Geld & Recht alle pijlers

geen spaargeld, omgeving ook niet. ..

14-10-2013 22:34 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje ongerust. ...nou eigenlijk best wel erg. Wij hebben geen spaargeld, nooit gehad ook. Dit heb ik qua opvoeding nooit meegekregen. Inmiddels ben ik 31 jaar, 7 jaar getrouwd en 2 kinderen waarvan de jongste over een maand naar school gaat. Ik werk zelf parttime en mijn man fulltime. Beide goede banen maar wel in de zorg. Dit is niet heel goed betaalt werk maar wel voldoende om goed van te leven.

Maar nu mijn ongeruste gevoel, we hebben geen spaargeld, kunnen soms wel 100 euro sparen en doen dit ook wel maar storten het ook weer weer terug bij onverwachte extra's.

Nu is het zo dat mijn moeder, broers, schoonouders en vrienden allemaal geen spaargeld hebben.

Op het forum zie ik juist voornamelijk mensen met met geld. Terwijl ik wel uit een ' prima welvarend milieu' kom. Zijn er misschien meer mensen die ook geen spaargeld hebben maar wel een goede baan etc?

Begrijp me goed, ik voel me niet arm maar ik denk dat ik wel lekkerder slaap met meer financiële ruimte.
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
quote:dymo9 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 11:43 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="malube in "geen spaargeld, omgeving ook niet. .."" class="messagelink">malube schreef op 15 oktober 2013 @ 11:23</a>:</b>

Ik vraag me dus echt af hoe mensen een spaarrekening van ¤20.000 kunnen hebben. Vooral gezinnen, van alleenstaanden snap ik het nog wel. Hebben deze mensen dan gewoon hele goede banen? Wij leven niet ruim (boodschappen bij de Aldi, vrijwel geen uitstapjes etc) hebben een gemiddeld inkomen maar kunnen echt niet zoveel sparen dat we ¤20.000 op de spaarrekening hebben staan.

Dit hoor ik trouwens meer in mijn omgeving. Een enkel gezin heeft het, maar voor de rest mag men blij zijn als men kan sparen. En ik kom dus niet uit een 'arme' omgeving.</div></blockquote>

Hoe vaak ga je uit eten, naar de bios, naar een pretpark? (jij niet vaak, ik bedoel het ook meer in het algemeen, het is wat ik om me heen zie gebeuren) Neem je lunch van thuis mee of koop je het in een kantine? (iedere dag 3 euro is 700 euro per jaar) Rook je? (iedere dag een pakje is bijna 3000 euro per jaar) In wat voor huis woon je? (je kiest zelf voor een appartement of een rijtjeshuis of een 2-onder-1-kap) Waar woon je? (woonlasten in de Randstad zijn zoveel hoger) Koop je iedere week een bosje bloemen (700 euro per jaar), heb je abonnementen op kranten, tijdschriften, loterijen (snel 500-1000 euro per jaar bij elkaar).

Ga je op vakantie met tent of eigen caravan, en wat voor caravan dan, op een dure camping of een mini-camping, of bed and breakfast voor 15 euro per nacht? Doe je allemaal een dure sport of doe je aan hardlopen? Er zijn zo verschrikkelijk veel keuzes die je maakt, die bepalen of je kunt sparen of niet.



Wat ik om me heen zie is dat er mensen zijn die zodra een paar duizend euro hebben, meteen iets kopen (een caravan, nieuwe meubels, etc). En er zijn mensen die doorleven op meubels van 15 jaar oud tot ze boven die buffer van 10.000 of 20.000 euro zijn. De eerste groep mensen doet vaak langer over het sparen van die paar duizend euro omdat zij juist roken, vaker uit gaan, meer 'leven' dan de tweede groep mensen. Ik ga vrijwel nooit uit eten, haal eten zo goedkoop mogelijk, rook niet, koop kleding vaak 2ehands, neem gewoon eigen brood mee, ik doe aan hardlopen wat dus gratis is, koop meubels 2e hands. En toch geen ¤20.000 op de rekening. En in mijn omgeving dus ook niet.. Als ik dat wel zag, kon ik het beter verklaren maar dat is het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:12twister schreef op dinsdag 15 oktober 2013 11:57 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="malube in "geen spaargeld, omgeving ook niet. .."" class="messagelink">malube schreef op 15 oktober 2013 @ 11:23</a>:</b>

Ik vraag me dus echt af hoe mensen een spaarrekening van ¤20.000 kunnen hebben. <b>Vooral gezinnen, van alleenstaanden snap ik het nog wel.</b> Hebben deze mensen dan gewoon hele goede banen? Wij leven niet ruim (boodschappen bij de Aldi, vrijwel geen uitstapjes etc) hebben een gemiddeld inkomen maar kunnen echt niet zoveel sparen dat we ¤20.000 op de spaarrekening hebben staan.

Dit hoor ik trouwens meer in mijn omgeving. Een enkel gezin heeft het, maar voor de rest mag men blij zijn als men kan sparen. En ik kom dus niet uit een 'arme' omgeving.</div></blockquote>Waarom zou je als alleenstaande beter kunnen sparen? Als alleenstaande heb je relatief hoge vaste lasten, je hebt wel een huis nodig, wat wel verwarmd moet worden en eten is ook relatief duurder dan in grote porties koken. Allemaal kosten die je in een meerpersoonshuishouden deelt. En zelf ga ik iets vaker uit omdat mijn sociale leven zich meer buiten de deur afspeelt. Ik zou als alleenstaande vele malen meer over houden hoor. Als gezin heb je dezelfde kosten, maar deel je het door twee dan. Maar daar tegenover staan wel de kosten die je hebt van je kinderen. Kijk alleen al naar de kosten van de kinderopvang..
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 12:10 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="malube in "geen spaargeld, omgeving ook niet. .."" class="messagelink">malube schreef op 15 oktober 2013 @ 11:23</a>:</b>

Ik vraag me dus echt af hoe mensen een spaarrekening van ¤20.000 kunnen hebben. Vooral gezinnen, van alleenstaanden snap ik het nog wel. Hebben deze mensen dan gewoon hele goede banen? Wij leven niet ruim (boodschappen bij de Aldi, vrijwel geen uitstapjes etc) hebben een gemiddeld inkomen maar kunnen echt niet zoveel sparen dat we ¤20.000 op de spaarrekening hebben staan.

Dit hoor ik trouwens meer in mijn omgeving. Een enkel gezin heeft het, maar voor de rest mag men blij zijn als men kan sparen. En ik kom dus niet uit een 'arme' omgeving.</div></blockquote>Ik kan me dat wel voorstellen hoor. Ik ben alleenstaande met mijn eigen koophuis. Als mijn mijn vriend (ook met eigen koophuis) en ik samen gaan wonen scheelt dat meteen ál mijn (of zijn) vaste lasten. Dan kunnen wij met z'n 2en opeens heel erg veel geld sparen. Ja, met z'n 2en snap ik het wel. Dat lijkt me de meest ideale situatie om te sparen
Alle reacties Link kopieren
quote:Pyridine schreef op dinsdag 15 oktober 2013 17:59 Ik heb zelfs als student gespaard. Kwestie van andere mindset! Doe net alsof die 100 euro per maand (vind ik al erg weinig) er niet zijn!Ook kwestie van genoeg inkomen. Ik kon dat niet hoor. Moest alles zelf betalen, erbij werken en dan hopen dat ik genoeg overhield om nog te eten. Dat was geen vetpot en ook al had ik een andere mindset, er was simpel weg geen geld om te sparen.
Niet slim. Je gaat 't vast nog meemaken dat er meerdere apparaten tegelijk de geest geven en dan moet je toch geld hebben om per direct 'n nieuwe koelkast, wasmachine, vaatwasser etc. te kunnen kopen. En wat als je auto 't begeeft? Dan heb je toch ook 'n paar 1000 nodig voor 'n 2e handsje.



En voor je kinderen lijkt 't me ook nuttig te sparen zodat je ze een goede start kunt geven met studie, rijbewijs en op zichzelf gaan.
Wij hebben ook geen spaargeld. We hebben wel sinds dit jaar de hypotheekrente-aftrek stopgezet, dat komt dan volgend jaar in 1x. Inderdaad, dat valt ook een beetje onder sparen.



Bij ons is het zo dat er altijd iets gekocht moet worden ter waarde van het bedrag dat we die maand over hebben. Hebben we 400 euro over, dan sneuvelt de wasmachine. Een keer 200 over, poef, decoder kapot. Blijblijblij want 600 over? Prompt gaat de auto kapot.



Het kan allemaal betaald worden maar een buffer is er niet. Nu we dat belastinggeld niet krijgen, heb ik in elk geval volgend jaar een paar duizend staan. Maar ik weet ook nu al dat ik maar beter kan zorgen dat ik er iets fatsoenlijks mee doe, want als we het laten staan is de kans groot dat er in huis dingen sneuvelen ter waarde van....



En bij de meesten in mijn omgeving gaat het precies zo. We redden het allemaal wel maar flink spaargeld? Nee, dat hebben er niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op dinsdag 15 oktober 2013 21:03 Wij hebben ook geen spaargeld. We hebben wel sinds dit jaar de hypotheekrente-aftrek stopgezet, dat komt dan volgend jaar in 1x. Inderdaad, dat valt ook een beetje onder sparen.



Bij ons is het zo dat er altijd iets gekocht moet worden ter waarde van het bedrag dat we die maand over hebben. Hebben we 400 euro over, dan sneuvelt de wasmachine. Een keer 200 over, poef, decoder kapot. Blijblijblij want 600 over? Prompt gaat de auto kapot.



Het kan allemaal betaald worden maar een buffer is er niet. Nu we dat belastinggeld niet krijgen, heb ik in elk geval volgend jaar een paar duizend staan. Maar ik weet ook nu al dat ik maar beter kan zorgen dat ik er iets fatsoenlijks mee doe, want als we het laten staan is de kans groot dat er in huis dingen sneuvelen ter waarde van....



En bij de meesten in mijn omgeving gaat het precies zo. We redden het allemaal wel maar flink spaargeld? Nee, dat hebben er niet zoveel. Hier precies zo, haha. Woohoo, flink geldbedrag over! En ja hoor, wasmachine kapot. Tja, zo lukt sparen niet nee.
kijk war je kan bezuinigen en maak dat automatisch over naar je spaarrekening



verzekeringen kunnen vaak goedkoper, gas en elektra ook

overbodige abonnementen?

vast boodschappenbudget?



gewoon doen, dat geeft meer rust
Alle reacties Link kopieren
Ik zou helemaal nerveus worden zonder spaargeld. We zijn een gezin met 2 kinderen (12 en 10) met een koophuis. We sparen best veel en gaan toch ook ongeveer 1 of 2x per maand uit eten. De hypotheek is gelukkig niet zo hoog (487 excl. teruggave). Hierbij komt nog wel het bedrag voor aflossing en levensverzekering. In totaal zijn de hypotheekkosten dan 750. Belastingteruggave is iets van 220, dus netto 530. We hebben nu iets van 47000 euro. Eind van het jaar stort ik wat in de hypotheek. Verder moeten we sparen voor een heel grote verbouwing en binnenkort hebben we een nieuwe auto nodig.

We kopen weinig dure dingen. Meubels zijn al best oud :-), en ik koop veel 2e hands. Wel koop ik gadgets zoals Iphone, Ipad en Ipod, maar dan niet het nieuwste model.
Alles komt goed..........
Hier een gezin met een behoorlijke spaarrekening. Nou hebben we ook een leuk salaris vind ik. (¤4000 netto per maand).

We hebben een paar dure jaren achter de rug met kosten voor het kinderdagverblijf. Nu de kinderen op de basisschool zitten hebben we er voor gekozen om een deel van dat geld wat we anders kwijt waren aan kinderopvang nu te sparen. Dat geld waren we toch al gewend om niet te hebben.

Verder zijn wij geen grote uitgevers. Dat moet een beetje in je zitten denk ik. Idd een broodtrommel mee naar het werk, kleding uit de uitverkoop en eten in de aanbieding. En toch heb ik totaal niet het idee dat ik iets mis.

Ik heb wel heel duidelijk het overzicht over mijn financiën, ik weet precies wat er uitgaat en binnenkomt. We kunnen wel genieten van lekker uiteten, dat doen we ongeveer 1x per twee maanden. En tussendoor misschien een keertje lekker lunchen. Daarentegen roken we niet, hebben weinig benzine kosten

Onverwachte kosten probeer ik van de lopende rekening te doen. Wat op de spaarrekening staat, daar kom ik bijna niet aan. Wel zijn we begonnen met het aflossen van de hypotheek. Het bedrag wat we daarmee besparen, sparen we weer.

Nu we goed rond komen, sparen we elke periodiek. We weten immers niet beter.

Ik spaar voor de hypotheek en voor de kinderen om hun studie te betalen. Dure jaren liggen achter ons(kdv) maar ook voor ons.(studeren) Daarom wil ik in deze relatief financieel rustige jaren flink sparen.

We sparen nu zo'n ¤800 per maand. Daar komt nog vakantie geld bij en 13e maand.

Nou snap ik wel dat ik makkelijk kan praten met zo'n inkomen. Voor anderen zal dat vast veel moeilijker liggen. Hoewel er vast ook mensen zijn die dit er gemakkelijk doorheen jagen.
Alle reacties Link kopieren
Ben dit topic vol interesse aan het lezen omdat ik vind dat ons spaargeld ook omhoog moet. We hebben genoeg achter de hand maar wil toch in 2014 een goede groei gaan maken.



@Lilaemme. Ben je zelfstandige met zwangerschapsverlof? Dan heb je ook recht op WAZO via UWV. Of snap ik je bericht verkeerd, dat kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook geen spaargeld, vakanties worden van de extra's in het jaar betaald, vakantiegeld, belastingteruggaaf, 13de maand etc.

Verder houden we maandelijks zo'n 800 euro over na de vaste lasten en onze normale uitgaves. Dus als de wasmachine kapot gaat kunnen we gewoon een nieuwe kopen.

En we hebben een leaseauto dus over de auto hoeven wij ons geen zorgen te maken.



Ieder moet voor zichzelf weten of die spaart wij zijn er niet zo van, misschien als we kinderen zouden hebben maar die komen er niet.

Verder hebben wij geen reden om een spaarpot te hebben en genieten liever van nu leuke dingen doen.



Maar nogmaals dat is ieder zijn eigen keus en ligt ook wel aan je inkomen en gezinssituatie denk ik.
Maar bickerlady wat doe je dan met die 800 euro als de wasmachine niet stuk gaat? Hier zou het dan overblijven en horen bij de algemene reserves, je kunt zo'n bedrag toch niet verbrassen aan kleding en uitgaan, elke maand opnieuw?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik kan me gewoon niks voorstellen bij geen spaargeld hebben. Mijn ouders hebben me dat altijd bij gebracht, sparen en geen geld opmaken wat je niet hebt, niet lenen dus. Ouders hebben ook altijd voor mij gespaard.



Wij hebben best veel spaargeld, ongeveer 100.000eur. De enige lening die we hebben is de hypotheek. Daarbij sparen we ook voor ons kind , is nu 15 maanden. Ik realiseer me best dat niet iedereen veel kan sparen maar ook al spaar je maar iets. Maak er een gewoonte van. Ik zou echt wakker liggen als er niet een buffertje zou zijn.
Lisbeth, waarom los je dan niet met een deel van je spaargeld een stuk hypotheek af? Is qua rente, zelfs met de verminderde teruggave, verstandiger denk ik als je zoveel geld hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij ook weinig voorstellen bij het feit dat ik geen spaargeld zou hebben. Ik begrijp dat de een wat meer kan sparen dan de ander maar helemaal niets vind ik persoonlijk wel gek indien je allebei werkt.



Ik werk fulltime, vrouw 3 dagen in de week en 1 zoon op de basisschool. Beiden vasten banen maar geen hele bijzondere salarissen. Hebben allebei weinig nodig en kopen wat we leuk / nodig vinden. Beiden nog in de 30 maar samen wel een spaarrekening van rond de 150.000 euro. Per jaar komt daar incl. rente zeker 10 tot 12.000 euro bij. Overwegen om in de komende jaren te gaan verhuizen naar een groter koophuis en willen dan als het even kan geen extra hypotheek nemen. Indien we in ons huidige koophuis blijven zullen we naar verwachting onze hypotheek voor een groot deel gaan aflossen.



Ouders zijn ook zo, veel sparen en op je uitgaven letten.
Alle reacties Link kopieren
quote:thijmen schreef op 16 oktober 2013 @ 10:16:

Ik kan mij ook weinig voorstellen bij het feit dat ik geen spaargeld zou hebben. Ik begrijp dat de een wat meer kan sparen dan de ander maar helemaal niets vind ik persoonlijk wel gek indien je allebei werkt.



Ik werk fulltime, vrouw 3 dagen in de week en 1 zoon op de basisschool. Beiden vasten banen maar geen hele bijzondere salarissen. Hebben allebei weinig nodig en kopen wat we leuk / nodig vinden. Beiden nog in de 30 maar samen wel een spaarrekening van rond de 150.000 euro. Per jaar komt daar incl. rente zeker 10 tot 12.000 euro bij. Overwegen om in de komende jaren te gaan verhuizen naar een groter koophuis en willen dan als het even kan geen extra hypotheek nemen. Indien we in ons huidige koophuis blijven zullen we naar verwachting onze hypotheek voor een groot deel gaan aflossen.



Ouders zijn ook zo, veel sparen en op je uitgaven letten.





150k aan spaargeld, waarvan 106k aan vermogensbelasting betalen.

Dat is 1272¤ ieder jaar. Vind het echt zonde, wij hebben onze vermogen teruggebracht naar de grens van vermog bel. De rest afgelost op hypotheek. Per saldo levert dit wat op doordat we minder premie betalen. In jouw geval wordt je vermogen ieder jaar minder waard.
quote:thijmen schreef op 16 oktober 2013 @ 10:16:

...........Beiden nog in de 30 maar samen wel een spaarrekening van rond de 150.000 euro. Per jaar komt daar incl. rente zeker 10 tot 12.000 euro bij. .....Da's zo'n 7% rente per jaar? Dan wil ik wel weten waar je je spaargeld gestald hebt! :-)
Thijmen, serieuze vraag...wat is het verschil tussen nu alvast aflossen of het straks gebruiken voor een eventuele hogere hypotheek? Je hebt als je aflost dan toch al profijt, ook wanneer je een hogere hypotheek zou nemen?

Ik ben het eens met Reine dat het echt zonde is ivm de vermogensbelasting.
quote:12twister schreef op 16 oktober 2013 @ 11:51:

[...]





Da's zo'n 7% rente per jaar? Dan wil ik wel weten waar je je spaargeld gestald hebt! :-)Dat sparen ze erbij jaarlijks zoals ik het begrijp.
Alle reacties Link kopieren
Nou, sorry, maar ¤150.000 spaargeld hebben en dan geen bijzonder salaris? En een gezin? Wat is voor jou de definitie van geen bijzonder salaris? Heb zo'n vermoeden dat mijn definitie een stuk lager ligt.
Alle reacties Link kopieren
quote:malube schreef op 16 oktober 2013 @ 11:58:

Nou, sorry, maar ¤150.000 spaargeld hebben en dan geen bijzonder salaris? En een gezin? Wat is voor jou de definitie van geen bijzonder salaris? Heb zo'n vermoeden dat mijn definitie een stuk lager ligt.Nou, je hoeft echt geen bijzonder salaris te hebben voor dit bedrag. Gezin met pakweg 2,5xmodaal inkomen en goed sparen/ zuinig leven dan kun je dit bedrag in 10 jaar bij elkaar sparen. Kwestie van keuzes maken.
quote:Reine schreef op 16 oktober 2013 @ 11:46:

[...]





150k aan spaargeld, waarvan 106k aan vermogensbelasting betalen.

Dat is 1272¤ ieder jaar. Vind het echt zonde, wij hebben onze vermogen teruggebracht naar de grens van vermog bel. De rest afgelost op hypotheek. Per saldo levert dit wat op doordat we minder premie betalen. In jouw geval wordt je vermogen ieder jaar minder waard.

Helemaal mee eens, zonde om het zo te laten staan.



En Malube, dat is echt mogelijk hoor. Gewoon vanaf het begin aanwennen dat je iedere maand direct 500 euro naar de spaarrekening boekt. En aan het einde van de maand geld wat 'over' is ook overboeken. Als je daar al direct mee bent begonnen toen je ging samenwonen, dan is het ook heel normaal om ermee door te gaan als je kinderen krijgt. Het is veel moeilijker om het later in je leven in te passen, dus daarom wellicht onvoorstelbaar. Maar voor ons was dat gewoon geld dat we niet zagen en dus ook niet konden uitgeven. Een huis gekocht met een hypotheek die we konden betalen naast dit automatische sparen. En dus gewoon blijven sparen.
Alle reacties Link kopieren
2,5 keer een modaal inkomen vind ik ook geen 'niet zo'n bijzonder salaris'. Modaal betekent meest voorkomend. Als je 2,5 X modaal verdient met z'n 2en, dan verdien je gewoon goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:stipp schreef op 15 oktober 2013 @ 23:50:

Ben dit topic vol interesse aan het lezen omdat ik vind dat ons spaargeld ook omhoog moet. We hebben genoeg achter de hand maar wil toch in 2014 een goede groei gaan maken.



@Lilaemme. Ben je zelfstandige met zwangerschapsverlof? Dan heb je ook recht op WAZO via UWV. Of snap ik je bericht verkeerd, dat kan ook.Ja, ben inderdaad zelfstandige. Volgens mij heb ik alleen recht op een ZEZ-uitkering (nog geen 1000 euro netto volgens mij)? En natuurlijk krijg ik het bedrag van mijn verzekeraar (zelf afgesloten verzekering). Ik klaag niet hoor, verre van, maar dat bedrag verdien ik normaal binnen twee dagen... Wordt niet sparen deze maanden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven