Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: ik lees een tijdje mee en heb een vraag voor de bijstand of minimum inkomen alleenstaande moeders zonder vermogen (eigen huis, spaargeld etc). Weet iemand daar een goede site voor tips & tricks? Of heb ik een topic over het hoofd gezien?



Alvast bedankt!
Wat is precies je vraag Cassandra?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kumiko,



Ik heb nu nog geen specifieke vraag, meer een algemene. Ik doe het al jaren met weinig, ben ook best handig in, doe de financiën, bonnetjes, aanbiedingen, recyclen, upcyclen, DHZ e.d.

Maar nu dat de scheiding in gang gezet wordt, wil ik weten hoe ik mogelijk nog meer en sneller schulden kan aflossen bijv. door nog verder te bezuinigen.

En gewoon in het algemeen, nu dat ik een alleenstaande minimum inkomen moeder in spe ben, wat er allemaal bij komt kijken.



Een van mijn wensen is bijv. om ons flatje dit jaar een opfrisbeurt te geven, om een nieuwe start voor mijn zoon en ik echt zichtbaar te maken.

(heb een globaal inzicht in mijn inkomsten straks, maar nog niet specifiek, nog aan het wachten op mediator/financieel adviseur)



Is het nu iets duidelijker?
Er is wel een topic bijstand waar heb ik recht op geloof ik.



Het topic nam ik het begin een vreemde wending omdat veel mensen over de topicstartster heen vielen. Maar er staan ook heel veel tips en trucs in. Volgens mij loopt dat topic nog steeds.



En ik vond laatst een website, bijstandsrecepten of bijstandsgerechten met allemaal recepten voor budgetkoken.



Heftig Cassandra, veel sterkte met de scheiding en succes met je nieuwe toekomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galileo schreef op 17 maart 2017 @ 17:25:

heavenorhell, wijze woorden van je.



Hier kun je zien hoe groot de kans is dat jouw beroep wordt overgenomen door een robot (halverwege pagina):

http://nos.nl/op3/artikel ... bot-jouw-baan-inpikt.html



Inderdaad mooi Heaven, de nieuwe weg die jullie op willen.



Voor mij is de kans 0% zie ik.
Voor een opfrisbeurt, kun je vaak goedkoop verf en/of behang krijgen via weggeefhoeken. Het zijn vaak restjes, waar je bijvoorbeeld een muur van kan doen. Maar ook een muur in een andere kleur/ander behangetje kan het aanblik al helemaal veranderen.



Succes en sterkte met de scheiding en je nieuwe start.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Cassandra. Besparingstips kun je hier regelmatig lezen, zie ook alle vorige topics. Als je verder specifieke vragen hebt dan stel je ze maar, altijd wel iemand hier die mee wil denken!
Alle reacties Link kopieren
@robotisering: 1% kans. Echt interpersoonlijk werk, dus dat zal nog wel even duren voor de robots mij werk uit handen nemen.



@Cassandra: als het om opfrisbeurten gaat; over het al dan niet aanschaffen van nieuwe meubels hebben we pas nog een stuk geschreven. Vooral kijken wat je gebruikt kunt krijgen. Als je niet per se nieuwe meubels nodig hebt, maar voor weinig geld toch een heel andere look in je huis wilt zou ik zeggen: latex met een frisse kleur op de muur? Je muren sauzen is een stuk minder prijzig dan bijv. een nieuwe bank etc en je kunt helemaal all out gaan met kleur want je hoeft lekker met niemand compromissen te sluiten.



@RP7: goed bezig! Die gordijnen moeten vast ook wel lukken als je rondvraagt en niet kieskeurig bent. Ik heb een jaar of wat geleden een vriend uit de brand geholpen met gratis afgehaalde gordijnen; ze waren geel met rood en blauw geruit. Lekker gedateerd enzo, maar wel goede kwaliteit stof en ze hielden de zon uit zijn slaapkamer

Ik heb jarenlang gedaan met krijgertjes. Had zelf nooit oudroze gordijnen uitgezocht, maar er toch jarenlang mee gedaan op mijn studentenkamer. In onze huidige woonkamer hangen de creme-witte gordijnen van de vorige bewoners nog, daar hadden we geluk mee. De gordijnen boven voor de dakramen zijn van IKEA meterwaren (leuk motiefje, ook nog), gemaakt door vriend z'n moeder.
Alle reacties Link kopieren
Cassandra het gaat hier niet alleen over hypotheken en tweeverdieners hoor. Het wisselt regelmatig, praat gewoon mee over wat je wil/kan en gooi er zelf ook wat in.



Ik ben nu starter, en mijn inboedel aan het verzamelen dus moet ook goed kijken hoe ik het geld uit geef. Kringloopwinkels in lopen en door een beetje vuil/stof heen kijken. Soms kun je stoelen ook heel makkelijk opnieuw bekleden en dan zien ze er prima uit. Vraag ook eens in je omgeving, mensen hebben vaak spullen over waarmee je het even kan uitzingen. Alles ineens kopen is gewoon (te) duur.
Alle reacties Link kopieren
Over robotisering: het zou goed zijn als er - zeker richting MBO'ers - eerlijker over kansen op werk wordt gecommuniceerd. Als de kans boven de 90(!) procent is dat iemand wordt opgeleid voor werk wat binnen 10-20 jaar niet meer bestaat, kun je je als maatschappij afvragen hoe verantwoord dat is. Zowel voor de jongere als voor de rest van de maatschappij staat er heel wat op het spel en je kunt van een 16-jarige niet verwachten dat die de gevolgen van een foute carrièrekeuze kan overzien.



Het valt me ook op dat juist in een aantal beroepen waar nu heel weinig werk is en die zwaar ontmoedigd worden, de kans op robotisering laag is (kunstenaar, animator, recreatiemedewerker etc.).
Alle reacties Link kopieren
Welkom Cassandra!



Qua blogs zou je Zuinigaan kunnen gaan lezen (die staat denk ik in het lijstje). Zuinigaan is twintig jaar lang alleenstaande moeder in de bijstand geweest en geeft heel veel tips over hoe je rond kunt komen met minder. Een andere is Het rijke wijf (hetrijkewijf.blogspot.nl) : zij loste een ton aan schuld in een jaar of vijf af. Als je financiële basiskennis al goed is, ben je echt al een heel eind. Het is natuurlijk nog spannend als je niet weet hoe je financiële plaatje eruit komt te zien, maar met een goede basis kom je echt al een heel eind.



Op Pinterest zijn heel veel tips te vinden voor budgetkoken, maaltijden vooruit plannen en bereiden, financiële overzichten etc. Om het huis op te frissen kun je vaak makkelijk aan gratis materialen komen. Heel veel mensen hebben bijvoorbeeld nog restjes verf in de schuur staan. Ik heb geen ervaring met goedkope verf voor grote oppervlakken, maar de plinten in een aantal kamers heb ik een ander kleurtje gegeven met hele goedkope verf en dat ging prima. Onze rolgordijnen komen van de Kwantum, een kleur ging uit de collectie en daarom was alles -50%. Sowieso geeft de Kwantum vaak grote kortingen op stoffen, gordijnen en behang terwijl ik ze voor die prijs wel goed van kwaliteit vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianaf schreef op 17 maart 2017 @ 14:31:

[...]



Trouwens na 25 jaar werken met pensioen klinkt goed. Dan zit ik al op een derde. Daar komt mijn man om de hoek kijken. Voor het werk dat hij doet, heb je minstens zo veel jaar aan ervaring nodig. En localen zijn dan al met pensioen.. en dus zijn er expats nodig voor dat werk
@Cassandra: bezoek deze site eens ' berekenuwrecht' van het Nibud. Daar vind je veel financiële informatie.



Welkom en succes met de scheiding.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel, MevrouwStippel Ik zal eens die topic opzoeken en https://www.bijstandsgerechten.nl/ heb ik al gebookmarked



@Avondzon, super goed die tips, heel erg bedankt!

Het is een tijdje geleden dat ik de weggeefwinkel heb bezocht, meestal bracht ik zelf spulletjes heen. Ff opzoeken of het nog steeds bestaat.

Helemaal mee eens, het gaat om een beetje kleur en zo. Ben vrij handig en creatief gelukkig, dus denk zelf dat ik zelfs plezier aan ga beleven ;)



Nicole, dankjewel voor de welkom Ik zal er zeker veel uitpluizen en als ik iets specifieks zoek, dan zal ik het hier zekers in de groep gooien



Haha Pluuus Ja, ik verheug me op de tijd van 'geen compromissen meer', hoewel ik de lieve puber toch een beetje tevreden wil houden. Nee, geen nieuwe meubels, maar idd meer kleur en fleur, crea- bea, verfje, patroontje en hergebruiken. Ik zal eens teruglezen naar jullie tips over meubels, ik heb bijv. een oude schommelstoel die ik graag eens in de beits wil zetten.



Helemaal mee eens, RP7 Ik heb nog nooit een stoel opnieuw bekleed, maar wil het graag leren. Eigenlijk hou ik niet zo van nieuw. Enige waar ik op let is dat iets liever niet uit een rokershuishouden komt, als het gaat om stoffen is die geur toch moeilijk uit te krijgen. De andere uitdaging is onze beperkte ruimte, dus ik wil eerst eens een beetje creatief bedenken wat ik echt aan inboedel wil houden en wat niet. Ik heb bijv. twee hele grote massieve kasten overgenomen die geweldige opbergers zijn, maar enorm massief. Mogelijk haal ik ze uit elkaar en timmer ik iets anders ervan, weet nog niet...



Heavenorhell dankjewel Wat fijn om te horen van zuinigaan en van https://hetrijkewijf.blogspot.nl/ Heb net al die websites gebookmarked, erg leuk om af en toe iets anders te browsen dan familierecht

En wat goed van Pinterest, ik had die app weggegooid omdat ik er 'hebberig' van werd, nooit aan gedacht dat die ook voor financiële overzichten gebruikt kon worden, wow

Oh ja, de plinten, top, hier liggen er geen meer, dus ik ga kijken wat ik daarvoor kan bedenken. De vloeren (oude laminaat) zijn helemaal versleten, dus daar iets voor bedenken zou mooi zijn.

Ben ook fan van Kwantum! Er is hier ook een stoffenmarkt en ik kan redelijk goed naaien, al is het een tijdje geleden. Prima reden om dat weer op te pakken.



Super, Kumiko, dank Ik ben dagen zoet met Nibud haha fan

Ik zie dat https://berekenuwrecht.nibud.nl/ ook info heeft over bijzondere bijstand en dat is wel heel erg handig. Het zijn die gemeentelijke regelingen waar ik nooit voor in aanmerking kwam en nu waarschijnlijk veel aan zal hebben en zo ook mijn zoon.
Alle reacties Link kopieren
Nog niet super goedkoop maar wel budget nieuw. Een vriendin van mij heeft voor 300 euro nieuw laminaat gekocht inclusief ondervloer en plinten voor 70m2! Dat vind ik echt spot goedkoop. Het was bij Bebo Parket in Vriezenveen. Zij is er zelf heen gereden want laminaat moet je toch echt in het echt zien en niet van een plaatje en heeft het direct meegenomen. Misschien een fijne tip voor je
Alle reacties Link kopieren
Wow Elisha op de website ziet het erg goed uit https://www.beboparket.nl

Gebookmarked en bedankt

(Is een flink stuk rijden maar ik zal eens polsen of ik iemand vind die uit kan helpen, ook met leggen)



Heeft iemand hier ervaring met ruilen van tijd/diensten voor hulp/spullen?

Mijn grootste uitdaging is om mijn hulp netwerk uit te bouwen.

It takes a village
Alle reacties Link kopieren
Ik ruil geregeld spullen voor spullen, maar indirect. Dwz, ik bouw goodwill op door geregeld dingen gratis weg te geven of uit te lenen aan dorpsgenoten via een lokale groep. Als ik zelf wat zoek zijn mensen geneigd me te helpen, omdat ze weten dat ik anderen help. Ik heb ook een tijd een directe uitruil gedaan voor oppas vd hond, maar elke week oppassen staat niet in verhouding tot incidenteel een avond of dagdeel dus uiteindelijk was het niet zo 1 op 1 als het lijkt. Desalniettemin; ik vond het leuk om te doen, het was goed voor de honden en het scheelde me oppas-zoek-stress op lastige momenten. Wat ik wil zeggen; zulke ruils werken prima, maar je moet er niet te berekenend in staan want de korte termijn pay-out kan zeker in het begin tegenvallen.

Met meer formele LETs kringen etc waar je goodwill wordt uitgedrukt in concrete punten heb ik geen ervaring. Ik vond zelf daarbij de drempel vrij hoog.
Alle reacties Link kopieren
Goed punt Pluus!

Ik heb de hond van bovenburen ruim 1 half jaar uitgelaten omdat ik graag wandel. Toen ik weer het ziekenhuis in moest en ik dan om hulp vroeg, kwam er niets...

Ben dus niet zo goed in inschatten...

Ik wou informeren bij maatschappelijk werk over buurt initiatieven, heb echt onder een steen geleefd

En op FB eens kijken.



(Heb trouwens die topic over bijstand gelezen, werd er niet vrolijk van...)
quote:nicole123 schreef op 17 maart 2017 @ 20:20:

[...]





Inderdaad mooi Heaven, de nieuwe weg die jullie op willen.



Voor mij is de kans 0% zie ik. Hier 72 procent, Helemaal zal sowiezo nooit lukken, en aangezien er nog steeds een tekort aan krachten is in mijn vakgebied maak ik me niet zo'n zorgen. Robots zullen ws meer als ondersteuning toegepast worden.
quote:Pluuus schreef op 18 maart 2017 @ 11:00:

Ik ruil geregeld spullen voor spullen, maar indirect. Dwz, ik bouw goodwill op door geregeld dingen gratis weg te geven of uit te lenen aan dorpsgenoten via een lokale groep. Als ik zelf wat zoek zijn mensen geneigd me te helpen, omdat ze weten dat ik anderen help. Ik heb ook een tijd een directe uitruil gedaan voor oppas vd hond, maar elke week oppassen staat niet in verhouding tot incidenteel een avond of dagdeel dus uiteindelijk was het niet zo 1 op 1 als het lijkt. Desalniettemin; ik vond het leuk om te doen, het was goed voor de honden en het scheelde me oppas-zoek-stress op lastige momenten. Wat ik wil zeggen; zulke ruils werken prima, maar je moet er niet te berekenend in staan want de korte termijn pay-out kan zeker in het begin tegenvallen.

Met meer formele LETs kringen etc waar je goodwill wordt uitgedrukt in concrete punten heb ik geen ervaring. Ik vond zelf daarbij de drempel vrij hoog.Hier precies hetzelfde. Geef regelmatig wat weg, en merk dat mensen me daarom dingen sneller gunnen. Zo kreeg ik bv een keer een loopfietsje voor oudste zoon, omdat ik als enige van degene die gereageerd hadden regelmatig wat weg gaf op die hoek (en ook toevalligerwijs wat aan haar ;P)
Alle reacties Link kopieren
Het is voor mij vrij ver maar bepoparket heeft ook budget vriendelijke houten vloeren. Mijn beste vriendin heeft hier vorig jaar de houten vloer gekocht.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Op fb kun je zoeken op weggeefhoek en je woonplaats of netnummer (bijvoorbeeld 020 ).



Je kunt daar spullen weggeven en reageren op wat anderen weg willen geven.
Alle reacties Link kopieren
Goed aanbiedingen van bouwmarkten in de gaten houden. Hier zitten ze allemaal vrij dichtbij. Hornbach heeft ook restpartijen. (In ieder geval voor tegels, maar misschien ook voor laminaat). Soms hebben ze ook zo'n koopjeshoek met bijvoorbeeld verf die uit het assortiment gaan.
Wij hebben flink latex kunnen kopen dankzij een enorme aanbieding inderdaad. Dat in de gaten houden kan zeker lonen! Verder werkte bij ons de wel erg locale ruilhoek geweldig. Onze huidige - fantastische, grote - tafel komt van iemand uit de flat naast de onze, daar was hij te groot en in ons nieuwe huis past hij precies mooi. Zij heeft weer ons Ikea-bureautje, zo'n expedit ding die aan zo'n hogere kast vast zit. Van een schuinonderbuurvrouw kregen we weer een witte expedit die precies werkt bij ons in huis, en zo zijn we aardig aan het doorschuiven geweest in de straat haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galileo schreef op 17 maart 2017 @ 17:25:

heavenorhell, wijze woorden van je.



Hier kun je zien hoe groot de kans is dat jouw beroep wordt overgenomen door een robot (halverwege pagina):

http://nos.nl/op3/artikel ... bot-jouw-baan-inpikt.html92% met mijn toekomstige baan, ben momenteel aan het afstuderen. Dat geeft hoop
A girl can never have too many shoes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven