Geld & Recht alle pijlers

geen spaargeld, omgeving ook niet. ..

14-10-2013 22:34 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje ongerust. ...nou eigenlijk best wel erg. Wij hebben geen spaargeld, nooit gehad ook. Dit heb ik qua opvoeding nooit meegekregen. Inmiddels ben ik 31 jaar, 7 jaar getrouwd en 2 kinderen waarvan de jongste over een maand naar school gaat. Ik werk zelf parttime en mijn man fulltime. Beide goede banen maar wel in de zorg. Dit is niet heel goed betaalt werk maar wel voldoende om goed van te leven.

Maar nu mijn ongeruste gevoel, we hebben geen spaargeld, kunnen soms wel 100 euro sparen en doen dit ook wel maar storten het ook weer weer terug bij onverwachte extra's.

Nu is het zo dat mijn moeder, broers, schoonouders en vrienden allemaal geen spaargeld hebben.

Op het forum zie ik juist voornamelijk mensen met met geld. Terwijl ik wel uit een ' prima welvarend milieu' kom. Zijn er misschien meer mensen die ook geen spaargeld hebben maar wel een goede baan etc?

Begrijp me goed, ik voel me niet arm maar ik denk dat ik wel lekkerder slaap met meer financiële ruimte.
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
Geen spaargeld hebben is dom, iets anders kan ik er niet van maken. Het begin van de vicieuze cirkel waardoor mijn cliënten in de schuldhulpverlening terecht kwamen. Zorg dat je altijd een x-bedrag op de rekening hebt, als er iets misgaat en je hebt het niet sla je jezelf voor het hoofd. Vooral omdat je niet alleen bent, maar ook de verantwoordelijkheid hebt voor kinderen.
Sparen is eigenlijk gewoon een kwestie van doen. Als het nu niet lukt, wellicht is het dan een idee om jullie eventuele volgende periodieke verhoging(en) rechtstreeks naar de spaar te storten? Je bent het gewend zonder dat geld te doen, dus je mist het niet als je het direct weg zet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je niet. Waarom spaar je niet het spaargeld bij elkaar? Ik zou echt geen oog dicht doen zonder spaargeld. Maak een begroting, reken uit hoeveel je per maand kan sparen en laat dt automatisch overboeken naar een spaarrekening.
Hoe betaal je dan een nieuwe wasmachine? Wat doe je als de auto stuk gaat? Dan maak je toch meteen schulden?



Gewoon een automatische overschrijving regelen en niet aankomen of er moet echt een groot financieel probleem zijn.



Spaar je zelfs niet voor je vakantie? Heb je wel eens een financieel overzicht gemaakt van wat er in komt en wat er uitgaat? Of leef je zomaar op de gok?



Het is een fabel dat arme mensen schulden maken. Mensen die geen overzicht hebben en meer opmaken dan er in komt, dié maken schulden. Dat heeft niks met milieu te maken maar gewoon met rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens, spaargeld is erg belangrijk. Gewoon na het storten van het salaris een deel storten naar de spaarrekening. En dit niet zomaar terugstorten.
Alle reacties Link kopieren
Je bent 31 jaar met 2 kinderen en jij en je partner hebben allebei een baan waarvan jullie goed kunnen leven.



Is het dan echt zo moeilijk te bedenken (geweest) dat het wel handig is om een spaarpotje te hebben? Voor als de kinderen straks naar het voortgezet onderwijs gaan. Als er een nieuwe wasmachine moet komen. Als de auto naar de garage moet. Als het een koude winter wordt en jullie fors electra bij moeten betalen. Als het dak vervangen moet worden.



Je verschuilen achter 'we hebben het nooit geleerd en de omgeving heeft het ook niet'... Kom op zeg, je hebt toch zelf ook wel gezond verstand?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zodra ons spaarsaldo onder het minimum zakt gaan we even heel sober leven. Dat bedrag móet er gewoon zijn. Als de wasmachine, de koelkast en de stofzuiger de geest geven, moet ik morgen nieuwe kunnen kopen. En als dan volgende week een fiets gestolen wordt dan moet er via MP óók morgen een nieuwe zijn. Zeker nu we kinderen hebben, wil ik nooit platzak zijn. Vier tot vijf netto maandsalarissen moeten er gewoon achter de hand zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef al een tijdje gelukkig niet op de gok.... een aantal jaren geleden stonden we 4000 euro rood en jadden we ook een persoonlijke lening van 7000 euro. Toen had ik er helemaal geen moeite mee dat we zo weinig geld hadden. Toen onze oudste geboren is heb ik alle inkomsten en uitgaven in excell geordend en inmiddels staan we niet meer rood en de lening is geheel afbetaald. We sparen ook wel maandelijks, dit storten we direct op de spaarrekening maar het wil nog niet vlotten. Ik merl alleen dat ik nu meer wakker lig van de financiën dan voorheen. En dat anderen het ook niet hebben in mijn omgeving kalmeert (en verbaasd) me dan. ..
love is enough...
Tja, er zijn hele hordes mensen die onverstandige dingen doen. Als je je daardoor laat troosten, dat is een beetje struisvogelpolitiek natuurlijk.



Maar ik zie dat je het verhaal al aanpast, want je spaart wel. En je hebt een overzicht van je financiën .Wat wil je dan met dit topic?



Slotje dan maar?
Alle reacties Link kopieren
TO: Kom je net rond van jullie inkomen of houden jullie geld over? Zo ja, wat gebeurt er met dat geld; geef je dit meteen uit aan bijv. leuke dingen/uitjes/kleding etc? Makkelijker gezegd; heb je een 'geld moet rollen' mentaliteit en moet het geld op zijn aan het einde van de maand?



Ik zou beginnen met al je inkomsten en uitgaven (vaste lasten + boodschappen, excl. kleedgeld, incidentele uitgaven etc) op een rijtje te zetten, kijken wat je over houdt en dan beslissen hoeveel van je dat bedrag gaat sparen (zoveel mogelijk :P).

Dan jezelf een klein bedrag per maand geven voor leuke dingen, de rest dus gelijk op de spaarrekening.



Mosterd
Weet je zeker dat anderen niets hebben? Ik ken weinig mensen zonder spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
NIBUD raadt geloof ik 4 netto maandsalarissen als buffer aan. Wij houden dat aan en lossen verder de hypotheek af. Dit gaat als een speer en voelt heel goed (maar wij zijn dan ook zekerheidszoekers).



Iedereen is verschillend, maar een buffertje achter de hand lijkt me wel zo verstandig....
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Als je meer financiële ruimte wil, dan win je het meest door meer te gaan werken.
Oh, en als we het minimum hebben, dan sparen we dóór, want hoe langer je het niet nodig hebt, hoe groter de kans dat je ineens heel veel nodig hebt!



Zodra het salaris binnen is, gaat er eerst een bedrag maar de spaarrekening. Hebben we het nodig dan storten we het terug. Als het saldo per jaar maar groeit! Vakantiegeld, dertiende maand, hyptheekrente teruggave, alles gaat direct naar de spaar.
Alle reacties Link kopieren
...maar hoe veel spaar je nou, ik begrijp het niet meer....
Ik voel me zo moedellooos
Wij sparen een vast bedrag per maand. We hebben verschillende doelen en ook verschillende rekeningen:



- voor de kinderen (studie ed)

- gezamenlijk

- man voor zijn gadgets

- ik voor een nog onbekend doel



Dit wordt automatisch afgeschreven en als we richting de bodem gaan in de maand dan houden we ons rustig qua uitgaven. We halen alleen van de spaarrekening als er een grote uitgave gedaan moet worden.



En we hebben echt een behoorlijk buffer, maar toch vind ik het te weinig. Ik zou minimaal 40.000 spaargeld willen hebben maar dat is niet realistisch op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriend van mij heeft nul spaargeld. Wel een maandsalaris waarbij hij na aftrek vaste lasten bijna 3.000 netto voor zichzelf heeft. Daar wordt luxe van geleefd en luxe vakantie gevierd.

Als de wasmachine kapot gaat kan hij dat gewoon van zijn maansalaris betalen en anders komt er altijd wel weer een dertiende maand of vakantiegeld aan.

Zijn badkamer heeft hij laatst verbouwd door geld van zijn vader te lenen.



Tsja....ik snap het ook niet. Ik ben net verhuisd en daar heb ik veel geld aan uitgegeven. Maar ik heb expres een paar duizend euro over gehouden als potje voor onvoorzien. Want helemaal zonder....nee, dat wil ik echt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 14 oktober 2013 @ 22:50:

Weet je zeker dat anderen niets hebben? Ik ken weinig mensen zonder spaargeld.Ik zou zoiets eigenlijk niet weten van anderen... eigenlijk praat ik nooit met mensen over hun spaargeld, dus ik zou niet weten of ik ook weinig mensen ken met of juist weinig zonder spaargeld.
@tuorrebout,

Volgens mij verleg je ook iedere keer de grens qua wat goed voelt als buffwr. Trnminste dat is hier ael zo. Dus als je de 40.000 hebt is het nog weer te weinig voor je gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu gewoon eens een overzicht maakt van al je inkomsten en vooral al je uitgaven (dus ook jaarlijkse dingen als gemeentebelasting, voetbalcontributie). Dan zie je vanzelf hoeveel financiele ruimte je eigenlijk hebt. Dan doe maak je een automatische overboeking voor in ieder geval de helft van dat bedrag wanneer je je salaris hebt, de andere helft zou je dan als het goed is aan het eind van de maand moeten overhouden. En wel je evt. mogelijkheid tot rood staan even cancelen bij de bank natuurlijk.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Net even gekeken en van mijn netto loon spaar ik 16% per maand. Soms doe ik extra's (belasting terug) er ook bij. Op mijn rekening heb ik een vast bedrag en een 'felxibel' potje. Aan dat vaste potje probeer ik de komende tijd echt niet aan te zitten, dat is echt voor nood, of als ik nog eens ga verhuizen (on nieuwe dingen van te kopen).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Heb het trouwens bij het Nibud gechekt, ik hebt 2,5 keer zoveel als ze minstens aanraden en de mediaan van mensen van mijn leeftijd en inkomen
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:weleer schreef op 14 oktober 2013 @ 22:47:

Ik leef al een tijdje gelukkig niet op de gok.... een aantal jaren geleden stonden we 4000 euro rood en jadden we ook een persoonlijke lening van 7000 euro. Toen had ik er helemaal geen moeite mee dat we zo weinig geld hadden. Toen onze oudste geboren is heb ik alle inkomsten en uitgaven in excell geordend en inmiddels staan we niet meer rood en de lening is geheel afbetaald. We sparen ook wel maandelijks, dit storten we direct op de spaarrekening maar het wil nog niet vlotten. Ik merl alleen dat ik nu meer wakker lig van de financiën dan voorheen. En dat anderen het ook niet hebben in mijn omgeving kalmeert (en verbaasd) me dan. ..



Dit vind ik een ander verhaal dan je OP.



Ja, het vlot altijd maar langzaam. Met mijn tempo heb ik 'pas' binnen 6 maanden een nieuw netto maandsalaris gespaard. Maar het gaat juist om de tijd natuurlijk.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 14 oktober 2013 @ 22:59:

Heb het trouwens bij het Nibud gechekt, ik hebt 2,5 keer zoveel als ze minstens aanraden en de mediaan van mensen van mijn leeftijd en inkomen Ik kan dat nergens vinden op die site. Heb je een link?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven