Geld & Recht alle pijlers

En wat als ze een andere erfafscheiding willen?

05-05-2016 21:59 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje over wat normaal gesproken als burenrechten gelden



Vandaag was ik de heg aan het snoeien die op de erfgrens staat tussen ons huis en de buren. Omdat ik wat takjes in hun tuin zou knoeien, gaf ik ze even een heads up dat ik wat rommel zou gaan maken. Mijn buren die ook in de tuin waren, antwoorden over de heg heen dat dat geen probleem was, want die heg ging er toch volgende week uit. Ik dacht dat ik ze niet goed hoorde of begreep, dus vroeg wat ze bedoelden. Maar het was zonneklaar: de heg ging eruit, want zij vinden 'm niet mooi en ze gaan er schuttingen plaatsen.



Say what???



Deze heg (haagliguster? Kleine groene blaadjes iig) die precies op het midden van de erfgrens is gepland, is al 20 jaar de tuinafscheiding van onze beider huizen, ver voordat wij of zij er kwamen wonen. Dat maakt toch die heg ons gezamenlijk bezit en verantwoordelijkheid? Dan kan toch niet 1 partij zomaar eigenhandig besluiten zonder overleg dat zij daar op een dag de schop in gaan zetten en weghalen? Ik vind het echt te bizar voor woorden en heb een ordinaire ruzie met ze staan maken over de heg heen. Uiteindelijk ben ik huilend naar binnen gegaan, omdat ik de desinteresse en schouders over ophalen ( ik kon echt op geen enkele manier doordringen dat dit toch geen manier is hoe je met je naaste buren omgaat) echt niet trok.



Maar goed, nu mijn vraag, kan dit zomaar? Ik heb al aangeboden dat als ze per se die schuttingen willen, dat ze dat dan maar moeten doen, maar dat ze dan zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud etc. Maar daar waren ze het niet mee eens. In hun optiek moeten wij eraan meebetalen.
Alle reacties Link kopieren
Of ze het kunnen maken ligt eraan waar de erfgrens ligt. Iedereen mag op zijn erfgrens doen wat hij wil. Als het precies het midden is dan moet je wel even overleggen en samen de kosten delen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Als jullie het niet willen dan moeten ze die schutting op eigen grond zetten lijkt mij.



Maar hoe is dit nu mogelijk dat ze jullie niets hebben laten weten? Hoe lang zijn jullie al buren en hoe is normaal de relatie?
Alle reacties Link kopieren
Als ze een andere erfafscheiding willen moeten ze dat volgens mij op hun kosten op hun grond zetten, maar als deze gezamenlijke mogen ze niet weghalen zonder jou toestemming. Het is ook jou eigendom en dat mogen ze geen schade toebrengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeSlager schreef op 05 mei 2016 @ 22:02:

Of ze het kunnen maken ligt eraan waar de erfgrens ligt. Iedereen mag op zijn erfgrens doen wat hij wil. Als het precies het midden is dan moet je wel even overleggen en samen de kosten delen.Je kan niet de ander verplichten iets te betalen omdat je dat zelf op hun grond zet (of dus de gezamenlijke grond) en je mag ook niet zomaar iets wat gezamenlijk eigendom is schade toebrengen (en weg halen is zonder meer schade toebrengen).
Alle reacties Link kopieren
Jee, onbeschoft zeg! Kan me voorstellen dat je hiervan ontzettend baalt.



Van de site van het juridisch loket:

"Staat er op de erfgrens tussen u en uw buren een gemeenschappelijke heg, maar willen uw buren deze vervangen door een schutting? Dan hebben uw buren uw toestemming nodig, omdat u voor de helft eigenaar bent. U moet daarom samen afspraken maken over een vervanging van de erfafscheiding.



Komt u er samen niet uit? Schakel dan een mediator (conflictbemiddelaar) in om tot afspraken te komen en die te laten vastleggen. Wordt u het niet met uw buren eens, dan moet uw buurman aan de rechter toestemming vragen om op de erfafscheiding een schutting te mogen neerzetten".
...
Alle reacties Link kopieren
https://www.juridischloket.nl/wonen/bur ... fscheiding
Alle reacties Link kopieren
Als de heg op de erfgrens is geplaatst, is dit gezamenlijk bezit en mogen zij deze er niet eigenhandig uit halen. Als zij een schutting willen, kunnen ze deze voor de heg aan hun kant plaatsen.

Als de buren toch de heg zouden verwijderen en een schutting plaatsen op de erfgrens, hoeven jullie er geen cent aan mee te betalen als dit niet vooraf in overleg is goedgekeurd en overeen is gekomen dat jullie de schutting samen aanschaffen.

Het is zelfs zo dat als de buren de schutting op eigen kosten plaatsen op de erfgrens zonder overleg en zonder bijdrage van jullie, de schutting toch voor de helft van jullie is omdat hij op de erfgrens staat. Willen zij dat niet, dan zullen ze de schutting op hun eigen grond moeten plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Precies in het midden. Dus op onze gezamenlijke grens. Ik vind het echter extreem absurd dat zoiets een mededeling is (hij gaat eruit!) en dat niks overlegd wordt.



En waarom zou ik moeten meebetalen aan een afscheiding die ik niet wil? Er is nu nl. een afscheiding. Geen dode plant, maar een groene haag. Eentje die gratis is, geen onderhoudsbeurten nodig heeft, niet om de zoveel jaar geverfd hoeftvte worden of vervangen omdat het hout is gaan rotten. Het enige wat deze haag aan onderhoud nodig heeft is snoeien. Dat kost aan mijn kant 1 uur en als dat zo'n issue voor ze is, wil ik dat met liefde ook voor ze doen.

Maar deze gezonde dertigers vinden 'm lelijk en niet strak/design genoeg. Dus, hij gaat en of ik dan maar meebetaal. Dat is toch idioot?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt met onze nieuwe buren. Zij wilde graag de heg eruit en een schutting. Kon ik inkomen, dus heb gezegd ok, maar dan wel iets uitzoeken dat we allebei mooi vinden. dat was geen enkele probleem, ze zouden alles overleggen. Drie dagen later werd er een foeilelijke schutting bezorgd van waaibomenhout! Euh...we zouden toch overleggen?? wat is dit?? Dat overleggen klopte, maar hij was bij de bouwmarkt en vond dit mooi en een goede aanbieding. Dat bankirai dat wij aan de andere kant hadden vond hij niet mooi. Dus hij heeft het gekocht. Wij helemaal verbijsterd, maar wij vinden dit niet mooi, hoe kun je dit nu aanschaffen terwijl we zouden overleggen?!?

Buurman had geen zin in discussie en zei, als jij het niet mooi vindt plaats ik het wel aan mijn kant van de erfafscheiding. Kun je aan jouw kant doen wat jij wilt. Dat recht had hij, je mag aan je eigen kant doen wat je zelf wilt. Alleen keken wij dan alsnog tegen die lelijke schutting aan. Wij hebben er uiteindelijk zelf iets tegenaan geplaatst.

Dat was een mooie kennismaking met onze nieuwe buren en voorbode van wat we de jaren erna met ze hebben meegemaakt :(
Ruzie maken, huilen. Jeetje.

Ga een rustig gesprek aan .
Alle reacties Link kopieren
Nee, dit kan niet zomaar.



Normaal zou zin geweest om even met elkaar te overleggen. Ordinair ruzie maken is niet zo handig. Ik zou langs gaan om daar excuus voor te maken en dan proberen alsnog in overleg te gaan.
Before you assume, there is this thing called asking.
Wat een klotesituatie! Te laat om de rijdende rechter in te schakelen vrees ik. Ik vind het raar dat ze dit zonder enig overleg doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 05 mei 2016 @ 22:05:

[...]





Je kan niet de ander verplichten iets te betalen omdat je dat zelf op hun grond zet (of dus de gezamenlijke grond) en je mag ook niet zomaar iets wat gezamenlijk eigendom is schade toebrengen (en weg halen is zonder meer schade toebrengen).Dat zeg ik ook niet.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
De buren mogen inderdaad de schutting plaatsen op hun eigen grond. Maar eigenlijk vind ik dat een absurde regel, de schutting zal immers dan tegen de heg van TO aanstaan, waardoor ze deze aan de achterkant niet meer kan snoeien en de heg waarschijnlijk ook niet meer genoeg licht krijgt aan de onderkant.



Ik zou een bezoekje of telefoontje aan het juridisch loket overwegen TO.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 05 mei 2016 @ 22:09:

Precies in het midden. Dus op onze gezamenlijke grens. Ik vind het echter extreem absurd dat zoiets een mededeling is (hij gaat eruit!) en dat niks overlegd wordt.



En waarom zou ik moeten meebetalen aan een afscheiding die ik niet wil? Er is nu nl. een afscheiding. Geen dode plant, maar een groene haag. Eentje die gratis is, geen onderhoudsbeurten nodig heeft, niet om de zoveel jaar geverfd hoeftvte worden of vervangen omdat het hout is gaan rotten. Het enige wat deze haag aan onderhoud nodig heeft is snoeien. Dat kost aan mijn kant 1 uur en als dat zo'n issue voor ze is, wil ik dat met liefde ook voor ze doen.

Maar deze gezonde dertigers vinden 'm lelijk en niet strak/design genoeg. Dus, hij gaat en of ik dan maar meebetaal. Dat is toch idioot?Je betaalt toch niet mee? Als de erfgrens precies in het midden ligt dan mag hij dit niet doen zonder jouw toestemming. Maar als hij de schutting op zijn deel zet heb jij niks te vertellen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Dus zij wilden zonder overleg jullie gemeenschappelijke heg weghalen en een door hun uitgekozen schutting op jullie gezamenlijke erfgrens zetten? En dan wilden ze jullie de helft van de kosten laten betalen?

Die zijn gek.



Wanneer waren ze van plan jullie over die plannen te informeren?



Waar komt dit ineens vandaan?

Is er al langer onvrede over die heg?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Hoe verzinnen ze het dat jij dan ook nog mee moet betalen? En dit zijn normale dertigers?
Laten ze de heg maar staan en zetten ze op hun stuk maar een extra schutting.

Dan zien ze zelf de heg niet meer.



Meebetalen? In geen 100 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gravinnetje schreef op 05 mei 2016 @ 22:03:

Als jullie het niet willen dan moeten ze die schutting op eigen grond zetten lijkt mij.



Maar hoe is dit nu mogelijk dat ze jullie niets hebben laten weten? Hoe lang zijn jullie al buren en hoe is normaal de relatie?



Blijkbaar is het mogelijk. Want ik vraag me af of ik het uberhaupt van te voren gehoord had. Tis dat ik vandaag iets zei tegen ze over de haag dat ze dit als antwoord terug gaven. Ik zie ze in staat om het gewoon gedaan te hebben en dat man en ik 's avonds thuisvkomen na het werk, dat ze 'm er al half uitgehaald hebben. De schuttingen zijn al gekocht en staan klaar.



Sterker nog, wij zijn er vandaag achtergekomen dat de buren al anderhalve maand hun tweede kindje hebben gekregen, zonder dat wij ook maar wisten dat ze zwanger waren. Ik kwam haar blijkbaar al maanden tegen dat ze zwanger was (niet zichtbaar). Dat kind is dus al anderhalve maand geboren en hoorvdat vandaag pas. Ik had al wel veel babygehuil gehoord, maar de buren naast hen hebben dus ookneen anderhalf maand oude baby. Daarvan wisten we dat ze zwanger was, hebben de slingers gezien en een geboortekaartje in de bus gehad. Uiteraard gefeliciteerd en de bekende koetjes en kalfjes.

Man en ik hebben ons de afgelopen maand meerdere malen verbaasd dat we het babietje van de buren twee huizen verderop zo goed konden horen. En geconcludeerd dat het erg gehorige huizen zijn. Blijkt het gewoon het kind vd directe buren



Dus echt communicatief zijn ze niet..........
Alle reacties Link kopieren
Idioot natuurlijk, dat mogen ze helemaal niet doen zonder overleg. Wat raar dat ze dat zomaar willen doen zonder overleg.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Maar zij verwachten echt dat jullie meebetalen aan iets waar je geen zeggenschap over hebt gehad?
Alle reacties Link kopieren
quote:chrys schreef op 05 mei 2016 @ 22:10:

Ruzie maken, huilen. Jeetje.

Ga een rustig gesprek aan .Begrijp me niet verkeerd hoor, maar daar ben ik wel mee begonnen. Ik begon met vragen waarom ze niet even langs waren gekomen, omdat we daar als normale buren toch met elkaar mee om de tafel kunnen. Pas toen daar schouderophalend op gereageerd werd met dan weet je het nu, toen werd ik behoorlijk pissig.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, nu tijd voor actie dus.



Je zult toch met ze om de tafel moeten.



Zij willen de haag niet -> schutting op eigen grond

Jullie wil de haag wel -> schutting op eigen grond

Zij mogen de haag niet verwijderen zonder jullie toestemming

Jullie hoeven niet mee te betalen aan een nieuwe schutting en zeker niet omdat hij op grond geplaatst moet worden.
Alle reacties Link kopieren
De buren van mijn ouders hebben dit ook gedaan. Alleen hebben zij de conifeerhaag niet verwijderd maar doormidden gezaagd. Er stonden echt letterlijk ineens halve bomen in onze tuin. Met aan hun kant een schutting ertegenaan. Het lullige is: als het eenmaal gebeurd is, doe je er niet zo makkelijk meer iets aan. Dus hoezeer het ook niet mag, als iemand het gewoon doet, zit je er mee. Dat geldt voor TO ook. De enige manier om het echt te voorkomen is door er fysiek voor te gaan liggen, en dat doe je ook weer niet zo snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven