Geld & Recht alle pijlers

geen spaargeld, omgeving ook niet. ..

14-10-2013 22:34 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje ongerust. ...nou eigenlijk best wel erg. Wij hebben geen spaargeld, nooit gehad ook. Dit heb ik qua opvoeding nooit meegekregen. Inmiddels ben ik 31 jaar, 7 jaar getrouwd en 2 kinderen waarvan de jongste over een maand naar school gaat. Ik werk zelf parttime en mijn man fulltime. Beide goede banen maar wel in de zorg. Dit is niet heel goed betaalt werk maar wel voldoende om goed van te leven.

Maar nu mijn ongeruste gevoel, we hebben geen spaargeld, kunnen soms wel 100 euro sparen en doen dit ook wel maar storten het ook weer weer terug bij onverwachte extra's.

Nu is het zo dat mijn moeder, broers, schoonouders en vrienden allemaal geen spaargeld hebben.

Op het forum zie ik juist voornamelijk mensen met met geld. Terwijl ik wel uit een ' prima welvarend milieu' kom. Zijn er misschien meer mensen die ook geen spaargeld hebben maar wel een goede baan etc?

Begrijp me goed, ik voel me niet arm maar ik denk dat ik wel lekkerder slaap met meer financiële ruimte.
love is enough...
Tanx Katherina! Op die manier heb ik zelf in de loop der jaren mijn vaste spaarbedrag (wat automatisch wordt overgeschreven twee dagen nadat mijn salaris er is) bijna drie keer zo hoog gemaakt en heb ik nog steeds niet het gevoel dat ik er erg veel voor moet laten.
quote:leuketas schreef op 15 oktober 2013 @ 12:32:

Toegegeven: de grootste klapper kwam toen ik ging samenwonen: heb het maandelijks bedrag verhoogd met wat ik nu niet meer aan vaste lasten kwijt was en dan gaat het echt hard! Voordeel is dat we nu als stel een mooie buffer hebben voor calamiteiten.Precies! Als alleenstaande had ik het ook wel zo geregeld dat ik nog kon sparen hoor (zo heb ik niet de maximale hypotheek genomen die ik kon lenen, maar heb ik gekozen voor een huis waarvoor ik niet krom hoefde te liggen), dus toen ik ging samenwonen was het salaris van mijn vriend (nu man) alleen maar extra. Hij betaalde de helft van alle kosten (op de hypotheekaflossingen en groot onderhoud aan het huis na), waardoor ik opeens nóg meer geld overhield. En als we onverhoopt ooit uit elkaar zouden gaan krijg ik het wel weer wat krapper, maar ik weet wel dat ik dan nog steeds alles nog in m'n eentje kan betalen.
quote:malube schreef op 15 oktober 2013 @ 11:23:

Ik vraag me dus echt af hoe mensen een spaarrekening van ¤20.000 kunnen hebben. Vooral gezinnen, van alleenstaanden snap ik het nog wel. Hebben deze mensen dan gewoon hele goede banen? Wij leven niet ruim (boodschappen bij de Aldi, vrijwel geen uitstapjes etc) hebben een gemiddeld inkomen maar kunnen echt niet zoveel sparen dat we ¤20.000 op de spaarrekening hebben staan.

Dit hoor ik trouwens meer in mijn omgeving. Een enkel gezin heeft het, maar voor de rest mag men blij zijn als men kan sparen. En ik kom dus niet uit een 'arme' omgeving.



In het gezin waar het wel lukt is sparen een doel op zich, van elk salaris wordt er een deel overgeboekt naar de spaarrekening. Van het geld dat overblijft wordt geleefd. Je kunt niet meer uitgeven dan je hebt, wordt daar goed toegepast, het spaargeld wordt niet gebruikt voor dagelijkse uitgaven.



In het gezin waar het niet lukt wordt geleefd van het salaris, als er geld overblijft wordt er gespaard, blijft er niets over dan spaart men niet. In dit gezin zitten de kinderen vaak royaal in de kleren, doen meer clubjes dan strikt noodzakelijk is, wordt meer besteed aan voeding dan in het andere gezin. Kortom het geld wordt anders uitgegeven. Men vindt sparen niet noodzakelijk genoeg om er andere dingen voor op te geven.



Dit gaat dan wel over gezinnen met een redelijk inkomen, bij mensen op bijstandsniveau zijn beide stukjes natuurlijk niet van toepassing.
Tot je een gezin hebt, dan is sparen toch een stuk lastiger. Wij zijn een gezin met 3 pubers en sparen 200 euro per maand. We wonen in een goedkope koopwoning, hebben geen abonnementen, de kinderen zitten niet op betaalde sporten, alleen de middelste volgt muzieklessen. Het geld vliegt er hard doorheen en ook nog eens aan dingen die nodig zijn. We gaan 1 keer per jaar 2 weken naar de camping, gaan alleen met de verjaardagen van mijn man en mij uit eten ipv een cadeau te kopen en visite te ontvangen. We hebben 1 auto en man sleutelt zelf, dus dat scheelt al. Die 200 euro spaargeld is niets anders dan het inkomen min alle vaste lasten. Pinnen doen we niet. We geven 400 euro per maand uit aan boodschappen, 50 euro aan benzine en maximaal 40 euro per week aan alle extra`s als kapper, verjaardagcadeaus en boodschappen voor de verjaardagen, dingen als schoolfoto`s, sinterklaas. Geen bijzondere dingen dus. De vaatwasser is al een jaar stuk, maar ik wil eerst de spaarrekening wat hoger zien voor we een nieuwe kopen. Ik denk dus dat sparen bes kan, maar dat het makkelijker is wanneer je nog geen kinderen hebt. 2 van de 3 kinderen hebben zelf wat inkomen, dat scheelt wel iets, maar het bedrag op de site van het Nibud gaan wij nooit halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:raindrop57 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 13:08 Tot je een gezin hebt, dan is sparen toch een stuk lastiger. Wij zijn een gezin met 3 pubers en sparen 200 euro per maand. We wonen in een goedkope koopwoning, hebben geen abonnementen, de kinderen zitten niet op betaalde sporten, alleen de middelste volgt muzieklessen. Het geld vliegt er hard doorheen en ook nog eens aan dingen die nodig zijn. We gaan 1 keer per jaar 2 weken naar de camping, gaan alleen met de verjaardagen van mijn man en mij uit eten ipv een cadeau te kopen en visite te ontvangen. We hebben 1 auto en man sleutelt zelf, dus dat scheelt al. Die 200 euro spaargeld is niets anders dan het inkomen min alle vaste lasten. Pinnen doen we niet. We geven 400 euro per maand uit aan boodschappen, 50 euro aan benzine en maximaal 40 euro per week aan alle extra`s als kapper, verjaardagcadeaus en boodschappen voor de verjaardagen, dingen als schoolfoto`s, sinterklaas. Geen bijzondere dingen dus. De vaatwasser is al een jaar stuk, maar ik wil eerst de spaarrekening wat hoger zien voor we een nieuwe kopen. Ik denk dus dat sparen bes kan, maar dat het makkelijker is wanneer je nog geen kinderen hebt. 2 van de 3 kinderen hebben zelf wat inkomen, dat scheelt wel iets, maar het bedrag op de site van het Nibud gaan wij nooit halen.Dit is precies waarom wij kiezen om die buffer nu op te bouwen voor later... Vind het knap dat je in het 'financiele spitsuur van je leven' sparen toch prioriteit geeft!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
quote:leuketas schreef op 15 oktober 2013 @ 13:16:

[...]





Dit is precies waarom wij kiezen om die buffer nu op te bouwen voor later... Vind het knap dat je in het 'financiele spitsuur van je leven' sparen toch prioriteit geeft!Wat een geweldige uitdrukking!
Alle reacties Link kopieren
quote:malube schreef op 15 oktober 2013 @ 11:23:

Ik vraag me dus echt af hoe mensen een spaarrekening van ¤20.000 kunnen hebben. Vooral gezinnen, van alleenstaanden snap ik het nog wel. Hebben deze mensen dan gewoon hele goede banen? Wij leven niet ruim (boodschappen bij de Aldi, vrijwel geen uitstapjes etc) hebben een gemiddeld inkomen maar kunnen echt niet zoveel sparen dat we ¤20.000 op de spaarrekening hebben staan.

Dit hoor ik trouwens meer in mijn omgeving. Een enkel gezin heeft het, maar voor de rest mag men blij zijn als men kan sparen. En ik kom dus niet uit een 'arme' omgeving.Tja, in mijn geval is dat wel zo. Ik kan soms zomaar 10.000 euro per maand sparen. Staat tegenover dat als er weinig tot geen werk is, of ik zoals nu zwangerschapsverlof heb, er geen inkomen binnenkomt, dus ik ben wel van mijn buffer afhankelijk. Maar zelfs toen ik net werkte en een heel laag (net meer dan het minimum loon) salaris had, kon ik sparen. En dat deed ik ook, want je weet nooit waarvoor je het nodig hebt. Ik koop niks op de pof, dat heb ik nooit gedaan en daarom wil ik altijd iets achter de hand houden. Waar veel mensen geen rekening mee houden, is of zij nog steeds rond kunnen komen mochten zij (of hun partner) in de WW terecht komen. Je bent dan gewend aan een bepaald uitgavepatroon, hebt bepaalde vaste lasten, en als dan een groot deel van je inkomen wegvalt, komen gezinnen in de problemen.
we zitten een kleine 1400 boven het minimum spaarbedrag van de bufferberekenaar. (maar kleine 27.000 onder het gemiddelde? -->koophuis)

ik vind sparen wel belangrijk. ik heb wel de waarde van geld mee gekregen van thuis, maar echt sparen niet. manlief heeft beide niet echt mee gekregen. tot een jaar of 2 geleden konden we ook alleen maar echt sparen als we een doel hadden. zonder doel ging het geld eigenlijk toch op. dat is nu anders. nu gewoon een vast kopje sparen in de vaste lasten en daar houden we ons aan. leven er niet echt soberder door.



om mee heen zijn de spaarrekeningen ook niet zo dik gevuld hoor. alleen schoonzus heeft een aardige rekening, voor de rest mijn broer nog. broer heeft altijd op zijn geld gezeten en dat vond ik als kind altijd zo raar! maar nu zie ik dat wel heel anders. hij kan zo 2 jaar zonder enige vorm van inkomen leven (en dat met een huur van 800 p/mnd). heeft wat jaartjes geduurd, maar nu zie ik in dat dat eigenlijk heel slim van hem was.
Het financiële spitsuur van mijn leven, ha, dat is er één om te onthouden!





Nu is sparen naar mijn idee heel erg belangrijk! In tijden toen ons inkomen nog een stukje lager was spaarden we maar 69 euro per maand. Meer kon gewoon niet. Het was het bedrag wat we maandelijks voor iets betaalden en wat toen wegviel. Ik ben dat bedrag toen automatisch gaan sparen, want dan zouden we het niet missen. Op die manier konden we toch een nieuwe wasmachine kopen toen de oude stuk ging. Wij zetten ook alle extraatjes op de spaarrekening. Teruggave van gas en licht bijv. Al is het maar 10 euro. Helaas zijn er nu bijna geen extraatjes meer. Belastingteruggaaf hebben we ook niet meer, er is bijna niets meer aftrekbaar.



Als je dus enigszins kan, hoe weinig ook, dan dus sparen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens nu ook iets meer dan de buffer, maar zodra ik genoeg geld heb, gaat het op aan de nieuwe badkamer en dan heb ik bijna niks meer.



Ik heb dan wel weer in een jaar tijd het geld bijelkaar kunnen sparen, dat vind ik ook wel weer een kunst. Vorig jaar ging al mijn geld naar een nieuwe keuken op een nieuwe plek en in zo'n korte tijd toch wat geld bij elkaar sparen vind ik best knap van mijzelf. Ik had het geld ook kunnen lenen als onderdeel van mijn hypotheek bv. Dan had ik wel een grote spaarpot gehad, maar daartegenover zou dan een hogere hypotheek staan. Tsja, zo kun je dus ook sparen.
quote:leuketas schreef op 15 oktober 2013 @ 12:32:

[...]





Zo eens!

Het begon bij mij inderdaad met een klein bedrag per maand en de discipline om ervoor te zorgen dat ik met dat beetje minder rondkwam.

In het begin denk je: pfff schiet niet op!

Maar dan komt er een keer vakantiegeld, 13e mnd, dan ga je een periodiek omhoog qua salaris, die paar tientjes kun je ook best erbij doen elke mnd en zo wordt het langzaam een heel bedrag! Werkt ook heel verslavend vind ik: je gaat uitgaven skippen om aan het einde vd mnd bijv nog 50 euro extra te kunnen sparen! Toegegeven: de grootste klapper kwam toen ik ging samenwonen: heb het maandelijks bedrag verhoogd met wat ik nu niet meer aan vaste lasten kwijt was en dan gaat het echt hard! Voordeel is dat we nu als stel een mooie buffer hebben voor calamiteiten.

(De grap is echter dat we het bij een kapotte wasmachine eigenlijk toch liever op de spaarrekening laten, het is echt een soort goede verslaving geworden!)Dat doe ik ook! Alle onverwachte uitgaven of extra's die ook van de spaarrekening betaald zouden kunnen worden probeer ik van de lopende rekening te betalen. Dan is het een beetje rommelen en opletten maar als ik er dan aan het eind van de maand toch goed ben uitgesprongen heb ik echt het idee dat ik geld verdient heb. Die paar honderd euro staat immers nog op de spaarrekening, ik heb geen honger geleden en heb toch een nieuwe wasmachine / auto gerepareerd of ben een weekendje weg geweest.
Als je alleen bent kan het lastiger zijn om te sparen. Zelf heb ik dit niet zo ervaren. Ik kon namelijk helemaal zelf bepalen waar het geld naartoe ging. Wat mij betreft makkelijker sparen. En nee ik had totaal geen hoog inkomen. Ik zat net boven bijstandsniveau, zonder toeslagen aangezien ik nog een (nu ex) man had die mijn toeslagpartner was.
ook hier niet veel spaargeld(veelste weinig volgens het nibud). we sparen elke maand automatisch.

zowel voor onszelf als voor de kinderen alle 3. ze hebben allemaal 2 spaarrekeningen. een gewone kinderspaarrekening en een studiespaarrekening

wij hebben er zelf 3 .

1 gewone spaarrekening

2: spaarrekening voor de vakantie.

3: voor de jaarrekeningen, eigen risico,gemeente belastingen etc.



sparen staat bij ons onder de vaste lasten. we zouden ook minder kunnen gaan sparen, en meer voor bijv de boodschappen kunnen gebruiken. maar dat vinden wij niet nodig.

zeker gezien de onzekere periode voor mn man zijn werk.

waarschijnlijk staat hij net voor de kerstdagen op straat.



Het financiële spitsuur van je leven, dat is idd een goede. die ga ik proberen te onthouden.

door ook als je een gezin hebt te gaan sparen, geef je je kinderen mee, dat sparen heel gewoon is en erbij hoort.

natuurlijk moet dat financieel wel mogelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen ook, alleen we houden het helemaal niet bij.

1x per jaar kijken we hoeveel is gespaard en lossen daarmee hypotheek af. Op de spaarrekening houden we een max. bedrag aan dat net onder de grens ligt van de vermogensbelasting. We hebben niet zoals velen verschillende spaarpotjes en houden geen excelsheets bij hoeveel er in en uit gaat. Vele Spaarpotjes lijk me zo'n gedoe en is niet overzichtelijk. Een excelsheet iedere dag/week bijhouden lijk me echt vervelend werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 15 oktober 2013 @ 00:16:

[...]





Als ik moet kiezen tussen maandelijks 800 euro betalen aan huur of 800 euro betalen aan hypotheek dan betaal ik liever aan hypotheek. Als je je baan kwijt raakt, dan moet je toch ook dat huurhuis uit...



Mijn huis staat ver boven water (zoals we dat tegenwoordig zo mooi noemen) en het kopen heeft mij geen windeieren gelegd. Voor het bedrag dat ik aan hypotheek kwijt ben kan ik nooit huren! Als ik mijn huis zo moeten huren ben ik het viervoudige kwijt.



En o ja: je kunt je verzekeren tegenwoordig tegen baanverlies of arbeidsongeschiktheid. Voor degenen die zenuwachtig worden van kopen...



Nee, als ik mijn baan kwijt zou zijn hoef ik zeker mijn huurhuis niet uit om bijstand te krijgen. Het gaat erom hoeveel vermogen je nog hebt, niet om welk huis je er van wil huren, want dat moet je zelf weten. Een koophuis moet je meestal wel opeten, omdat dat gewoon onder je vermogen valt.



Dat laatste wat je zegt, daar zou ik wel meer over willen weten! Is het echt zo dat je je zodanig kunt verzekeren bij het kopen van een huis dat je dat huis niet uit hoeft als je ooit een uitkering nodig hebt? Verhuizen als gevolg van werkloosheid lijkt me namelijk ook voor kinderen een extra naar gevolg, omdat dat de veranderingen extra concreet maakt binnen hun leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 15 oktober 2013 @ 08:36:

[...]



Ondertussen zijn onze woonlasten zo laag dat we het nog prima kunnen betalen als we onze baan verliezen en als we zo doorgaan betalen we over 3 of 4 jaar überhaupt geen hypotheek meer.Daar heeft het weinig mee te maken: het zijn gewoon de regels die in veel gevallen stellen dat een gezin het huis uit moet om bijstand te kunnen krijgen. En dat lijkt me dan zo naar. Huren lijkt me dan geruststellender voor de kinderen: je blijft dan in ieder geval gewoon wonen waar je woont.
quote:femke_leest schreef op 15 oktober 2013 @ 16:12:

Nee, als ik mijn baan kwijt zou zijn hoef ik zeker mijn huurhuis niet uit om bijstand te krijgen. Het gaat erom hoeveel vermogen je nog hebt, niet om welk huis je er van wil huren, want dat moet je zelf weten. Je hoeft dan je huis niet uit om een bijstandsuitkering te krijgen, maar omdat je dan niet meer genoeg geld krijgt om die huur van 800 euro te kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:00-sunshine-00 schreef op 15 oktober 2013 @ 09:25:

Spaargeld geeft vrijheid.

-Het zorgt ervoor dat je makkelijker je baan op kan zeggen als het je niet bevalt.

-Het zorg er voor dat je op vakantie wil naar waar je wil.

-Je kunt kopen wat je wil, of je het nodig hebt of niet.

-Je hebt minder verzekeringen nodig omdat je zelf de klappen op kunt vangen.

Dat vind ik ook een belangrijk voordeel. Vooral als je in een arbeidsconflict of iets dergelijks terecht komt: je bent veel minder afhankelijk van je werkgever. Ik heb van een jaar part time werken slechts de helft van mijn salaris uitgegeven en de rest gespaard. Het jaar daarna had ik dus een jaar lang geen inkomen nodig. Dat was heel prettig, aangezien er toen ook problemen waren op het werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 15 oktober 2013 @ 09:34:

Iets achter de hand is handig, maar met een gezin is er wat mij betreft ook ruimte voor realisme. Wij zouden 2 maanden vooruit kunnen zonder inkomen en dat is niet heel veel, daar ben ik me van bewust, maar voor een gezin met 1 echt inkomen, 1 studerende met kleine baan en 2 kinderen best netjes.



Wat ik wel heel belangrijk vind is het eigen risico van de zorgverzekering naast je spaargeld apart hebben staan, zodat je nooit hoeft na te denken of je wel of niet naar de dokter kunt (wat bij zat mensen zonder enige vorm van spaargeld een overweging is).Dat is ook een goede! Ik ken inderdaad mensen die het eigen risico van 350 euro dit jaar niet konden betalen (of 2x 350 euro voor een stel).
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 15 oktober 2013 @ 16:17:

[...]



Je hoeft dan je huis niet uit om een bijstandsuitkering te krijgen, maar omdat je dan niet meer genoeg geld krijgt om die huur van 800 euro te kunnen betalen.Ah, ok, bedoel je het zo! Dat kan natuurlijk ook het geval zijn. Ik verdien in mijn eentje (part time) nauwelijks meer dan bijstand en kom daar makkelijk van rond, dus in mijn geval zou ik daardoor dit huis niet uit gaan, maar het kan inderdaad zo zijn! Dus voor mij is dit reden om niet te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij (2 volwassenen) sparen gezamenlijk en apart van elkaar. Op de gezamenlijke spaar staat nu iets van 4 duizend euro. We hebben het gezamenlijk sparen tijdelijk stopgezet, maar willen weer verder sparen zodra ik weer inkomen heb.

Op mijn persoonlijke rekening staat momenteel helaas niet zoveel meer, omdat ik al een tijdje werkloos ben en er telkens wat van moet gebruiken. Maar goed, ik ben dus wel blij dat ik spaargeld heb/had zodat ik niet mijn vriend om geld hoef te vragen.



Weet je, je kunt jezelf opvreten dat je in het verleden niet gespaard hebt, maar daar schiet je nu toch niks meer mee op. Wat je wel kunt doen is je verworven inzicht in de praktijk gaan brengen en een spaarrekening openen, een vaste overboeking daarnaar instellen en er niet aankomen, tenzij in hoge nood.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Nou als ik kon zou ik sparen maar mijn salaris(werk ook in de zorg) gaat helemaal op aan vaste lasten en eten. In de laatste week zit ik al op zwart zaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het behoorlijk benauwd krijgen als ik geen spaargeld had. Als er iets kapot gaat (wasmachine/tv/magnetron) wil je toch z.s.m. een nieuwe kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelfs als student gespaard. Kwestie van andere mindset! Doe net alsof die 100 euro per maand (vind ik al erg weinig) er niet zijn!
quote:femke_leest schreef op 15 oktober 2013 @ 16:21:

[...]





Dat is ook een goede! Ik ken inderdaad mensen die het eigen risico van 350 euro dit jaar niet konden betalen (of 2x 350 euro voor een stel).



idd een goede.

daarvoor hebben we dus die extra spaarrekening, waar dus dat geld ook op staat.

wij hebben het maximale eigen risico genomen allebei dit jaar. daarnaast hebben we er het geld voor de gemeentebelastingen en het waterschap er staan.

aan het begin van het nieuwe jaar kijken we globaal wat we dat jaar moeten betalen, en delen dat door 12 maand.en dat is dan voor het jaar erop.



ik ben nu dus al aan het ''sparen '' voor de gemeentebelastingen voor volgend jaar. zodat ik dat in febr. in 1x kan betalen.

idem voor de rest.

er moet voor ons bijv. dus standaard ong ¤2500 op die rekening staan op 1 jan. tenzij ik een lager eigen risico neem.

het is al bekend dat het eigen risico volgend jaar ¤360 p.p.

dus voor ons minimal ¤720, en ong ¤250 waterschapsheffingen en ong ¤375 aan gemeentebelastingen.



dus de buffer daarop is minimaal ¤1500 voor komend jaar, uitgezonderd het verhoogd eigen risico.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven