Geld & Recht alle pijlers

Duur.... en spijt!

17-02-2017 10:19 394 berichten
Wat voor iets duurs heb jij gekocht, waar je achteraf spijt van hebt?



TO trapt af:



- een hele prijzige leren handtas, die leeg al veel weegt vanwege het dikke leer. En dus helemaal zwaar is als ie gevuld is. Ik gebruik hem bijna nooit.



- een fornuis van rond de €3000. Het kent alleen de standen 'turbo' en 'super turbo'. Mijn eten verbrand bijna altijd. Ik moet altijd aan de slag met sudderplaatjes.
quote:eva-luna schreef op 23 februari 2017 @ 10:53:

[...]





+1

Iedereen heeft zijn eigen dingen waar hij of zij graag geld aan uitgeeft. Of zou willen uitgeven, want ook als je het niet (voldoende) hebt, heb je over het algemeen een voorkeur voor wat je zou kopen of doen als je het wel had. Ik vind dat steeds maar willen begrijpen en willen meedoen met andermans uitgavenpatroon, woninginrichting etcetera ook een beetje irritant worden.Daar ging het mij ook niet om.
Waar het mij wel om gaat is, als je iets wil hebben, het mooi vindt, het het geld waard vindt en het ook nog kan betalen, hoe je dan af komt van de gedachte:

Jij? Jij hoort niet meer te willen dan een horloge/zonnebril van vijf euro van de markt.

Jij die dure kledingwinkel binnen gaan om te kijken of daar toevallig ook nog iets moois hangt in de sale? Is C&A je soms te min?

Een luxe vakantie naar de zon boeken? Toe maar, toe maar. Iets mis met een weekendje in een tent in het naburige dorp?



Dit dus. Gedachten naar jezelf en je wensen en uitgavenpatroon toe. Het is in mijn ogen iets heel anders dan kritiek/onbegrip hebben voor het uitgavenpatroon van andere mensen. Vandaar dat mijn vraag dus was naar anderen toe: hoe zijn jullie drempellozer geworden? Wat zijn je gedachten verder als je merkt dat je iets wil hebben en het kan betalen?



Ik snap echt wel dat het irritant kan overkomen maar ik vraag me dit steeds af. En ook of je van dit soort gedachten ook af kunt komen zodat je ook veel meer kan genieten (lijkt me?)
@NYC,

Steeds weer die posts met al dat ge-afvraag (lekker krom Nederlands), ja, dat vind ik inmiddels best irritant, sorry

Daar blijf je naar over doorgaan, ook in andere topics. Ik vind je een lieverd, naar wel vermoeiend.
quote:NYC schreef op 23 februari 2017 @ 12:08:

Waar het mij wel om gaat is, als je iets wil hebben, het mooi vindt, het het geld waard vindt en het ook nog kan betalen, hoe je dan af komt van de gedachte:

Jij? Jij hoort niet meer te willen dan een horloge/zonnebril van vijf euro van de markt.

Jij die dure kledingwinkel binnen gaan om te kijken of daar toevallig ook nog iets moois hangt in de sale? Is C&A je soms te min?

Een luxe vakantie naar de zon boeken? Toe maar, toe maar. Iets mis met een weekendje in een tent in het naburige dorp?



Dit dus. Gedachten naar jezelf en je wensen en uitgavenpatroon toe. Het is in mijn ogen iets heel anders dan kritiek/onbegrip hebben voor het uitgavenpatroon van andere mensen. Vandaar dat mijn vraag dus was naar anderen toe: hoe zijn jullie drempellozer geworden? Wat zijn je gedachten verder als je merkt dat je iets wil hebben en het kan betalen?



Ik snap echt wel dat het irritant kan overkomen maar ik vraag me dit steeds af. En ook of je van dit soort gedachten ook af kunt komen zodat je ook veel meer kan genieten (lijkt me?)Ik denk dat het gewoon in jouw karakter zit. Ik heb nooit hoeven leren om geld aan mezelf uit te geven. Ik heb daar ook totaal geen moeite mee. Mijn motto is van je leeft maar 1 keer en dan liever maar goed. Ik ben misschien verwent want ik wil geen kleren waar iedereen mee loopt en ik ga niet in een tent op vakantie want dan blijf ik liever thuis. Ik probeer om zo veel mogelijk te genieten van het leven. Ik zal nooit gaan lenen voor dingen die ik wil hebben en ik zorg dat er altijd geld is om dingen te vervangen die kapot gaan en verder leef ik ruim.
quote:nausicaa schreef op 23 februari 2017 @ 11:58:

[...]





Maar je ziet vast wel eens iets wat je mooi vind, voor jezelf of voor je kinderen. En wat wel in dat 'hogere segment' valt. Dan koop je het toch een keer gewoon wel en kijk je wat er gebeurt? Dan merk je vanzelf dat de wereld niet ineens instort of mensen met brandende toortsen voor je huis staan, omdat je je in hun wereld gewaagd hebt. Zo lang het financieel niet onverantwoord is, heb je toch niks te verliezen, en je schrijft zelf dat je er eigenlijk graag vanaf zou willen. Dit zijn geen dingen die je eerst moet willen begrijpen, die moet je gewoon doen.



Doet jouw vrouw ook zo moeilijk over iedere aankoop, of is die wel makkelijker?



Mogelijk nog wel moeilijker omdat mijn vrouw dingen heel snel "te duur" vindt. Aan de andere kant heb ik wel het idee dat mijn vrouw zich, als ze zich eenmaal tot een aanschaf heeft gedaan, wel zuiniger is en er ook meer van kan genieten.



Het klopt denk ik wel wat je zegt, dat het meer een kwestie is van doen dan van begrijpen. Tot het 'doen' voelt het als een drempel. Na het 'doen' heel sterk als een 'snel vergeten/niemand zeggen'. En dat soort gedachten erbij vind ik belemmerend werken.
quote:eva-luna schreef op 23 februari 2017 @ 12:13:

@NYC,

Steeds weer die posts met al dat ge-afvraag (lekker krom Nederlands), ja, dat vind ik inmiddels best irritant, sorry

Daar blijf je naar over doorgaan, ook in andere topics. Ik vind je een lieverd, naar wel vermoeiend.Ik ga er op letten zo min mogelijk irritant over te komen. Wilde er alleen even mee aangeven dat het van mij absoluut niet als veroordelend/bekritiserend bedoeld was naar anderen toe. Misschien zelfs meer een vraag: leer mij dat eens!
Alle reacties Link kopieren
NYC, je aanname dat iedereen dingen denkt als "Jij? Jij hoort niet meer te willen dan een horloge/zonnebril van vijf euro van de markt."

is er nogal één. Ik denk dat dus nooit. Wel vraag ik mij dure dingen af of ik het ding de prijs waard vind. Niet of ik mezelf het ding waard vind.





Een tijd terug kocht ik online een lamp die op het plaatje leuk was, maar in het echt heel anders uit viel. Ding teruggebracht en me voorgenomen lampen alleen nog te kopen nadat ik ze in het echt gezien heb. Schoenen net zo: die moet ik dus echt passen voor ik ze koop.

En tóch bezweek ik laatst weer voor een online lamp en schoenen. Schoenen waren te klein en zijn weer terug, lamp viel tegen, maar daar was de originele doos helaas al door mijn kinderen omgebouwd tot een hut. Nu zoek ik dus een plekje waar hij niet zo opvalt en heb me wéér voorgenomen geen lampen en schoenen online te kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 23 februari 2017 @ 12:24:

[...]

Ik ga er op letten zo min mogelijk irritant over te komen. Wilde er alleen even mee aangeven dat het van mij absoluut niet als veroordelend/bekritiserend bedoeld was naar anderen toe. Misschien zelfs meer een vraag: leer mij dat eens!Dus... samenvatten je zoekt lessen in hoe je meer JOLO kunt zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Blondie456 schreef op 23 februari 2017 @ 12:20:

[...]



Ik denk dat het gewoon in jouw karakter zit. Ik heb nooit hoeven leren om geld aan mezelf uit te geven. Ik heb daar ook totaal geen moeite mee. Mijn motto is van je leeft maar 1 keer en dan liever maar goed. Ik ben misschien verwent want ik wil geen kleren waar iedereen mee loopt en ik ga niet in een tent op vakantie want dan blijf ik liever thuis. Ik probeer om zo veel mogelijk te genieten van het leven. Ik zal nooit gaan lenen voor dingen die ik wil hebben en ik zorg dat er altijd geld is om dingen te vervangen die kapot gaan en verder leef ik ruim.



Daar heb je eigenlijk ook helemaal gelijk in, Blondie. Genieten is zo belangrijk maar ik heb een vreemde verhouding tot spullen. Ergens in mij zit dus een stem die vindt dat ik alles mooi en leuk moet vinden, overal van moet genieten. En dat ik heel decadent en verwend ben als ik denk: 'hmm nee, in deze winkel heb ik geen zonnebril/horloge/trui naar mijn smaak gezien. Even verder kijken.' Dan is er meteen die gedachte: De hele markt hangt vól met zonnebrillen en JIJ vindt niks MOOI?

Echt zeer irritant. Ik vind het zelfs van mijzelf irritant...
quote:Tale schreef op 23 februari 2017 @ 12:27:

NYC, je aanname dat iedereen dingen denkt als "Jij? Jij hoort niet meer te willen dan een horloge/zonnebril van vijf euro van de markt."

is er nogal één. Ik denk dat dus nooit. Wel vraag ik mij dure dingen af of ik het ding de prijs waard vind. Niet of ik mezelf het ding waard vind.Maar dat is dus niet iets dat je hebt hoeven leren? Het is voor jou meer het basisuitgangspunt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tutjebelletje schreef op 23 februari 2017 @ 11:03:

[...]





Zo'n quooker kost 1500 euro, hoeveel water kook jij in hemelsnaam op dat fornuisje ?

Ja precies, dat zijn extreem veel fluitketeltjes en pannen water aan de kook. De investering zelf heb je er na jaaaaren pas uit, meegerekend het gebruik dat misschien inderdaad iets goedkoper is.

Je bespaart wel tijd, ik weet niet wat jij kost per uur?
Alle reacties Link kopieren
Onze inbouw quooker kostte netto 700 euro. Ik ben er echt superblij mee!



Maar grootste miskoop: onze eettafel van 1600 euro. Hij is prachtig, maar we hadden de 8 stoelen die we erbij kochten niet even gepast. En toen alles geleverd werd, bleken de stoelen niet 4x4 aan de tafel te passen. Had ik nu de tafel maar 20 cm ruimer besteld!
quote:permis schreef op 23 februari 2017 @ 12:38:

[...]



Ja precies, dat zijn extreem veel fluitketeltjes en pannen water aan de kook. De investering zelf heb je er na jaaaaren pas uit, meegerekend het gebruik dat misschien inderdaad iets goedkoper is.

Je bespaart wel tijd, ik weet niet wat jij kost per uur?Wat is het voordeel er dan voornamelijk van? Je hebt direct heet water, dat is waar. Maar het is nou ook weer niet zo dat je uuuuren moet wachten voor je heet water hebt als je thee wil maken of koken. En voor schoonmaken vind ik warm water volstaan in plaats van gekookt. Maar wat is het dan dat mensen juist wel voor een Quooker zouden willen kiezen?
Alle reacties Link kopieren
@ NYC, je koopt eens ( in een goede maand) een duurder item ( bij mij kleding of accessoires) die vind ik dan oprecht mooier / fijner dan een goedkoper exemplaar, pasvorm / kwaliteit / materiaal etc is vaak beter. Als ik dat zo een paar keer doe wil ik de goedkopere items niet meer. Zo werkt het bij mij.

Een nepper herken ik 8 van de 10 keer ook aan bv het materiaal. En ik weet ook van mezelf dat ik die toch niet gebruik, het staat me dan tegen. ( klinkt misschien arrogant maar ik probeer je uit te leggen hoe het bij mij werkt.



Ik heb spijt van de complete ski outfit, 1 keer gebruikt maar nooit meer.

Verder een boel kleding maar gelukkig gaat dat goed de laatste paar jaar.
@NYC, misschien een apart topic starten? Ik vind het wel interessant, maar het is wel offtopic...
quote:SF_ schreef op 23 februari 2017 @ 12:53:

@NYC, misschien een apart topic starten? Ik vind het wel interessant, maar het is wel offtopic...Goed idee, doe ik. Kunnen we hier verder weer on topic gaan over dure miskopen.
Ik zal weer on topic gaan.



Ik heb spijt van de kinderwagen die we nieuw hebben gekocht. Duur! En ook niet meer nodig voor een volgende zwangerschap. Een tweedehandsje had makkelijk gekund.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 22 februari 2017 @ 08:13:

Maar dan nog. Je kunt het geld misschien op je rekening hebben, de aankoop zonder negatieve financiële consequenties doen (waar het ook over gaat) maar er blijft toch ook nog altijd meespelen of je het jezelf waard vindt of het type ervoor vindt? Of zijn dit enkel gedachtegangen van mij? Herkent niemand dit?



Wat bedoel je met het jezelf waard vinden? Snap dat niet? Vind je jezelf een goed werkend horloge waard? (ja, neem ik aan). Dan is dat toch genoeg? Ik vind het vooral het spul niet waard, zie eerdere uitleg. Extreem Overbodige Verkwisting. Zoiets.



Ik begrijp niet hoe je (te) dure spullen komt koppelen aan dat je het waard bent of niet. Dan koppel je m.i. geld aan zelfwaarde. Dat heeft er toch niks mee te maken? Ik neem aan dat je het jezelf waard vind om goed lopende schoenen te hebben zonder de gaten erin? Kleding die lekker zit en je leuk staat? Een bank die goed zit en een bed dat lekker slaapt? Als dat niet zo is, heb je misschien een probleem met je eigenwaarde. Als je dit soort dingen wel belangrijk vindt voor je nachtrust, je comfort en je uitstraling, is er niks mis met je. De een is nu eenmaal minder kwistig zeg maar. Hoewel iedereen vast wel z'n zonde's heeft alstie het missen kan
Alle reacties Link kopieren
quote:permis schreef op 23 februari 2017 @ 12:38:

[...]



Ja precies, dat zijn extreem veel fluitketeltjes en pannen water aan de kook. De investering zelf heb je er na jaaaaren pas uit, meegerekend het gebruik dat misschien inderdaad iets goedkoper is.

Je bespaart wel tijd, ik weet niet wat jij kost per uur?Ik ben niet achterlijk . Ik koop dat soort dingen op marktplaats voor een fractie van de winkelwaarde. Nou ja, niet helemaal. De quooker kostte alsnog 250 euro en is dus veel geld. Maar dat vind ik het wel waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even inspringen voor de quooker. Ik wil hem nooit meer kwijt. Fantastisch ding. Qua stroomverbruik voordeliger dan een waterkoker die vaak teveel water verwarmt. Heb mij nog nooit vebrand terwijl ik een überkluns ben.



Ontopic: ik ben kampioen verkeerde aankoop voor mijn dochter. In de winkel vindt ze het geweldig maar thuis wordt het nooit gedragen..
ach.. ik doe ook maar wat..
Een DAB+ autoradio van 250 euro.

Het concept is leuk, maar het kreng is nu al 4x stuk geweest. Of de bekabeling.

En de fabrikant wijst naar de garage en de garage naar de fabrikant. En intussen heb ik al bijna 2 jaar een kapotte radio.

Oke, die tijdsspanne komt ook door mijn eigen luiheid om niet wéér naar de garage te willen, waardoor ik gerust een half jaar er mee wacht. Maar kon ik de aankoop terug draaien, dan deed ik dat absoluut.
Alle reacties Link kopieren
Vioollessen à 600 euro per jaar. Ik vond het best leuk, maar het laatste waar ik zin in heb na een dag hard werken, forenzen, koken en opruimen is dan nog een halfuur toonladders oefenen. Ik ben gestopt toen ik een kind kreeg en ik mis het dus he-le-maal niet. De viool staat al een jaar onaangeraakt op zolder en ik vermoed zo maar dat ik al mijn vingerzettingen en positiespel verleerd ben, dus zo maar even weer oppakken gaat hem ook niet worden. Gelukkig heb ik de viool gehuurd en niet gekocht.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Gordijnen van 500euro... een fiets van 800 waar ik nog geen 5x op heb gezeten. Veel duur speelgoed waar niet mee gespeeld wordt... ugh. Valt niet mee om shopaholic te zijn :(
We teach people how to treat us
quote:Maechtje schreef op 23 februari 2017 @ 14:41:

Vioollessen à 600 euro per jaar. Ik vond het best leuk, maar het laatste waar ik zin in heb na een dag hard werken, forenzen, koken en opruimen is dan nog een halfuur toonladders oefenen. Ik ben gestopt toen ik een kind kreeg en ik mis het dus he-le-maal niet. De viool staat al een jaar onaangeraakt op zolder en ik vermoed zo maar dat ik al mijn vingerzettingen en positiespel verleerd ben, dus zo maar even weer oppakken gaat hem ook niet worden. Gelukkig heb ik de viool gehuurd en niet gekocht.Dus geen stradivarius? Valt me tegen
Alle reacties Link kopieren
quote:Xervy schreef op 23 februari 2017 @ 14:44:

[...]





Dus geen stradivarius? Valt me tegen Nee die waren net op toen ik er eentje ging kopen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven