Geld & Recht alle pijlers

Co-Ouderschap versus Omgangsregeling

27-04-2010 23:19 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik ben benieuwd wat de 'trend' is momenteel bij scheidingen met kinderen: is het nog steeds zo dat de rechter eerder geneigd is de kinderen aan de moeder toe te wijzen met omgangsregeling voor de vader?

(Ja hier krijg ik vast veel negatieve reacties op maar co-ouderschap zie ik niet zitten..zou ook niet lukken ivm aard van het werk van (ex)partner)
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie dit nog samen bespreekbaar maken? Of valt er uberhaupt niet over de praten met je (ex) partner?
is de omgangsregeling ook al aan trends onderhevig tegenwoordig?



Maar serieus, als je ex al geen co-ouderschap aan kan gaan vanwege zijn werk, zal hij ook niet de kinderen fulltime bij zich kunnen hebben. Dikke kans dat jij ze dus toegewezen krijgt.
Ik denk dat het ontzèttend hip is om te doen wat het beste is voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij vindt dat hij niet kan co-ouderschappen? Lekker uitgangspunt voor een constructief overleg.
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 27 april 2010 @ 23:26:

Ik denk dat het ontzèttend hip is om te doen wat het beste is voor de kinderen.A welnee, dat is zó 2009
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ben vooronderzoek aan het doen, ik zie teveel ellende...heb het weleens duidelijk gemaakt hoe ik het voor me zie..maar sindsdien gaat het toch weer beter. Toch heb ik als 'zwakkere partij' heb gevoel voorbereid te moeten zijn voor 'het geval dat'.

Om me heen zie ik veel scheidingen en het maakt me best wel angstig. Mijn grootste angst is dat hij de kinderen heel veel krijgt en onder betalen uit wil komen. (Ik weet dat een vader er ook recht op heeft maar ja dit topic belicht mijn kant)

Als het dan toch spaak loopt dan zag ik het zo voor me: de reguliere omgangsregeling, 1x per 2 weken een lang weekend daar(don-ma) en de helft van de vakanties. Maar is dit nog wel reëel in deze tijd?

Hopelijk is het niet nodig overigens..
Alle reacties Link kopieren
Reëel in deze tijd? Hoezo? Je moet kijken wat voor jullie kinderen reëel is en wat er voor jullie kan. En hoezo hopelijk is het niet eens nodig?



Meestal is de moeder als die voor de scheiding ook het meest voor de kinderen zorgt niet de zwakkere partij.



En hoezo onder betalen uit wil komen. Laat dat geld los en denk aan de kids, zij moeten net zo kunnen leven als voor die tijd. Waar en bij wie en hoe je dat dan ook regelt. het gaat nu om hen en niet om jou!
Alle reacties Link kopieren
Maar ga je nu scheiden of niet? Als ik je goed begrijp, is er nog helemaal geen sprake van een scheiding maar ben je alvast op voorhand aan het bedenken wat je je partner dan "toestaat"? Zou het niet beter zijn om je energie in je relatie te steken en te bedenken hoe je dat kunt fixen dan om je druk te maken over omgangsregelingen en alimentatie?
Alle reacties Link kopieren
Nee hopelijk komen we er uit..en blijft alles bij het oude.



Ik snap de verontwaardiging bij de reacties, ik dacht ook altijd zo, maar als je er zelf in zit voelt het ineens heel anders.



Geld en de verdeling heeft àlles te maken met hoe zij net zo kunnen leven als voor die (evt) tijd.



Daarom wil ik graag weten of je tegenwoordig makkelijk een co-ouderschap kan worden opgelegd al denk jij er anders over? Zijn er hier ervaringsverhalen van vrouwen die het plaatje ook heel anders zagen en hoe zij de co-ouderschap ervaren. Positief/negatief?
Alle reacties Link kopieren
Maar wat nou als wij zeggen dat je grote kans loopt een co-ouderschap te moeten? Blijf je dan wel bij je man? Dat maakt toch geen bal uit voor je beslissing of je je huwelijk gaat beëindigen of niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 27 april 2010 @ 23:39:

Maar ga je nu scheiden of niet? Als ik je goed begrijp, is er nog helemaal geen sprake van een scheiding maar ben je alvast op voorhand aan het bedenken wat je je partner dan "toestaat"? Zou het niet beter zijn om je energie in je relatie te steken en te bedenken hoe je dat kunt fixen dan om je druk te maken over omgangsregelingen en alimentatie?



Nee maar het was vorig jaar bijna zover.

En die onzekerheid van toen maakt dat ik me juist goed wil voorbereiden en vraag om ervaringsverhalen!

En ja maak me er liever 'druk' om.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf ook ingezeten en het voelde toen voor mij niet anders als dat ik het nu hier op schrijf.



Wij hebben geen co-ouderschap, maar soms zou ik willen dat hij iets meer deelde in de zorg voor onze kinderen. De zorg voor de kinderen en de zorg voor het inkomen komt grotendeels op mij neer. Natuurlijk krijg ik alimentatie, maar dat ruilde ik liever in voor wat extra verdeling in de zorgtaken.
Alle reacties Link kopieren
Trend? deze tijd?



Het is van " deze tijd" om er samen over te praten en zo tot een regeling te komen die het beste is voor je kinderen in combinatie met wat er in jullie macht ligt dat te geven.



Ik ben van het standpunt uitgegaan dat iedere ouder evenredig recht heeft een goede band met zijn kind op te kunnen bouwen.



Het uitgangspunt stond sowieso als een paal boven water dat de kinderen het recht hadden op een goede band en evenveel tijd met beide ouders.

Immers moesten ze door onze keuze al tijd inleveren, veel wilde we niet afpakken.

Gelukkig dacht mijn ex er hetzelfde over, en hebben we gekeken of dat ook zo te regelen was dat dat ook het beste voor de kinderen was.



Dat is gelukt, naar ieders tevredenheid, al jaren en het doel is daarmee ook behaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 27 april 2010 @ 23:45:

Maar wat nou als wij zeggen dat je grote kans loopt een co-ouderschap te moeten? Blijf je dan wel bij je man? Dat maakt toch geen bal uit voor je beslissing of je je huwelijk gaat beëindigen of niet?



Ik dacht dat het echtscheidingspercentage 50% is momenteel? Ik denk dat van de rest ook wel de helft eens denkt...brrr...als ik geen kids had was ik weg..

Dus ja ik denk dat de manier waarop je daarna moet gaan leven nogal van invloed is of je je tanden meer in je huwelijk (met kinderen) zet dan in 'een leven dat weer van jezelf is'. (relatietopic voorbeelden)

En ook dat is goed want zo zit er tenminste nog enigzins een rem op. En ik denk niet dat ik de enige ben die zo denkt. Ik schrijf het alleen hier!
Alle reacties Link kopieren
quote:yayah schreef op 27 april 2010 @ 23:49:

Ik heb er zelf ook ingezeten en het voelde toen voor mij niet anders als dat ik het nu hier op schrijf.



Wij hebben geen co-ouderschap, maar soms zou ik willen dat hij iets meer deelde in de zorg voor onze kinderen. De zorg voor de kinderen en de zorg voor het inkomen komt grotendeels op mij neer. Natuurlijk krijg ik alimentatie, maar dat ruilde ik liever in voor wat extra verdeling in de zorgtaken.Goh ja dat is weer de andere kant. Heb je de standaard omgangsregeling?
Alle reacties Link kopieren
quote:iry schreef op 27 april 2010 @ 23:53:

Trend? deze tijd?



Het is van " deze tijd" om er samen over te praten en zo tot een regeling te komen die het beste is voor je kinderen in combinatie met wat er in jullie macht ligt dat te geven.



Ik ben van het standpunt uitgegaan dat iedere ouder evenredig recht heeft een goede band met zijn kind op te kunnen bouwen.



Het uitgangspunt stond sowieso als een paal boven water dat de kinderen het recht hadden op een goede band en evenveel tijd met beide ouders.

Immers moesten ze door onze keuze al tijd inleveren, veel wilde we niet afpakken.

Gelukkig dacht mijn ex er hetzelfde over, en hebben we gekeken of dat ook zo te regelen was dat dat ook het beste voor de kinderen was.



Dat is gelukt, naar ieders tevredenheid, al jaren en het doel is daarmee ook behaald.Ik vind het knap van je dat je ze zo kunt 'loslaten'. Wat voor verdeling hadden jullie voor de scheiding?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt liever dat jullie er samen uit komen EN je hebt kinderen.

Waarom maak ej je dan om deze zaken druk?



Zou je alle energie dan niet in het fixen van je huwelijk stoppen, in plaats van op twee paarden te wedden?



Als je huwelijk echt over is, heb je echt genoeg tijd om over dit soort zaken je hoofd te buigen.



Meid, doe dit jezelf niet aan, en hou je hoofd beter bij waar je echt voor wil gaan.
Alle reacties Link kopieren
Co-ouderschap is geen juridische term en zal daarom niet op die manier opgelegd worden. Er kan wel worden gekeken naar een gelijk verdeelde zorg- en omgangsregeling.



Het uitgangspunt van de rechter in het belang van de kinderen. Dat hoort ook jullie uitgangspunt te zijn. In eerste instantie dien je dat samen met je ex-partner op te lossen, door middel van het samen opstellen van een ouderschapsplan. Je kijkt samen naar wat de beste verdeling van zorg is, met de kinderen als uitgangspunt. Niet of jij of de andere ouder de kinderen vreselijk gaan missen.



Lukt dat niet, dan komt pas de rechter erbij om er een beslissing over te nemen.



Je geeft te weinig info om een goed beeld te krijgen van jullie situatie. Dat hoef je niet te doen en als je het doet, krijg je ook hier niet een reeel beeld van de mogelijkheden omdat alleen jouw kant wordt belicht.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Tot morgenavond maar weer en bedankt voor de reacties!
[quote]Sillenelle schreef op 27 april 2010 @ 23:53:

[...]





Ik dacht dat het echtscheidingspercentage 50% is momenteel? Ik denk dat van de rest ook wel de helft eens denkt...brrr...als ik geen kids had was ik weg..

Dus ja ik denk dat de manier waarop je daarna moet gaan leven nogal van invloed is of je je tanden meer in je huwelijk (met kinderen) zet dan in 'een leven dat weer van jezelf is'. (relatietopic voorbeelden)

En ook dat is goed want zo zit er tenminste nog enigzins een rem op. En ik denk niet dat ik de enige ben die zo denkt. Ik schrijf het alleen hier![/quote



Ik denk zo niet. En mijn huwelijk heeft een veel hogere kans van slagen dan het jouwe, als ik eventjes heel kort door de bocht ben. Want als ik mijn man zou vertellen dat ik nu al, terwijl ik in de relatiezt en hoop dat het slaagt, aan het bedenken ben hoe ik hem de kinderen zo min mogelijk zou kunnen laten zien en hem zo veel mogelijk zou laten betalen, zou hij ook weg z`ijn, den kik.



Je begint bij het begin, als er een scheiding dreigt en er kinderen bij betrokken zijn Dat is dus dat je het beste voor de kinderen probeert te bereiken, en niet het beste voor jezelf. Je kinderen zijn bij een scheiding heel erg gebaat bij een normale vriendelijke omgang van de ouders, zodat ze niet in een loyaliteitsconflict koemn. Dat soort conflicten schaadt kinderen enorm.

Daarna probeer je om de financien zo eerlijk mogelijk te regelen, zodat de kinderen het minste last hebben van de veranderde financiele situatie.



En dan ga je verder denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sillenelle schreef op 27 april 2010 @ 23:56:

[...]





Ik vind het knap van je dat je ze zo kunt 'loslaten'. Wat voor verdeling hadden jullie voor de scheiding?Hee, voor de vader is het net zo moeilijk om zijn kinderen los te moeten laten hoor. Je wilt van elkaar weg, niet van de kinderen. Dat geldt voor allebei.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden in het begin om de week, de een week 3 dagen, de andere week 4 dagen bij de ander.

Later bleek dat dat niet helemaal volgens wens was in de praktijk voor de kinderen doordat de praktische kant wat in het geding kwam, en is er een beetje tijd van ex vandaan gehaald.



(zondagavond was bijv fijner te wisselen dan maandagmiddag i.v .m school ).



En doordat je met een Co verplicht bent dicht bij elkaar te wonen om het te laten slagen, was al snel de mogelijkheid tussendoor eens langs te gaan bij de andere ouder snel gevonden.



Voor de kinderen en ons een prima regeling, zou het echt nooit anders gewild hebben.

Inmiddels zijn ze al groot (dochter woont al niet meer thuis) en zo werd het ook steeds wat soepeler overdag, kinderen konden vrijer bewegen en als je daar allemaal relaxed in staat, prima

Al deed dochter dat meer, zoon is meer van de regelmaat, nou ook prima

Doen wat je fijn vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 28 april 2010 @ 00:02:

[...]





Hee, voor de vader is het net zo moeilijk om zijn kinderen los te moeten laten hoor. Je wilt van elkaar weg, niet van de kinderen. Dat geldt voor allebei.



Helemaal eens!

Daarom ook mijn standpunt, vader heeft net zoveel recht op de kinderen, mist ze net zo hard en moet net zo hard inleveren.

Vandaar ook als het goed te regelen is en het belang van de kinderen niet in het geding komt, dan vind ik een co we zo terecht (hm, weet even niet te goed te verwoorden)



Maar... het moet wel goed werken voor de kinderen, niet ieder kind wordt er gelukkig onder.

DAN praat je pas over loslaten, als je het anders moet regelen in het belang van je kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 28 april 2010 @ 00:00:

[quote]Sillenelle schreef op 27 april 2010 @ 23:53:

[...]





Je begint bij het begin, als er een scheiding dreigt en er kinderen bij betrokken zijn Dat is dus dat je het beste voor de kinderen probeert te bereiken, en niet het beste voor jezelf. Je kinderen zijn bij een scheiding heel erg gebaat bij een normale vriendelijke omgang van de ouders, zodat ze niet in een loyaliteitsconflict koemn. Dat soort conflicten schaadt kinderen enorm.

Daarna probeer je om de financien zo eerlijk mogelijk te regelen, zodat de kinderen het minste last hebben van de veranderde financiele situatie.



En dan ga je verder denken.Tila, ik werk in die scheidingswereld en hoopte dat de nieuwe wetgeving per 1 maart 2009 (eerst een ouderschapsplan, dan pas kunnen scheiden) verbetering zou brengen. Helaas zie ik nu meer koppels die nog in de harde strijd om het huis en de auto zitten, maar niet kunnen scheiden voor er een ouderschapsplan ligt, en dus nog hevig in de strijd om het geld blijven zitten en dus elkaar op alles afvlammen en elkaar het ouderschap niet gunnen.......



Het enige wat zou werken is als vechtscheidende ouders zelf zich allemaal eens zouden realiseren wat ze hun kinderen aandoen. Dat hun gevecht veel slechter is voor de kinderen, dan de afwijkende opvoeding die een kind bij de andere ouder zouden hebben.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven