Geld & Recht alle pijlers

Even de lasten op een rij.

07-12-2014 11:43 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Waarschijnlijk zit het op mijn zelf gaan er aan te komen. Daarom ben ik de vaste lasten op een rijtje aan het zetten en hoor ik graag van jullie of dit realistisch is en wat jullie lasten zijn en wat jullie daarvoor kwijt zijn. Zo kan ik een zo goed mogelijk kostenplaatje maken!



Het betreft een nieuwbouw 3 kamer appartement met energielabel A. Voorlopig voor een persoon en mijn vriend komt er eind 2015 bij dus ik baseer het alvast op 2 personen.



Huur (na aftrek huurtoeslag); 380 euro

Gas en licht; 112

Water; 30 (ik sta dagelijks minimaal 20 min onder de douch en wil hier ook niet op bezuinigen)

Zorgverzekering; 200

Autoverzekering; 38

Autobelasting; 20

Parkeerplaats; 50

Telefoons; 76

Televisie; 50

Studiekosten (half jaar lang); 184

Boodschappen; 300

Verzekeringen zoals inboedel en aansprakelijkheid; 25



Het inkomen betreft zo'n 1520 per maand. Vriend studeert nog. Dit plaatje zal dus pas vanaf eind volgend jaar ingaan, voor mezelf alleen heb ik het wel duidelijk. Maar, mis ik nog iets en is dit realistisch?
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 07 december 2014 @ 12:24:

[...]





Zou wel jammer zijn als ze de rekening voor de gemeentelijke belastingen in januari krijgt, en de jaarafrekening pas veel later..

Ik zou proberen zo veel mogelijk per maand te betalen. Dan "mis" je dat geld niet. Een keer een hoog bedrag vind ik vaak minder fijn om te betalen.eerste jaar is altijd het duurste. Ze zal toch eerst zelf moeten betalen en het volgende jaar kan to dat van gas/licht betalen als ze terug krijgt
Alle reacties Link kopieren
quote:Krullevaer schreef op 07 december 2014 @ 12:39:

[...]





Hoe kom je bij ¤50,-? Ze zegt toch ¤100,- p.p.?



Verder zou ik trouwens de lasten op één persoon baseren want je vriend komt pas eind 2015 bij je wonen! Dat duurt nog een jaar! Tot die tijd moet je het toch gewoon zelf betalen, dus het geeft een beter beeld als je het op één persoon baseert.Klopt, te snel gelezen. Sorry.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Hou geen rekening met je vriend en ouders. Je moet het zelf kunnen betalen. Pak de tips van hierboven erbij en maak een nieuwe berekening op basis van jouw onkosten en inkomen.
Je zit maar over dat water door te gaan.



Nogmaals, het is al eerder gezegd: water kost niet veel. Het verwarmen van het water (gas) dát kost erg veel.



Daarnaast moet je een berekening maken op basis van jezelf. Dat je vriend volgend jaar intrekt is nu niet aan de orde. Jij woont daar nu eerst een jaar alleen, en dus maar je voor dat jaar zelf een financieel plaatje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 'telefoons' wel vrij hoog. Als je één mobiel abonnement hebt dan hoef je toch lang geen 76 kwijt te zijn? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik betaal thuis ¤23,- voor tv en internet en heb een mobiel abonennement van 13,-



Jouw bedragen zijn aan de hoge kant: tip, onderzoek en vergelijk goed. En sluit niet zomaar wat af, maar bel rond. Dan krijg je leukere prijzen omdat ze je binnen willen halen.



Loop ook ieder jaar je kosten na, en sluit over. Scheelt echt veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Met mijn inkomsten red ik het wel in mn eentje. Het gaat me er om als mijn vriend er bij komt wonen. Uiteraard gaan we er vanuit dat hij z.s.m. een baan heeft, al is het in een magazijn of productiewerk of achter een vuilniswagen. Een baan vinden in de richting waar je hebt gestudeerd doe je deze tijden toch niet snel. Maar tot die tijd moet het dus wel te overbruggen zijn en als ik het zo lees zou dat wel moeten lukken al moet er even op de kleintjes gelet worden en bezuinigen waar mogelijk. Daar komen we ook wel weer overheen. En daarbij zijn er hele gezinnen die het met veel minder moeten doen....
Houd je er ook rekening mee dat wanneer je vriend bij je intrekt je mogelijk geen recht meer hebt op huurtoeslag?



Hoeveel is de huur zonder huurtoeslag?
Alle reacties Link kopieren
Niet specifiek genoemd, maar zie sparen ook als vaste last. Zet dit echt op een aparte rekening voor onvoorzien.



Begin een kasboek. Zet hierin al je vaste lasten en dus ook sparen. Schrijf elke cent die je uitgeeft op, wees kritisch. Doe je dit een jaar dat weet je precies waaraan je je geld uitgeeft.



Je gaat er alleen wonen, dus zorg dat je voor jezelf alles kunt betalen. Zonder hulp van ouders en vriend. Omstandigheden kunnen nu eenmaal veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 07 december 2014 @ 13:02:

Houd je er ook rekening mee dat wanneer je vriend bij je intrekt je mogelijk geen recht meer hebt op huurtoeslag?



Hoeveel is de huur zonder huurtoeslag?zolang hij geen werk heeft heb ik dat wel. Gaat hij ook verdienen dan wordt het minder of krijg ik niets meer, maar dat wordt dan weer aangevuld met zijn inkomen.
.
Alle reacties Link kopieren
Het is nu toch nog niet relevant dat je vriend er over een jaar komt bijwonen?

Als je nu alles zelf kunt betalen, dan gaat het helemaal goed als hij erbij komt en jullie de lasten gaan delen. Je boodschappen zullen dan wat gaan stijgen, maar de rest blijft grotendeels hetzelfde (op de persoonlijke lasten na, maar zelf zou ik ieder zijn eigen persoonlijke lasten blijven betalen, zoals telefoon en zorgverzekering)



Dus als je nu uitrekent wat je met 1 persoon kwijtbent, en of je dat red, dan komt dat straks wel goed. 1 persoons huishouden is altijd duurder ( want of je nu voor 1 persoon stookt of voor 2 maakt niet uit, en boodschappen voor 2 personen is niet per definitie 2x zo duur. Huur blijft ook hetzelfde en verzekeringen stijgen maar een klein beetje.)



Ga pas rekenen wat je kwijt bent als hij er bijkomt, als hij er daadwerkelijk bijkomt (november 2015 ofzo). Want jouw lasten zullen dan dalen (omdat je ze deelt).

Een jaar is lang! En stel dat je het alleen met zn 2en red, dan is een jaar niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipi123 schreef op 07 december 2014 @ 12:13:

[...]





ik heb de huurtoeslag er al afgetrokken. Zonder huurtoeslag 595 euro. 200 euro huurtoeslag? Terwijl je 1500 euro netto te besteden hebt? Je moet even een berekening doen op www.toeslagen.nl want dat lijkt me erg veel. Wellicht wel als je vriend bij je intrekt en nog 0 inkomen heeft, maar anders een heel stuk minder.....
..
Met een dergelijk bedrag aan huurtoeslag en jullie huur, zou je toetsingskomen rond de 18,000 bruto zijn. Dat kan ik niet goed rijmen met 1520 netto. Heb je bij de proefberekening wel rekening gehouden met bruto / netto?



Boven de 21,950 heb je überhaupt geen recht op huurtoeslag meer. Huurtoeslag 2015.
Alle reacties Link kopieren
Even gewijzigd want ik had niet alle pagina's gelezen. Die 1520 is dus jouw inkomen? Kun je daarvan alle lasten betalen, in je eentje? December 2015 is nog ver weg.



En jullie betalen samen de inrichting (meubels/gordijnen/verf/vloeren etc.) maar hij komt er pas over een jaar wonen? Als jullie relatie nou halverwege 2015 strandt, wil hij dan zijn investering terug? Waarom wacht je niet tot eind volgend jaar, dan kun je nog een jaar sparen en samen ergens aan beginnen.
Inboedelverzekering
Alle reacties Link kopieren
quote:Ma_Griffe schreef op 07 december 2014 @ 14:23:

Inboedelverzekeringdie had ze al wel meegeteld bij 'verzekeringen'
quote:Epinephrine87 schreef op 07 december 2014 @ 14:35:

[...]





die had ze al wel meegeteld bij 'verzekeringen'sorry :(
Alle reacties Link kopieren
quote:Ma_Griffe schreef op 07 december 2014 @ 14:37:

[...]





sorry :(aaah haha geen probleem hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je inkomen meer dan 1500 euro is. Is dat netto? En is dat inkomen van jou alleen? Dan krijg je absoluut geen huurtoeslag.

De belastingdienst werkt met bruto bedragen, dat zou betekenen dat jij zeker 1800 euro bruto per maand verdient. Als je dat invult bij de proefberekening bij toeslagen.nl, zul je een heel ander bedrag zien.

IK vraag me af of je zelfs wel zorgtoeslag krijgt, daar zijn ze afgelopen jaar ook strenger mee geworden. Ik verdien net iets meer en heb nergens meer recht op. Dus vraag het goed na.



Nog een tip: maak een overzicht van je in en uitgaven, maar verreken toeslagen niet met waarvoor ze bedoelt zijn.

Zet gewoon neer: inkomen zoveel, toeslag, zoveel en uitgaven: huur of zorg zoveel. Zo zie je wat je precies betaalt.
quote:erizo schreef op 07 december 2014 @ 14:05:

Met een dergelijk bedrag aan huurtoeslag en jullie huur, zou je toetsingskomen rond de 18,000 bruto zijn. Dat kan ik niet goed rijmen met 1520 netto. Heb je bij de proefberekening wel rekening gehouden met bruto / netto?



Boven de 21,950 heb je überhaupt geen recht op huurtoeslag meer. Huurtoeslag 2015.



Met 1520 netto per maand zal TO zo rond de 2300 bruto zitten, ervan uit gaande dat die 1520 zonder eventuele reiskostenvergoeding is. Inclusief vakantiegeld zal ze dan tegen de 30.000,00 bruto per jaar zitten, dus idd geen recht op huurtoeslag.



Wat is je bruto maandelijks inkomen, TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 07 december 2014 @ 14:58:

[...]





Met 1520 netto per maand zal TO zo rond de 2300 bruto zitten, ervan uit gaande dat die 1520 zonder eventuele reiskostenvergoeding is. Inclusief vakantiegeld zal ze dan tegen de 30.000,00 bruto per jaar zitten, dus idd geen recht op huurtoeslag.



Wat is je bruto maandelijks inkomen, TO?De huur en zorgtoeslag zitten al in de 1520 euro inbegrepen. Om precies te zijn kom ik met alle toeslagen op 1509 euro uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipi123 schreef op 07 december 2014 @ 15:09:

[...]





De huur en zorgtoeslag zitten al in de 1520 euro inbegrepen. Om precies te zijn kom ik met alle toeslagen op 1509 euro uit.



Je hebt de toeslag van je huur afgetrokken EN bij je inkomen opgeteld??? Dat gaat niet goed he!

Je gaat het echt niet redden, je moet ergens op bezuinigen (auto weg?) en minder boodschappen.
Pipi, ik vind je erg aan het 'ja maar-en'. Het lijkt alsof je wilt horen dat je het makkelijk redt, goed hebt aangepakt etc. Die bevestiging moet je bij je ouders of vrienden vragen; hier krijg je stevigere reacties. Wat jij wil kan wel, maar zal krap zijn. En jouw vriend, no offence, die kan eerst eens vanuit zijn kamer of vanuit mama een baan zoeken en dan bij je intrekken. Want nee, dat gaat echt heel lastig zijn en is in mijn ogen ook een verkeerde 'samenwoonstart'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven