Geld & Recht alle pijlers

Erfenis

22-11-2014 00:21 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat ik via een familielid erfgenaam ben geworden. Eerdere erfgenamen hebben de erfenis afgezworen en het is nu aan mij of ik de erfenis benificair wil aanvaarden of wil verwerpen. Maar ik snap er niet zoveel van. Het kan zijn dat er schulden zijn maar dat is pas duidelijk wanneer ik de erfenis aanvaard ivm bewindvoering en eventuele lijken in de kast.



Iemand ervaring met benificaire aanvaarding en eventuele schulden die pas na de erfenis en afbetaling van alle vaste lasten boven komen? Ik weet echt niet wat ik hier mee moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee, maar hier (klik) wordt het allemaal duidelijk uitgelegd.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Wat je kan doen, is het je laten uitleggen door een notaris, zodat je gedegen kan beslissen.



Dat iedereen voor jou de erfenis niet heeft aanvaard, zegt wel wat lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Beppie.
Beneficiair aanvaarden van een erfenis houdt juist in dat je alleen in het geval van een positief saldo jouw deel ontvangt.

Als de overledene schulden heeft dan wordt jij hier niet de dupe van.

Let wel, formeel gezien mag je bij weigering dan nog geen paperclip uit de inboedel meenemen.

Dat de andere familieleden geen beneficiaire aanvaarding hebben gekozen is vreemd maar daar hebben ze misschien hun redenen voor.
Schijnt toch een heel gedoe te zijn, dat benificiar aanvaarden? Je moet de hele inboedel beschrijven, schuldeisers oproepen per krant, enzenz. Heb ik eens gehoord, tenminste. Zullen misschien ook kosten bij komen kijken....

Als de persoon onder bewind stond, is kans groot dat hij toch alleen maar schulden had, lijkt me.

Wat weet jij zelf van de persoon?
Ben je al bij de notaris geweest of heeft de overige familie dit alleen maar gezegd? Ik zou goed naar de notaris luisteren aangezien de anderen het allemaal afgewezen hebben.
http://www.judex.nl/recht ... -als-ik-een-nalatenschap-‘beneficiair-aanvaard'_.htm



Bij beneficiair aanvaarden wordt eerst alle schuld afgelost, wat er dan overblijft gaat naar de erfgenaam.

Ik ben geen jurist, maar vraag me af waarom je dit niet zou doen? Wat voor risico loop je?
Bel de andere erfgenamen op en vraag waarom ze de erfenis verworpen hebben.
Beneficiair aanvaarden klinkt mooi, maar je hebt er een hoop werk van, als je het zelf regelt.



Ik heb voor mijn minderjarige dochter een erfenis moeten afwikkelen(beneficiair aanvaard). Gezien de schulden en onoverzichtelijke administratie heb ik het uit handen gegeven aan de notaris. Kost een paar centen, maar ik had er geen bemoeienis mee.
Vriend heeft de erfenis van zijn moeder beneficiair aanvaard. Je betaalt daar wat voor maar verder geen gedoe gehad?
Alle reacties Link kopieren
De erfenis is van een oudoom, ik ken hem verder niet en heb ook geen contact met zijn kinderen. Voel me er ook vreemd bij om contact op te nemen met zijn kinderen omdat zij de erfenis verworpen hebben en het nu dus ineens bij mij ligt. Ze zullen niet voor niks de erfenis verworpen hebben. Daarnaast voelt het niet goed om de erfenis te aanvaarden wanneer zij om emotionele redenen afstand hebben gedaan en ik dan de materiële erfenis binnen hengel. Als er al iets is...



Als ik afstand doe moet ik hier sowieso voor betalen, ook krom eigenlijk want het gaat toch om een paar honderd euro als ik afstand doe.

Benificair aanvaarden is mij verteld dat er ook veel nadelen aan kleven en je toch een risico loopt, maar hoe het precies zit weet ik niet.



Misschien toch maar een notaris inschakelen. Ik baal er van want nu kom ik met kosten te zitten die ik niet wil maken hiervoor maar er bijna niet onderuit kan.
quote:romyro schreef op 22 november 2014 @ 11:00:

De erfenis is van een oudoom, ik ken hem verder niet en heb ook geen contact met zijn kinderen. Voel me er ook vreemd bij om contact op te nemen met zijn kinderen omdat zij de erfenis verworpen hebben en het nu dus ineens bij mij ligt. Ze zullen niet voor niks de erfenis verworpen hebben. Daarnaast voelt het niet goed om de erfenis te aanvaarden wanneer zij om emotionele redenen afstand hebben gedaan en ik dan de materiële erfenis binnen hengel. Als er al iets is...



Als ik afstand doe moet ik hier sowieso voor betalen, ook krom eigenlijk want het gaat toch om een paar honderd euro als ik afstand doe.

Benificair aanvaarden is mij verteld dat er ook veel nadelen aan kleven en je toch een risico loopt, maar hoe het precies zit weet ik niet.



Misschien toch maar een notaris inschakelen. Ik baal er van want nu kom ik met kosten te zitten die ik niet wil maken hiervoor maar er bijna niet onderuit kan.

Afstand doen kost 120 euro. Dat valt mee in vergelijking tot de schuldenaren die misschien kunnen fluiten naar hun geld (om het in perspectief te stellen).



Je hebt er wel een mooi dilemma bij in je leven
Afstand doen kost geld. Beneficiair aanvaarden ook. Belachelijk eigenlijk.
Maar in de praktijk kun je er dus meestal het best voor kiezen om beneficiair te aanvaarden óf te verwerpen, toch? Of zijn er ook situaties denkbaar (zelfs wanneer er schulden/schuldeisers zijn) dat je per definitie aanvaardt? Lastige situatie. Ik ken mensen die zeggen: "Het maakt niet uit of ik schulden maak, want ik heb geen kinderen dus als ik een paar ton schuld heb na mijn overlijden merkt niemand dat." Los van dat ik dat moreel verwerpelijk vind is het dus misschien niet eens waar? Wanneer tantes of nichtjes in hun onschuld denken: "Ach gut, dat poezenbeeldje neem ik me vast mee."
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je niet weet wat de inhoud van een erfenis is, is het altijd het beste om de erfenis te verwerpen of beneficiair te aanvaarden. Bij verwerpen geef je je recht tot enig deel van de erfenis op. Bij beneficiair krijg je alleen jouw deel van de erfenis wanneer er iets overblijft na vereffening van evt schulden (kosten van de uitvaart vallen hier ook onder bijvoorbeeld wanneer de overlijdensverzekering van de overledene niet dekkend genoeg bleek, kosten van de notaris etc). Je bent bij deze vorm van aanvaarding op geen enkele wijze prive aansprakelijk voor schulden die tevoorschijn komen uit de nalatenschap. Je krijgt dus of je deel van de erfenis, of niets, als er niets blijkt.



In mijn geval heb ik beneficiair aanvaard. Ik was echter wel echt aangemerkt als erfgenaam in het testament. Ik kende mijn opa goed, en wist dat hij geen enorme schulden had.

Mensen kunnen altijd een persoonlijke reden hebben een erfenis niet te aanvaarden, bijv. verstoorde familierelaties etc, hoeft niet meteen te betekenen dat er enorme schulden zijn.



Wat ik wel belachelijk vond qua kosten van de notaris is dat mijn opa had aangegeven dat er een bewindvoerder moest worden aangesteld voor mijn deel van de erfenis. Ontslag van deze bewindvoerder omdat ik inmiddels meerderjarig ben koste 250 euro uit de erfenis. Voor een verklaring van 2 A4'tjes. Snel verdiend door de notaris dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven