Geld & Recht alle pijlers

Door te werken in de schulden

29-04-2017 01:37 168 berichten
Ik kom net dit (https://wnl.tv/2017/03/29 ... eel-geld-werken-geen-zin/) vreemde verhaal tegen over een bijstandsmoeder die meer inkomen heeft door haar bijstand + toeslagen, dan ze zou hebben door te werken. Dat is een bekend verhaal, maar



Suzanne’s laatste baan was dan ook al jaren geleden. Ze werkte toen in deeltijd bij supermarkt, maar ook dat leverde haar geen geld op. Sterker nog, ze kwam erdoor in de schulden. “Ik kreeg een enorme aanslag van de belasting”, aldus Suzanne.







Hoe kan dat? Dus ze werkte parttime, maar dat was dus zinloos? Ze kwam immers door te werken in de schulden Zie 1:51 - 2:17:



https://www.youtube.com/watch?v=5uL45NEmEuA







Dus toch maar niet werken? Ik wil niet volgend jaar ineens een 'enorme aanslag van de belastingdienst' krijgen
Klopt.

Ik ken ook gevallen die meer hebben zonder werken.

Heul heul heul apart.

Ik snap er niks van.
Stuur als je wil, via pb je email, misschien kan ik iets voor je betekenen
Stuur dat advies anders even hier

Mijn vriendin wil het vast ook horen

Werkt zich kapot voor niks.
Denk niet dat ze alles vertelt, over die 'enorme aanslag' gaat ze verder niet in gesprek. Ik heb ook weleens 'enorme aanslagen' gehad die ik gewoon terug kon vragen, en kreeg voor alle duidelijkheid. Heb je ergens dubbel voor betaald. Ze zegt ook: 'maar dat heeft de bewindvoerder ehmm euh geregeld ehmm' of zoiets.. Niet dat ze daardoor daadwerkelijk minder te besteden had, maar dat ze ervan schrok, die aanslag



Ook is het mss nu op dit moment niet echt lonend om te gaan werken, of nauwelijks maar haar situatie zal gaan veranderen. Kinderen worden groot, gaan de deur uit en als ze nog thuis wonen na hun 18e zijn het opeens huisgenoten voor de belasting. Woont ze niet alleen. En ja, soms is het zuur; heb ook een periode gehad dat ik net 8,20 teveel verdiende om huurtoeslag te krijgen.

Alsof je 1 cijfertje in de loterij verkeerd hebt

Heel vervelend allemaal maar inmiddels woon ik al jaren alleen en als ik nu zou moeten rondkomen van de bijstand... brrr. En die huurtoeslag is allang niet meer aan de orde gelukkig. Je komt ook hogerop als je blijft werken, in de bijstand blijf je hangen. En het gebrek aan privacy, alles te moeten overleggen met de Dienst Sociale Zaken; niet mijn ding.



Mensen vergeten vaak dat het leven verder gaat en werkgevers over het algemeen de voorkeur geven aan vrouwen die altijd gewerkt hebben, of lange tijd.

En om eerlijk te zijn: als ik een bedrijf zou hebben en iemand solliciteert bij mij naar een functie, man of vrouw maakt me niet uit maar als ik zou vragen goh, 18 jaar niet gewerkt behalve een hele korte tijd bij een supermarkt, hoe dat zo en hij of zij zou antwoorden: ach, het loonde niet om te gaan werken met alle toeslagen die ik ontving dus ik dacht ik blijf lekker thuis. Maar zonder kinderbijslag en al die andere voordeeltjes heb ik nu zoiets van: ja, toch liever een modaal salaris.



En de andere kandidaat weet heel goed hoe het is om 5 dagen in de week vroeg op te staan, zaken in je vrije tijd te regelen kortom hoe het is om te werken zou ik toch liever degene in dienst nemen die weet wat werken is anno '17.

Mensen die duidelijk aangeven alleen voor het geld te werken en geen enkele ambitie hebben zijn niet aantrekkelijk voor werkgevers. Aan de andere kant ken ik 50+ers die de afgelopen jaren allemaal ontslagen zijn tijdens de crisis én weer vrij snel werk hebben gevonden. Omdat ze zich suf solliciteerden en een c.v. konden laten zien dat er niet om loog. En waar ook uit bleek dat ze liever een stapje terugdeden dan thuis te gaan zitten 'met een ww-uitkering die toch bijna net zo hoog is als het salaris bij die mindere baan, tsja waar doe je het dan voor'.
quote:Lampie1986 schreef op 29 april 2017 @ 02:00:

Stuur dat advies anders even hier

Mijn vriendin wil het vast ook horen

Werkt zich kapot voor niks.Dat advies is persoon afhankelijk, als je vriendin wil, mag ze mij ook benaderen. Ik moet haar financieen dan nl ook weten
Allemachtig, hoeveel paniekerige janktopics ga je nog openen?
Alle reacties Link kopieren
Het loont altijd om te werken. Je komt onder de mensen, bouwt een netwerk op, leert nieuwe dingen en misschien rol je van het ene naar een een betere baan of positie. Alles beter dan een jarenlang gapend gat in je CV waardoor je nog moeilijker aan de bak komt.
Raising kids is a walk in the park. Jurassic Park.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 29 april 2017 @ 06:19:

Allemachtig, hoeveel paniekerige janktopics ga je nog openen? Nou inderdaad zeg. En TO heeft ook nog eens haar loonbelastingverklaring verkeerd ingevuld. En dan ook nog werken.. als dat geen enorme aanslag wordt..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
1100,= een uitkering? een kennis van mij ook alleenstaand met kinderen krijgt rond de 900,= netto ( en de toeslagen natuurlijk )

Vraag me af waar die 200,= verschil in zitten.



Verder, werken loont altijd en zo hard gaat het niet met het verliezen van toeslagen, als het ze daar om gaat.

Heb je een baan op het minimum tja dan zal je wel ft moeten gaan werken en de bso is nu ook weer geen enorm bedrag als je zo weinig verdiend.

Het lijkt me vaak meer een kwestie van "voor dat beetje meer ga ik niet werken en mijn kind naar de opvang brengen "



Er zijn uitzonderingen waarom je niet kan werken, maar dit heeft vooral met normen en waarden te maken imo.



Ik vind deze vrouw dan ook niet het beste voorbeeld van de realiteit.

Veel wordt niet uitgediept in dit stukje, waarom een bewindvoerder, hoe is die belastingschuld ontstaan?



En wat een andere forumster al zei, een werkgever neemt dan liever iemand aan die altijd gewerkt heeft ipv een bijstandmoeder die opeens aan de bak wil omdat het kroost 18 wordt.



Ik heb ook geen topsalaris heb nog wel wat toeslagen en kinderen onder de 18, maar zou direct tekenen om helemaal geen toeslagen meer nodig te hebben.

Toen ik dit eens met iemand besprak zei ze " maar dan heb je door meer te werken minder/geen toeslagen, dan hou je netto net zoveel over als nu, wat heeft meer werken dan voor nut "

Tja wellicht niet op de korte termijn, maar wel op de langere termijn, velen kijken niet verder dan de neus lang is en dat is wat ik ook proef bij deze mevrouw.
Alle reacties Link kopieren
Ik gok er zomaar op dat die belasting aanslag niks te maken heeft met het werken op zich maar eerder met een verkeerd doorgegeven jaarinkomen op toeslagen.nl waardoor ze moest terugbetalen.



Wanneer je minder verdiend dan de voor jou geldende bijstandnorm kun je gewoon aangevuld worden trouwens.



Ik snap dat het zuur is dat je een x aantal uren moet werken om evenveel of ietsje meer te hebben dat iemand die volledig in de bijstand zit maar het moet toch een beter gevoel geven dat je er in ieder geval zelf voor gewerkt hebt..

Ik heb ook wel gewerkt voor 8,80 p.u. zonder uitbetaling van de reiskosten en geen tegemoetkoming voor de overblijfkosten waardoor ik per saldo 30 euro per maand meer overhield dan in de bijstand.

Maar ja, werkte er i.i.g. voor...

Met zo'n laag salaris krijg je in ieder geval de maximale hoeveelheid aan toeslagen.

Veel mensen vergeten trouwens dat je door te werken ook meer vakantiegeld krijgt, soms een 13e maand, recht op inkomensafhankelijke combinatie korting, etc...

Dst heb je in de bijstand allemaal niet.
Live long and prosper
Het klopt dat je door te gaan werken soms maar een klein beetje meer te besteden hebt (of misschien zelfs iets minder, ik sluit het niet uit) dan met een bijstandsuitkering.



Maar... je krijgt niet ineens een giga belastingaanslag of belastingschuld. Dan heb je toch echt zelf ergens een steekje laten liggen. Misschien een verkeerd inkomen ingevuld bij de aanvraag van toeslagen ofzo. Dus dit verhaal moet je echt met een korreltje zout nemen. Je houdt echt genoeg over om van rond te komen.



Daarnaast levert werken je ook een heleboel op wat niet direct financieel is uit te drukken. Je leert ervan, bouwt een netwerkje van leuke collega's op, doet allerlei kennis en ervaring op enzovoorts. En na verloop van tijd ga je meestal wel wat meer verdienen en krijg je het financieel op den duur echt ruimer dan met een bijstandsuitkering.
Alle reacties Link kopieren
Is al jaren een bekend gegeven dat als je werkt voor een laag inkomen je vaak niet of nauwelijks meer hebt dan in de bijstand, omdat de toeslagen omlaag gaan als je inkomen hoger wordt, maar zo'n verhaal als dit is gewoon onzin.

Als je weinig verdient betaal je ook weinig belasting, dus een 'enorme belastingaanslag' kan er dan niet komen.

Tenzij je natuurlijk je wietplantage niet hebt opgegeven aan de belastingen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dat die Annemarie van Gaal zich leent voor zo'n filmpje!



Nou ja, Herman den Blijker is ook gestrikt door Hak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 29 april 2017 @ 06:19:

Allemachtig, hoeveel paniekerige janktopics ga je nog openen?



Dit.

En jij bent geen alleenstaande moeder.
quote:janena schreef op 29 april 2017 @ 07:18:

Ik gok er zomaar op dat die belasting aanslag niks te maken heeft met het werken op zich maar eerder met een verkeerd doorgegeven jaarinkomen op toeslagen.nl waardoor ze moest terugbetalen.



Wanneer je minder verdiend dan de voor jou geldende bijstandnorm kun je gewoon aangevuld worden trouwens.



Ik snap dat het zuur is dat je een x aantal uren moet werken om evenveel of ietsje meer te hebben dat iemand die volledig in de bijstand zit maar het moet toch een beter gevoel geven dat je er in ieder geval zelf voor gewerkt hebt..

Ik heb ook wel gewerkt voor 8,80 p.u. zonder uitbetaling van de reiskosten en geen tegemoetkoming voor de overblijfkosten waardoor ik per saldo 30 euro per maand meer overhield dan in de bijstand.

Maar ja, werkte er i.i.g. voor...

Met zo'n laag salaris krijg je in ieder geval de maximale hoeveelheid aan toeslagen.

Veel mensen vergeten trouwens dat je door te werken ook meer vakantiegeld krijgt, soms een 13e maand, recht op inkomensafhankelijke combinatie korting, etc...

Dst heb je in de bijstand allemaal niet.Dat is 360 per jaar, of 3600 in tien jaar. Ik ben altijd voorstander van dingen groter te maken dan ze lijken door het even door te rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij echt gestudeerd Kluun? Ik geloof er namelijk geen reet van.



Je krijgt niet 'ineens een enorme belastingaanslag'. Dan heb je zelf toch echt iets verkeerd gedaan; niet de loonheffing in laten houden of ergens een tweede baan gehad en die inkomsten niet opgegeven. Zoiets.



Stel je niet zo aan zeg met je topics. Jij zegt gewoon een gezond iemand te zijn, gestudeerd te hebben en bij je ouders te wonen. Je gaat vanaf maandag tegen net minimumloon werken. Denk je nou werkelijk dat jij een enorme belastingaanslag krijgt?
quote:janena schreef op 29 april 2017 @ 07:18:

Ik gok er zomaar op dat die belasting aanslag niks te maken heeft met het werken op zich maar eerder met een verkeerd doorgegeven jaarinkomen op toeslagen.nl waardoor ze moest terugbetalen.



Wanneer je minder verdiend dan de voor jou geldende bijstandnorm kun je gewoon aangevuld worden trouwens.



Ik snap dat het zuur is dat je een x aantal uren moet werken om evenveel of ietsje meer te hebben dat iemand die volledig in de bijstand zit maar het moet toch een beter gevoel geven dat je er in ieder geval zelf voor gewerkt hebt..

Ik heb ook wel gewerkt voor 8,80 p.u. zonder uitbetaling van de reiskosten en geen tegemoetkoming voor de overblijfkosten waardoor ik per saldo 30 euro per maand meer overhield dan in de bijstand.

Maar ja, werkte er i.i.g. voor...

Met zo'n laag salaris krijg je in ieder geval de maximale hoeveelheid aan toeslagen.

Veel mensen vergeten trouwens dat je door te werken ook meer vakantiegeld krijgt, soms een 13e maand, recht op inkomensafhankelijke combinatie korting, etc...

Dst heb je in de bijstand allemaal niet.

Ook dat is wel een puntje: je mag maar een zeer beperkt vermogen hebben als je in de bijstand zit; een gift ook al is het een extraatje van familie of vrienden wordt in principe als geld gezien en ingehouden op je uitkering.

Zou je de loterij winnen met 25.000,- wordt je uitkering direct stopgezet

Beetje flauw want die kans is niet zo groot maar feitelijk moet je zelfs een tientje dat je krijgt van een buur die je ergens mee geholpen hebt opgeven.

In de praktijk zal dat wel loslopen maar je bent afhankelijk en staat bijna onder curatele. Zo zie ik het..

Wat ik ermee bedoel: je hebt als je je eigen inkomen hebt geen verantwoording meer af te leggen, mag een gift (derdehands auto'tje voor je verjaardag?) zonder problemen aanpakken en er blij mee zijn. En zoals gezegd wellicht een 13e maand en in de bijstand krijg je nooit loonsverhoging. En kan je gewoon een meevallertje zonder problemen aanpakken en er blij mee zijn zonder dat 2 jaar later uitkomt dat je iets niet hebt opgegeven.

Die vrijheid is toch ook wat waard? Beter je eigen boontjes kunnen doppen dan zweven in een vangnet wat eigenlijk bedoelt is voor mensen die echt niet voor zichzelf kunnen zorgen financieel. En het uitgangspunt is 'tijdelijk' niet voor zichzelf kunnen zorgen, want vaak is dat het geval.

De mensen die niet anders kunnen moeten alle steun krijgen die ze nodig hebben, anders toch beter in het arbeidsproces blijven of zelf iets beginnen maar niet afhankelijk worden van de overheid.



Tenminste, wellicht projecteer ik maar zo werkt het voor mij; wel in de ww gezeten ooit maar blij dat ik onafhankelijk ben en doe wat ik leuk vind om te doen en daar nog voldoende mee verdien om te kopen -nou ja niet alles maar genoeg haha- wat ik wil.

En alleen aan de Belastingdienst verantwoording af hoef te leggen. Ze weten toch al (bijna) alles van me
Alle reacties Link kopieren
Een kennisje van mij is 30 jaar en werkt nu 24 uur per week. Vanaf volgend jaar kan ze bij dezelfde werkgever 35 uur gaan werken. Maar dat doet ze niet want dan is ze alle toeslagen kwijt. Wat heb ik toch verkeerd gedaan dat ik al 30 jaar fulltime werk en vroeger alleen huursubsidie heb gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Als je als alleenstaande moeder parttime werkt zit je heel goed in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:Daantje1970 schreef op 29 april 2017 @ 07:52:

Een kennisje van mij is 30 jaar en werkt nu 24 uur per week. Vanaf volgend jaar kan ze bij dezelfde werkgever 35 uur gaan werken. Maar dat doet ze niet want dan is ze alle toeslagen kwijt. Wat heb ik toch verkeerd gedaan dat ik al 30 jaar fulltime werk en vroeger alleen huursubsidie heb gekregen?



Ja ik ken mensen die vrijwillig (zonder een kind als reden bijvoorbeeld) terug gaan naar parttime want dan krijgen ze toeslagen.



Best gek eigenlijk dat dat kan.

Van de andere kant ook stom in verband met pensioenopbouw en WW.
quote:Daantje1970 schreef op 29 april 2017 @ 07:52:

Een kennisje van mij is 30 jaar en werkt nu 24 uur per week. Vanaf volgend jaar kan ze bij dezelfde werkgever 35 uur gaan werken. Maar dat doet ze niet want dan is ze alle toeslagen kwijt. Wat heb ik toch verkeerd gedaan dat ik al 30 jaar fulltime werk en vroeger alleen huursubsidie heb gekregen?Volgens mij worden de toeslagen steeds minder, dus het loont wel degelijk meer uren.
Haha Kluun Zo ingewikkeld is dit allemaal niet hoor. Als je echt gestudeerd hebt zou dit appeltje eitje moeten zijn, zeker in Nederland waar de Belastingdienst al onwijs veel informatie op haar site heeft staan.
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:Daantje1970 schreef op 29 april 2017 @ 07:52:

Een kennisje van mij is 30 jaar en werkt nu 24 uur per week. Vanaf volgend jaar kan ze bij dezelfde werkgever 35 uur gaan werken. Maar dat doet ze niet want dan is ze alle toeslagen kwijt. Wat heb ik toch verkeerd gedaan dat ik al 30 jaar fulltime werk en vroeger alleen huursubsidie heb gekregen?Daarom is het toeslagensysteem in Nederland perverse prikkel. Toeslagen zouden opgehangen moeten worden aan het inkomen op basis van fulltime werken (behalve als je ziek bent of een arbeidshandicap hebt). Maar ja, de overheid subsidieert thuiszitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven