Gezondheid alle pijlers

Wanneer verbetering na cortisone injectie (knie)?

01-05-2024 10:51 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen

Mijn vader (76) heeft 10 dagen geleden een cortisone injectie gekregen in zijn knie. Hij had daar al wat atrose zitten, maar verder had hij daar niet echt last van/geen grote belemmeringen en kon prima lopen, fietsen etc.

Tot hij uitgleed en op zijn knie terechtkwam. Hij kreeg veel pijn en daarna ontstond er vocht in zijn knie. Hij kon niks meer doen met zijn knie (ook niet meer lopen) vanwege de pijn..Rontgenfoto en echo gekregen: pezen en banden waren sterk, geen breuk etc. Fysio had geen zin (beoordeling van de fysio zelf na de echo in de praktijk)
Hij werd doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een cortisone injectie.

We zijn 10 dagen verder en de verbetering gaat heel traag en staat nu zelfs al een paar dagen stil. Hij kan nog steeds niet echt goed zijn knie gebruiken en zit nu al zolang aan huis gekluisterd. Ik zie hem steeds meer vereenzamen want hij was zeer actief voor de val

Hij gelooft niet dat de injectie nog een en ander kan verbeteren, terwijl ik lees dat de verbetering wel weken op zich kan laten wachten.

Nu wil ik graag weten of dat ook écht de ervaring is van mensen die zo een spuit hebben laten zetten.

Hoe snel voelde je de verlichting?
Of kwam die juist niet?

Wanneer is terug gaan naar de huisarts het beste? Ik wil het nog wat tijd geven. Mijn vader wil het liefst nu al, 10 dagen na de injectie, al weer terug naar de huisarts.

Afwachten omdat de normale werking ervan sowieso héél traag verloopt?
Of toch terug naar de huisarts ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er een gehad in mijn schouder (ook artrose) en dat werkte niet. Toen ik al klaar zat in de behandelkamer voor poging 2 hebben ze het afgeblazen omdat het niet werkt. Dus ik zou je vader aanraden om nu terug naar de huisarts te gaan omdat het niet werkt en een doorverwijzing vragen naar de pijnpoli. Daar kunnen ze zijn zenuw tijdelijk blokkeren zodat hij weer kan gaan bewegen. Dat werkt bij mij uitstekend al jarenlang. Heb nu een blokkade die al 3 jaar werkt zelfs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in juni vorig jaar een cortisone-injectie in mijn enkel gehad. De eerste dagen was de pijn juist erger (was mij van tevoren ook verteld), maar na een week of drie, vier, had ik nauwelijks meer pijn aan de enkel. De arts had nog gezegd dat, als ik na een paar maanden opnieuw last van de enkel kreeg, ik weer een nieuwe spuit kon krijgen, maar dat is niet nodig gebleken.
Maar ieder geval is weer anders, vergelijken is moeilijk, dus ik zou de arts nog eens vragen hoe lang het kan duren voor er merkbaar resultaat te verwachten is.
Alle reacties Link kopieren Quote
je hoeft echt niet terug naar de huisarts.

Vandaag of morgen gewoon even het ziekenhuis of de pijnpoli bellen ( als de injectie op zo'n poli is gezet) vandaag voor meer info als wat er gemeld ( en vaak zijn er ook folders, al dan niet online over de betreffende behandeling) niet duidelijk was of niet toereikend qua info. Soms pakt zo'n injectie niet omdat de plek net niet goed was of omdat helaas gewoon niet werkt. Er zijn echt nog wel meer mogelijkheden om pijn te bestrijden. En idd soms moet er even wat geduld zijn.

Ik heb zelf de ervaring dat na 1,5 week wel beter moet gaan, dan is de ingreep zelf wel hersteld en zou jde injectie het werk al moeten doen.

Anders vragen om nieuwe afspraak pijnarts/verpleegkundige voor andere alternatieve behandelingen, er is al een verwijzing er hoeft geen nieuwe verwijzing te komen voor een andere behandeling mits om zelfde medische probleem gaat.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 01-05-2024 11:27
49.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
En de meeste ziekenhuizen/pijnpoli's bellen de patiënten na een paar weken of er wordt meteen een afspraak ingepland voor evaluatie van de behandeling.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ervaring is dat het soms wel een week of 2 kan duren voordat je effect bemerkt. Het is ook niet ongebruikelijk dat je klacht eerst nog wat verergert.
Ben soort van ervaren klant van dit soort injecties.
Hopelijk gaat het je vader helpen.
"Erf de ogen van je kind, kijk erdoor..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Je vader kan en mag altijd met de huisartsenpraktijk bellen wanneer hij zich zorgen maakt of wanneer hij advies wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een familielid heeft recent een injectie in de knie gehad na een soortgelijk verhaal (artrose en vervolgens een val die het erger maakte). Daar werkte de prik binnen een paar dagen en deed echt wonderen. Ik zou even contact zoeken met het ziekenhuis als ik jou was. En misschien een andere manier van vervoer regelen zodat hij er toch op uit kan zoals een loopfiets, scootmobiel, regiotaxi etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk vooral dat hij heel erg ongeduldig is. Na de val kon hij niks meer met zijn hele been en had hij krukken nodig om naar de wc te kunnen gaan. Nu loopt hij toch kleine stukjes heen en weer in de huiskamer zonder krukken (het is allemaal nog heel stroef en zwaar) maar hij is ongeduldig en boos. Zijn wereldje is nu heel erg klein geworden en hij uit zijn frustraties heel de dag door: "dit helpt voor geen meter, ik kan nog steeds niet goed wandelen/fietsen/ trap lopen (logisch) en die spuit is al 10 dagen geleden!" etc etc

Ik denk dat hij te snel en teveel wil. Ik begrijp hem wel: van superactieve 76 jarige die iedere dag op de fiets zat naar een man die nu al (voor zijn gevoel) zo lang heel de dag aan huis gekluisterd zit
Alle reacties Link kopieren Quote
kan hij de knie niet buigen door vocht of doet het te veel pijn? Slikt hij pijnstillers?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, daar kan een huisarts of pijnarts niet zo veel mee, al kan iemand anders vaak wel beter doordringen, met de boodschap geduld hebben dan de directe familie. ;)

Ook goed om te beseffen voor hem, dat misschien helemaal nooit meer echt fijn wordt mbt die knie. Dat als die injectie werkt dat niet betekend dat helemaal hetzelfde word en hij dan alles weer kan. Kan ook misschien alleen wat verlichting geven maar geen geheel herstel ect.

Maar kan soms tijd en heel veel frustratie kosten, zeker als iemand er niet aan wil en denkt dat alles goed moet komen en wel graag nu.

Zou lekker laten gaan en anders de poli bellen waar hij is geweest, kan iemand van daar hem even spreken en nog wat uitleg geven. Is echt niet raar, heel vaak bellen mensen op met zulke vragen hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang is die val geleden dan?
Als je valt en er gaat echt even iets niet goed, wat dat dan ook is, kun je daar lang last van hebben. Als dat een week of 2 geleden is, dan denk ik dat iemand hem eens stevig toe moet spreken!
En als hij echt zo actief was en nu ook (al is het nog wat stroef) wat zonder krukken kan lopen binnenshuis, dan kan hij ook gewoon met krukken de straat op. Niemand heeft gezegd dat hij op de bank moet gaan zitten mokken tot het beter is (want daar wordt het niet beter van!).
Van binnen maar gaan zitten wachten gaat zijn conditie echt enorm achteruit. Lastig om dan weer op het oude niveau te komen!

En als het gewoon om de contacten gaat: kunnen die niet bij hem komen dan? Of hij in een rolstoel daarheen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er een gehad in mijn knie en meteen voelde ik het. Dat was de pijnstilling die ook in de injectie zit. De cortisonen hebben geloof ik een dag of 2-4 nodig om echt te gaan werken, maar in mijn geval was er dus meteen een enorme verlichting. Daarna veel fysio gehad en, ruim een jaar later, vrijwel geen klachten meer. (terwijl ik echt strompelend het ziekenhuis inliep voor de injectie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet in mijn knie, maar in mijn schouder gehad. Bij mij werkte het direct.

Ik zou ook weer contact opnemen met de arts.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
In allebei mijn heupen zo'n spuit gehad vorig jaar. De ene werkte meteen. De andere kant (twee weken later) werkte helemaal niet. Nog een spuit gehad aan die kant gehad, die werkte wel maar dat duurde een paar dagen voor ik het echt merkte.

Dus tja... het kan alle kanten op.
Alle reacties Link kopieren Quote
..
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle reacties!

Intussen is er al wat verbetering in zijn situatie. Hij loopt intussen zelfstandig wat kleine stukjes door de tuin, kan alweer zonder hulp de trap op en fietst een paar x per dag in lichte stand op de hometrainer. Hij is wat positiever ingesteld.

Er is ook een kniebrace besteld om de knie wat te ondersteunen. Hopelijk helpt hem dat ook wat!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven