Geld & Recht alle pijlers

Even van me afschrijven

30-10-2014 21:03 31 berichten
Het is nu alweer drie weken geleden dat mijn man een nacht vermist was, drie weken geleden dat ik erachter kwam dat hij al voordat ik hem kende wat rekeningen voor zich uitschoof, waardoor hij (lees: we, want in februari getrouwd ...) nu enorme schulden heeft. Over wat dat tussen ons doet gaat dit even niet, dat vechten (knuffelen liever) we samen wel uit. Het is nou eenmaal zo, aan het verleden is niets te veranderen, voor de toekomst probeer ik hem aan zijn verstand te krijgen dat dingen zelf op willen lossen mij niet beschermt, eerder het tegendeel.



Morgen gaan we het eerste pakket ophalen bij de voedselbank. Go figure, ik ben een diaken bij de kerkelijke gemeente die de grootste geldschieter is van die voedselbank, zit in het college waar ze verantwoording aan af legden een paar weken terug, nu kan ik zelf gaan proberen hoe goed die pakketten zijn Tja, ik probeer de humor er maar van in te zien.



De verwarming staat nog op standje koukleum, soort van, zodat we in ieder geval niet bij hoeven te betalen aan gas. We zijn de afgelopen weken rondgekomen van 25 euro in de week aan boodschappen (lees: dat is écht niet veel), als budgetbeheer rond is wordt dat nog omhoog getrokken, maar tot die tijd wil ik als het even kan de vaste lasten betalen, ondanks een loonbeslag. Dat is even extra houtje bijten, maar we lijken het te gaan redden, en als dat zorgt dat we minder problemen hebben aan het eind van de maand dan als we het zelf al wat ruimer nemen, is het mooi.



En ondertussen ben ik heel blij met de huisarts, die me naar de interne praktijkpsycholoog stuurt, zodat ik als dat genoeg werkt geen eigen risico hoef te betalen - want kan als huisartsenzorg worden gedeclareerd. Heel blij met al die lieve mensen om ons heen die ons steunen met lieve woorden, of soms een pak koffie, of een paar broden die van een kamp overbleven Mensen die de creatieve net-student-af in me naar boven halen door naar mijn dwaze en minder dwaze bespaar-ideeën te luisteren. Blij met kleine dingen als dat pak koffie, of de zon die zo mooi opkomt, helemaal gratis en voor niets (sterker nog, dat we hem zo mooi op zien komen, komt omdat we gelukkig in een van de goedkoopste sociale huurwoning-gribusflats van de stad wonen).



Zoals ik al zei, is het vooral even een soort van rant, van iemand die dacht dat ze goed met geld om kon gaan, en die 'ineens' toch flinke schulden bleek te hebben. Maar om er een vraag van te maken: zijn er mensen die ook blij moeten - en kunnen - worden van kleine, goedkope of gratis dingen?
Waarom was je man een nacht vermist?
Hij kreeg door die schulden - en vooral door het proberen te verstoppen ervan - een paniekaanval toen ik erachter zou komen, en heeft zich ergens verstopt en een zelfmoordpoging gedaan =(
Jeez heftig joh! Sterkte.
Dank je
Alle reacties Link kopieren
°Knuffel° de smileys doen het niet dus dan maar zo.

Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen. Wel erg heftig en knap dat je achter je huwelijk blijft staan.
Alle reacties Link kopieren
Maar sorry, ik begrijp echt bij god niet waarom je niet op HV bent getrouwd. Mijn man en ik kunnen onmogelijk verantwoordelijk gehouden worden voor elkaar schulden, dus als de ene er een zooitje van maakt kan de andere nog de lasten betalen zodat we gewoon een normaal leven kunnen leiden.



Ik vertrouw mijn man 100% en ik geloof nooit dat hij met mij was getrouwd in GVG als hij schulden had (sowieso zouden wij nooit in GVG trouwen want dat vinden we niet goed voor elkaar en onszelf zorgen), maar vertrouwen en geloof en liefde doen er niet toe als het om geld gaat. Geld zijn zaken.



Leer hiervan. Verder succes met het afbetalen van zijn zooitje.
Alle reacties Link kopieren


Goed om te lezen hoe jullie er nu instaan, na de eerste schrik en angsten.

Ik heb het ook wel eens minder gehad, en van bijna niks moeten rondkomen.

En ik kan nu nog genieten van de mooie bijzondere dingen van get leven die niets kosten.

Ik moet dan altijd terug denken aan een keer dat ik in de trein zat vanuit mijn werk. Iedereen zat een beetje sjagie voor zich uit te staren. En daar was de mooiste zonsondergang met een vlammende lucht zoals ik nog nooit had gezien.

Ik had wel willen roepen mensen kijk eens naar buiten wat we daar van de natuur krijgen.
Jezus wat een verhaal. Wat bizar dat je je man dus eigenlijk geeneens echt kende toen je met hem trouwde. Eng idee.
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare situatie knuffeltijgetje! Ik herken het gevoel van blij zijn met kleine dingen. Toen ik werkeloos werd, moesten het met aardig wat minder geld doen. Dat lukte best aardig, en inderdaad, je leert de kleine dingen weer waarderen en dat was echt een eyeopener. Heel erg blij zijn met een jurkje van EUR 3,00 van H&M in de sale of zoals je zegt, die mooie zonsopgang. Gewoon, weer back to basic, ik heb er veel van geleerd. Mooi dat je er zo positief instaat, sterkte.
Is het ook, een eng idee.



En voetjesinhetzand, ik kan mezelf ook wel voor m'n kop slaan nu ... en dat terwijl ik ook wel eens topics langs heb zien komen hier, en dacht: nou, ik zou ... en dan achteraf dezelfde fouten gemaakt hebben, echt stom gewoon. Maar goed, aan 'had ik nooit moeten doens' heb ik nu niets meer, dus daar doe ik maar niet aan. Wel aan proberen de mooie dingen te zien .
Alle reacties Link kopieren
Zo, dat is een behoorlijk rottige situatie zeg.

Wat fijn en knap dat jullie je relatie er niet aan onderdoor laten gaan.



Hebben jullie zicht op een licht aan het eind van de tunnel?

Enig idee hoe lang jullie moeten afbetalen?

Is schuldsanering een optie?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Is het ook, een eng idee.



En voetjesinhetzand, ik kan mezelf ook wel voor m'n kop slaan nu ... en dat terwijl ik ook wel eens topics langs heb zien komen hier, en dacht: nou, ik zou ... en dan achteraf dezelfde fouten gemaakt hebben, echt stom gewoon. Maar goed, aan 'had ik nooit moeten doens' heb ik nu niets meer, dus daar doe ik maar niet aan. Wel aan proberen de mooie dingen te zien .



Dat snap ik, dat je daar nu niks meer aan hebt. Maar toen wij besloten te trouwen hoefde ik niet eens aan zoiets te denken om niet in GvG te willen trouwen, wat als 1 een eigen bedrijf begint dat failliet gaat, dan hoef je het huis niet te verkopen en hoeven je kinderen niet te verhuizen.

Sorry ik snap dat je hier nu niet op zit te wachten, maar ik kan echt geen enkele reden verzinnen waarom je in GvG zou trouwen, dus ik vind het gewoon heel moeilijk te begrijpen.



Bewonderenswaardig hoe je de situatie oppakt. Ik had mijn man elke cent aan mij terug laten betalen.
quote:Hebben jullie zicht op een licht aan het eind van de tunnel?

Enig idee hoe lang jullie moeten afbetalen?

Is schuldsanering een optie?



Waarschijnlijk gaat het met een minnelijk traject lukken, en is schuldsanering niet nodig. En ja, dan is er licht aan het einde van de tunnel, gelukkig wel. Sterker nog: het wordt al een beetje lichter, omdat we er nu allebei vanaf weten en naar een oplossing kunnen werken.



Ik ga zo lekker vroeg naar bed trouwens, morgen weer een lange dag. Dus dan weten jullie waarom ik even stil blijf.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte tijg
Sterkte knuffeltijgetje, heftig verhaal. Ik kan me ook ergens indenken hoe iemand zich te veel schaamt om zijn problemen te bespreken, en het dan in zijn eentje wil proberen op te lossen. Totdat het hem overschaduwt.



Ik heb zelf een tijdje van 10 euro per week geleefd toen ik nog op kamers woonde, genieten deed ik vooral van wandelen in het park, maar verder geen tips. Is ook niet helemaal vergelijkbaar, sorry.



In ieder geval fijn voor je dat er zo veel mensen mee proberen te denken, hoop dat je daar ook kracht uit kan putten.
Alle reacties Link kopieren
Jee heftig zeg.

Heb je nooit in de gaten gehad dat er iets aan de hand was?



Ik zag op fb een groep: meer doen met minder geld. Daar heb je ook hele weekmenus voor 25 euro geloof ik. En heel veel leuke tips en acties.
sterkte hoor!
Nope, niets in de gaten gehad. Ja, achteraf zijn er wel momenten geweest dat ik het in de gaten had kunnen hebben de afgelopen maanden, maar nee dus.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wrang, dat je zo ineens aan de andere kant van de lijn staat. Daar wil ik je veel sterkte mee wensen. Vind het heel oneerlijk van jouw man dat hij jou voor het huwelijk niet heeft ingelicht, dan had je geweten met wie je in zee ging en wat je te wachten stond. Als je dat nog had gewild dan, want ik zou persoonlijk slecht kunnen leven met iemand die zo met problemen omgaat. Ik vind het ook nobel zoals je het beschrijft en hoe je ermee omgaat, geen onvertogen woord over hem en met een aanpakkersmentaliteit.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!
Prrrr, mauw miawwwww.
Wat een verhaal zeg.

Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk...

Voor mij was dit de hoofdreden van de breuk met vader vd kinderen.

maar goed het geld verdween ook aan een verslaving. Maar ook ik dacht dat ik hem blind kon vertrouwen dus ik snap heel goed dat je niks in de gaten had.

Ik hoop dat jullie er samen uit komen.



Nogmaals sterkte en ook op bijv. op pinterest heel veel leuke en geldbesparende tips te vinden(zoals zelf wasmiddel maken e.d.)

Merk dat als je er creatief mee om probeert te gaan, dat het soms zelfs een trots gevoel geeft dat je zuinig kan leven.
Alle reacties Link kopieren
Zo das heftig -knuffel-!

Neem zelf ook je tijd om alles te verwerken, dit is niet niets.

Fijn dat je al bij een kerk bent aangesloten, daar kun je ook vaak veel materiele hulp krijgen. En schroom niet om hulp aan te nemen!
Gelukkig heeft hij geen verslaving, dat zou voor mij wel een dealbreker zijn. Zoals het nu is snap ik het van zijn kant ergens ook wel: hij dacht het eerst zelf op te kunnen lossen, en dan begin je niet met 'hoi ik ben ... en ik heb schulden' - maar dan wordt het ook moeilijker als het langer duurt.



Hulp aannemen vind ik inderdaad nog best zwaar soms, zoals ik al zei: ik ben gewend aan de andere, gevende kant te zitten. Maar wat dat betreft weet ik gelukkig wel waar en wat voor hulp ik kan krijgen, en dat ik echt niet de enige ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven