Geld & Recht alle pijlers

Door te werken in de schulden

29-04-2017 01:37 168 berichten
Ik kom net dit (https://wnl.tv/2017/03/29 ... eel-geld-werken-geen-zin/) vreemde verhaal tegen over een bijstandsmoeder die meer inkomen heeft door haar bijstand + toeslagen, dan ze zou hebben door te werken. Dat is een bekend verhaal, maar



Suzanne’s laatste baan was dan ook al jaren geleden. Ze werkte toen in deeltijd bij supermarkt, maar ook dat leverde haar geen geld op. Sterker nog, ze kwam erdoor in de schulden. “Ik kreeg een enorme aanslag van de belasting”, aldus Suzanne.







Hoe kan dat? Dus ze werkte parttime, maar dat was dus zinloos? Ze kwam immers door te werken in de schulden Zie 1:51 - 2:17:



https://www.youtube.com/watch?v=5uL45NEmEuA







Dus toch maar niet werken? Ik wil niet volgend jaar ineens een 'enorme aanslag van de belastingdienst' krijgen
quote:Solomio schreef op 29 april 2017 @ 10:45:

Eens, maar de manier waarop dat bereikt wordt kan grofweg via twee kanten: bijstand (uitkering in het algemeen) verslechteren, of werken verbeteren.

En dat is ook grofweg het verschil tussen rechtse en linkse politiek denk ik.Dat klopt. De bijstand hoeft ook echt niet omlaag wat mij betreft. Beter zou het zijn om, zoals hier al eerder werd gezegd, toeslagen geleidelijk af te bouwen, zodat de armoedeval voor mensen met een laag inkomen wordt voorkomen.
Vrouw uit het filmpje is gewoon een dom wijf die niet verder kijkt dan haar neus lang is.

Op het moment dat haar kinderen 18 worden vervallen heel veel toeslagen, en moeten die kinderen het geld van hun bijbaantje inleveren. Waardoor ze al gauw de deur uit zullen gaan en gaan werken. Dus niet doorstuderen. Door die instelling ontneemt ze haar kinderen een goede toekomst.

Bovendien wordt je altijd gecontroleerd door de gemeente.

En als de AOW komt gaan ze weer klagen dat ze geen pensioen hebben.

Ze zal vanaf nu dus altijd achteruit gaan in inkomen. Als je zo wilt leven prima. Maar het is korte termijn denken.
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:39:

[...]

Sociale huurwoning: Check

Bijstandsuitkering: Check

Toeslagen: Check

Gemeentelijke toeslagen: Check

Gratis onderwijs: Check



Wat moet ik nog meer weten?

In Amsterdam heb je ook nog:

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen, gratis sport, laptop, OV, kledingbon voor de kids.



Het stikt het hier dan ook van de alleenstaande moeders. Van die moeders die een half uur, in hun joggingbroek, op het schoolplein staan te kletsen nadat ze de kids in de klas hebben afgezet.

In de ochtend zie je precies welke vrouwen er wel en niet werken, want de werkende moeders, gaan er om half negen als een speer vandoor, om op tijd te zijn op hun werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 29 april 2017 @ 10:49:

[...]



Dat klopt. De bijstand hoeft ook echt niet omlaag wat mij betreft. Beter zou het zijn om, zoals hier al eerder werd gezegd, toeslagen geleidelijk af te bouwen, zodat de armoedeval voor mensen met een laag inkomen wordt voorkomen.Heb je laatst mee gekregen wat modaal aan toeslagen binnen harkt? En dat met twee inkomens?
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:49:

[...]

Het is totaal irrelevant wat mensen met een laag inkomen óók krijgen.

Dit.is.de.bijstand. Check.



Sociale huurwoningen overigens zijn prima onderhouden woningen en goed om in te leven. Het zijn vaak de buren die het onaangenaam maken

Ik woon mijn hele leven al in een sociale huurwoning en die zijn niet allemaal even prima onderhouden.

Maar vooral zijn ze klein, heel klein. Vind ik niet erg hoor, ik heb er genoeg aan, maar ik had het leuk gevonden als ik wat meer keus had gehad in wooncomfort en woonplek.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Kumiko schreef op 29 april 2017 @ 10:50:

In Amsterdam heb je ook nog:

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen, gratis sport, laptop, OV, kledingbon voor de kids.Die schaarde ik voor het gemak ook even onder de gemeentelijke toeslagen



En dan hebben we het nog niet eens gehad over de alimentatie en kinderalimentatie! (peroonlijk pijnpuntje).
Alle reacties Link kopieren
quote:Kumiko schreef op 29 april 2017 @ 10:50:

[...]



In Amsterdam heb je ook nog:

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen, gratis sport, laptop, OV, kledingbon voor de kids.



Het stikt het hier dan ook van de alleenstaande moeders. Van die moeders die een half uur, in hun joggingbroek, op het schoolplein staan te kletsen nadat ze de kids in de klas hebben afgezet.

In de ochtend zie je precies welke vrouwen er wel en niet werken, want de werkende moeders, gaan er om half negen als een speer vandoor, om op tijd te zijn op hun werk.

Wat ik alleen nooit zo goed snap is waarom dat zo erg is.



Er is werkloosheid in Nederland. Dus er is lang niet voor iedereen werk. Wees blij dat er mensen zijn die genoegen nemen met een minimum-uitkering, anders werd de arbeidsmarkt nog slechter voor de mensen die wel willen en kunnen werken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:54:

[...]

Die schaarde ik voor het gemak ook even onder de gemeentelijke toeslagen



En dan hebben we het nog niet eens gehad over de alimentatie en kinderalimentatie! (peroonlijk pijnpuntje).Die in z'n geheel gekort wordt op de bijstandsuitkering.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Kumiko schreef op 29 april 2017 @ 10:50:

[...]

In Amsterdam heb je ook nog:

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen, gratis sport, laptop, OV, kledingbon voor de kids.



Het stikt het hier dan ook van de alleenstaande moeders. Van die moeders die een half uur, in hun joggingbroek, op het schoolplein staan te kletsen nadat ze de kids in de klas hebben afgezet.

In de ochtend zie je precies welke vrouwen er wel en niet werken, want de werkende moeders, gaan er om half negen als een speer vandoor, om op tijd te zijn op hun werk.

Want we werken allemaal van negen tot vijf? Mijn buurvrouw is zo'n moeder die haar kinderen in joggingbroek naar school brengt.



Die draait nachtdienst, komt thuis, gaat douchen terwijl man met kinderen ontbijt, dan gaat man werken, vrouw brengt kinderen naar school en bij thuiskomst gaat ze slapen. Tot 14.30 een dan staat ze om 15.00 aangekleed op het schoolplein. Buurvrouw heeft om half negen geen haast. Haar werk zit er immers al op.



Niet elke joggingbroek is wat hij lijkt.
quote:Bestaardigopzich schreef op 29 april 2017 @ 07:49:

[...]



Ook dat is wel een puntje: je mag maar een zeer beperkt vermogen hebben als je in de bijstand zit; een gift ook al is het een extraatje van familie of vrienden wordt in principe als geld gezien en ingehouden op je uitkering.

Zou je de loterij winnen met 25.000,- wordt je uitkering direct stopgezet

Beetje flauw want die kans is niet zo groot maar feitelijk moet je zelfs een tientje dat je krijgt van een buur die je ergens mee geholpen hebt opgeven.

In de praktijk zal dat wel loslopen maar je bent afhankelijk en staat bijna onder curatele. Zo zie ik het..

Wat ik ermee bedoel: je hebt als je je eigen inkomen hebt geen verantwoording meer af te leggen, mag een gift (derdehands auto'tje voor je verjaardag?) zonder problemen aanpakken en er blij mee zijn. En zoals gezegd wellicht een 13e maand en in de bijstand krijg je nooit loonsverhoging. En kan je gewoon een meevallertje zonder problemen aanpakken en er blij mee zijn zonder dat 2 jaar later uitkomt dat je iets niet hebt opgegeven.

Die vrijheid is toch ook wat waard? Beter je eigen boontjes kunnen doppen dan zweven in een vangnet wat eigenlijk bedoelt is voor mensen die echt niet voor zichzelf kunnen zorgen financieel. En het uitgangspunt is 'tijdelijk' niet voor zichzelf kunnen zorgen, want vaak is dat het geval.

De mensen die niet anders kunnen moeten alle steun krijgen die ze nodig hebben, anders toch beter in het arbeidsproces blijven of zelf iets beginnen maar niet afhankelijk worden van de overheid.



Tenminste, wellicht projecteer ik maar zo werkt het voor mij; wel in de ww gezeten ooit maar blij dat ik onafhankelijk ben en doe wat ik leuk vind om te doen en daar nog voldoende mee verdien om te kopen -nou ja niet alles maar genoeg haha- wat ik wil.

En alleen aan de Belastingdienst verantwoording af hoef te leggen. Ze weten toch al (bijna) alles van me





Dat is niet helemaal waar.Dingen die je van een ander krijgt,mag gewoon.

Ik ken iemand die heeft een auto,staat op een camping kan elk weekend naar de mac etc etc.Gaat minstens 8 keer per jaar op vakantie.

Het mag van de bijstand.Want hij krijgt het van zijn vadertje.En dat mag gewoon.Iemand heeft daar zelf de bijstand over opgebeld omdat ze het niet normaal vond maar er werd letterlijk gezegd dat hun er niks aan konden doen omdat hij het KREEG.Snappen doe ik het nog steeds niet omdat ik het profiteren vind.

Waarschijnlijk is de gemeente te dom om deze persoon goed door te hebben.Je hebt recht op 3 vakantieweken per jaar.Als je het zo speelt als diegene kom je dus blijkbaar overal mee weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 29 april 2017 @ 10:56:

[...]



Die in z'n geheel gekort wordt op de bijstandsuitkering.Zodat de ex-partner opdraait voor een inkomen dat boven dat van een werkende komt. Het ging me even om het principe.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 10:59:

Niet elke joggingbroek is wat hij lijkt.Klopt; al die Polen die voor me bij de Aldi hun halve liter blikjes lopen af te rekenen in joggingbroek zijn ook keihard aan het stucen geweest die dag.
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 10:59:

[...]



Want we werken allemaal van negen tot vijf? Mijn buurvrouw is zo'n moeder die haar kinderen in joggingbroek naar school brengt.



Die draait nachtdienst, komt thuis, gaat douchen terwijl man met kinderen ontbijt, dan gaat man werken, vrouw brengt kinderen naar school en bij thuiskomst gaat ze slapen. Tot 14.30 een dan staat ze om 15.00 aangekleed op het schoolplein. Buurvrouw heeft om half negen geen haast. Haar werk zit er immers al op.



Niet elke joggingbroek is wat hij lijkt.

Ik heb het niet over uitzonderingen.

De gevallen die ik elke dag op het schoolplein zie staan kletsen, zijn het soort vrouwen dat ontbijt met een sigaret in de ene hand, en een blikje redbul in de andere hand.
Alle reacties Link kopieren
HIer 1 in ons dorp. Heeft 4 kinderen van 3 vaders. Allrmaal uit beeld en als ik haar mag geloven drama met niet betalen alimentatie.



Jongste kind is 2





Zij werkt niet. Bijstand. Krijgt alle toeslagen en alles wat onze gemeente beschikbaar heeft aanf extra's. Zij wil niet werken. Want dan gaat ze erop achteruit. Nu kunnen haar oudste twee gratis op sport en zwemles. Peuterspeelzaal is gratis voor no 3. Dit zegt ze letterlijk zelf Ze geeft aan dat ze zielig doet bij de "soos" en dat ze blij is dat het haar lukt Tja. Dit soort types hou je er altijd bij en als je gemeente erin trapt

..
Alle reacties Link kopieren
quote:Kumiko schreef op 29 april 2017 @ 11:06:

[...]



Ik heb het niet over uitzonderingen.

De gevallen die ik elke dag op het schoolplein zie staan kletsen zijn het soort vrouwen dat ontbijt met een sigaret in de ene hand, en een blikje redbul in de andere hand.Goh je omschrijft mijn eerder genoemde dorpsgenoot.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko, ik sta ook weleens te kletsen, of na half 9 in de supermarkt. Ik werk wel, maar dan van 13:00 tot 18:00 en van 16:45 tot 22:00 en weekenden. Dus niemand ziet mij wegracen met mijn peuter als ik de oudste 2 heb afgezet, maar ik werk wel en zo zijn er meer met mij
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 29 april 2017 @ 10:52:

[...]



Heb je laatst mee gekregen wat modaal aan toeslagen binnen harkt? En dat met twee inkomens?Nee? Vertel! Misschien kan ik dan ook nog wat binnen harken... (2x modaal is ongeveer € 60.000-€ 66.000 bruto op jaarbasis). Ik komhelaas nergens voor in aanmerking, maar misschien zoek ik verkeerd?
quote:Kumiko schreef op 29 april 2017 @ 11:06:

[...]

Ik heb het niet over uitzonderingen.

De gevallen die ik elke dag op het schoolplein zie staan kletsen, zijn het soort vrouwen dat ontbijt met een sigaret in de ene hand, en een blikje redbul in de andere hand.Wat een vooroordelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:summerheat schreef op 29 april 2017 @ 11:12:

Nee? Vertel! Misschien kan ik dan ook nog wat binnen harken... (2x modaal is ongeveer € 60.000-€ 66.000 bruto op jaarbasis). Ik komhelaas nergens voor in aanmerking, maar misschien zoek ik verkeerd?Behalve kinderbijslag en een beetje kindgebonden budget is het inderdaad bij 2x modaal helemaal niks meer inderdaad.
Werken zou voor Jan Modaal gewoon veel meer beloond moeten worden, zodat je helemaal onderaan de streep wat meer overhoudt, dan je buurman/vrouw met bijstand+toeslagen, die je uitlacht als je uitgeput van je werk thuis komt om 18uur.

Er zijn nu al belastingvoordelen voor werkenden, maar dit mag ook wel wat hoger worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:02:

Als alleenstaande ouder in grote steden loont het echt niet om (wit) te gaan werken.

Voorbeeldje uit de krant van afgelopen week.



Dit komt doordat wanneer je gaat werken je allerlei (landelijke) toeslagen kwijtraakt. Plus dat grote steden vaak veel doen voor deze gevallen met een uitkering. Dat kan dus zoals in Amsterdam oplopen tot een "inkomen" van €2200,- per maand. Om dat bedrag netto te halen moet je al een hele stevige fulltime baan hebben dus in de meeste gevallen gaat dat niet gehaald worden.

Ga je daarbij ook nog zwart bijverdienen (tijd genoeg) dan wordt het wel heel schunnig.



Oplossing: Weg met alle toeslagen en laat het verschil met werken minimaal €1000 per maand zijn.Wat een stupide voorbeeld uit die krant. Als je werkt tegen een laag salaris heb je ook recht op allerlei toeslagen. Die moet je er dus wel bij op tellen. Dan kom je met werken toch echt beter uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 11:18:

[...]

Behalve kinderbijslag en een beetje kindgebonden budget is het inderdaad bij 2x modaal helemaal niks meer inderdaad.



Weet ik. Is ook niet erg. Ik heb een leuke baan en ik blijf fulltime werken, net als mijn man. Ondanks dat we kinderen hebben. Gelukkig werken we beide flexibel, dus is er altijd wel iemand thuis na schooltijd.



Overheidssteun is voor mensen die het anders niet redden om wat voor reden dan ook. ( al is luiheid geen reden, maar hoe pols je dat?)
Alle reacties Link kopieren
Het ministerie van Sociale Zaken haalde alle inkomensmaatregelen door een rekenmodel en constateerde dat voor inkomens tussen €?20.000-€?35.000, de marginale druk op kan lopen tot wel 80%!



In de eerste en tweede belastingschijf betaal je nu bijna geen inkomstenbelasting, maar wel veel premies voor de volksverzekeringen waardoor lagere inkomens van hun brutoloon maar weinig overhouden. Dat inkomensverlies wordt weer gerepareerd met toeslagen. Rondpompen van geld dus.

Stoppen daarmee en alles vereenvoudigen gaat nooit lukken want elke politieke partij wil zijn doelgroepje kiezers natuurlijk bedienen met een toeslagje.
Ik snap het niet Kluun. Je bent als 31/32 jarige nog maar een starter op de arbeidsmarkt en zelfs sinds een maand pas op jezelf wonend.

Je hebt naast je studies nooit een bijbaan gehad.

Heb je eigenlijk wel eens een studie afgemaakt, want je komt niet bijster intelligent over. Maak je borst dan maar nat voor een studie schuld.

Of hebben je ouders altijd alles voor je betaald? Die werken wel beiden fulltime dus dat goede voorbeeld heb je niet echt overgenomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 29 april 2017 @ 11:23:

[...]



Wat een stupide voorbeeld uit die krant. Als je werkt tegen een laag salaris heb je ook recht op allerlei toeslagen. Die moet je er dus wel bij op tellen. Dan kom je met werken toch echt beter uit.Ja toch? Ik dacht al dat ik iets miste, toeslagen zijn toch gebaseerd op hoogte inkomsten, niet op bron inkomsten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven