Geld & Recht alle pijlers

Fiscaal partner worden met huisgenoot?

11-07-2014 10:33 51 berichten
Hallo beste mensen,



Ik heb over 2013 geheel geen inkomen gehad. Is het slim om fiscaal partner te worden met mijn huisgenoot die naar ik gok 20.000 per jaar verdiend?



Hoe krijg ik het meeste terug?
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 11 juli 2014 @ 10:58:

[...]



Volgens mij moet je voor pensioen ook weer een samenlevingscontract hebbenKlopt.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:femke_leest schreef op 11 juli 2014 @ 10:59:

[...]





Dat kan van alles zijn. Zonder inkomen blijven er nog genoeg posten over waarbij mensen nog iets terug kunnen krijgen.Mooi! Heb je daar nog voorbeelden van?
Alle reacties Link kopieren
Zie mijn link. Op de website van de belastingdienst kun je al je antwoorden vinden op jouw vragen. Het is een duidelijke site.



Voor alles geldt een fiscaal partnerschap, die er dus niet is tussen jou en je huisgenoot. Tenminste niet op basis van wat je hier schrijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 11 juli 2014 @ 11:39:

[...]





Mooi! Heb je daar nog voorbeelden van?Het zijn hele rijen opties die ik verder niet precies ken. Ik weet alleen maar dat ik zelf bijvoorbeeld altijd dividend terugkrijg, vanwege beleggingen. En zo kunnen mensen van alles terugkrijgen, ook als ze geen inkomen hebben. Maar je komt die posten vanzelf tegen in het aangifteprogramma.
quote:femke_leest schreef op 11 juli 2014 @ 11:45:

[...]





Het zijn hele rijen opties die ik verder niet precies ken. Ik weet alleen maar dat ik zelf bijvoorbeeld altijd dividend terugkrijg, vanwege beleggingen. En zo kunnen mensen van alles terugkrijgen, ook als ze geen inkomen hebben. Maar je komt die posten vanzelf tegen in het aangifteprogramma.



Als je geen belasting betaald krijg je ook niets terug.

Afgezien van de heffingskortingen minst verdienende partner. Maar die krijgt to niet omdat ze dus geen fiscaal partner is.
Wat voor inkomen heb je dan wel? Iedereen in Nederland heeft een vorm van inkomen. Als jij geen fiscaal partner bent van je huisgenoot, kom jij wellicht in aanmerking voor een WWB uitkering. Jij hebt gratis kost en inwoning begrijp ik? Waar betaal jij je zorgverzekering en WA verzekering dan van?



Van de Belastingdienst krijg je geen heffingskortingen terug, want je hebt geen heffing betaald. Dus heb je ook niets teveel betaald.



Zorgtoeslag kun je nog krijgen. En dus een gemeentelijke uitkering.



Je kunt natuurlijk ook altijd nog gaan werken voor inkomen.
Je hebt geen keuze meer tussen wel of niet fiscaal partner zijn. De voorwaarden zijn al een paar keer genoemd, dus met een huisgenoot ben je geen fiscaal partner.



En als je geen belasting hebt betaald, kun je inderdaad ook niks terug krijgen (op de heffingskorting voor de niet verdienende partner na). Als je belasting terug krijgt op dividend, dan is dat omdat je dividendBELASTING hebt betaald.



En je kunt inderdaad nog tot jaren terug aangifte doen. Die deadline van 1 april geldt alleen als je uitgenodigd bent door de belastingdienst om aangifte te doen.
quote:Doreia schreef op 11 juli 2014 @ 12:51:

Iedereen in Nederland heeft een vorm van inkomen.Nou, dat is niet waar natuurlijk. Er zitten best wat vrouwen thuis (al dan niet met de kinderen) waarvan alleen hun partner inkomen heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 11 juli 2014 @ 12:41:

[...]





Als je geen belasting betaald krijg je ook niets terug.

Afgezien van de heffingskortingen minst verdienende partner. Maar die krijgt to niet omdat ze dus geen fiscaal partner is.Dat heb ik toch ook nergens beweerd? Lees anders even terug. Iemand zei dat je niets terug kan krijgen als je geen inkomen hebt. Dus ik zei dat er nog genoeg manieren zijn om iets terug te krijgen, ook als je niet werkt. En daarop vroeg iemand me een voorbeeld te noemen. En ja, voor al die posten die dan overblijven geldt inderdaad dat je dan op een of andere manier belasting hebt betaald (bijvoorbeeld ingehouden dividendbelasting). Doet er verder ook niet toe, maar ik legde het uit omdat het gevraagd werd.
Nee het kan niet
Alle reacties Link kopieren
quote:femke_leest schreef op 11 juli 2014 @ 10:59:

Dat kan van alles zijn. Zonder inkomen blijven er nog genoeg posten over waarbij mensen nog iets terug kunnen krijgen.



Femke_leest nog niet helemaal goed geloof ik ;)



"waarbij mensen nog iets TERUG kunnen krijgen".



Volgens mij bestaat het principe van TERUG krijgen er uit dat je EERST iets BETAALD moet hebben om iets TERUG te kunnen krijgen.



Heb je geen inkomen dan betaal je niets en dus krijg je ook niets terug.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Doreia schreef op 11 juli 2014 @ 12:51:

Wat voor inkomen heb je dan wel? Iedereen in Nederland heeft een vorm van inkomen. Als jij geen fiscaal partner bent van je huisgenoot, kom jij wellicht in aanmerking voor een WWB uitkering. Jij hebt gratis kost en inwoning begrijp ik? Waar betaal jij je zorgverzekering en WA verzekering dan van?



Van de Belastingdienst krijg je geen heffingskortingen terug, want je hebt geen heffing betaald. Dus heb je ook niets teveel betaald.



Zorgtoeslag kun je nog krijgen. En dus een gemeentelijke uitkering.



Je kunt natuurlijk ook altijd nog gaan werken voor inkomen.Ik heb toch niet zomaar recht op wwb of wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 11 juli 2014 @ 13:58:

[...]





Femke_leest nog niet helemaal goed geloof ik ;)



"waarbij mensen nog iets TERUG kunnen krijgen".



Volgens mij bestaat het principe van TERUG krijgen er uit dat je EERST iets BETAALD moet hebben om iets TERUG te kunnen krijgen.



Heb je geen inkomen dan betaal je niets en dus krijg je ook niets terug.Het heet ook niet voor niets INGEHOUDEN dividendbelasting. De belasting is al ingehouden, net als bij inkomen vaak het geval is. Iemand zei: "als je niets betaalt krijg je ook niets terug." Voor al die opties waar ik naar verwijs, krijg je iets terug omdat je de belasting dus al (op allerlei andere manieren dan via inkomen) had betaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 11 juli 2014 @ 15:59:

[...]





Ik heb toch niet zomaar recht op wwb of wel?Daar zijn wel een aantal voorwaarden voor. Inwonen bij een huisgenoot kan je WWB recht teniet doen. Afhankelijk van hoe jullie dit verdeeld hebben. Waarom denk je geen recht te hebben?
Alle reacties Link kopieren
In deze situatie van samenwonen 'zonder iets' / deze situatie wijzigen naar: hoe kan ik fiscaal partner worden is het meest voor de hand liggende antwoord: sluit zo snel mogelijk een notarieel samenlevingscontract af. Dat kost een paar honderd euro maar de voordelen zijn evident. Er is vanaf het jaar van afsluiten samenlevingscontract recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting. Het inkomen van de partner is immers toereikend.



De uitbetaling van de algemene heffingskorting wordt weliswaar afgebouwd voor partners geboren na 1962, maar deze uitbetaling bedraagt voor 2014 nog altijd € 1262.

Advies in deze situatie is dus: zo snel mogelijk naar de notaris!



N.B: voor de toeslagen zal er gezien de inkomenssituatie van de partners geen of nauwelijks nadeel zijn. Met een proefberekening toeslagen is dit eenvoudig na te gaan.

----------------------------------------------------------------------------------



N.B: de stelling – als er geen belasting is betaald c.q. ingehouden kan er geen sprake zijn van teruggave belasting mag in zijn algemeenheid juist zijn, maar is dit niet in alle gevallen. Bijvoorbeeld: 'kale' AOW-er zonder aanvullend pensioen. Ingehouden belasting: € 0. Als er sprake is van aftrek specifieke zorgkosten (ziektekostenaftrek) is er toch teruggave mogelijk. Dat is dank zij de speciale regeling: TSZ – tegemoetkoming specifieke zorgkosten.



Ander voorbeeld: student met studiefinanciering / geen inkomen. Ziektekostenaftrek (nota's zelf betaald): € 2000 Bijbaantje: € 3000 Er is door de werkgever over dit inkomen géén belasting ingehouden (scholieren- en studentenregeling) Teruggave via TSZ: € 740

N.B: als er helemaal geen inkomen is in deze situatie schuift de aftrekpost door naar een volgend jaar. En kan mogelijk dan wel belastingteruggave opleveren.
Alle reacties Link kopieren
dubbel gepost.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 11 juli 2014 @ 15:59:

[...]





Ik heb toch niet zomaar recht op wwb of wel?Voor we deze vraag kunnen beantwoorden, moet je toch echt wat duidelijkheid over je leefsituatie geven. Heb je een relatie met je huisgenoot? Zorgt hij/zij financieel voor je? Eten jullie samen, betaalt hij/zij de boodschappen?
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 12 juli 2014 @ 12:02:

[...]





Voor we deze vraag kunnen beantwoorden, moet je toch echt wat duidelijkheid over je leefsituatie geven. Heb je een relatie met je huisgenoot? Zorgt hij/zij financieel voor je? Eten jullie samen, betaalt hij/zij de boodschappen?

De vragen die u stelt zijn niet relevant voor wel of geen fiscaal partnerschap.



De volgende vragen / antwoorden zijn wel van belang voor fiscaal partnerschap: http://www.belastingdiens ... op_uw_adres_ingeschreven/
quote:fisbel schreef op 14 juli 2014 @ 01:01:

De vragen die u stelt zijn niet relevant voor wel of geen fiscaal partnerschap.



De volgende vragen / antwoorden zijn wel van belang voor fiscaal partnerschap: http://www.belastingdiens ... op_uw_adres_ingeschreven/Gismo stelde deze vragen omdat TO zich afvraagt of ze recht heeft op een wwb-uitkering, en daarbij zijn ze wel degelijk van belang.
Echt, fisbel, even bij de les blijven hoor. Dit staat slordig, heel slordig.
Alle reacties Link kopieren
Het tussendoortje van de WWB-uitkering was even niet bij mij doorgekomen. Daar kan natuurlijk geen sprake van zijn met een verdienende partner met een inkomen van (geschat) ¤ 20.000
quote:fisbel schreef op 14 juli 2014 @ 11:16:

Het tussendoortje van de WWB-uitkering was even niet bij mij doorgekomen. Daar kan natuurlijk geen sprake van zijn met een verdienende partner met een inkomen van (geschat) ¤ 20.000

Partner is niet hetzelfde als huisgenoot (weet niet hoe het zit met wwb).

Heb je het topic wel goed gelezen?
Dank jullie suze02, trotter en captain Obvious voor jullie bijval! Lief! Ik stelde inderdaad de vragen om duidelijkheid te krijgen over de precieze situaties t.a.v. haar vraag over de WWB.

Ik vind dat to erg vaag is over haar precieze leefsituatie, ook gezien haar andere topics van de afgelopen week. Maar helaas geen reactie meer van to.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 14 juli 2014 @ 11:44:

[...]



Partner is niet hetzelfde als huisgenoot (weet niet hoe het zit met wwb).

Heb je het topic wel goed gelezen?Dit topic heb ik herlezen. De WWB maakt geen onderscheid tussen partner of huisgenoot. Als er wordt samengewoond, dan kan deze persoon worden gezien als partner als er een gezamenlijke huishouding is. Alleen als er een commerciële verhouding is bijvoorbeeld onderhuur, waarbij er geen sprake is van gezamenlijke huishouding, wordt de medebewoner niet als partner gezien. Lees hier
quote:fisbel schreef op 14 juli 2014 @ 18:46:

[...]



Dit topic heb ik herlezen. De WWB maakt geen onderscheid tussen partner of huisgenoot. Als er wordt samengewoond, dan kan deze persoon worden gezien als partner als er een gezamenlijke huishouding is. Alleen als er een commerciële verhouding is bijvoorbeeld onderhuur, waarbij er geen sprake is van gezamenlijke huishouding, wordt de medebewoner niet als partner gezien. Lees hierJa dit is bekend en daarom wilde ik graag dat TO wat duidelijkheid gaf over de precieze aard van het huishouden / woonsituatie.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven