Geld & Recht alle pijlers

Einde samenwonen zonder contract

19-06-2014 12:35 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriend van mij zit met een probleem met zijn ex-partner. Ik wil graag weten hoe dit juridisch zit.



Hij heeft een koopwoning. Zij trok bij hem in, geen samenlevingscontract of verdere afspraken gemaakt. Gedurende iets minder dan twee jaar heeft zij de helft betaald van de woonlasten (hypotheek, verzekeringen, etc).



Nu de relatie op de klippen is, eist ze middels een advocaat volledige terugbetaling van haar bijdrage aan de hypotheek van de afgelopen twee jaar.



Heeft ze hier recht op?
Juridisch weet ik het niet zeker, het lijkt me van niet. Anders contact opnemen met een juridisch loket?



Als ik vanuit mezelf kijk vind ik het schandalig, die hypotheekrente zou ik zien als een soort huur, gratis wonen kan je nergens ......
Op basis waarvan zou zij dit geld terug kunnen krijgen?



Laat die goede vriend het Juridisch Loket bellen, maar als zij al naar een advocaat is gestapt, verwacht ik dat er wel iets meer aan de hand is dan alleen het terugroepen van haar betaalde vaste lasten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de advocaat heeft ze er recht op omdat zij geïnvesteerd heeft in de woning.



Het andere deel gaat over de boedelverdeling, maar dat is helemaal geen issue, ze kan zo de helft van de spullen komen halen, maar omdat ze die spullen niet kwijt kan eist ze dat hij haar de nieuwwaarde vergoed. Van dat laatste weet ik ook wel dat ze dat niet kan eisen, maar over haar bijdrage aan de woonlasten twijfel ik dus.
Alle reacties Link kopieren
Als zij al iets geïnvesteerd heeft, zou dat alleen gaan om de aflossing van de hypotheek. Meestal is dat maar een heel klein deel van de hypotheeklasten, de rest is rente, en dus geen investering. En als hij een aflossingsvrije hypotheek heeft, is zelfs alles rente. Het bedrag wat geïnvesteerd is in twee jaar is dus waarschijnlijk niet zo veel, en dan ook nog door de helft. Alle andere kosten (rente, gas/water/licht, etc) zijn gewoon woonlasten, en ze woonde er toch ook? Voor dat geld heeft ze gewoon gekregen waar ze voor betaalde: woongenot.

Ik denk niet dat ze er uberhaupt recht op heeft, maar als het al zo zou zijn, dan gaat er alleen km die investering, en dat is dus een veel kleiner bedrag dan ze nu waarschijnlijk denkt. En als het inderdaad een aflossingsvrije hypotheek is, is het helemaal makkelijk: niks.
Alle reacties Link kopieren
Nausicaa, misschien heeft deze vrouw ook wel echt geïnvesteerd in de woning. Denk aan verbouwing, nieuwe keuken, nieuwe badkamer enz. enz.. Echter zijn daar nooit afspraken over gemaakt, dus op het eerste gezicht lijkt mij dat zij geen poot heeft om op te staan. Ik ben echter geen jurist, dus wil vriend adviseren een jurist met kennis van zaken te raadplegen. Ik kan er namelijk helemaal naast zitten.
Alle reacties Link kopieren
Zij heeft niet bijgedragen aan verbouwingskosten. Huis was al klaar toen zij bij hem introk.
Alle reacties Link kopieren
Wie eist bewijst. Laat die advocaat haar investeringkosten maar opstellen.
Lijkt mij niet, hadden ze maar afspraken moeten maken/dingen op papier zetten.
Geen afspraken op papier?....weinig kans. Bewijs maar eens dat ze heeft bijgedragen aan de hypotheeklasten...
Alle reacties Link kopieren
Die is gek. Laat maar voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Als er niks op papier staat over haar bijdrage in eventuele investeringen in het huis, dan houdt het op.



Dat is juist het nadeel van samenwonen zonder contract in een huis dat alleen op naam staat van de wederhelft. Je hebt als vertrekkende partner nergens recht op, tenzij je bewijzen hebt.



Maar aan de andere kant, die advocaat ziet er blijkbaar wel brood in. Als het echt een verloren zaak zou zijn, dan zou die advocaat dat hebben gezegd lijkt me.
Als ze daar woonde, dan is het toch niet onredelijk dat ze de helft van de woonlasten betaalde? Klinkt in mijn oren eerder als een wraakaktie.
quote:meaki schreef op donderdag 19 juni 2014 13:40 Als er niks op papier staat over haar bijdrage in eventuele investeringen in het huis, dan houdt het op.



Dat is juist het nadeel van samenwonen zonder contract in een huis dat alleen op naam staat van de wederhelft. Je hebt als vertrekkende partner nergens recht op, tenzij je bewijzen hebt.



Maar aan de andere kant, die advocaat ziet er blijkbaar wel brood in. Als het echt een verloren zaak zou zijn, dan zou die advocaat dat hebben gezegd lijkt me. Nee hoor, dat hoeft niet perse. De advocaat kan ook moedwillig wat druk uitoefenen op verzoek van client, onder het motto "niet geschoten is zeker mis".
Als je dit soort eisen hebt bij het verbreken van een relatie dan moet je dus zo slim zijn om een samenlevingscontract op te stellen.



Jammer voor haar!
Alle reacties Link kopieren
quote:meaki schreef op 19 juni 2014 @ 13:40:

Maar aan de andere kant, die advocaat ziet er blijkbaar wel brood in. Als het echt een verloren zaak zou zijn, dan zou die advocaat dat hebben gezegd lijkt me.



Dat is inderdaad opvallend. Er wordt ruim 6.000 euro geëist (het gaat om een starterswoninkje van twee kamers, minder dan 90.000 euro waard).



Zijn ex is boos, en er zit een hoop zeer, wat ik me ook wel kan voorstellen, maar een relatiebreuk juridisch uitvechten kent alleen maar verliezers.
Is de woning toevallig in waarde gedaald in de periode dat zij er woonde?
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 19 juni 2014 @ 13:50:

Is de woning toevallig in waarde gedaald in de periode dat zij er woonde?Ja, 15.000 euro zelfs
Alle reacties Link kopieren
En wat die helft van de nieuwwaarde betreft, ik zou zeggen, niks helft van de waarde, dat jij het niet kwijt kan is niet mijn probleem, kom maar halen. Als ze zo gaat k*tten over die hypotheek kan ze de rest ook op die manier krijgen.
Dan zou ik 7.500 euro als tegeneis neerleggen. Of ze betaalt huur, zoals afgesproken, en we praten verder nergens meer over. Of ze betaalt geen huur, maar deelt dan dus wel mee in de (negatieve) opbrengst van de woning over de periode dat zij er woonde.
Afhankelijk van hoe zij haar eis formuleert, kan een goede advocaat daar wel wat moois van maken.
Alle reacties Link kopieren
Advocaten werken toch niet op no cure no pay basis, misschien heeft hij wel gezegd dat het lastig wordt, maar hij zal echt geen werkzaamheden afslaan hoor...



Verder heeft zij echt nergens recht op..huis en hyp staat alleen op zijn naam.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
De advocaat heeft het letterlijk zo opgesteld:



"Vanaf [...] heeft cliënte voor de helft in de huishoudelijke kosten gedeeld. Dit terwijl zij niet zoveel verdiende als u dan wel geen inkomen had.



Cliënte deelde mij mede dat zij ook aan de hypotheek had meebetaald. Nu de woning niet van cliënte is, heeft ze als het ware geïnvesteerd in uw woning zonder daar iets voor terug te krijgen. U dient haar haar investering te vergoeden. Dat geldt ook voor de levensverzekering waaraan zij heeft meebetaald en waar zij thans geen beroep op kan doen."



Oh ja, en eindigt met het verzoek het complete bedrag binnen 14 dagen te voldoen :D. Gelukkig is zij bereid 'een betalingsregeling af te spreken'
Nou idd. Die advocaat vindt het allemaal wel best.
Oh, de advocaat heeft dus letterlijk haar mening opgeschreven en voorgelegd. Het is geen wettelijke eis, slechts een "dit stelt mijn cliënt en ik geef het effe door'.



Zoek iemand die het goed kan verwoorden in een verweerschrift. Maar het is een vrij lastige zaak die deze advocaat heeft aangenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven