Geld & Recht alle pijlers

Geen kwijtschelding belasting vanwege te laag inkomen?

31-03-2014 19:28 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft. Ik woon in een klein huurhuisje (sociale huur) en ik ben bezig met afstuderen. Ik heb een bijbaan en ben net klaar met mijn stage. Ik leen niet bij Duo, omdat ik vorig jaar wat spaargeld heb/had (1500 euro nu nog) en daarmee mijn financiële gat kon dichten. Ik heb geen recht meer op stufi en ik leen niet bij DUO. Ik verdien weinig, maar met zorg- en huurtoeslag en maandelijks een beetje van mijn spaarrekening snoepen red ik het.

Nu dacht ik in aanmerking te komen voor kwijtschelding van de gemeentebelastingen. Ik heb mijn salarisstroken, rekeningafschriften etc. opgestuurd. De gemeente zegt nu dat de gegevens onvolledig zijn en zij zeggen: "Uit de mij bekende gegevens blijkt een onevenredige verhouding tussen de omvang van uw uitgaven enerzijds en uw inkomen anderzijds."



Oftewel, ze denken dat ik ergens een geheime spaarpot heb omdat ze niet geloven dat ik rondkom van dit inkomen. Wat me dus wel lukt, maar ik heb geen geld (nu) voor de gemeentebelastingen.



Wie kan mij helpen? Kan ik alsnog die kwijtschelding krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Bellen? Vragen waarop ze dat baseren. Of ze dat kunnen aantonen
Kun je geen afspraak maken bij de gemeente om toe te lichten dat je het echt doet met wat je aangeleverd hebt.

Is toch te zot dat ze je nu betichten van liegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook echt van de zotte.. Volgens de brief mag ik alleen schriftelijk bezwaar indienen. Maar misschien kan ik er morgen wel even langsgaan ja, face to face kan wel helpen. Maar hoe moet je nou bewijzen dat je niet meer geld hebt dan dat je hebt?
Een overzicht laten zien van je inkomsten en uitgaven?
quote:LillyFeeee schreef op 31 maart 2014 @ 19:45:

Een overzicht laten zien van je inkomsten en uitgaven?



Zoiets idd.

Je "huishoudboekje" onder de neus van de ongelovige ambtenaar duwen.
Alle reacties Link kopieren
Ziet de gemeente het ongeveer zo: Je geeft je spaargeld niet op als inkomen, maar dat is het eigenlijk wel voor de gemeente, je hebt dus meer dan je wilt doen geloven, zoiets? (Met goede bedoelingen en veel spaarzaamheid, je hebt het wel maar wordt er nu ahw voor "gestraft").



Enerzijds voelt dat onterecht, maar anderzijds heb je de korting op de belasting eigenlijk ook niet nodig, dubbel....
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heb ik dus gedaan, door mijn rekeningafschriften van de afgelopen 3 maanden op te sturen.



Voel me echt een beetje genaaid Heb het altijd braaf betaald in een de gemeente waar ik studeerde, omdat ik vond als je het kan missen moet je het betalen (toen had ik iets meer spaargeld).



Een huishoudboekje heb ik niet... maar er staat ook dat alleen huur- en zorgkosten worden meegenomen als kosten.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er geen recht op.



Je had het geld wel, maar hebt die besteed aan je studie. Zie het als mensen die hun geld aan een nieuwe bank hebben besteed en daarna dus geen geld meer hebben. Die krijgen ook geen kwijtschelding.



Je kan het automatisch maandelijks laten afschrijven. Dan wordt het over het jaar verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
Hm ik heb mijn spaarrekeningafschrift wel opgestuurd en ik heb aangegeven dat ik nog een spaarrekening had.



Dit staat er: Uit de mij bekende gegevens blijkt een onevenredige verhouding tussen de omvang van uw uitgaven enerzijds en uw inkomen anderzijds.

Op grond hiervan beschouw ik uw verzoek als onvolledig, aangezien u op basis van de verstrekte gegevens niet geacht kan worden in uw eigen levensonderhoud te voorzien.



Tevens is gebleken dat er financieel vermogen in uw huishouden is

(dit betreft bank- en/of spaarsaldi ¤ 1.500).



Maar nou lijkt mij dat die 1500 euro toch geen reden is om te zeggen dat ik bijna 600 euro aan belasting 'even' kan betalen?
Alle reacties Link kopieren
Uh, je zegt zelf dat je af en toe van je spaarrekening snoept, dus je hebt spaargeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
En genaaid? Er zijn alleenstaande (soms studerende) moeders die zich een slag in de rondte werken, net kunnen rondkomen en het ook gewoon moeten betalen.



Het hoort er nu eenmaal bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:raa85 schreef op 31 maart 2014 @ 19:57:

Je hebt er geen recht op.



Je had het geld wel, maar hebt die besteed aan je studie. Zie het als mensen die hun geld aan een nieuwe bank hebben besteed en daarna dus geen geld meer hebben. Die krijgen ook geen kwijtschelding.



Je kan het automatisch maandelijks laten afschrijven. Dan wordt het over het jaar verdeeld.Hoe bedoel je dat ik het geld aan mijn studie besteed? Nee dat snap ik (dat je geen dure spullen kan gaan kopen en dan zeggen: ik heb geen geld), maar ik leef dus juist extreem zuinig. Ja als ze me uiteindelijk niet geloven ga ik wel voor die betaalregeling.
quote:lampjelampje schreef op 31 maart 2014 @ 19:57:

Hm ik heb mijn spaarrekeningafschrift wel opgestuurd en ik heb aangegeven dat ik nog een spaarrekening had.



Dit staat er: Uit de mij bekende gegevens blijkt een onevenredige verhouding tussen de omvang van uw uitgaven enerzijds en uw inkomen anderzijds.

Op grond hiervan beschouw ik uw verzoek als onvolledig, aangezien u op basis van de verstrekte gegevens niet geacht kan worden in uw eigen levensonderhoud te voorzien.



Tevens is gebleken dat er financieel vermogen in uw huishouden is

(dit betreft bank- en/of spaarsaldi ¤ 1.500).



Maar nou lijkt mij dat die 1500 euro toch geen reden is om te zeggen dat ik bijna 600 euro aan belasting 'even' kan betalen?Wat wenkt dan hun wantrouwen? Wat zijn je inkomsten en wat zijn je vaste lasten?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt genoeg spaargeld om je belasting te betalen dus kom je niet in aanmerking.

Kwijtschelding is voor mensen die niks hebben, jij hebt spaargeld zat. Je gebruikt het liever voor iets anders, uiteraard maar zo werkt het niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Als je 1500 euro hebt kan je 600 euro inderdaad "even" betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:suzyqfive schreef op 31 maart 2014 @ 19:58:

Uh, je zegt zelf dat je af en toe van je spaarrekening snoept, dus je hebt spaargeld.Klopt, maar dit is dus in het afgelopen half jaar 2000 euro geweest en inmiddels gedaald naar 1500 euro. Waarschijnlijk is dat dus teveel?
In principe mag je bij de meeste gemeentes ¤2269 aan spaargeld hebben, dus dat is waarschijnlijk het probleem niet.Wil je eens antwoord geven op mijn eerdere vraag wat je vaste lasten en je inkomen is, dus wat wekt hun wantrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 31 maart 2014 @ 20:01:

[...]





Wat wenkt dan hun wantrouwen? Wat zijn je inkomsten en wat zijn je vaste lasten?Inkomsten op dit moment (ongeveer): 500 van bijbaan, 160 huurtoeslag en 60 zorgtoeslag. Huur is ongeveer 400 euro. (en dan dus nog gwl, telefoon, televisie)
Tja dan kan ik het wel voorstellen dat ze denken dat er nog een suikeroom is. Hier kan je inderdaad niet van leven en zou je maandelijks behoorlijk wat moeten interen op je spaarrekening en blijkbaar zien ze dat dus niet terug. Je vergeet ook de zorgverzekering nog te noemen die je moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 31 maart 2014 @ 20:03:

Als je 1500 euro hebt kan je 600 euro inderdaad "even" betalen.Ja is dat zo? Ik wist niet dat ze zo rekenden, dacht dat je een hoger bedrag mocht hebben aan spaargeld.
Ik zou toch even langs gaan bij de gemeente. Ik weet niet waar je woont, maar bij mijn gemeente waren ze heel behulpzaam in aangeven wat je precies moet aanleveren en of het wel of niet voldoende is. Heb maar 1 keer kwijtschelding aan hoeven vragen in het verleden, en zo te zien zit jij echt nog krapper dan ik toen zat. Succes!
quote:lampjelampje schreef op 31 maart 2014 @ 20:07:

[...]





Ja is dat zo? Ik wist niet dat ze zo rekenden, dacht dat je een hoger bedrag mocht hebben aan spaargeld.Klopt zie mijn eerdere post ¤2269
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 31 maart 2014 @ 20:07:

Tja dan kan ik het wel voorstellen dat ze denken dat er nog een suikeroom is. Hier kan je inderdaad niet van leven en zou je maandelijks behoorlijk wat moeten interen op je spaarrekening en blijkbaar zien ze dat dus niet terug. Je vergeet ook de zorgverzekering nog te noemen die je moet betalen.Klopt, ik heb hele lieve ouders die deze voor mij betalen (collectiviteit via werkgever vader levert flink wat korting op). Dat zou het ook nog kunnen zijn ja, dat is natuurlijk best een vreemde situatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:el_spark schreef op 31 maart 2014 @ 20:08:

Ik zou toch even langs gaan bij de gemeente. Ik weet niet waar je woont, maar bij mijn gemeente waren ze heel behulpzaam in aangeven wat je precies moet aanleveren en of het wel of niet voldoende is. Heb maar 1 keer kwijtschelding aan hoeven vragen in het verleden, en zo te zien zit jij echt nog krapper dan ik toen zat. Succes!Dankjewel! Ik ga morgen even langs inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven