MBO-opleiding geldt nu dat je dan juist wel basisbeurs krijgt. Mits er voldoende tijd tussen de opleidingen zit, start ook een nieuwe diplomatermijn dus je hoeft niet bang te zijn dat je MBO-prestatiebeurs alsnog wordt omgezet in een lening halverwege dat traject, mits je de MBO-opleiding wel afrondt binnen 10 jaar na aanvang van (2e) basisbeurs.

Ok nu hou ik op over DUO en stufi



Vandaag plinten gelegd, jeuj... Wel nog enigszins zuinig gedaan; deels beschadigde plinten heb ik hergebruikt, daardoor heb ik wat nieuwe over die ik weer terug kan brengen naar de bouwmarkt.

En nu cake bakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:EstrellaGR schreef op 18 maart 2017 @ 18:32:

[...]

92% met mijn toekomstige baan, ben momenteel aan het afstuderen. Dat geeft hoop



De kans op een robotische overname van mijn beroep is 2% . Voor bepaalde vuile klusjes hebben we nota bene al en robot.



Ik heb een vraag over de belastingaangifte: ik geef het een en ander aan goede doelen en dat kan je aftrekken, maar het gaat om kleine bedragen naar aantal verschillende organisaties. Loont het nou echt de moeite om daar iets mee te doen? Vanaf welk bedrag heeft het überhaupt invloed op hoeveel geld je terug krijgt van de belasting?
Alle reacties Link kopieren
quote:fiool schreef op 20 maart 2017 @ 21:06:

[...]





De kans op een robotische overname van mijn beroep is 2% . Voor bepaalde vuile klusjes hebben we nota bene al en robot.



Ik heb een vraag over de belastingaangifte: ik geef het een en ander aan goede doelen en dat kan je aftrekken, maar het gaat om kleine bedragen naar aantal verschillende organisaties. Loont het nou echt de moeite om daar iets mee te doen? Vanaf welk bedrag heeft het überhaupt invloed op hoeveel geld je terug krijgt van de belasting?https://www.belastingdien ... ek_krijg_u/hoeveel_aftrek



Dat kan de moeite lonen. Ik las dat iemand een bedrag met 5 cijfers (ja echt!) Terug kreeg omdat hij van zijn enorme inkomen ook heel veel weggaf. Let wel op dat je dus voldoet aan het drempel bedrag en de voorwaarden die gelden. Hoeveel het is, ligt aan je inkomen.
quote:fiool schreef op 20 maart 2017 @ 21:06:

Ik heb een vraag over de belastingaangifte: ik geef het een en ander aan goede doelen en dat kan je aftrekken, maar het gaat om kleine bedragen naar aantal verschillende organisaties. Loont het nou echt de moeite om daar iets mee te doen? Vanaf welk bedrag heeft het überhaupt invloed op hoeveel geld je terug krijgt van de belasting?Er geldt een drempel; je moet tussen 1 en 10% van je inkomen aan giften geven om het te mogen aftrekken. Er zijn dan ook nog voorwaarden verbonden aan de doelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiool schreef op 20 maart 2017 @ 21:06:

[...]





De kans op een robotische overname van mijn beroep is 2% . Voor bepaalde vuile klusjes hebben we nota bene al en robot.



Ik heb een vraag over de belastingaangifte: ik geef het een en ander aan goede doelen en dat kan je aftrekken, maar het gaat om kleine bedragen naar aantal verschillende organisaties. Loont het nou echt de moeite om daar iets mee te doen? Vanaf welk bedrag heeft het überhaupt invloed op hoeveel geld je terug krijgt van de belasting?



Vanaf 1% van je inkomen (inkomen min aftrekposten). Dat is het drempelbedrag en alles daarboven is aftrekbaar.



Oh, mosterd...
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn snel! Dank!
Alle reacties Link kopieren
Er is geen drempelbedrag als het een meerjarige schenking is die notarieel is vastgelegd. Vaak 'sponsort' een notaris een goed doel met dit soort aktes. Ik schonk al een maandelijks bedrag aan een goed doel, maar kwam niet boven de drempel. Via hun zo'n akte op laten maken en het hele bedrag is aftrekbaar. Schenking ligt wel voor vijf jaar vast.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor dit onderwerp. Bedenk me net dat vriend ook maandelijkse donaties doet en die ook kan omzetten.
Die notariele akte is niet meer nodig. Je moet je wel schriftelijk verbinden tot een meerjarige periodieke donatie maar dat hoeft niet meer via de notaris. In dat geval geldt er inderdaad geen drempel.



Zie ook site van de Belastingdienst en zoek op periodieke giften.
Alle reacties Link kopieren
Juist, zolang het periodiek is zijn ze aftrekbaar. Alle beetjes helpen.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje aan de jaarruimte/reserveringsruimte kenners hier

Ik had blijkbaar in 2016 een hogere jaarruimte dan verwacht, o.a. door een eenmalige afkoopsom van een mini-pensioentje from back in the days.



Nu heb ik afgelopen jaar maar een deel van dit bedrag gestort op mijn pensioenrekening (bij BND), veel minder dan de totale jaarruimte. Dat betekent volgens mij dat ik dat dus nu als reserveringsruimte heb.

Heb ik het zo goed begrepen?:

X (jaarruimte) - Y(door mij gestorte bedrag)= Z (reserveringsruimte voor volgend jaar, of tm 7 jaar later)?

En dat ik Z dan

a) dit kalenderjaar (2017 dus) kan storten op de BND rekening, om met de inkomstenbelasting over 2017 te mogen verrekenen?

b) door mag schuiven tot ik in een hogere belastingschijf val Sint-Juttemus (of althans: tm 2017+7 jaar =2024)



Ik raak nogal in de war door dat verschuiven van jaar op jaar en dan ook nog eens belasting doen in het jaar NA het jaar waar het voor geldt... Help?
Ik vroeg mij af of er hier nog meer mensen mee hebben gedaan aan de spaaractie van ING. Volgens de website zou het bedrag uiterlijk 21 maart op je rekening staan, maar helaas ik zie nog niets...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 21 maart 2017 @ 15:06:

Vraagje aan de jaarruimte/reserveringsruimte kenners hier

Ik had blijkbaar in 2016 een hogere jaarruimte dan verwacht, o.a. door een eenmalige afkoopsom van een mini-pensioentje from back in the days.



Nu heb ik afgelopen jaar maar een deel van dit bedrag gestort op mijn pensioenrekening (bij BND), veel minder dan de totale jaarruimte. Dat betekent volgens mij dat ik dat dus nu als reserveringsruimte heb.

Heb ik het zo goed begrepen?:

X (jaarruimte) - Y(door mij gestorte bedrag)= Z (reserveringsruimte voor volgend jaar, of tm 7 jaar later)?

En dat ik Z dan

a) dit kalenderjaar (2017 dus) kan storten op de BND rekening, om met de inkomstenbelasting over 2017 te mogen verrekenen?

b) door mag schuiven tot ik in een hogere belastingschijf val Sint-Juttemus (of althans: tm 2017+7 jaar =2024)



Ik raak nogal in de war door dat verschuiven van jaar op jaar en dan ook nog eens belasting doen in het jaar NA het jaar waar het voor geldt... Help?



Restant van de jaarruimte mag je inderdaad doorschuiven. Ik heb in de laatste aangifte de ruimte van 2015 gebruikt.



Geen ervaring met bijstorten, maar dat zou voor de belasting geen probleem moeten zijn.
Even gechat met ING ( nou ja waarschijnlijk is dat een soort computer denk ik) En ze hadden wat problemen, het wordt morgen gestort. Beetje flauw vind ik, ik mag het er ook niet een dag eerder afhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven