Geld & Recht alle pijlers

Door te werken in de schulden

29-04-2017 01:37 168 berichten
Ik kom net dit (https://wnl.tv/2017/03/29 ... eel-geld-werken-geen-zin/) vreemde verhaal tegen over een bijstandsmoeder die meer inkomen heeft door haar bijstand + toeslagen, dan ze zou hebben door te werken. Dat is een bekend verhaal, maar



Suzanne’s laatste baan was dan ook al jaren geleden. Ze werkte toen in deeltijd bij supermarkt, maar ook dat leverde haar geen geld op. Sterker nog, ze kwam erdoor in de schulden. “Ik kreeg een enorme aanslag van de belasting”, aldus Suzanne.







Hoe kan dat? Dus ze werkte parttime, maar dat was dus zinloos? Ze kwam immers door te werken in de schulden Zie 1:51 - 2:17:



https://www.youtube.com/watch?v=5uL45NEmEuA







Dus toch maar niet werken? Ik wil niet volgend jaar ineens een 'enorme aanslag van de belastingdienst' krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 09:56:

[...]



Dat is weer slecht voor de werkgelegenheid bij de kdv's en bso's haha ja dat is waar, ik dacht het zelf ook toen ik het type
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 29 april 2017 @ 10:02:

[...]



Goede opvang is net zo goed investeren in je kind(eren). Raar argument dus.



Verder zou het sowieso goed zijn als meer mensen 'parttime' gaan werken, zodat er voor iedereen een baan is, maar dat is dan weer een iets andere discussie.dat eerste is een verschil van mening.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Nederlandse sexegenoten wíllen gewoon niet full-time werken:

Ideaal is 3 dagen werken en een man die fulltime werkt want er moet natuurlijk wel naar tennis, sauna en verre vakanties gegaan worden.

Bij scheiding met kinderen verandert er qua levensstijl nul komma nada zie ik in mijn omgeving. Ik ben de enige vrouw uit mijn kennissenkring die fulltime werkt en begrijp het gebrek aan ambitie nooit zo goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:02:

Als alleenstaande ouder in grote steden loont het echt niet om (wit) te gaan werken.

Voorbeeldje uit de krant van afgelopen week.



Dit komt doordat wanneer je gaat werken je allerlei (landelijke) toeslagen kwijtraakt. Plus dat grote steden vaak veel doen voor deze gevallen met een uitkering. Dat kan dus zoals in Amsterdam oplopen tot een "inkomen" van €2200,- per maand. Om dat bedrag netto te halen moet je al een hele stevige fulltime baan hebben dus in de meeste gevallen gaat dat niet gehaald worden.

Ga je daarbij ook nog zwart bijverdienen (tijd genoeg) dan wordt het wel heel schunnig.



Oplossing: Weg met alle toeslagen en laat het verschil met werken minimaal €1000 per maand zijn.En dan nog even de plannen van de vvd er ook nog maar bij melden.

https://www.vvd.nl/standpunten/bijstand/



Tja je zal maar afhankelijk zijn en dubbelop gekort worden.

Wel een natte jongensdroom van de VVD.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:12:

Mijn Nederlandse sexegenoten wíllen gewoon niet full-time werken:

Ideaal is 3 dagen werken en een man die fulltime werkt want er moet natuurlijk wel naar tennis, sauna en verre vakanties gegaan worden.

Bij scheiding met kinderen verandert er qua levensstijl nul komma nada zie ik in mijn omgeving. Ik ben de enige vrouw uit mijn kennissenkring die fulltime werkt en begrijp het gebrek aan ambitie nooit zo goed.Je krijgt een schouderklopje hier voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 29 april 2017 @ 10:13:

Je krijgt een schouderklopje hier voor.Ik hoef geen erkenning hoor maar ik begrijp het gewoon niet zo goed waarom je een lange, dure en hoge opleiding hebt gevolgd om te gaan doen waar je echt goed in bent en waar je talenten worden benut en dan settelt voor een baan die je in staat stelt om doordeweeks met vriendinnen een beetje te gaan hardlopen en koffiedrinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 29 april 2017 @ 10:13:

Tja je zal maar afhankelijk zijn en dubbelop gekort worden.

Wel een natte jongensdroom van de VVD.Je zit in de bijstand, dat moet ook het minimum zijn. Je krijgt een huis met tv, internet en een laptop, je kan eten, drinken en kleding kopen en je kinderen kunnen naar sportclubs en een opleiding volgen. Allemaal gratis. Ga toch weg met dubbelop gekort worden.



Het is gewoon pervers dat mensen die fulltime werken in banen aan de onderkant, nauwelijks meer mee naar huis nemen dan als je thuisblijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 07:47:

[...]



Dat is 360 per jaar, of 3600 in tien jaar. Ik ben altijd voorstander van dingen groter te maken dan ze lijken door het even door te rekenen.



Precies. Plus alle andere voordelen die je als werkende alleenstaande moeder hebt.

Ik verdien liever 950 euro aan salaris dan dat ik mijn hand moet ophouden voor 920 euro...

Ik verdien momenteel gelukkig veel beter maar heb er nooit voor teruggedeinsd om voor weinig geld aan het werk te gaan.



Overigens maak je bij zo'n laag salaris ook kans om gebruik te maken van allerlei 'potjes' en fondsen...



Als alleenstaande ouder heb je het echt niet slecht in Nederland...

Zelfs op bijstandsniveau kun je echt wel rondkomen, kwestie van slim met je geld omgaan en geen schulden maken .

En zit je wel in de schulden dan heb je altijd nog instanties die je vooruit helpen...
Live long and prosper
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:12:

Mijn Nederlandse sexegenoten wíllen gewoon niet full-time werken:

Ideaal is 3 dagen werken en een man die fulltime werkt want er moet natuurlijk wel naar tennis, sauna en verre vakanties gegaan worden.

Ik haal uit dat artikel dat dat vooral komt omdat er in bepaalde sectoren waar veel vrouwen werken geen fulltime functies (voor vrouwen) zijn.

Afgezien daarvan ben ik het wel met je eens: ook hier op het forum merk je dat mannen het als een vanzelfsprekendheid zien om in hun eigen levensonderhoud te voorzien. Voor veel vrouwen is het nog steeds een keuze. Ik vind dat raar. Als volwassene zou je gewoon in staat moeten zijn om je eigen broek op te houden, ongeacht je geslacht. Het is leuk als je een man vindt die zijn inkomen met je wil delen waardoor je inderdaad de keuze kunt maken om minder of helemaal niet meer te werken, maar wees dan ook zo stoer om geen gebruik te maken van bijstand, toeslagen en andere vangnetten als de relatie toch geen stand houdt. Want waarom zou de gemeenschap daar uiteindelijk voor moeten opdraaien?
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:24:

Het is gewoon pervers dat mensen die fulltime werken in banen aan de onderkant, nauwelijks meer mee naar huis nemen dan als je thuisblijft.Inderdaad, dat klopt gewoon niet.
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:24:

[...]

Het is gewoon pervers dat mensen die fulltime werken in banen aan de onderkant, nauwelijks meer mee naar huis nemen dan als je thuisblijft.

Het is toch ook pervers om tegen mensen in de bijstand te zeggen dat zij minder mogen krijgen dan het absolute minimum omdat ze niet kunnen werken?

Ik vind het heel logisch dat de bijstand ongeveer gelijk ligt met een minimum inkomen. Mensen met bijstand zijn geen tweederangs burgers.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:12:

Mijn Nederlandse sexegenoten wíllen gewoon niet full-time werken:

Ideaal is 3 dagen werken en een man die fulltime werkt want er moet natuurlijk wel naar tennis, sauna en verre vakanties gegaan worden.

Bij scheiding met kinderen verandert er qua levensstijl nul komma nada zie ik in mijn omgeving. Ik ben de enige vrouw uit mijn kennissenkring die fulltime werkt en begrijp het gebrek aan ambitie nooit zo goed.

De vrouwen die ik ken die fulltime werken krijgen daar dan weer enorm veel commentaar op.



Mss beter om gewoon te stoppen met al dat commentaar.

Ik werk niet, dat roept commentaar op, parttime werken roept commentaar op van 'ambitieuze' vrouwen, fulltime werken roep commentaar op van de parttimers.

Als we er nou gewoon eens vanuit gaan dat elke keuze voor- en nadelen heeft en dat iedereen die keuze maakt die het beste bij hem of haar past?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 29 april 2017 @ 10:26:

Ik haal uit dat artikel dat dat vooral komt omdat er in bepaalde sectoren waar veel vrouwen werken geen fulltime functies (voor vrouwen) zijn.

Dat 'noodgedwongen partime want mijn werkgever doet niet anders' is natuurlijk een smoes en wordt bovendien in stand gehouden juist doordat zoveel vrouwen dat wel prima vinden.

Dan ga je toch ergens werken waar je wel fulltime aan de bak kan denk ik dan. Ik heb zó'n hekel aan gefingeerd slachtofferschap.

Kom op vrouwen: geef het goede voorbeeld aan je kinderen!
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:24:

[...]

Je zit in de bijstand, dat moet ook het minimum zijn. Je krijgt een huis met tv, internet en een laptop, je kan eten, drinken en kleding kopen en je kinderen kunnen naar sportclubs en een opleiding volgen. Allemaal gratis. Ga toch weg met dubbelop gekort worden.



Het is gewoon pervers dat mensen die fulltime werken in banen aan de onderkant, nauwelijks meer mee naar huis nemen dan als je thuisblijft.Je hebt duidelijk geen idee hoe dat werkt in de bijstand.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:35:

[...]

Dat 'noodgedwongen partime want mijn werkgever doet niet anders' is natuurlijk een enorme smoes en wordt bovendien in stand gehouden juist doordat zoveel vrouwen dat wel prima vinden.

Dan ga je toch ergens werken waar je wel fulltime aan de bak kan denk ik dan. Ik heb zó'n hekel aan gefingeerd slachtofferschap.Ik hoop niet dat je ooit thuiszorg nodig hebt op het moment dat iedereen jouw advies heeft opgevolgd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 29 april 2017 @ 10:36:

[...]



Je hebt duidelijk geen idee hoe dat werkt in de bijstand.Sociale huurwoning: Check

Bijstandsuitkering: Check

Toeslagen: Check

Gemeentelijke toeslagen: Check

Gratis onderwijs: Check



Wat moet ik nog meer weten?
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:18:

[...]

Ik hoef geen erkenning hoor maar ik begrijp het gewoon niet zo goed waarom je een lange, dure en hoge opleiding hebt gevolgd om te gaan doen waar je echt goed in bent en waar je talenten worden benut en dan settelt voor een baan die je in staat stelt om doordeweeks met vriendinnen een beetje te gaan hardlopen en koffiedrinken.



Niet om te gaan hardlopen oid, maar mijn ideaal zou wel zijn om 3 dagen te gaan werken of beide 4. Met straks 2 kinderen zou ik het heel fijn vinden als ze 3 dagen naar het kdv gaan en 4 dagen bij mama en/of papa zijn. Over 4,5 jaar als de jongste naar school gaat zou 4 dagen verdeeld over 5 dagen of beide 4,5 dag me ideaal lijken om de kinderen 2 dagen uit school zelf te kunnen opvangen voor sport, speelafspraakjes of gewoon even wat tijd samen. Eventueel kan dat in mijn ogen ook met een fulltime baan waarbij je je uren zo indeelt dat je een middag vrij hebt of door ouderschapsverlof. Dat is niet omdat ik geen ambitie heb om ergens te komen in mijn leven, maar omdat ik daarnaast ook er wil zijn voor de kinderen en ik 2 (werk)dagen thuis opgevangen worden beter vind dan 5 dagen kdv/school+bso. Of mijn schoonouders die fulltime werken fysiek gewoon niet meer aankunnen en de tijd uitzitten tot ze met pensioen kunnen, zeker mijn schoonvader werkt echt nog heel hard en meer uren dan hij nu maakt zitten er gewoon niet in. Niet iedereen houdt dat vol tot het einde van zijn leven en dat hij dat niet vol houdt maakt hem niet minder dan het familielid dat met 72 jaar nog 3 eigen zaken had en 60 uur per week werkte. De wens om parttime te werken begrijp ik dan ook wel. En dat de een liever 4 dagen werkt om doordeweeks meer tijd te hebben en de ander 5 dagen en 2 keer per jaar op vakantie gaat maakt me verder ook niet uit, iedereen moet zijn eigen geluk zoeken en als je je eigen boontjes kan doppen heb ik daar verder geen mening over.



Overigens zou ik erg ongelukkig worden van huismoeder zijn denk ik. Met een baby was het in iedergeval niet aan mij besteed.. En op het moment ben ik werkloos dus na de bevalling zal ik gewoon opzoek gaan naar een baan en als ik werk kijken naar of ik de ideale baan kan vinden.



In sommige situaties zal het inderdaad niet of nauwelijks lonen om te gaan werken, maar als je niet werkt kan je ook nooit loonsverhoging krijgen, een betere baan vinden of een promotie maken om maar iets te noemen. Mensen die niet werken en liever in de bijstand blijven zullen over 10 jaar nog in de zelfde positie zitten en even hard zeuren over hoe moeilijk het toch is ondanks dat dat tegen die tijd echt hun eigen schuld is. En dat begrijp ik niet, denk dan verder door en werk niet alleen aan wat nu goed is maar ook aan je toekomst.
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 10:34:

Ik vind het heel logisch dat de bijstand ongeveer gelijk ligt met een minimum inkomen. Ik niet. Bijstand is een vangnet. Iemand die uit de bijstand komt en gaat werken mag daarvoor best beloond worden met een direct financieel voordeel. Daarmee zeg ik niet dat mensen in de bijstand minderwaardig zijn of dat ze minder dan het bestaansminimum moeten krijgen, alleen dat het nogal krom is dat mensen die uit de bijstand komen en fulltime aan de slag gaan soms nog minder overhouden dan toen ze nog in de bijstand zaten. Zo stimuleer je mensen niet echt om te gaan werken, integendeel.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 10:36:

[...]



Ik hoop niet dat je ooit thuiszorg nodig hebt op het moment dat iedereen jouw advies heeft opgevolgd!Waar slaat dat nou weer op? Ik gun iedereen zijn manier van leven hoor, maar ga niet janken door verantwoordelijkheden af te schuiven.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:39:

[...]

Sociale huurwoning: Check

Bijstandsuitkering: Check

Toeslagen: Check

Gemeentelijke toeslagen: Check

Gratis onderwijs: Check



Wat moet ik nog meer weten?

Op die bijstandsuitkering na geldt dat lijstje deels voor iedereen en de rest voor alle mensen met een laag inkomen, dus ik weet niet waarom je dat koppelt aan bijstand.



Daarbij: de meeste mensen die een koophuis kunnen betalen zouden nog niet dood gevonden willen worden in een sociale huurwoning, zo ideaal is dat namelijk meestal niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 10:34:

[...]



Het is toch ook pervers om tegen mensen in de bijstand te zeggen dat zij minder mogen krijgen dan het absolute minimum omdat ze niet kunnen werken?

Ik vind het heel logisch dat de bijstand ongeveer gelijk ligt met een minimum inkomen. Mensen met bijstand zijn geen tweederangs burgers.

Dit.

Geen recht op toeslagen en ooit wie weet geen recht op vakantiegeld dan hou je letterlijk niets over.

Huurtoeslag zorgtoeslag kindertoeslag ook de werkende hebben er recht op, waarom andere dan niet?

Dat is dubbel op straffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 29 april 2017 @ 10:44:

[...]



Op die bijstandsuitkering na geldt dat lijstje deels voor iedereen en de rest voor alle mensen met een laag inkomen, dus ik weet niet waarom je dat koppelt aan bijstand.



Daarbij: de meeste mensen die een koophuis kunnen betalen zouden nog niet dood gevonden willen worden in een sociale huurwoning, zo ideaal is dat namelijk meestal niet.Gelukkig krijgen die nog hypotheekrente aftrek en alle kindertoeslagen anders kunnen ze het schudden met hun koophuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 29 april 2017 @ 10:40:

Niet om te gaan hardlopen oid, maar mijn ideaal zou wel zijn om 3 dagen te gaan werken of beide 4. Met straks 2 kinderen zou ik het heel fijn vinden als ze 3 dagen naar het kdv gaan en 4 dagen bij mama en/of papa zijn. Over 4,5 jaar als de jongste naar school gaat zou 4 dagen verdeeld over 5 dagen of beide 4,5 dag me ideaal lijken om de kinderen 2 dagen uit school zelf te kunnen opvangen voor sport, speelafspraakjes of gewoon even wat tijd samen.Ik begrijp ook heel goed dat de zorg voor kinderen ook tijd kost en dat dan parttime heel goed is. Maar het blijkt dat ook vrouwen zonder kinderen liever de keuze maken voor een baan zonder ambitie dan met.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 29 april 2017 @ 10:40:

[...]



Ik niet. Bijstand is een vangnet. Iemand die uit de bijstand komt en gaat werken mag daarvoor best beloond worden met een direct financieel voordeel. Daarmee zeg ik niet dat mensen in de bijstand minderwaardig zijn of dat ze minder dan het bestaansminimum moeten krijgen, alleen dat het nogal krom is dat mensen die uit de bijstand komen en fulltime aan de slag gaan soms nog minder overhouden dan toen ze nog in de bijstand zaten. Zo stimuleer je mensen niet echt om te gaan werken, integendeel.

Eens, maar de manier waarop dat bereikt wordt kan grofweg via twee kanten: bijstand (uitkering in het algemeen) verslechteren, of werken verbeteren.

En dat is ook grofweg het verschil tussen rechtse en linkse politiek denk ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 29 april 2017 @ 10:44:

[...]



Op die bijstandsuitkering na geldt dat lijstje deels voor iedereen en de rest voor alle mensen met een laag inkomen, dus ik weet niet waarom je dat koppelt aan bijstand.



Daarbij: de meeste mensen die een koophuis kunnen betalen zouden nog niet dood gevonden willen worden in een sociale huurwoning, zo ideaal is dat namelijk meestal niet.Het is totaal irrelevant wat mensen met een laag inkomen óók krijgen.

Dit.is.de.bijstand. Check.



Sociale huurwoningen overigens zijn prima onderhouden woningen en goed om in te leven. Het zijn vaak de buren die het onaangenaam maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven