Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?



Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:



- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes



En het leuk vinden om daarover te kletsen.



Nou, ik ben benieuwd





Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Ik zal zelf even aftrappen...



Wij zijn vrij zuinig. Niet extreem, het kan nog veel beter... Besparen en bezuinigen is een hobby voor ons, maar sinds kort ook steeds meer "noodzaak" zo lang ik nog geen nieuwe baan heb gevonden. (Al twijfel ik nog steeds af en toe wat ik nou wil, maargoed, zo lang ik nergens ben aangenomen blijven we soiweso natuurlijk zuinig!!)



En aan de andere kant lossen we wél elke maand een stukje extra af op de hypotheek. Echt super om het maandbedrag telkens te zien dalen. (We kiezen voor lastenverlichting ipv looptijdverkorting). Wat we ermee uitsparen dat gaat direct ook weer in een spaarpotje voor een nieuwe aflossing. Erg verslavend
Alle reacties Link kopieren
Wat is een mustachian?
quote:chocolol schreef op 04 augustus 2015 @ 13:18:

Wat is een mustachian?Er is een Amerikaanse blog over schulden aflossen, zelfvoorzienend leven en eerder met pensioen gaan. Die blog heet mr money mustache. En de mensen die deze blog lezen en diezelfde "lifestyle" aan gaan houden noemen ze mustachians.
Alle reacties Link kopieren
Ik douche met koud water door de week.

Gebruik azijn als wasverzachter.

Er wordt geen eten weggegooid.

Lopen naar de stad scheelt toch als snel 90 cent aan busreis.

Huis is al afgelost.



Ben best een knieperd.



Er wordt wel geld uitgegeven aan uit eten gaan en lekker eten kopen.

Dat laatste kan ook de Aldi of de markt zijn. Ik ga niet meer uitgeven als het niet hoeft.
Lopen / fietsen in plaats van de bus te pakken doen wij inderdaad ook regelmatig!!



Lekker dat jullie huis al is afgelost. Hoe lang heb je daarover gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 04 augustus 2015 @ 13:28:

Lekker dat jullie huis al is afgelost. Hoe lang heb je daarover gedaan?

Een jaar of 20.

Geeft wel rust.



Dat koud douchen is op meerdere vlakken goed.

M'n huid is minder droog, waardoor ik minder dure urea-creme hoeft te kopen.

Ik gebruik minder water, want ik douche korter.

Ik heb het minder snel koud, omdat je eigen thermostaat beter wordt door het koud douchen.

Als het thuis 17 graden is, heb ik het niet meer koud. Dus er wordt ook minder gestookt.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop nooit kleding of schoenen voor de volle pond.

Kleding met minimaal 50% korting, schoenen wel altijd met iets korting.



Bespaar ik toch een aanzienlijk bedrag op jaarbasis mee.

Verkoop ook alles wat ik zelf niet meer draag via marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
beetje dubbel.



wij lossen extra af op de hypotheek omdat we vinden dat lage lasten logischer zijn dan hopen op een hoog pensioen.



daarnaast kopen we niet dure dingen, maar als we iets nodig hebben is het vaak wel duurder omdat het vaak duurzamer is.



we bezuinigen niet op kroeg/restaurant en vakantie
En doooooor!
Maar hypotheek (versneld) aflossen heeft toch niet zoveel te maken met 'zuinig/zelfvoorzienend' willen leven? Het is een vorm van schuld die hoe dan ook (ooit) afgelost moet worden en dus kun je dat maar beter (zo snel mogelijk) op de momenten dat het schikt etc proberen af te lossen.



In de Flair van afgelopen week (geloof ik) stond een stukje over iemand die leeft zonder bankrekeningen, verzekeringen en vaste verblijfplaats. Onafhankelijk noemde ze het, maar het stukje stond vol met: ik krijg dit van person A en ik eet mee met persoon B en biets dit of dat van persoon C. Onafhankelijk, mijn neus! Vond het tenenkrommend...
Wij bezuinigen eigenlijk nergens op. Ik ga dus echt niet korter of met koud water douchen. Ik zou mijn lange haren ook niet uitgespoeld krijgen met koud water. Wij zijn wel veel minder geld kwijt aan restaurantbezoek maar dat komt door het rookverbod. Wij kiezen in de zomer voor restaurants waar je buiten kunt eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef van mijn spaargeld en heb mijn huis hypotheekvrij.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is hypotheek vrij en verder leven we fijn. We eten wat we willen, we hebben uitjes en vakanties.

We zijn allebei ziek en aan geld in ons graf hebben we niks
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de hypotheek in 10 jaar afgelost.

Binnen een straal van 5 km vanaf ons huis doen wij alles wandelend of fietsend.

Wij vangen regenwater op voor de tuin en het wassen van de auto.

Wij hebben een eigen groente tuin. Maar dit is niet om geld uit te sparen, maar gewoon omdat het veel lekkerder is.

Wij zijn zuinig met shampoo, tandpasta wasmiddelen e.d.. Gebruiken azijn ipv wasverzachter.

Als wij iets kopen is het vaak iets duurder, mits dit ook een betere kwaliteit is.

Wij hebben bewust geen kinderen, scheelt ook een hoop.

Wij maken weinig betaalde uitstapjes, vinden dat vaak het geld niet waarde.

Onze vakanties zijn relaxed en goedkoop. Ook dan gaan wij zelden uiteten.

Kleding gaat lang mee, ik koop zo'n 2x per jaar kleding. en dan alleen hetgeen ik echt nodig heb.

Wij kopen geen nieuwste gadgets e.d..

Ik douche minder warm en trek eerder een extra trui aan bij koude. Zet zelden de thermostaat hoger.



Hobby's mogen dan weer wel geld kosten.
quote:NYC schreef op 04 augustus 2015 @ 13:56:

Maar hypotheek (versneld) aflossen heeft toch niet zoveel te maken met 'zuinig/zelfvoorzienend' willen leven? Het is een vorm van schuld die hoe dan ook (ooit) afgelost moet worden en dus kun je dat maar beter (zo snel mogelijk) op de momenten dat het schikt etc proberen af te lossen.



In de Flair van afgelopen week (geloof ik) stond een stukje over iemand die leeft zonder bankrekeningen, verzekeringen en vaste verblijfplaats. Onafhankelijk noemde ze het, maar het stukje stond vol met: ik krijg dit van person A en ik eet mee met persoon B en biets dit of dat van persoon C. Onafhankelijk, mijn neus! Vond het tenenkrommend...Op termijn is de hypotheek versneld aflossen natuurlijk wel stukken goedkoper, omdat je minder rente aan de bank hoeft te betalen. Voor mij is schuldenvrij leven wel een manier van zuinig leven. Wij proberen bijvoorbeeld ook geen andere schulden aan te gaan dan de hypotheekschuld. Liever een jaar sparen om bijvoorbeeld een auto te kopen dan dat we er geld voor moeten lenen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kleding kopen in de uitverkoop niet echt consuminderen, dat is meer slim kopen. Aflossen op de hypotheek idem. Consuminderen is voor mij vooral minder zaken nieuw kopen, dus eerder zaken tweedehands kopen of laten repareren. Niet eens zozeer om geld te besparen, maar vooral om bewuster om te gaan. Heb ook een hekel aan weggooien; als ik iets niet meer mooi vind mag een ander het (bijna altijd voor niets) hebben.
Ik heb ook zo'n vriendin die zo leeft zoals jij omschrijft trouwens. Mijn stijl zou het niet zijn. Ten eerste vind ik het veel te onzeker en ten tweede zouden wij ons als gezin nooit zo afhankelijk willen opstellen van mensen buiten ons gezin. Al vind ik het soms wel financieel lekker als mijn ouders ons uitnodigen om te komen eten, maar dit zou voor mij nooit de hoofdreden zijn om dan ja te zeggen...
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic bumba!

Ff een tvp, ik reageer later.
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:iusco schreef op 04 augustus 2015 @ 14:11:

Ik vind kleding kopen in de uitverkoop niet echt consuminderen, dat is meer slim kopen. Aflossen op de hypotheek idem. Consuminderen is voor mij vooral minder zaken nieuw kopen, dus eerder zaken tweedehands kopen of laten repareren. Niet eens zozeer om geld te besparen, maar vooral om bewuster om te gaan. Heb ook een hekel aan weggooien; als ik iets niet meer mooi vind mag een ander het (bijna altijd voor niets) hebben.



Ik denk dat er vaak een overlap zit tussen consuminderaars, mustachians en "knieperds", maar het is inderdaad niet alledrie hetzelfde.



Ik zie mezelf bijvoorbeeld in de eerste plaats als een mustachian, daarna knieperd en daarna pas consuminderaar.
topic om te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, minimalisme en consuminderen heeft mij ook altijd geboeid. Zoals nu ben ik zwanger en we proberen zoveel mogelijk tweedehands en via Facebook weggeefhoeken te doen qua uitzet. Lukt heel goed!



Wat we momenteel verder doen:



- sim only voor mobiel en m'n iphone 4s is tweedehands. Net als de ipad trouwens

- azijn als wasverzachter, heb wel eens zelf wasmiddel gemaakt

- haar pas wassen als het echt vet is, duurt nu meestal 1 tot 1,5e week

- boodschappen proberen we goedkoop te doen, maar toch zo gezond en milieubewust mogelijk

- als we iets niet meer gebruiken gaat het op marktplaats of de weggeefhoek

- auto afrijden totdat het niet meer wil, is een zuinig klein autootje

- kleding kopen we maar weinig



We hebben in oktober dit huis gekocht en willen de hypotheek zo snel mogelijk versneld gaan afbetalen. Tot nu toe lukt dat nog niet door gekelderde inkomsten door een zware zwangerschap icm zzp'er zijn
quote:Bumba1985 schreef op 04 augustus 2015 @ 14:10:

[...]





Op termijn is de hypotheek versneld aflossen natuurlijk wel stukken goedkoper, omdat je minder rente aan de bank hoeft te betalen. Voor mij is schuldenvrij leven wel een manier van zuinig leven. Wij proberen bijvoorbeeld ook geen andere schulden aan te gaan dan de hypotheekschuld. Liever een jaar sparen om bijvoorbeeld een auto te kopen dan dat we er geld voor moeten lenen



Tuurlijk is dat op termijn wel goedkoper, maar dat zal toch denk ik niet zo gauw de hoofdreden zijn om versneld af te lossen. Eerder omdat het prettiger is dat er niets/niemand is aan wie je nog een groot bedrag verschuldigd bent.

En om te voorkomen dat je huis onder water staat.
Alle reacties Link kopieren
Wij proberen voor de baby (onze eerste) alles tweedehands/derdehands/vierdehands te verkrijgen. We hebben ondertussen voor een complete baby-uitzet 160 euro uitgegeven, en we hebben nu dus alles, voor dat prikkie. Verder koop ik voor 2 personen voor max 33 euro per week boodschappen en ik let goed op de aanbiedingen en goedkopere mogelijkheden. Beetje uit nood geboren maar nu fijn want we konden een tijdlang niet sparen en nu sparen we 850 euro per maand. Geeft veel rust.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 04 augustus 2015 @ 14:30:

[...]





Tuurlijk is dat op termijn wel goedkoper, maar dat zal toch denk ik niet zo gauw de hoofdreden zijn om versneld af te lossen. Eerder omdat het prettiger is dat er niets/niemand is aan wie je nog een groot bedrag verschuldigd bent.

En om te voorkomen dat je huis onder water staat.of zoals wij als pensioenvoorziening. ons doel is om rond ons 50ste vaste lasten te hebben die betaald kunnen worden met bij wijze van spreken een krantenwijk. dan hoeven wij ons geen zorgen te maken of de AOW nog wel bestaat als wij zo oud zijn of dat de beurs net lullig staat waardoor je een zak aardappelen van je werk-pensioen kan kopen en verder niks.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 04 augustus 2015 @ 13:56:

In de Flair van afgelopen week (geloof ik) stond een stukje over iemand die leeft zonder bankrekeningen, verzekeringen en vaste verblijfplaats. Onafhankelijk noemde ze het, maar het stukje stond vol met: ik krijg dit van person A en ik eet mee met persoon B en biets dit of dat van persoon C. Onafhankelijk, mijn neus! Vond het tenenkrommend...



Dit vind ik ook echt verschrikkelijk! Ik ken ook zo iemand. Dat is in mijn ogen niet zuinig, maar profiteren.



Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht en nu al zo´n 23% aanbetaald, nog voordat het opgeleverd is. Zou graag de 30% halen. En ik moet hiervoor best zuinig zijn, dus koop zelden nieuwe spullen en veel tweedehands (behalve kleding). En ben altijd op zoek naar de beste spaarprogramma´s en kortingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven