Geld & Recht alle pijlers

Ervaringen met hypotheek bij Lloyds Bank of Argenta?

05-07-2015 22:55 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal weken geleden heb ik samen met mijn vriend de koop-/aannemingsovereenkomst getekend voor ons nieuwbouwhuis (jeej!). Gisteren hebben we de bevestiging ontvangen dat aan de opschortende voorwaarden is voldaan en dat de ontbindende voorwaarden zijn ingegaan. Dit betekent dat wij nu nog twee maanden hebben om de financiering rond te kijken. We zijn daarom op zoek naar een goede deal en willen maximaal profiteren van de huidige lage rentes.



Omdat we nu een lage huur betalen, hebben we gelukkig veel kunnen sparen. Daarom kunnen we gebruik maken van rentepercentages van <65% van de marktwaarde. Door de prijs van het huis komen we niet in aanmerking voor NHG. Daarnaast hebben we inmiddels redelijk wat kennis opgedaan over hypotheken en kan de broer van mijn vriend ons helpen met advies (hij is gediplomeerd hypotheekadviseur bij een grote bank). We zijn dus niet direct op zoek naar advies en durven best zelf af te sluiten. De grote bekende banken bieden niet de laagste tarieven, dus zijn we op zoek gegaan naar alternatieven.



Er zijn twee aanbieders die we nu overwegen: Lloyds Bank en Argenta. Beide bieden op moment van schrijven een 10-jaarsrente van 2,15% (bij Argenta als je ook een ORV daar afsluit). Lloyds Bank is Brits en Argenta is Belgisch. Bij Lloyds Bank kun je zelf online afsluiten en bij Argenta moet het via een adviseur die uiteraard kosten in rekening brengt. Andere opties zijn eventueel Regiobank (2,29%) en Triodosbank (2,3%).



Over Argenta is online nog wel het één en ander te vinden over de dienstverlening m.b.t. hypotheken, maar over Lloyds Bank kan ik niet echt iets vinden. Hebben jullie ervaringen met een hypotheek van één van deze twee banken? Wordt er snel en accuraat gereageerd op vragen? Worden er veel fouten gemaakt?
Staar je niet blind op de rente. Die anderhalve procentpunt is leuk, maar tussentijds makkelijk en boetevrij kunnen aflossen en andere voorwaarden zoals bij verhuizen kunnen ook een boel waard zijn, afhankelijk van jullie omstandigheden en mogelijkheden.



Hoeveel leg je zelf in? Kom je daarmee onder de executiewaarde (zodat je mogelijk op basis daarvan korting kunt bedingen naar het NHG tarief)?
Alle reacties Link kopieren
Belgen heb ik weinig vertrouwen in.

Belgie is griekenland aan de maas.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Doordat je een hypotheek alleen nog maar annuïtair of lineair mag afsluiten is de hypotheek zelf niet zo ingewikkeld meer. Iedereen met middelbare school wiskunde kan op een kladje uitrekenen wat de kosten zijn.



Wat wel veel bepaalt zijn de voorwaarden. En het verschilt per situatie wat voor jou belangrijk is. Een lage rente doet niet zoveel als de voorwaarden heel beperkend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lloyds Bank is hetzelfde als voorheen Bank of Scotland. Ze behandelen je aanvraag in Amsterdam en ik vond ze vriendelijk en behulpzaam.

Argenta is partij met ook kantoor in Nederland.



Beide zijn niet erg groot. Er is veel drukte momenteel bij de hypotheekverstrekkers. Wil je echt snel een offerte en geaccepteerd worden, dan kun je ook naar regiobank. Zij schieten zo een aanvraag in en beetje mazzel krijg je binnen uur een offerte. Zij kunnen ook al je stukken uploaden. Er zijn ook andere tussenpersonen die dit kunnen.



Munt is ook niet duur. Tot mijn verrassing kwam ik bij ABN AMRO uit. Veel bedrijven hebben daar werkgeversarrangement.



En kijk idd goed naar je voorwaarden. Hoeveel mag je boetevrij aflossen en kun je je hypotheek meenemen naar een volgende woning. Dat laatste is nu zeker interessant.



En neem een goede taxateur, niet de goedkoopste, maar een vlakbij het huis wat je gekocht hebt.



Succes!



Zelf regelen viel mij overigens tegen, dat zit m meer in de doorlooptijden.
Alle reacties Link kopieren
Check ook eens de Handelsbanken. Een oude Zweedse bank, met lage rentes en goede voorwaarden. Wij zijn heel tevreden. Sowieso hebben ze goede reviews.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Mij is geadviseerd rente 30 jaar vast te zetten vanwege de lage rente. Ik hoor jou over 10 jaar. Wat is daarbij je overweging?

Want ik probeer ook door de bomen het bos te zien :-)
Ik zou vragen bij de AFM of ze onder Nederlands toezicht staan. Als je aflost verdwijnt dat geld ook naar die banken en als ze failliet gaan is het leuk om te weten wat er dan met je afgeloste deel gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten bij Argenta.

Zeer tevreden!
Alle reacties Link kopieren
Juist omdat het kiezen van een hypotheekvorm een stuk simpeler is geworden omdat je af moet lossen (annuïtair of linear), is het allemaal een stuk transparanter geworden. Er zijn een aantal zaken waar wij rekening mee houden bij het beslissen bij welke geldverstrekker onze hypotheek afsluiten:Hypotheekrente: Het liefst betalen we uiteraard zo min mogelijk. Bij gelijkwaardige voorwaarden en service zullen we voor de laagste rente gaan.Advies- en afsluitingskosten: Zoals gezegd hebben we geen behoefte aan advies omdat we dat al van mijn zwager krijgen. Daarnaast werk ik liever niet met een tussenpersoon, omdat dit extra tijd en geld kost.Percentage boetevrij aflossen per jaar: 10% is redelijk marktconform van wat ik heb gezien. Lloyds Bank hanteert 10%, Argenta 15% en Rabobank bijvoorbeeld 20%. Hoewel we nu veel eigen geld hebben, verwacht ik niet elk jaar 15% of zelfs 20% extra te kunnen aflossen. Onze woonlasten zullen namelijk aanzienlijk stijgen bij het nieuwe huis. 10% is daarom wat ons betreft voldoende.Berekening koopsom: Het meerwerk van een nieuwbouwwoning mag niet altijd volledig meegefinancierd worden. Dit is voor ons wel belangrijk om een zo laag mogelijke staffel te kunnen bereiken (zie volgend punt).Mogelijkheid om tussen de 60% en 65% van de marktwaarde te lenen: Omdat we flink gespaard hebben, hebben we genoeg aan een hypotheek die tussen de 60% en 65% van de marktwaarde dekt. Een staffel van bijvoorbeeld 80% levert vaak een hogere rente op en een staffel van 50% is niet haalbaar voor ons.Het rentepercentage dat geldt bij het passeren van de hypotheekakte: Hoewel de verwachting is dat de rente weer een beetje zal stijgen, willen we graag dat de offerterente meedaalt als de rente ten tijde van passeren van de akte gedaald is.Geldigheid offerte: Ons financieringsvoorbehoud van twee maanden is net ingegaan en de bouw zal over drie maanden starten. We willen uiteraard de hypotheek daarvoor gepasseerd hebben, omdat we anders bouwrente moeten betalen. Een offertegeldigheid van drie maanden is daarom voor ons acceptabelService en betrouwbaarheid: Dit is het moeilijkste om te beoordelen. Iedereen kan mooie verhalen op hun site zetten, maar dat wil nog niet zeggen dat alles ook goed geregeld wordt. Over de genoemde banken is helaas niet zo heel veel te vinden (Lloyds Bank is ook pas weer sinds eind vorig jaar aanwezig op de Nederlandse markt). Uiteindelijk gaat het er om dat het nu goed geregeld wordt. Zodra je hypotheek eenmaal loopt, heb je er natuurlijk veel minder omkijken naar. We zijn best bereid om een hoger rentepercentage te betalen voor betere service en betrouwbaarheid. Onze eigen bank, de Rabobank, verschilt echter zodanig in rentepercentage (nu 2,6%) dat het naar ons idee loont om verder te kijken.



@juubje: Bedankt voor de tips. Regiobank gebruikt volgens mij alleen maar tussenpersonen (die ze zelfstandig adviseur noemen) die hun eigen tarieven rekenen voor advies en afsluiten. Ben je dan niet afhankelijk van de snelheid van die tussenpersoon?



@violett: De reden dat wij voor 10 jaar willen gaan, is dat we wel tussentijds willen aflossen. Daarnaast los je ook elke maand al af. Wij gaan voor een lineaire hypotheek en lossen daarmee dus al sneller af dan via annuïtair. Tegen de tijd dat de rentevaste periode van 10 jaar voorbij is, verwachten wij dat we al behoorlijk wat hebben afgelost. Ook al is de rente over 10 jaar misschien hoger, dan zal die over een veel lager bedrag gelden. De reden dat je soms het advies krijgt de rente lang vast te zetten, is dat de rente nu gewoon ontzettend laag is. Je kunt redelijk voordelig voor een lange looptijd kiezen. Dus als je verwacht weinig extra te kunnen aflossen of verwacht dat de rente vanaf nu weer omhoog gaat, kun je prima voor een langere periode kiezen. Het is ook maar net hoeveel risico je wil lopen.



EDIT: Sorry voor de wall of text. Zie nu pas hoeveel ik aan het typen ben geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij Argenta, ook zeer tevreden.
.
Alle reacties Link kopieren
zijn er misschien inmiddels meer mensen met Argenta of Lloyds die hun ervaringen willen delen? En hoe snel zij zijn met accepteren?

Ik zit in het hetzelfde schuitje als TS vorig jaar...
Alle reacties Link kopieren
quote:real_tweety schreef op 13 december 2016 @ 18:42:

zijn er misschien inmiddels meer mensen met Argenta of Lloyds die hun ervaringen willen delen? En hoe snel zij zijn met accepteren?

Ik zit in het hetzelfde schuitje als TS vorig jaar...Bij mij duurde dat hele traject wel erg lang 6 jaar geleden bij argenta. Telkens wilde ze weer nieuwe stukken hebben van allerlei dingen, allerlei vragen over m'n bankafschriften, terwijl er niets bijzonders op stond. Werd daar wel een beetje gek van maar goed ik had een fijne adviseur die alles regelde.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij Argenta, net als veel andere familieleden. Het duurde wel lang ja, omdat ze gewoon veel gegevens wilden hebben. Maar uiteindelijk ben ik zeer tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vorige week een hypotheek aangevraagd, ook voor nieuwbouw. Wij zijn bij Nationale Nederlanden gegaan omdat wij de financiering rond moeten hebben binnen 2 maanden, maar de bouwer dan nog 4 maanden heeft voor de opschortende voorwaarden. Onze offerte moet dus minimaal 6 maanden geldig zijn.



Onze hypotheekadviseur rade Argenta af. Die zouden een paar jaar geleden een smerig trucje hebben uitgehaald. Als ik zijn verhaal goed onthouden heb: Er mocht toen met een rentevaste periode van 6 jaar gerekend worden om de maximale maandlasten te bepalen. Vervolgens had argenta daar een heel laag rente tarief voor, mensen gingen maximaal lenen (maximaal toelaatbare maandlasten voor hun inkomen), 6 jaar vast. En na die 6 jaar had argenta besloten dat Nederland even geen interessante markt was en de rente was een flink stuk hoger dan 6 jaar daarvoor. Gevolg was dat de maandlasten ineens flink omhoog gingen.



Wij hebben overigens een combi van lineair en annuitair genomen voor onze hypotheek, we hebben wel de 102% van de waarde van de woning + meerwerk in de hypotheek zitten. Nieuwbouw kost gewoon klauwen vol geld aan extra's daar gaat heel snel 10% van de waarde van de woning in zitten als je een iets leukere keuken/badkamer wil dan de standaard (die erg karig is), vloeren, muren, wat TV/internet aansluitingen laten aanleggen, extra stopcontact op zolder voor de wasdroger, buitenkraantje etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij Argenta. Prima!
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima en msMuscle, fijn dat jullie tevreden zijn. Als je bijv. extra wil aflossen kan je dat dan bijv. makkelijk doen?
Alle reacties Link kopieren
Dat kan makkelijk heb ik begrepen, maar dat doe ik zelf niet momenteel. Familieleden wel. En misschien een rare vraag, maar waarom wil je dat meteen? Jullie gaan nu samen iets opbouwen toch? Ik zou dan ook zorgen voor een goede buffer voor eventuele kinderen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf overigens meteen een lagere hypotheek genomen door een groot deel van mijn spaargeld erin te steken. Maar ik heb wel genoeg overgehouden voor een nieuwe inrichting ed.
Alle reacties Link kopieren
extra aflossen kan gewoon vlgns de regels. Per jaar max 10% vd hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
bedankt. Volgens mij is het 15% bij Argenta, Ms Muscle



@ Prinsesmaxima, we hebben al een kind, we zijn aan t oversluiten en financieren nu 65%. We doen een deel aflossingsvrij en de ervaring leert dat we dan soms willen wat willen aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk het is 15%!
Alle reacties Link kopieren
quote:thewaiter schreef op 13 december 2016 @ 20:16:

Toevallig vorige week een hypotheek aangevraagd, ook voor nieuwbouw. Wij zijn bij Nationale Nederlanden gegaan omdat wij de financiering rond moeten hebben binnen 2 maanden, maar de bouwer dan nog 4 maanden heeft voor de opschortende voorwaarden. Onze offerte moet dus minimaal 6 maanden geldig zijn.



Onze hypotheekadviseur rade Argenta af. Die zouden een paar jaar geleden een smerig trucje hebben uitgehaald. Als ik zijn verhaal goed onthouden heb: Er mocht toen met een rentevaste periode van 6 jaar gerekend worden om de maximale maandlasten te bepalen. Vervolgens had argenta daar een heel laag rente tarief voor, mensen gingen maximaal lenen (maximaal toelaatbare maandlasten voor hun inkomen), 6 jaar vast. En na die 6 jaar had argenta besloten dat Nederland even geen interessante markt was en de rente was een flink stuk hoger dan 6 jaar daarvoor. Gevolg was dat de maandlasten ineens flink omhoog gingen.



Wij hebben overigens een combi van lineair en annuitair genomen voor onze hypotheek, we hebben wel de 102% van de waarde van de woning + meerwerk in de hypotheek zitten. Nieuwbouw kost gewoon klauwen vol geld aan extra's daar gaat heel snel 10% van de waarde van de woning in zitten als je een iets leukere keuken/badkamer wil dan de standaard (die erg karig is), vloeren, muren, wat TV/internet aansluitingen laten aanleggen, extra stopcontact op zolder voor de wasdroger, buitenkraantje etc. etc.Wij zitten ook bij Argenta en hebben onlangs de rentevast periode verlengd. En echt tegen een nette rente. Dit verhaal ken ik niet. Ik vind juist dat ze veel service verlenen. Bij het afsluiten werd ons inderdaad wel het hemd van het lijf gevraagd, maar die ervaring heb ik ook bij ABN Armo gehad.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 05 juli 2015 @ 23:32:

Doordat je een hypotheek alleen nog maar annuïtair of lineair mag afsluiten is de hypotheek zelf niet zo ingewikkeld meer. Iedereen met middelbare school wiskunde kan op een kladje uitrekenen wat de kosten zijn.Annuïteiten berekenen is nog niet zo eenvoudig hoor......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 14 december 2016 @ 09:19:

[...]



Annuïteiten berekenen is nog niet zo eenvoudig hoor......

Dat klopt als je het zelf doet, maar met behulp van tools op internet kan het wel makkelijker. Er zijn websites waar je je hypotheekbedrag en looptijd in kunt voeren en dan berekent de tool

het voor je uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven