Geld & Recht alle pijlers

Fiscaal partner worden met huisgenoot?

11-07-2014 10:33 51 berichten
Hallo beste mensen,



Ik heb over 2013 geheel geen inkomen gehad. Is het slim om fiscaal partner te worden met mijn huisgenoot die naar ik gok 20.000 per jaar verdiend?



Hoe krijg ik het meeste terug?
Wil je huisgenoot dat ook dan?
quote:Captain_Obvious schreef op 11 juli 2014 @ 10:34:

Wil je huisgenoot dat ook dan?Dat ligt aan de voor en nadelen... ik moet dat soort dingen altijd uitzoeken snap je?
Ik weet niet eens of je achteraf fiscaal partner kan worden. En de aangifte over 2013 moet toch allang gedaan zijn?
Alle reacties Link kopieren
Download het aangifteprogramma van de belastingdienst, vul hem 3 keer in: 1 keer voor jezelf, 1 keer voor je huisgenoot, en 1 keer als fiscaal partners. Kijk naar de bedragen aan het eind, en trek je conclusie.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Moet je geen aangifte doen voor 1/4?

Oftewel ben je voor 2013 niet gewoon te laat?
quote:Captain_Obvious schreef op 11 juli 2014 @ 10:36:

Ik weet niet eens of je achteraf fiscaal partner kan worden. En de aangifte over 2013 moet toch allang gedaan zijn?Nee, belasting terugvragen kun je nog 2 of 3 jaar naderhand. Dat bleek uit het aangifte programma. Mooi meegenomen hè?
Geen inkomen? Waar leef je dan van,van je huisgenoot?
quote:handigmetgeld schreef op 11 juli 2014 @ 10:37:

Download het aangifteprogramma van de belastingdienst, vul hem 3 keer in: 1 keer voor jezelf, 1 keer voor je huisgenoot, en 1 keer als fiscaal partners. Kijk naar de bedragen aan het eind, en trek je conclusie.



Dat is echt een heel goede tip!



Zitten er verder nog nadelen aan fiscaal partnerschap? Of denk ik te ingewikkeld?
quote:gismo72 schreef op 11 juli 2014 @ 10:39:

Geen inkomen? Waar leef je dan van,van je huisgenoot?Ja, en van de wind, voornamelijk. Nee, echt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik deze link bekijk vraag ik mij af of het kan. Hier de link aan welke voorwaarde je moet voldoen.



http://www.belastingdiens ... fiscaal_partnerschap_2013



Dus of samenlevingscontract, of samen een kind, of pensioenpartners of samen huiseigenaar of het jaar ervoor fiscale partners.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 11 juli 2014 @ 10:39:

[...]





Dat is echt een heel goede tip!



Zitten er verder nog nadelen aan fiscaal partnerschap? Of denk ik te ingewikkeld?Je fiscaal partner is ook je toeslagpartner dus die kunnen veranderen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Sinds een jaar of twee kun je alleen fiscaal partner zijn als je getrouwd bent of een samenlevingscontract hebt. Een paar kaar daarvoor was het ook als je huisgenoten in een studentenhuis oud was. Dikke kans dat het dus nieteens kan.
quote:Dahlia74 schreef op 11 juli 2014 @ 10:42:

Als ik deze link bekijk vraag ik mij af of het kan. Hier de link aan welke voorwaarde je moet voldoen.



http://www.belastingdiens ... fiscaal_partnerschap_2013



Dus of samenlevingscontract, of samen een kind, of pensioenpartners of samen huiseigenaar of het jaar ervoor fiscale partners.Ja, dat heb ik ook al eens gelezen maar ik voel me daar nog niet helemaal zeker over. Ik denk dat ik ook nog maar gewoon even bel naar de belasting telefoon.
Is een belasting adviseur inschakelen trouwens financieel interessant voor mensen met en klein inkomen? Heeft iemand daar ervaring mee of zo?
Of wanneer je samen een kind of koophuis hebt-
quote:dubbelma schreef op 11 juli 2014 @ 10:48:

Of wanneer je samen een kind of koophuis hebt-niet van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen inkomen hebt, heb je geen belasting betaalt dus wat wil je dan terugvragen?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Fiscaal partner kun je niet worden met een gewone huisgenoot of vriend/vriendin of je moet er een samenlevingscontract of kind mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 11 juli 2014 @ 10:53:

Fiscaal partner kun je niet worden met een gewone huisgenoot of vriend/vriendin of je moet er een samenlevingscontract of kind mee hebben.Of huis of pensioenpartners.
quote:Dahlia74 schreef op 11 juli 2014 @ 10:57:

[...]





Of huis of pensioenpartners.Volgens mij moet je voor pensioen ook weer een samenlevingscontract hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:leuketas schreef op 11 juli 2014 @ 10:52:

Als je geen inkomen hebt, heb je geen belasting betaalt dus wat wil je dan terugvragen?Dat kan van alles zijn. Zonder inkomen blijven er nog genoeg posten over waarbij mensen nog iets terug kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je fiscaal partners van elkaar?

De fiscus en de overheid leggen op wanneer mensen fiscaal partner van elkaar zijn zonder dat ze die keuze hebben als diegenen:

1.Getrouwd zijn

2.geregistreerd partner zijn

3.een notariële samenlevingsovereenkomst hebben ondertekend

4.ongehuwd samenwonen op hetzelfde adres en samen een kind hebben

5.ongehuwd samenwonen op hetzelfde adres en samen een eigen woning bezitten

6.ongehuwd samenwonen op hetzelfde adres en zij elkaar voor de pensioenregeling als partner hebben aangemerkt.
Alle reacties Link kopieren
TO doelt op de heffingskortingen. Gezien huisgenoot (afgezien van of deze wel of geen fiscaalpartner is) ook een laag inkomen heeft is de vraag of het voordeel heeft.



http://www.belastingdiens ... n/u_hebt_een_laag_inkomen



Als je letterlijk van de wind leeft, heb je daar toch inkomen uit?
Alle reacties Link kopieren
Kiezen voor een fiscaal partnerschap kan vanaf 2011 niet meer. U bent elkaars fiscale partner, omdat u aan de voorwaarden van de belasting dienst voldoet of u voldoet niet en bent geen fiscale partners. Kiezen is er voor de fiscus niet meer bij en dat maakt het voor de fiscus allemaal een stuk eenvoudiger.



Dus NEE is het antwoord op de vraag van TO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven