Geld & Recht alle pijlers

Door te werken in de schulden

29-04-2017 01:37 168 berichten
Ik kom net dit (https://wnl.tv/2017/03/29 ... eel-geld-werken-geen-zin/) vreemde verhaal tegen over een bijstandsmoeder die meer inkomen heeft door haar bijstand + toeslagen, dan ze zou hebben door te werken. Dat is een bekend verhaal, maar



Suzanne’s laatste baan was dan ook al jaren geleden. Ze werkte toen in deeltijd bij supermarkt, maar ook dat leverde haar geen geld op. Sterker nog, ze kwam erdoor in de schulden. “Ik kreeg een enorme aanslag van de belasting”, aldus Suzanne.







Hoe kan dat? Dus ze werkte parttime, maar dat was dus zinloos? Ze kwam immers door te werken in de schulden Zie 1:51 - 2:17:



https://www.youtube.com/watch?v=5uL45NEmEuA







Dus toch maar niet werken? Ik wil niet volgend jaar ineens een 'enorme aanslag van de belastingdienst' krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 29 april 2017 @ 11:23:

Wat een stupide voorbeeld uit die krant. Als je werkt tegen een laag salaris heb je ook recht op allerlei toeslagen. Die moet je er dus wel bij op tellen. Dan kom je met werken toch echt beter uit.Klopt, die krant heeft het totaal niet grondig uitgezocht dat werken niet altijd loont.



Deze deze site heeft dat wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Dizzy schreef op 29 april 2017 @ 11:36:

Ik snap het niet Kluun. Je bent als 31/32 jarige nog maar een starter op de arbeidsmarkt en zelfs sinds een maand pas op jezelf wonend.

Je hebt naast je studies nooit een bijbaan gehad.

Heb je eigenlijk wel eens een studie afgemaakt, want je komt niet bijster intelligent over. Maak je borst dan maar nat voor een studie schuld.

Of hebben je ouders altijd alles voor je betaald? Die werken wel beiden fulltime dus dat goede voorbeeld heb je niet echt overgenomen.



Volgens haar/zijn? topics op FOK



5 jaar pabo (afgerond ja, maar uiteindelijk niet wat ik wil, al die gillende kinderen :') ), 3 jaar geschiedenis :') (niet afgerond) , 5 jaar bedrijfskunde (afgerond _O_ )





Maar ik twijfel ook.....Hoe kan het dat je zo weinig weet van het leven als je al 31 jaar bent? Hoe beschermend ben je opgevoed dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:summerheat schreef op 29 april 2017 @ 11:42:

Hoe kan het dat je zo weinig weet van het leven als je al 31 jaar bent? Hoe beschermend ben je opgevoed dan?Geen relatie gehad met een vrouw, lijkt me duidelijk.
quote:summerheat schreef op 29 april 2017 @ 11:42:

[...]





Volgens haar/zijn? topics op FOK



5 jaar pabo (afgerond ja, maar uiteindelijk niet wat ik wil, al die gillende kinderen :') ), 3 jaar geschiedenis :') (niet afgerond) , 5 jaar bedrijfskunde (afgerond _O_ )





Maar ik twijfel ook.....Hoe kan het dat je zo weinig weet van het leven als je al 31 jaar bent? Hoe beschermend ben je opgevoed dan?Bedrijfskunde gestudeerd en dan dit soort vragen. Dat moet wel een bar slechte studie zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 11:44:

[...]

Geen relatie gehad met een vrouw, lijkt me duidelijk.







Ik moet je gewoon even highfiven... Precies hoe ik erover denk! Maar goed, ik ben extreem feministisch opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 11:39:

[...]

Klopt, die krant heeft het totaal niet grondig uitgezocht dat werken niet altijd loont.



Deze deze site heeft dat wel.



Deze berekening is niet helemaal uptodate...

Tegenwoordig krijgen ouders meer kindgebonden budget. De kop op de bijstand voor alleenstaande ouders is daardoor opgeheven. Hierdoor loont werken nu meer dan een paar jaar geleden.



Edit....de berekening na hervorming net gevonden, goedemorgen...
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
quote:summerheat schreef op 29 april 2017 @ 11:51:



[...]









Ik moet je gewoon even highfiven... Precies hoe ik erover denk! Maar goed, ik ben extreem feministisch opgevoed.Mijn oma's waren mijn grote voorbeeld. Nooit een betaalde baan gehad maar een werkethos van heb ik jou daar. Nooit verantwoordlijkheden afschuiven, erg protestants qua inslag. Het gaat bij mij ook meer om de instelling dan om hoeveel je verdient oid.
quote:summerheat schreef op 29 april 2017 @ 11:42:

[...]





Volgens haar/zijn? topics op FOK



5 jaar pabo (afgerond ja, maar uiteindelijk niet wat ik wil, al die gillende kinderen :') ), 3 jaar geschiedenis :') (niet afgerond) , 5 jaar bedrijfskunde (afgerond _O_ )





Maar ik twijfel ook.....Hoe kan het dat je zo weinig weet van het leven als je al 31 jaar bent? Hoe beschermend ben je opgevoed dan?Ah dank je. Kennelijk had ik op Fok even verder moeten lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 10:35:

[...]

Dat 'noodgedwongen partime want mijn werkgever doet niet anders' is natuurlijk een smoes en wordt bovendien in stand gehouden juist doordat zoveel vrouwen dat wel prima vinden.

Dan ga je toch ergens werken waar je wel fulltime aan de bak kan denk ik dan. Ik heb zó'n hekel aan gefingeerd slachtofferschap.

Kom op vrouwen: geef het goede voorbeeld aan je kinderen!



Ik ben alleenstaand heb 3 kinderen, ik ben een dag meer gaan werken,( bij ons worden nu alleen maar fulltimers aangenomen ) maar mijn werkgever heeft wel te uit en te na gevraagd of ik het wel kon combineren met mijn thuissituatie ze stimuleert me maar, wil voor mij de balans wel gezond houden.

Sommige collega's vonden het betuttelend ik vind het getuigen van inleving.

Hoe ouder mijn kinderen worden hoe meer uren ik kan en wil maken, veel kunnen ze immers al zelf en dat wordt alleen maar meer. Zodra je jongste naar het middelbaar gaat ga ik ook ft werken.
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 11:44:

[...]

Geen relatie gehad met een vrouw, lijkt me duidelijk.



Ik heb nu toch maar wel even verder gelezen. Kennelijk heeft Kluun een vriendin.

"Stel dat mijn vriendin mij over 3 maanden verlaat"
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 12:03:

[...]

Mijn oma's waren mijn grote voorbeeld. Nooit een betaalde baan gehad maar een werkethos van heb ik jou daar. Nooit verantwoordlijkheden afschuiven, erg protestants qua inslag. Het gaat bij mij ook meer om de instelling dan om hoeveel je verdient oid.Wat ik alleen niet begrijp is dat je jouw instelling blijkbaar de enige juiste vindt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 29 april 2017 @ 12:43:

Wat ik alleen niet begrijp is dat je jouw instelling blijkbaar de enige juiste vindt.Ben je gek? Echt niet.

Maar ik hoef ook niet op te draaien voor andermans keuzes.
Wat een naieve opmerkingen maakt Annemarie van Gaal daar door te zeggen dat het systeem te ingewikkeld is en dat je beter niet kunt werken. Als je te weinig verdient dan vult de gemeente het aan. Als je evenveel verdiend als bijstand dan vervallen je toeslagen niet. Die mevrouw wil niet werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 29 april 2017 @ 12:50:

[...]

Ben je gek? Echt niet.

Maar ik hoef ook niet op te draaien voor andermans keuzes.

Ik denk dat die keuzes vaak lang zo vrij niet gemaakt worden als jij blijkbaar denkt.



Daarbij draai jij toch niet persoonlijk op voor de keuze van iemand anders?

We betalen allemaal belasting, waar al deze zaken uit betaald worden.

Hoe dat geld verdeeld wordt bepaalt de politiek en door je stem uit te brengen kun je proberen daarin wat te sturen.

En daarin zullen dus keuzes gemaakt worden waar je niet blij mee bent, zoals er weer andere keuzes zijn waar ik niet blij mee ben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Als je minder verdient dan bijstandsniveau vult de gemeente wel aan tot bijstandsniveau.



Maar alsnog kun je minder overhouden.



De gemeente vergoed geen reiskosten naar je werk. Als de werkgever dat ook niet doet en je moet daarnaast nog kosten maken voor kinderopvang dan kan je dus slechter af zijn.



Bijstandsniveau is al het minimum dan in je je niet veroorloven dat je bijvoorbeeld 150 euro extra kosten hebt aan bovenstaande.
Alle reacties Link kopieren
- Niet goed gelezen-
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 29 april 2017 @ 12:55:

Die mevrouw wil niet werken.Daar ben ik dan weer helemaal met je eens.
Verdomd! Ik kon er niet van slapen! Ik heb echt nooit zorgtoeslag aangevraagd! Ik kreeg het gewoon automatisch. Nu gaat het me in de problemen brengen. Ik durf mijn inkomen niet te schatten en aan te passen. Weet iemand hoe stopzetten werkt?



Bij voorbaat dank,



Kluun
Alle reacties Link kopieren
quote:Zo.maar schreef op 29 april 2017 @ 08:02:

[...]





Volgens mij worden de toeslagen steeds minder, dus het loont wel degelijk meer uren.Door alle toeslagen houdt ze nu, na aftrek van de vaste lasten, 1400 euro per maand over om van te leven. Ik vind dat eigenlijk niet normaal. Tenminste dat wordt gezegd.
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:32:

Verdomd! Ik kon er niet van slapen! Ik heb echt nooit zorgtoeslag aangevraagd! Ik kreeg het gewoon automatisch. Nu gaat het me in de problemen brengen. Ik durf mijn inkomen niet te schatten en aan te passen. Weet iemand hoe stopzetten werkt?



Bij voorbaat dank,



Kluun

Toeslag heb je ooit echt wel aangevraagd hoor. Dat gaat echt niet vanzelf.

Log in met je Didi-D op mijnoverheid.nl en je kunt alles regelen.
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 15:35:

[...]



Toeslag heb je ooit echt wel aangevraagd hoor. Dat gaat echt niet vanzelf.

Log in met je Didi-D op mijnoverheid.nl en je kunt alles regelen.Mijn ouders dan, want ik ben nooit met dit soort angstaanjagende zaken bezig geweest. Ik heb echt het gevoel dat ik lekker ga werken en van het geld ga genieten en volgend jaar ineens een enorme aanslag krijg
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:39:

[...]

Mijn ouders dan, want ik ben nooit met dit soort angstaanjagende zaken bezig geweest. Ik heb echt het gevoel dat ik lekker ga werken en van het geld ga genieten en volgend jaar ineens een enorme aanslag krijg Angstaanjagende? Werkelijk?
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 15:42:

[...]



Angstaanjagende? Werkelijk?Ja, stel ik verdien 1000 euro netto per maand, en dan krijg ik volgend jaar ineens een belastingaanslag van 7000 euro om terug te moeten betalen....wat voor zin had het dan?
https://www.belastingdien ... nkomen/bedragen-per-maand



Kijk hier voor waar je recht op zou kunnen hebben.
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 15:44:

https://www.belastingdien ... nkomen/bedragen-per-maand



Kijk hier voor waar je recht op zou kunnen hebben.Gewoon wat ik nu krijg? 88 euro, want ik werk voor minimumloon vanaf maandag. MAAR ik moet toch nog mijn nieuwe inkomen schatten en doorgeven...wat als ik dat niet doe? Dan krijg ik een boete neem ik aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven