Geld & Recht alle pijlers

Door te werken in de schulden

29-04-2017 01:37 168 berichten
Ik kom net dit (https://wnl.tv/2017/03/29 ... eel-geld-werken-geen-zin/) vreemde verhaal tegen over een bijstandsmoeder die meer inkomen heeft door haar bijstand + toeslagen, dan ze zou hebben door te werken. Dat is een bekend verhaal, maar



Suzanne’s laatste baan was dan ook al jaren geleden. Ze werkte toen in deeltijd bij supermarkt, maar ook dat leverde haar geen geld op. Sterker nog, ze kwam erdoor in de schulden. “Ik kreeg een enorme aanslag van de belasting”, aldus Suzanne.







Hoe kan dat? Dus ze werkte parttime, maar dat was dus zinloos? Ze kwam immers door te werken in de schulden Zie 1:51 - 2:17:



https://www.youtube.com/watch?v=5uL45NEmEuA







Dus toch maar niet werken? Ik wil niet volgend jaar ineens een 'enorme aanslag van de belastingdienst' krijgen
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:43:

[...]

Ja, stel ik verdien 1000 euro netto per maand, en dan krijg ik volgend jaar ineens een belastingaanslag van 7000 euro om terug te moeten betalen....wat voor zin had het dan?Hoe kun je nou zo'n bedrag als aanslag krijgen? De Belastingdienst stuurt geen random aanslagen naar jou hoor. Als op je salaris gewoon loonheffing wordt ingehouden en je ontvangt zorgtoeslag voor maximaal 88 euro per maand. Dan kom je nooit aan 7000 euro te veel ontvangen.
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:47:

[...]

Gewoon wat ik nu krijg? 88 euro, want ik werk voor minimumloon vanaf maandag. MAAR ik moet toch nog mijn nieuwe inkomen schatten en doorgeven...wat als ik dat niet doe? Dan krijg ik een boete neem ik aan?Nee hoor geen boete direct. Je kunt alleen het teveel betaalde moeten terug betalen. Pas als je een betalingsachterstand hebt kunnen er boetes volgen.
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 15:47:

[...]



Hoe kun je nou zo'n bedrag als aanslag krijgen? De Belastingdienst stuurt geen random aanslagen naar jou hoor. Als op je salaris gewoon loonheffing wordt ingehouden en je ontvangt zorgtoeslag voor maximaal 88 euro per maand. Dan kom je nooit aan 7000 euro te veel ontvangen.



Ja, maar ze keren toch ook boetes uit?



1. Boete als ik mijn inkomen niet schat en doorgeef: https://www.belastingdien ... _werken/ik_ga_weer_werken



2. Boete voor het onterecht ontvangen van zorgtoeslag



3. Ontvangen zorgtoeslag terugbetalen



Uiteindelijk is wat ik hun dan moet betalen meer dan 5000 euro.
Voor iemand die er geen bal van snapt, kun je toch veel informatie over mogelijke boetes vermelden.



Kijk de regels na, die staan helder en overzichtelijk online, vraag aan waar je recht op hebt en klaar. Verandert je situatie (samenwonen/meer inkomen oid) dan geef je dat tijdig door.



En als je het echt niet snapt en er niet van kunt slapen (schromelijk overdreven) dan zou ik een adviseur in de hand nemen. Die vind je op iedere hoek van de straat want zo ingewikkeld is dit niet.
quote:Angel64 schreef op 29 april 2017 @ 15:56:

Voor iemand die er geen bal van snapt, kun je toch veel informatie over mogelijke boetes vermelden.



Kijk de regels na, die staan helder en overzichtelijk online, vraag aan waar je recht op hebt en klaar. Verandert je situatie (samenwonen/meer inkomen oid) dan geef je dat tijdig door.



En als je het echt niet snapt en er niet van kunt slapen (schromelijk overdreven) dan zou ik een adviseur in de hand nemen. Die vind je op iedere hoek van de straat want zo ingewikkeld is dit niet.Hoezo doorgeven? Het is de bedoeling dat ik op basis van deze 2 gegevens mijn inkomen schat en doorgeef: 8,96 bruto per uur + werk minimaal 32 uur per week....DAT DURF EN KAN IK NIET! Dus wil ik het liever stopzetten, maar dat is niet mogelijk. Dit is een nachtmerrie
9 x 52 weken x 32 uur = 15000 bruto. Tel daar 6%vakantiegeld bij. Zet in op 17.500 in je aanvraag, heb je nog wat speling.



Je zit dan zeker te hoog met je inkomen (vakanties etc niet meegenomen). Toeslag per maand is dan iets lager dan waar je mogelijk recht op hebt. Aan einde van het jaar trekt zich dat vanzelf recht als de Belastingdienst je totale inkomen heeft doorgekregen.
Stijgt je inkomen naar 12 euro per uur dan maak je de berekening opnieuw en geef je de wijziging door. Als je gaat samenwonen geef je dat door. Ga je verhuizen, dan geef je dat door etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:59:

[...]





Hoezo doorgeven? Het is de bedoeling dat ik op basis van deze 2 gegevens mijn inkomen schat en doorgeef: 8,96 bruto per uur + werk minimaal 32 uur per week....DAT DURF EN KAN IK NIET! Dus wil ik het liever stopzetten, maar dat is niet mogelijk. Dit is een nachtmerrie



Joh, doe niet zo dramaqueen......



Geeft gewoon als inkomen € 18.000 op. Ergens in juli 2018 is je definitieve inkomen bij toeslagen bekend en krijg je een herberekening. Of je krijgt nog een bedrag uitgekeerd of je moet een klein stukje terugbetalen d.m.v. een betalingsregeling( mag in 24 maanden).



Boete krijg je echt niet zomaar en daarnaast moetje onderscheid maken tussen een vergrijpboete of een verzuimboete. Je inkomen nu niet aanpassen is verzuim maar schat je verkeerd dan is dat geen verzuim. Daarnaast is een boete nooit hoger dan 100% van het terug te betalen bedrag.. dus hoe je ineens aan € 7000 komt?



Wil je geen toeslagen? Omdat je het "eng" vindt? Geen dan als inkomen € 29.000 op dan stopt de toeslag maar loopt je recht door. Dus als dan volgend jaar ineens blijkt dat je minder verdiende dan die € 29.000 en wel recht zou hebben, dan krijg je alsnog je toeslag met terugwerkende kracht uitbetaald.
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:59:

[...]





Hoezo doorgeven? Het is de bedoeling dat ik op basis van deze 2 gegevens mijn inkomen schat en doorgeef: 8,96 bruto per uur + werk minimaal 32 uur per week....DAT DURF EN KAN IK NIET! Dus wil ik het liever stopzetten, maar dat is niet mogelijk. Dit is een nachtmerrie Sorry hoor, maar 100000x
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:51:

[...]





Ja, maar ze keren toch ook boetes uit?



1. Boete als ik mijn inkomen niet schat en doorgeef: https://www.belastingdien ... _werken/ik_ga_weer_werken



2. Boete voor het onterecht ontvangen van zorgtoeslag



3. Ontvangen zorgtoeslag terugbetalen



Uiteindelijk is wat ik hun dan moet betalen meer dan 5000 euro.



De boetes zijn alleen bij bewust fraudegedrag. Een inkomen wat 18000 blijkt te zijn waar 17000 is geschat is natuurlijk geen fraude. Ik werk veel met toeslagen en zie afgezien van de normale terugvordering van het teveel betaalde, eigenlijk nooit deze boetes.

Echt, je maakt iets van niets.
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:59:

[...]

Hoezo doorgeven? Het is de bedoeling dat ik op basis van deze 2 gegevens mijn inkomen schat en doorgeef: 8,96 bruto per uur + werk minimaal 32 uur per week....DAT DURF EN KAN IK NIET! Dus wil ik het liever stopzetten, maar dat is niet mogelijk. Dit is een nachtmerrie

Dan geef je nu door wat nu op dit moment je beste schatting is. Als je dan een paar maanden aan het werk bent vraag je aan P&O op je werk een nieuwe schatting. Die zal misschien al preciezer zijn. Dan pas je dat meteen aan bij de toeslagen. Dan wordt dat al verrekend in wat je de nog resterende maanden van dit jaar ontvangt. En zodra je begin 2018 je jaaropgave hebt ontvangen pas je het aan aan de definitieve bedragen. Dan verrekenen ze het met je toeslagen van 2018.



Een boete krijg je alleen bij doelbewuste fraude of als je echt verzuimt gegevens door te geven. Maar er zijn zat mensen die aan het begin van het jaar niet kunnen inschatten wat hun inkomen gaat zijn. Stel je voor dat je een eigen bedrijf hebt ofzo, dan weet je toch nog totaal niet wat je gaat verdienen? Dat is allemaal geen probleem. Je geeft naar beste eer en geweten een bedrag door en zodra je ziet dat het anders uitpakt geef je de veranderingen door. Je krijgt dan geen boete, ze verrekenen alleen het te veel of te weinig ontvangen bedrag met de maanden erna.



Echt, dit is géén nachtmerrie. Een baan is een prachtige kans! Je eigen gestress, dat is misschien een nachtmerrie, maar dat doe je jezelf aan. Gooi je hoofd leeg en ga genieten van het zonnetje en van het vooruitzicht dat je binnenkort een baan hebt.
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:59:

[...]





Hoezo doorgeven? Het is de bedoeling dat ik op basis van deze 2 gegevens mijn inkomen schat en doorgeef: 8,96 bruto per uur + werk minimaal 32 uur per week....DAT DURF EN KAN IK NIET! Dus wil ik het liever stopzetten, maar dat is niet mogelijk. Dit is een nachtmerrie Dat wordt het gevang volgend jaar als je niet kan betalen.
quote:Star schreef op 29 april 2017 @ 16:45:

[...]





Dat wordt het gevang volgend jaar als je niet kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 april 2017 @ 16:45:

[...]





Dat wordt het gevang volgend jaar als je niet kan betalen.





Volgens mij waren ze zelfs weer bezig om juist voor deze gevallen de doodstraf weer in te voeren... #ensarcasmeknopweeruit#
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet echt toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:ieneminnie schreef op 29 april 2017 @ 16:52:

Dit is niet echt toch?Ik begin ook te twijfelen. In ieder geval worden de studies en de leeftijd ( 31 jaar!?) met het uur ongeloofwaardiger.
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:39:

ik ben nooit met dit soort angstaanjagende zaken bezig geweestAngstaanjagend? Dit kan niet echt zijn.
Als je hier al zo'n drama van maakt, hoe reageer je dan wel niet als er echt eens iets mis loopt?

Je komt heel onvolwassen, naïef en dramatisch op mij over.

Ik hoop voor jou dat mijn beeld niet klopt, want dit is geen normale manier om te reageren op dit soort simpele zaken.
Ik lees her en der van 4 dagen of fulltime werken. Zelf zou ik graag 4x9 of 5 dagen willen werken. Maar dan krijg je de volgende problemen: Logopedie, artsen, oogarts, tandarts etc.. Dit is niet te combineren heb ik gemerkt. Wat een drama. 9 van de 10x op een werkdag want tja zij werken op vrijdags ook niet. En keer op keer moet ik een dag vrij nemen! En zoveel dagen heb ik maar ook mijn man niet.



Dys voor de dames die fulltime werken, hoe doen jullie dit in hemelsnaam? Of zijn jullie gezegend met kids die niet naar logopedie etc hoeven?
Ik hoop dat het komende kabinet hier echt eens iets mee gaat doen. Minder belasting op loon en uitkeringen/bijstand naar het absolute minimum.
quote:maylo schreef op 29 april 2017 @ 18:13:

Dit is niet te combineren heb ik gemerkt. Wat een drama. 9 van de 10x op een werkdag want tja zij werken op vrijdags ook niet. Kun je je vrije dag dan niet (eenmalig of structureel) wisselen zodat je op een andere dag dan vrijdag vrij bent?
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 29 april 2017 @ 18:13:

Ik lees her en der van 4 dagen of fulltime werken. Zelf zou ik graag 4x9 of 5 dagen willen werken. Maar dan krijg je de volgende problemen: Logopedie, artsen, oogarts, tandarts etc.. Dit is niet te combineren heb ik gemerkt. Wat een drama. 9 van de 10x op een werkdag want tja zij werken op vrijdags ook niet. En keer op keer moet ik een dag vrij nemen! En zoveel dagen heb ik maar ook mijn man niet.



Dys voor de dames die fulltime werken, hoe doen jullie dit in hemelsnaam? Of zijn jullie gezegend met kids die niet naar logopedie etc hoeven?Opa's, oma's, oppas, partner, buren, vriendinnen, tantes, ooms.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Belastingen en toeslagen angstaanjagend?

Oh gut, en jij bent 31 en hebt bedrijfskunde gestudeerd
Alle reacties Link kopieren
Kluun ga een ander voor de gek houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:59:

[...]





Hoezo doorgeven? Het is de bedoeling dat ik op basis van deze 2 gegevens mijn inkomen schat en doorgeef: 8,96 bruto per uur + werk minimaal 32 uur per week....DAT DURF EN KAN IK NIET! Dus wil ik het liever stopzetten, maar dat is niet mogelijk. Dit is een nachtmerrie jemig, heb jij een theatrale persoonlijkheidsstoornis of zo. Je gedraagt je echt volslagen belachelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven